Vuurwerk.

20-11-2010 18:07 50 berichten
Het is weer zover, het eerste vuurwerk wordt hier alweer afgestoken en mijn hond wordt er panisch van. Hij ligt nu angstig aan mijn voeten , te hijgen als een paard en de feestmaand is nog niet eens begonnen. Ik ben bekend met valeriaantabletjes, maar ik zie het niet zitten om een hond bij me te hebben die continu stoned door het leven strompelt.

Wie heeft er een goede tip? Vooral ook voor de dagen voor nieuwjaarsnacht.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit gehoord dat bach remedie heel goed helpt tegen angstige honden.

Te koop bij de Tuinen...

Paar druppels door zijn water,vanaf dat de knallen beginnen...
Mijn hond is ook heel erg bang voor vuurwerk (ook voor onweer)

Al denk ik dat het bij hem is omdat hij geen idee heeft wat er allemaal buiten gebeurt. Heb afgelopen jaar wel tabletjes gekregen van de DA om hem rustiger te houden maar of dat nou hielp...

Ze beginnen hier ook al met vuurwerk en daar heb ik echt een schijthekel aan, dan staan er een paar jongetjes vuurwerk gevecht te doen. Rotjes naar elkaar gooien jeeej leuk

Pas geleden ook een 14jarige jongen zwaargewond in z'n gezicht door een zelfgemaakte vuurwerk bom.. nou daar kan ik dus echt geen medelijden mee hebben..
herkenbaar. ik heb wat problemen met de buren ivm overlast (zijn alcoholisten die snachts schreeuwen en feesten) helaas weten zij de hele buurt op te fokken (ik heb es de politie gebeld) en nu gooien andere buurtgenoten van die vlinderbommen in mn tuin. mn hond is nu zo vreselijk bang en ik word er ook nie vrolijk van :( pfff ik wil verhuizen :(
Vuurwerkangst is heel erg lastig. Vaak is het een paar dagen heel erg en de rest van het jaar nagenoeg geen last. Sommige honden zijn zo bang, dat het wel heel vervelend wordt. Zoals jouw hond dus.

Je kunt veel dingen doen.

- Vuurwerk-cd/trainen is iets voor volgend jaar. En dan niet pas beginnen als het al november is...

- DAP verdamper of halsband omdoen. NU, niet over een paar dagen. Het kan zijn dat je al te laat bent, omdat jouw hond nu al angstig is.

- Zylkene: voedingssupplement wat er voor zorgt dat een hond zich beter op zijn gemak voelt. Ik zou daar ook NU mee beginnen. Het werkt snel als je het voor de stress toedient. Helaas is de stress al geweest en zul je 14 dagen moeten afwachten of het effect er ook zal zijn.

- Calm dieet van RC, schijnt ook goed te werken. Zelfde gebruik al zylkene, dus je moet even wachten op effect.

- medicatie. Vetranquil is uit den boze. Dat is het middel waar iemand net over zei dat de JRT een sint bernard dosering nodig had. Daardoor kunnen ze niet meer lopen, (bij een hoge dosis), maar horen ze het geluid harder, en heftiger, waardoor ze angstiger worden, maar niet weg kunnen lopen. Alprazolam is een valium achtige stof waar je over je angsten heen komt, zonder dat je er suf van wordt. Bij hogere doseringen kunnen dieren wel suf worden, maar dan is het niet erg omdat ze anders toch te angstig zullen zijn. Het is wel verslavend dus moet het afgebouwd worden.

Ik zou willen adviseren om een DAP halsband te kopen, Zylkene te starten en Alprazolam in huis halen voor als ze toch echt gaan knallen. (Dit alles is uitsluitend via de dierenarts te verkrijgen)

Succes en het is echt vreselijk voor die dieren om zo angstig te zijn. En voor je zelf is het erg vervelend om toe te kijken en niets te kunnen....
Nee hoor, DAP kan je gewoon hier bestellen of hier bestellen
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:Cateautje schreef op 20 november 2010 @ 18:51:

[...]

Nee, geen bench. Ten eerste is hij daar te groot voor en ten tweede krijg ik hem daar met geen tien paarden in en ik geef hem nog gelijk ook. Ik hou niet zo van gekooide dieren, ook niet als de deur open staat. Ik begrijp je gedachtengang wel, maar honden voelen zich in zo'n (kleine) ruimte wel vaak veilig. Ik ben het met je eens dat honden niet lang opgesloten moeten worden in een bench maar een bench heeft óók voordelen en honden zien het vaak als een eigen, veilig plekje. Het kan ze dus wel degelijk helpen om zich fijner te voelen in een angstige situatie.

Bij de betere dierenspeciaalzaak zijn trouwens hele fijne homeopathische druppels te koop die je hond wat minder angstig en gestresst kunnen maken. Wij verkopen een hele lijn van een supergoed merk maar misschien dat het van merk tot merk wat kan verschillen qua kwaliteit en werking. Maar misschien toch het proberen waard?
Ik zou eerder denken dat een hond in een bench zich nog onveiliger voelt, omdat hij niet kan vluchten.

Muziek luid zetten is zeker geen optie. Vergeet niet dat honden en katten hun gehoor tientalle malen sterker is dan het onze, dus luide muziek is een marteling voor die dieren .

Vuurwerk particulier verkopen zouden ze moeten verbieden.

Voor duizenden euro's wordt er in de lucht geschoten, terwijl er nog steeds mensen geen verwarming en eten hebben .
Heb jij dan nooit de muziek hard, vanwege de hond? Ik wel hoor, en daar zijn ze aan gewend en daar hebben ze geen last van. Het is ook niet zo dat ze harde dingen harder horen, alleen dat ze zachtere dingen óók horen.

Dus gewoon de muziek harder dan het vuurwerk, want muziek is een vertrouwd geluid en vuurwerk is een eng geluid.
quote:roef schreef op 20 november 2010 @ 20:47:

Ik zou eerder denken dat een hond in een bench zich nog onveiliger voelt, omdat hij niet kan vluchten.

Veel mensen denken dat inderdaad. Toch schijnen ze zich in een kleine ruimte vaak veiliger te voelen. Wordt ook altijd geadviseerd met pups en jonge honden, bench verkleinen om het gevoel van veiligheid te vergroten.

Kijk maar eens naar het gedrag van honden die angstig zijn, die kruipen 9 van de 10 keer weg onder een tafel, of in een hoekje.
Als ze de bench gewend zijn, zullen ze zich daar veiliger in voelen. Want dat is dan hun plek, en hun plek is fijn en veilig.

Maar je gaat een angstige hond die geen bench gewend is er natuurlijk niet inproppen, dat werkt niet.
Ik denk dat ik mijn hond maar gewoon naar een coffeeshop stuur, zodat hij iets uit kan kiezen om lekker mee te chillen, tijdens oud en nieuw, haha.
Serieuze tip: geef de hond een glaasje advocaat. Vinden ze lekker en is diervriendelijker dan kalmeringstabletjes.

Volgende dag wel rekening houden met een hond met een kater.
quote:Spijker schreef op 20 november 2010 @ 21:42:

Serieuze tip: geef de hond een glaasje advocaat. Vinden ze lekker en is diervriendelijker dan kalmeringstabletjes.

Volgende dag wel rekening houden met een hond met een kater.Ook een plan.
Er wordt hier ook al geknald en mijn hond is vrijwel haar hele leven doodsbang voor herrie geweest.

Dit is de eerste keer dat ik oprecht blij voor haar ben dat ze in april is overleden. Hoeft ze dit jaar niet zo verschrikkelijk bang te zijn.
Hieronder een link met nog wat nuttige informatie over huisdieren en vuurwerkangst.

http://www.train-n-joy.nl/vuurwerk.htm

Hierin worden ook nog wat middelen genoemd die vuurwerkangst kunnen verminderen (waaronder de Aconitum Napellus D200 die ik noemde).

En verder wordt ook ingegaan op de manier waarop je als baas kunt reageren op de angst van je hond. Jarenlang is gedacht dat negeren het beste was om te doen. Gelukkig wordt tegenwoordig steeds vaker aangeraden om je hond te steunen in plaats van te negeren. Mijn ervaring van de afgelopen jaren is ook dat steunen (en soms zelfs troosten) veel beter werkt dan negeren.
Hier helaas ook een vuurwerk/ onweer/ stress gevoelige drama hond van nu 10 jr. Ik heb hem nu 5 jaar, toen direct gestart met training gehoorzaamheid en de puppy vuurwerk cursus vanuit het asiel. Er was bekend dat hij bang was voor onweer, vuurwerk niet. Geen idee wat beessie allemaal meegemaakt heeft in eerdere jaren.

Niets helpt helaas goed, ook geen cd en pillen. Plan van aanpak: vanaf begin dec rust compositum en druppels, moment van erge reacties bach rescue erbij en vanaf 28-12 t/m 2-1 zit hond in het pension waar weinig herrie te horen is. Bij onweer duikt hond graag in de wc of badkamer, veilige beschutte plek, prima! Ik probeer hem juist niet meer/ andere aandacht te geven, negeren kan ik hem echter ook niet helemaal. Afleiden buiten met een favo piepspeeltje van huis/ koekjes..... allemaal leuk, maar als het meer dan 1 knal is: vergeet het maar, korste weg naar huis en wel nu

combinatiepakket
quote:Spijker schreef op 20 november 2010 @ 21:42:

Volgende dag wel rekening houden met een hond met een kater.

Waarom vind je dat diervriendelijker dan kalmeringstabletje?

Honden die alleen wat nodig hebben voor "12 uur", daarvoor vind ik dat er eignelijk niets nodig is. Muziek hard, bij de hond zijn, en evt de weken voor oud en nieuwe trainen.

Honden die echt angstig zijn, daarvoor zijn al die tabletten en (voeder)supplementen. Dat soort honden mogen van mij gewoon stijf van de valium achtige stoffen staan. Een kater de dag er na, vind ik vervelender voor de hond, de dosering alcohol kan makkelijker giftig zijn omdat ze het nooit krijgen en valium is ontzettend veilig.
quote:Spijker schreef op 20 november 2010 @ 20:50:

Heb jij dan nooit de muziek hard, vanwege de hond? Ik wel hoor, en daar zijn ze aan gewend en daar hebben ze geen last van. Het is ook niet zo dat ze harde dingen harder horen, alleen dat ze zachtere dingen óók horen.

Dus gewoon de muziek harder dan het vuurwerk, want muziek is een vertrouwd geluid en vuurwerk is een eng geluid.

Harde muziek is schadelijk voor de oren en de hersenen, bij een dier zeker.

Een dier houdt niet van luide muziek, een normaal mens ook niet .

In Guantanamo werd luide muziek gebruikt als folterinstrument .
Overdrijven is ook een vak zeg.
quote:Nachtpauwoog schreef op 20 november 2010 @ 19:47:

En dat middel is Aconitum Napellus D200. Hij krijgt maar 1 pilletje per 6 dagen, maar het resultaat is verbluffend.

Ik wil het gaan proberen, wat ik me alleen nog afvraag, is of de dosering niet bepaald wordt aan de hand van het gewicht.

Jij geeft dus 1 granule (toch?) per 6 dagen en verder lees ik over 2 granules per week, maar hoe weet je wat goed is?

Wil 'm natuurlijk niet te veel geven, maar als het te weinig is voor een goed resultaat dan slaan we de plank ook mis.

Hoop dat je (of iemand anders uiteraard) me kan helpen.
quote:Swiettie schreef op 29 november 2010 @ 20:00:

[...]

Ik wil het gaan proberen, wat ik me alleen nog afvraag, is of de dosering niet bepaald wordt aan de hand van het gewicht.

Jij geeft dus 1 granule (toch?) per 6 dagen en verder lees ik over 2 granules per week, maar hoe weet je wat goed is?

Wil 'm natuurlijk niet te veel geven, maar als het te weinig is voor een goed resultaat dan slaan we de plank ook mis.

Hoop dat je (of iemand anders uiteraard) me kan helpen.

Wij hebben aanvankelijk ook 2 granules per week gegeven. Dat hielp toen heel goed tegen de vuurwerkangst, maar als bijwerking werd onze hond er een beetje agressief van. Begon ineens tegen alle mensen en honden die we tegenkwamen te blaffen en te grommen.

Op advies van een kennis zijn we toen de dosering gaan halveren en uiteindelijk uitgekomen op 1 granule per 6 dagen. Voor onze hond werkt dit prima. De vuurwerkangst is sterk verminderd en hij doet weer normaal tegen andere mensen en honden.

Of dit voor alle honden zo werkt weet ik niet. Zo kun je behalve met de dosering ook variëren met de potentie. Dosering en potentie hangen volgens mij trouwens niet samen met het gewicht van de hond, maar zeker ben ik daar niet van. Als je meer wilt weten voordat je dit middel gaat geven, zou je eens een homeopatisch dierenarts kunnen bellen.

In de link die ik eerder noemde staat bijvoorbeeld dit: "Er zijn in de homeopathie goede alternatieve te verkrijgen. Atjo Westerhuis is een bekende homeopatisch dierenarts die het boek heeft geschreven “Hond & Homeopathie” en heeft een eigen website www.whgdierenartsen.nl , waar je de volgende middelen kan vinden. Heb je advies nodig kun je contact opnemen met zijn praktijk."

Hopelijk heb je hier iets aan. Succes ermee!
Ja heb er zeker wat aan, dank je wel!

Ben erg blij met je reacties in deze topic, was wederom knap wanhopig, heb nu weer een beetje hoop!
Sneu is dat hè, als je hond zo ontzettend bang is. Ik hoop dat de homeopathie ook voor jouw hond wat kan doen. Heb je trouwens gezien dat er verschillende homeopatische middelen zijn tegen angst? Welk middel het meest geschikt is hangt af van het soort angstreactie van je hond. Zie laatste alinea van het artikel.

Je wanhoop herken ik wel. De eerste jaren heb ik regelmatig een potje zitten janken als mijn hond weer zo bang was. Verschrikkelijk vond ik het. Ook was ik vreselijk gefrustreerd dat het geknal al zo vroeg in het jaar begon. Liep dan na weer een knal inwendig te schelden, proberend dat voor mijn hond te verbergen. Wat natuurlijk helemaal niet lukte. Honden voelen namelijk feilloos je gemoedstoestand aan.

Mijn man ging veel nuchterder om met de angst van onze hond. Natuurlijk vond hij het sneu, maar wanhopig of gefrustreerd werd hij er niet van. En wat bleek... bij hem was de hond minder bang.

Toen ik me dat realiseerde heb ik heel bewust geprobeerd een knop om te zetten. Ben het vroege geknal en de angstige reacties daarop meer als een gegeven gaan zien, waarop ik niet veel invloed had. Heb wanhoop en frustratie bewust geprobeerd uit te schakelen. En het werkt echt. Het geknal blijft een onbeïnvloedbare factor, maar met mijn reactie daarop bleek ik wel degelijk de angstige reactie van mijn hond te kunnen beïnvloeden.

Cesar Millan heeft voor- en tegenstanders. Ik ben fan van hem! En dat komt mede doordat ik het ontzettend eens ben met zijn stelling dat je met de "energie" die je zelf uitstraalt heel veel kunt beïnvloeden van het gedrag van je hond.

Tot zover dit bericht van hondenfluisteraar Nachtpauwoog...
Van de site van de Hondenbescherming:

--------

Hond lijdt door medicijngebruik met oud en nieuw

8 december 2010

Met het voor de deur staan van oud en nieuw breekt voor veel honden een angstige periode aan. Honden met vuurwerkangst zijn ontzettend bang en kunnen bij het horen van een harde knal in paniek vluchten. Een vervelende tijd!

Veel hondenbezitters willen er dan ook voor zorgen dat hun hond zo goed mogelijk de oudejaarsavond doorkomt. Niet zelden nemen de hondenbezitters dan hun toevlucht tot medicijnen om hun honden te kalmeren.

Helaas wordt door veel dierenartsen nog steeds een medicijn voorgeschreven met als werkzame stof acepromazine. Er zijn sterke vermoedens dat dit medicijn de geluidsgevoeligheid vergroot, terwijl het dier zijn angst niet meer kan uiten omdat het medicijn de spieren verslapt. Het medicijn is bijvoorbeeld bekend onder de merknaam Vetranquil. Hondenbezitters denken vaak dat het fantastisch werkt omdat ze niets aan hun hond meer zien. Wanneer de geluidsgevoeligheid door het medicijn wordt vergroot, lijdt de hond echter wel degelijk. Terwijl hij dit niet kan uiten, aldus woordvoerder Just de Wit van de Hondenbescherming. Bijzonder hondonvriendelijk!

In het Tijdschrift voor Diergeneeskunde van november 2010 staat een onderzoek vermeld onder een groot aantal dierenartsen. Hieruit is gebleken dat van de dierenartsen die medicatie adviseren bijna een kwart nog altijd acepromazine voorschrijft bij vuurwerkangst. Indien u als hondenbezitter dit middel krijgt voorgeschreven, weiger dit dan resoluut. Indien medicijngebruik nodig is overleg dan met uw dierenarts over alternatieve medicijnen.

----------
Daarom wordt er tegenwoordig ook absoluut geen vetranquil meer verkocht. Ik vind dat de da die dit nog wel doen, zich hard moeten schamen.... Alprazolam/diazepam werken wel zoals hoe ze moeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven