Vuurwerk.

20-11-2010 18:07 50 berichten
Het is weer zover, het eerste vuurwerk wordt hier alweer afgestoken en mijn hond wordt er panisch van. Hij ligt nu angstig aan mijn voeten , te hijgen als een paard en de feestmaand is nog niet eens begonnen. Ik ben bekend met valeriaantabletjes, maar ik zie het niet zitten om een hond bij me te hebben die continu stoned door het leven strompelt.

Wie heeft er een goede tip? Vooral ook voor de dagen voor nieuwjaarsnacht.
Geen tips maar ik heb echt de schurft aan vuurwerk. Zie het nut er niet van en vind het zielig voor alle dieren. Gelukkig reageert mijn kat er niet heel erg op maar leuk vindt hij het natuurlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
De mijne heeft het ook, ik heb uiteindelijk valdispert gebruikt. Erg nodig, want ze knallen hier wat af voor de feestdagen en na het nieuwjaar. Mijn hond durft amper de straat meer op.

Ook heb ik middeltjes gebruikt bij de dierenwinkel wat niet hielp, de dierenarts opgebeld en een preek van de assistente gehad en uiteindelijk kwam ik uit bij valdispert dan maar wat sloom, maar hij is wel kalmer. Er is een cd voor honden, die allerlei lawaai afspeelt zodat ze kunnen wennen aan het lawaai maar of het helpt?
Ik prefereer de hemel omwille van het klimaat, maar de hel omwille van het gezelschap.
Er is een aflevering van de dog whisperer over een angstige hond (gavin) die bang was voor harde geluiden. Google op Gavin dog whisperer. Hij heeft hele goede tips!
Niks helpt helaas bij mijn hond.
Je hebt van die speciale cd's die je afkan spelen.

En dan niet reageren op hem, totaal niet.

Of het geluid met iets leuks in verband brengen.

En kijk maar naar die Gavn idd, was gisteren toevallig op ngc.
Zet even een radio aan, zodat de hond de knallen niet meer hoort.

Er zijn training cd's inderdaad, die hebben vuurwerkgeluiden en die speel je eerst zó zacht af dat de hond er niet van in de stress schiet en dan steeds iets harder. Zo went de hond aan het geluid en leert hij dat het niets engs betekent.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Mijn hond veranderd in de grootste en bangste hond ter wereld als ze een knal hoort. Ik kan haar bijna niet meer houden als ze buiten een knal hoort. Dan is het in een streep door naar huis. Ze trilt helemaal, die ogen oh god die ógen van haar... Zó zielig. Ze is echt Heel Erg Bang. Haar oren liggen helemaal plat op dr koppie, net als een bang konijntje.

En ze is al zo bang geweest. De hele zomer is er in de buurt geheid. We moesten haar al eerder uitlaten 's ochtends omdat het gehei begon om ongeveer kwart voor 7 's ochtends.

En wat kan je er aan doen? Zo weinig. Ik heb de gouden tip nog niet gekregen. De cd met vuurwerkgeluiden is me bekend maar daar moet je al zo vroeg mee beginnen. Daar is het nu al weer te laat voor.

Maar ik vrees oud en nieuw. Ze heeft toen van oudjaarsdag tot nieuwjaarsdag een uurtje of 6 in de ochtend niet meer geplast of gepoept. Ze wilde zelfs niet in de tuin.

Het vuurwerk wordt maar meer en meer, ieder jaar gaat er steeds meer de lucht in. Ik haat het.
Het typische is, het waren net maar kleine rotjes en hij heeft nog nooit een lawinepijl gehoord, of hoe dat oorlogstuig nu ook mag heten. Deze hond heb ik nog maar vanaf mei en hij komt uit Spanje en heeft nog nooit met vuurwerk te maken gehad.

Die CD, lijkt me op zich een goed idee, maar daar is het nu inderdaad al te laat voor en om hem anderhalve maand aan de Valdispert te zetten, vind ik niet alleen zielig, vanaf een bepaald moment werkt het ook niet meer en wat dan, dus daar wacht ik zo lang mogelijk mee.

Ik heb zo met hem te doen. Hij is zo groot als een beer, maar hij kruipt zowat in mijn binnenzak en ik kan helemaal niets voor hem doen. Het vervelende voor hem is ook, dat mijn hele huis zich aan de voorkant bevindt, dus er is ook niet echt een plekje om te schuilen.
Je hebt wel rustgevende medicijnen voor honden die je kan gebruiken tijdens oud en nieuw jaar.Let wel op!Er zijn medicijnen die hond niet rustiger maken maar die wel de spieren verslappen.De hond hoort alles danheel goed maar kan zich dan niet bewegen.Je kan eens op hondenforum.nl rondneuzen daar zijn verschillende topics over honden en vuurwerkangst.
quote:Mels schreef op 20 november 2010 @ 18:43:

Je hebt wel rustgevende medicijnen voor honden die je kan gebruiken tijdens oud en nieuw jaar.Let wel op!Er zijn medicijnen die hond niet rustiger maken maar die wel de spieren verslappen.De hond hoort alles danheel goed maar kan zich dan niet bewegen.Je kan eens op hondenforum.nl rondneuzen daar zijn verschillende topics over honden en vuurwerkangst.Zal ik doen.
Heeft hond geen bench? Ik heb een deken over de bench gedaan met oud en nieuw vorig jaar. Dat ding staat al in een hoek dus wat dat betreft is ze redelijk afgeschermd. Maar het geluid komt toch wel overal door heen.
Dat is heel vervelend. Geen idee wat je er aan kunt doen.

De hond van mijn ouders heeft het ook (de moeder van mijn hond). Die moet je écht heeeel goed in de gaten houden tegen de tijd dat er weer veel vuurwerk wordt afgestoken, want ze knijpt er tussenuit.

Zolang ze binnen is wil ze erg graag ergens onder liggen. Dat wordt dan ook gewoon toegelaten.

Mijn ouders laten haar dan op een rustig moment uit, anders gaat ze zeker weten linea recta terug naar huis. Het is maar een klein hondje.. maar dan zit er vreselijke trekkracht achter.

Mijn hond heeft er tot op heden niet zoveel last van gehad.

Ik heb dan ook geleerd van het trauma van haar moeder (die liep als pup buiten toen er net op dat moment een rotje werd neergegooid). Ik kijk dus, voor ik mijn hond uit laat, altijd heel goed of er mensen op straat zijn. Zo ja, wacht ik even. Zo nee... dan kan ik gaan wandelen...
quote:Ratteke schreef op 20 november 2010 @ 18:44:

Heeft hond geen bench? Ik heb een deken over de bench gedaan met oud en nieuw vorig jaar. Dat ding staat al in een hoek dus wat dat betreft is ze redelijk afgeschermd. Maar het geluid komt toch wel overal door heen.Nee, geen bench. Ten eerste is hij daar te groot voor en ten tweede krijg ik hem daar met geen tien paarden in en ik geef hem nog gelijk ook. Ik hou niet zo van gekooide dieren, ook niet als de deur open staat.
Iedereen met een bange hond, ga dan alsjeblieft nu zo'n vuurwerk-cd aanschaffen en daar vanaf februari mee trainen. Dat het nu te laat is, is toch wel je eigen schuld he.

En een hond kan in Spanje natuurlijk ook vuurwerk gehoord hebben.

Angst vooral niet bevestigen, dus niet gaan troosten. Maar je mag de hond wel gerust stellen.
quote:Yraatje schreef op 20 november 2010 @ 18:50:

Dat is heel vervelend. Geen idee wat je er aan kunt doen.

De hond van mijn ouders heeft het ook (de moeder van mijn hond). Die moet je écht heeeel goed in de gaten houden tegen de tijd dat er weer veel vuurwerk wordt afgestoken, want ze knijpt er tussenuit.

Zolang ze binnen is wil ze erg graag ergens onder liggen. Dat wordt dan ook gewoon toegelaten.

Mijn ouders laten haar dan op een rustig moment uit, anders gaat ze zeker weten linea recta terug naar huis. Het is maar een klein hondje.. maar dan zit er vreselijke trekkracht achter.

Mijn hond heeft er tot op heden niet zoveel last van gehad.

Ik heb dan ook geleerd van het trauma van haar moeder (die liep als pup buiten toen er net op dat moment een rotje werd neergegooid). Ik kijk dus, voor ik mijn hond uit laat, altijd heel goed of er mensen op straat zijn. Zo ja, wacht ik even. Zo nee... dan kan ik gaan wandelen...Ja, ik let ook heel goed op, waar het gaat om het uitlaten van mijn hond. Nu in deze tijd, laat ik hem uit voordat de jeugd naar school gaat en ik vermijd overdag de lunchpauze, want dan lopen jongeren ook weer vrij rond en in de avond om een uur of tien. Maar er voor zorgen dat hij er in huis geen last van ondervindt, is een hele lastige.
Wat ze bij paarden doen op oudejaarsavond is de radio of andere muziek aan en dat steeds iets harder totdat het om 12 uur heel hard staat zodat dat het geluid van het vuurwerk overstemt. Heb je met het uitlaten niks aan, maar misschien wel op de avond zelf. Moet je wel in een vrijstaand huis wonen natuurlijk.
Cum non tum age
Als je hem elke keer een lekker koekje geeft als hij een knalletje hoort, dan wordt hij gek op rotjes.
Ga eens op zoek naar cursussen in de buurt. Vaak zijn er hondenscholen die trainingen geven met vuurwerk. Bij mij op de hondenschool doen ze dat ieder jaar. Trainer steekt een rotje af en wij lopen met onze honden heeeeeel ver er bij vandaan , we moeten dan gewoon doorlopen , niets zeggen tegen de hond. En zo proberen steeds dichterbij de rotjes te komen. Mijn hond heeft daardoor er geen enkele last van. (klinkt nu heel simpel is het niet .. .)

Hij wil er juist op af ,en het in de bek stoppen. Omgekeerde wereld , ook niet handig. Maar kent het commando EH erg goed dus blijft er wel vanaf.. Zowiezo of hij nou wel of niet bang is voor vuurwerk na de Kerst gaat hij aan de lijn en komt pas 5 januari van de lijn af. Behalve in het bos en op de dijk mag hij dan loslopen omdat men daar niet vuurwerk afsteekt. (althans hoop ik )

Maar vorig jaar is hier ook al een topic over geweest toen zijn o.a Spijker , anderen en ik ook al aan het schrijven geweest dat men in februari moet beginnen met het trainen.

Ben benieuwd wie dat begin dit jaar heeft gedaan en hoe het nu is met de hond van diegenen ?
quote:Groll schreef op 20 november 2010 @ 19:01:

Als je hem elke keer een lekker koekje geeft als hij een knalletje hoort, dan wordt hij gek op rotjes.moet je wel op t juiste moment doen en niet wanneer hij angstig is want dan bevestig je zijn angst. En wordt ie dus beloond voor het angstig zijn.
En .. goed nieuws.. ook een hond die al op leeftijd is , kan het afleren dat angstig zijn voor vuurwerk.

Hond vna mijn ouders (nu 15 jr) die elk jaar pilletjes kreeg (een jack russel die pilletjes kreeg voor een st bernard omdat ie niet rustig te krijgen was) Doet het sinds 2 jaar zonder pilletjes , zonder advocaat .. maar gewoon trainen trainen trainen.

Als je op een hondenschool leert hoe je het moet trainen , kan je het thuis zo oefenen.
quote:Zespri79 schreef op 20 november 2010 @ 19:11:

En .. goed nieuws.. ook een hond die al op leeftijd is , kan het afleren dat angstig zijn voor vuurwerk.

Hond vna mijn ouders (nu 15 jr) die elk jaar pilletjes kreeg (een jack russel die pilletjes kreeg voor een st bernard omdat ie niet rustig te krijgen was) Doet het sinds 2 jaar zonder pilletjes , zonder advocaat .. maar gewoon trainen trainen trainen.

Als je op een hondenschool leert hoe je het moet trainen , kan je het thuis zo oefenen.Misschien een goed plan, maar nogmaals, voor volgens jaar dan.
Onze bangerik krijgt Bach rescue druppels. Gewoon bij (DA-)drogist te koop en kun je nu al geven tot nieuwjaar. Werkt niet bij iedere hond, maar baat het niet dan schaadt het niet.

Paar keer per dag wat druppels op 'n koekje (koekje wat hij toch al zou krijgen, hij krijgt niet ineens meer koekjes of zo) en onze bangerik is 'n stuk rustiger.
Of zo'n ding in het stopcontact. Moet je ook eerder mee beginnen maar ben je nog wel op tijd mee. (DAP heet het geloof ik)
Voor onze vorige hond zijn de maanden november en december 12 jaar lang een ramp geweest. Door ervaring wijs geworden ben ik toen onze huidige hond pup was in de weer gegaan met een vuurwerk-CD en heb ik zelf rotjes afgestoken en dat gekoppeld aan iets lekkers. Het resultaat was een hond die niets gaf om knallen of andere harde geluiden. Totdat een buurjongen zo geestig was om een rotje tussen zijn poten te gooien. En toen zaten we dus weer met een hond die als de dood was voor vuurwerk.

Zowel bij onze vorige hond als bij onze huidige hond hebben we van alles geprobeerd om de angst te temperen. Noem iets en wij hebben het geprobeerd. Helaas tot vorig jaar nooit met goed resultaat. Tot vorig jaar dus. Toen hebben we een homeopatisch middel uitgeprobeerd dat voor onze hond boven verwachting goed werkte. En dat middel is Aconitum Napellus D200. Hij krijgt maar 1 pilletje per 6 dagen, maar het resultaat is verbluffend.

De angst zelf is een stuk minder geworden en ook het herstel is enorm verbeterd. Hij heeft nu na een knal geen vluchtneigingen meer, maar blijft bereikbaar. Geen gebibber, gekwijl en gehijg meer, maar een redelijk rustige hond. En waar hij vroeger na een knal of onweersbui dagenlang gedrukt bleef, is hij nu na een poosje weer zijn opgewekte zelf. Voor onze hond is dit een wondermiddel gebleken. Misschien voor andere honden ook?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven