Geld & Recht alle pijlers

Eenmalige aftrekkosten aankoop huis

22-11-2010 09:05 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenmorgen,

Mijn vriend en ik hebben afgelopen september een huis gekocht.

Nu heeft onze hypotheekadviseur voor ons de voorlopige aanvraag teruggave 2010 ingevuld.

Wat me toen al opviel is dat hij voor ons beide een appart formulier had ingevuld, maar bij navraag zei hij dat dit het voordeligst was.

Nou goed ik heb mijn voorlopige aanslag binnen ,maar ik vind het weinig wat we terug krijgen,

We krijgen nu totaal 2520,- euro terug. Dit is een gedeelte rente,en hij zou de eenmalige kosten ook gelijk terugvragen.

Ik heb het idee dat het te weinig is, ik heb een x aantal jaar geleden ook een koophuis gehad, en kreeg toen veel meer geld terug van die eenmalige kosten,en het huis wat ik toen kocht was goedkoper.

Wie heeft er verstand van belastingaanvragen ?

Want er staat ook op de aanslag (bij mij ) er wordt rekening gehouden met dubelle dienstbetrekking.

Wat houd dat in? ik heb maar 1 werkgever gehad in 2010 .

Wat extra info kan handig zijn

Kosten huis: 255000

Makelaar 1500

notariskosten 1475

bouwkundige keuring 250

Overdrachtsbelasting 15300

We hebben een spaarhypotheek,met een rente van 4.6%
Heb er niet heel veel verstand van maar lijkt wel te kloppen.

1475 kun je aftrekken, daar krijg je max de helft van terug is 750 + van 3 maanden een euro of 400 belastingteruggave, dus bedrag lijkt mij redelijk.
Mm ik dacht dat je ook een gedeelte van de overdrachtsbelasting terug kreeg.

Ik heb er zelf dus helemaal geen verstand van ( wat me erg stoort,ik ga me er toch eens in verdiepen)

Vandaar dat we het door die man hebben laten invullen.
(Eenmalig) aftrekbare kosten

Als u een woning koopt, kunt u rente en financieringskosten van de leningen die u hebt afgesloten voor het kopen van uw woning of voor de verbouwing of het onderhoud van uw woning (de eigenwoningschuld) aftrekken. Ook kunt u in het jaar van aankoop een aantal eenmalige kosten aftrekken. Dit zijn de kosten die u maakt voor het afsluiten van de hypotheek. De kosten die u maakt voor de aankoop van de woning zelf, kunt u niet aftrekken. U moet de rente en kosten in 2009 hebben betaald. Hierna leest u welke kosten wel en welke niet aftrekbaar zijn.

Aftrekbaar

-rente van leningen voor financiering van de koop van uw woning (de eigenwoningschuld)

-rente van leningen voor financiering van kosten die samenhangen met het afsluiten van de lening voor de koop van uw eerste woning, bijvoorbeeld voor afsluitprovisie

-rente van leningen voor financiering van kosten die samenhangen met de koop, de verbouwing of het onderhoud van uw woning, bijvoorbeeld voor notariskosten

-rente van leningen voor de afkoop van rechten van erfpacht, opstal of beklemming

-periodieke betalingen voor erfpacht, opstal of beklemming

-betaalde boeterente of oversluitkosten

-notariskosten en de kadastrale rechten voor de hypotheekakte

-bouwrente die betrekking heeft op de periode nadat de voorlopige koopovereenkomst werd gesloten

-afsluitprovisie

Hiervoor geldt: u mag niet meer dan 1,5% van de schuld en maximaal ¤ 3.630 aftrekken. Als u meer afsluitprovisie betaalde, kunt u van het meerdere het deel dat betrekking heeft op 2009 aftrekken in 2009. Het overgebleven deel kunt u vanaf 2010 tijdens de looptijd van de lening jaarlijks in gelijke delen aftrekken.

-bemiddelingskosten voor het verkrijgen van de lening en de kosten van de aanvraag van Nationale Hypotheek Garantie

onder bepaalde voorwaarden: rente en kosten van een verbouwingsdepot of een nieuwbouwdepot

Niet aftrekbaar

-aflossing van de eigenwoningschuld

-bemiddelingskosten voor de aankoop van de woning, bijvoorbeeld makelaarsprovisie

-overdrachtsbelasting en omzetbelasting

-notariskosten en kadastrale rechten voor de koopakte

-bouwrente over de periode voordat de voorlopige koopovereenkomst werd gesloten

-kosten van onderhoud en verbouwing

Voor een rijksmonumentenpand kunt u onder bepaalde voorwaarden wel aftrek krijgen. Meer hierover vindt u in het siteonderdeel Als u werkzaamheden aan uw rijksmonumentenpand gaat verrichten.

-rente en kosten van leningen die geen eigenwoningschuld zijn, bijvoorbeeld een lening voor het kopen van een auto

-rente en kosten van leningen die door de bijleenregeling geen eigenwoningschuld zijn

-rente van leningen voor de eigen woning, afgesloten tussen fiscale partners of huisgenoten onderling

-rente van leningen die u bent aangegaan voor een woning die u van uw fiscale partner of huisgenoot hebt gekocht

Dit geldt alleen voor het deel van de schuld dat hoger is dan de oorspronkelijke schuld op die woning.

-rente van leningen die u bent aangegaan om aftrekbare rente over en kosten van leningen te betalen

Bijvoorbeeld een lening om de boeterente of bouwrente te betalen. -rente over een lening die u vóór 1 januari 2001 bent aangegaan om aftrekbare oversluitkosten of bouwrente te betalen, mag u wel aftrekken.

-premies voor een kapitaalverzekering eigen woning en stortingen op een spaarrekening eigen woning

bron: belastingdienst

De overdrachtsbelasting is dus niet (deels) aftrekbaar.
Mm oke , dan heb ik me misschien gewoon rijker gerekend als dat ik ben .. Dat is jammer.

Maar weet iemand dan hoe het zit met die regel "er is rekening gehouden met dubelle dienstbetrekking" ??

Ik ga ze ook bellen hoor de belastingdienst,maar ben nu op mijn werk dus dat doe ik pas vanmiddag en had gehoopt dat er hier iemand verstand van dit soort dingen heeft .
Als ik het even snel bereken dan klopt het ongeveer wel.

Ik weet niet wat de regel over de dubbele dienstbetrekking inhoudt.
Als je nu te weinig hebt, dan trek te dat toch gewoon weer recht bij de aangifte over 2010? Verder weet ik niets van huizen kopen en bedragen die je af mag trekken. Wijst dat zich niet vanzelf als je het programma doorloopt straks?
Het is wel handig je hierin te verdiepen hoor. Ik kan het wel zelf, maar liet het ook een keer doen toen ik een nieuw huis gekocht had. Gevolg was een aanslag van 2000 gulden (destijds nog) ipv een voorlopige teruggave. Hypotheekadviseur had het door zijn administratief medewerker laten doen, en dat was niet goed.
quote:es1450 schreef op 22 november 2010 @ 10:09:

Als je nu te weinig hebt, dan trek te dat toch gewoon weer recht bij de aangifte over 2010? Verder weet ik niets van huizen kopen en bedragen die je af mag trekken. Wijst dat zich niet vanzelf als je het programma doorloopt straks?

mm ja dat weet ik niet hoe dat gaat.

Ik laat het eigenlijk altijd invullen , ik ben bang dat ik zelf iets verkeerd doe,vandaar
Als je je aangifte over 2010 gaat (laten) doen zal je allemaal gegevens moeten aanleveren en als je dan recht had op meer terug dan krijg je dat als nog.

Ik denk inderdaad dat je je rijk gerekend hebt.

Je krijgt zeg maar 40% terug over ;

Hypotheekakte notaris(dus niet de transport akte)

Taxatierapport

Bouwkundigrapport (als je dit moest laten opstellen voor de financiering)

Afsluitprovisie of bemiddelingsfee adviseur.

Hypotheekrente
Het is trouwens niet vaak voordeliger om apart aangifte te doen maar je kan pas fiscaal partner worden als je in het jaar meer dan 6 maanden samen ingeschreven stond op 1 adres.
Aha ok,bedankt voor de informatie.

Dan ga ik er maar vanuit dat jet klopt.

Mocht ik dan nu toch te weinig terug krijgen ,komen ze dat in april 2011 bij de aangifte tegen.
Kosten huis: 255000

Makelaar 1500

notariskosten 1475

bouwkundige keuring 250

Overdrachtsbelasting 15300

Wat ik nog niet gelezen heb in bovenstaande bijdragen is dat de hypotheekrenteaftrek slechts 1/3 jaar betreft, dus globaal 1/3 van ¤ 12000 is ¤ 4000.

De eenmalige kosten tav de hypotheek (de geldlening) zijn aftrekbaar. Dus makelaarskosten niet. Overdrachtskosten ook niet. De kosten van de notaris dienen uitgesplitst te worden: alleen de kosten tav de hypotheek zijn weer aftrekbaar. Zo komt u voor 2010 uit op ongeveer ¤ 5000 a ¤ 6000 aftrekbare kosten. Met 42% aftrek zal de teruggave in de buurt komen van ¤ 2500. De teruggave is uitgesplitst op u beiden. Dit om een optimale teruggaaf mogelijk te maken.

M.i. heeft de hypotheekadviseur de Voorlopige Aanslag 2010 goed geregeld. Als u teveel of te weinig heeft gekregen wordt dat via de Aangifte 2010 weer rechtgezet. De belastingtelefoon bellen lijkt me overbodig.

Denkt u eraan dat het plaatje voor 2011 er heel anders uitziet: 42% teruggaaf op ¤ 12000 is een VA2011 van ongeveer ¤ 5000. Verstandig is om aan de veilige kant te blijven. Bijvoorbeeld: ¤ 11000 ipv ¤ 12000 aftrek. VA2011 weer (optimaal) verdelen over u beiden.
Dubbele dienstbetrekking:

Als u in 2010 twee banen hebt gehad en in totaal meer verdient dan ¤ 18218 is er waarschijnlijk te weinig belasting ingehouden. Dit is onoverkomelijk. Het meerdere boven ¤ 18218 wordt in belastingschijf 2 belast. Dat betekent 8,5% bijtelling. Voorbeeld Als u ¤ 23218 in 2010 heeft verdiend moet over (23218 minus 18218) x 8,5% bijbetaald worden: ¤ 425
Bedankt voor het uitzoeken,

Maar ik heb dus geen twee banen gehad,gewoon 1.

Dus ik ga toch maar even bellen dus naar de belasting dienst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven