Babyzwemmen??

22-11-2010 13:15 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik hoor de laatste tijd veel over babyzwemmen en wil daar graag wat meningen over horen. Ik heb nu een dochter van 4 maanden en ik twijfel erover om te gaan babyzwemmen. Ik denk dat het heel leuk kan zijn voor zo'n kleintje om lekker te poedelen. Aan de andere kant vind ik haar nog zo klein. Wat doen jullie met jullie kinderen?

Ik heb van een vriendin een zwembroekje gekregen van Prenatal. Moeten ze daar nog een speciale luier in aan? Of niet?

Kortom, hebben jullie ervaringen en tips?
To school for cool
hoi

ik vond het zelf erg leuk om te doen. Mijn dochter is nu 2 en ga nog zwemmen met haar. Ze is inmiddels al een echt waterratje.

Je kunt onder het zwembroekje een zwemluier doen. Ontlasting word daarin opgevangen, ipv dat het door het zwembad zwemt.
Het is handig om niet te lang te gaan zwemmen. Baby's koelen snel af, dus een half uurtje is meestal de max.
ik krijg altijd direct lachkriebels als ik dit onderwerp zie. Het is wellicht een verhaal dat ik hilarisch vind en een ander niet. Maar goed, mijn tip: doen! Het is ontzettend leuk, je kind leert er veel van, het is een lekker moeder-kind moment, helemaal top. Mijn advies? Neem de tijd.

Ik dacht dus altijd dat mijn kind zwemmen niet leuk vond. Ik was zo'n hittepetit mama die ook wel ging babyzwemmen. Nou, dat vond ons meiske dus maar niets. Later kwam ik erachter waarom niet! Ik rende met haar het huis uit, racete naar het zwembad, rushte om om te kleden en duwde het kind in het koude (relatief natuurlijk!) water. Ahum, dat vinden babies dus echt NIET leuk. Toen ik meer relaxt werd en weer normaal nadacht, ben ik het rustig aan kunnen doen. Dochterlief is een echte waterrat en vanaf toen ging babyzwemmen ook heel goed. En toen was het ook pas leuk! :-D
Volg je hart. Dat klopt.
Babyzwemmen is leuk! Alleen, jij kent je kind het best en als je het gevoel hebt dat ze nog wat te jong is, dan wacht je toch nog even?

Ik had me eerst opgegeven voor een cursus vanaf 3 maanden. Toch teruggetrokken want ze was nog erg klein, had last van eczeem, en andere dingen. Het was toen nog teveel.

We zijn vanaf 7 maanden begonnen en het is superleuk. Bij onze babyzwemvereniging hoeven ze geen zwembroekje of zwemluier aan, maar dat verschilt per zwembad. En ook de kwaliteit van de lessen verschilt. Wij zitten bij een kleine club, die kleinschaligheid belangrijk vindt en de lessen zijn goed gestructureerd. De oefeningen beginnen klein maar werken naar een doel toe (watervrees overwinnen is het begin, en een echt zwemdiploma -met 4 jaar- is het eindpunt).

Daarentegen ben ik een keer bij het zwembad om de hoek geweest en daar was het echt niet leuk. Groot, onpersoonlijk, geschreeuw en bijna elke oefening was heen en weer naar de overkant.

Zoek dus goed op internet want er zijn echt leuke babyzwemlessen te vinden.
Wij gaan al zwemmen sinds kind 6 maanden was, daarvoor vond ik haar te klein. Bij ons is een zwemluier verplicht. Vooral als ze nog zo klein zijn; goed kijken naar je kind; trillip of blauwige lippen = eruit. Verder is het gewoon hartstikke leuk. Kind is nu bijna 2 en vind het nog steeds heerlijk en is een echte waterrat!
quote:Pink2510 schreef op 22 november 2010 @ 13:22:

ik krijg altijd direct lachkriebels als ik dit onderwerp zie. Het is wellicht een verhaal dat ik hilarisch vind en een ander niet. Maar goed, mijn tip: doen! Het is ontzettend leuk, je kind leert er veel van, het is een lekker moeder-kind moment, helemaal top. Mijn advies? Neem de tijd.

Ik dacht dus altijd dat mijn kind zwemmen niet leuk vond. Ik was zo'n hittepetit mama die ook wel ging babyzwemmen. Nou, dat vond ons meiske dus maar niets. Later kwam ik erachter waarom niet! Ik rende met haar het huis uit, racete naar het zwembad, rushte om om te kleden en duwde het kind in het koude (relatief natuurlijk!) water. Ahum, dat vinden babies dus echt NIET leuk. Toen ik meer relaxt werd en weer normaal nadacht, ben ik het rustig aan kunnen doen. Dochterlief is een echte waterrat en vanaf toen ging babyzwemmen ook heel goed. En toen was het ook pas leuk! :-DDat zijn idd goede tips. Neem de tijd. Kleed het kind rustig om en laat het aan het water wennen. Voor een kleine baby is het douchen vooraf al bijna genoeg .
quote:postzegel schreef op 22 november 2010 @ 13:25:

Babyzwemmen is leuk! Alleen, jij kent je kind het best en als je het gevoel hebt dat ze nog wat te jong is, dan wacht je toch nog even?

Ik had me eerst opgegeven voor een cursus vanaf 3 maanden. Toch teruggetrokken want ze was nog erg klein, had last van eczeem, en andere dingen. Het was toen nog teveel.

We zijn vanaf 7 maanden begonnen en het is superleuk. Bij onze babyzwemvereniging hoeven ze geen zwembroekje of zwemluier aan, maar dat verschilt per zwembad. En ook de kwaliteit van de lessen verschilt. Wij zitten bij een kleine club, die kleinschaligheid belangrijk vindt en de lessen zijn goed gestructureerd. De oefeningen beginnen klein maar werken naar een doel toe (watervrees overwinnen is het begin, en een echt zwemdiploma -met 4 jaar- is het eindpunt).

Daarentegen ben ik een keer bij het zwembad om de hoek geweest en daar was het echt niet leuk. Groot, onpersoonlijk, geschreeuw en bijna elke oefening was heen en weer naar de overkant.

Zoek dus goed op internet want er zijn echt leuke babyzwemlessen te vinden.

Sorry, ik moest een beetje grinniken. Ik wist niet dat het bestond! Bedankt voor alle tips! Ik denk inderdaad dat ik nog even wacht tot ze wat ouder is. En dan ga ik lekker met haar zwemmen! Ik geloof dat iedereen toch wel positieve ervaringen heeft, leuk!

Dat broekje waar ik het over had is btw een soort luier. Ik vraag me alleen af of dat voldoende zal zijn.... Een zwemluier is dan een betere optie.
To school for cool
He wat leuk, ik zit te denken om dit ook met mijn dochter (5,5 maand) te doen. Maar één vraag. Er zit natuurlijk chloor in het zwemwater, is dat niet schadelijk voor zo'n kleintje ??
Mijn zoontje (inmiddels 1) vindt zwemmen ook geweldig. Hij heeft alleen snel last van zijn oren en hij is deze herfst tot nu toe non stop verkouden, ik wacht dus weer even tot de lente. Mijn dochter vond het ook altijd erg leuk.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Leuk idee!

Kijk wel uit voor andere moeders in het bad die het speelgoed van je kind afpakken .
Ik heb het ook altijd gedaan met mijn dochter, die is nu ook echt een waterrat. Ik heb er wel bewust voor gekozen 10 km om te rijden om in een warm(er) zwembad te gaan zwemmen (32 graden), maar dat was meer voor mezelf, ik houd niet zoveel van zwemmen, laat staan als het water koud is. Nu blijkt dat dochterlief ook veel meer geniet als het water warmer is.
Met mijn oudste dochter ben ik begonnen toen ze 4 maanden was en dat was te vroeg. Ze kreeg het nog te snel koud en vond het niet zo leuk.

Met dochter 2 ben ik begonnen toen ze 10 maanden was en dat ging gelijk heel goed. We hebben hier echt twee waterratjes.
Ik vond het helemaal niet leuk...

Ik ben met mijn eerste gaan baby zwemmen toen ze 4 maanden was en ik vond het duur voor niks. Alle moeders zaten zo op hun eigen kind te focussen dat ze niet eens door hadden dat ze daar niet alleen waren (er werd echt geen woord gezegd tegen elkaar, niet voor, niet tijdens en niet na het zwemmen).

Na het half uurtje liedjes zingen en je kind onder water duwen weer naar huis. Moet zeggen mijn kind het ook niet leuk vond, ze is nu bijna 6 en met geen 10 paarden het water in te krijgen

Met de tweede ben ik niet meer gegaan, die is gek op zwemmen heel dat babyzwemmen is dus geen garantie dat ze zwemmen leuk gaan vinden.
quote:Tama schreef op 22 november 2010 @ 13:53:

Ik heb het ook altijd gedaan met mijn dochter, die is nu ook echt een waterrat. Ik heb er wel bewust voor gekozen 10 km om te rijden om in een warm(er) zwembad te gaan zwemmen (32 graden), maar dat was meer voor mezelf, ik houd niet zoveel van zwemmen, laat staan als het water koud is. Nu blijkt dat dochterlief ook veel meer geniet als het water warmer is.Wij doen het al vanaf dat onze kleine 2maanden is... ze vindt het over het algemeen erg leuk. Het "zwemmen" gebeurt in een lekker warm therapiebad, luiers hoeven niet om (kiddies schijnen in water niet te plassen of poepen), en chloor schijnt niet schadelijk te zijn (ze gaan amper volledig onder water, en drinken doen ze het al helemaal niet).
Babyzwemmen is echt een aanrader!!

Ik ben met mijn dochter wezen babyzwemmen vanaf 4 mnd ongeveer. Achteraf vind ik dat wat te jong. De spelletjes/oefeningen die je doet zijn veel leuker voor ze als ze wat ouder zijn. Bijvoorbeeld achter een klein balletje 'aanzwemmen' en die proberen te pakken. Dat kunnen ze als ze zo jong zijn nog niet echt. Ik vond het in elk geval steeds leuker worden naar mate ze ouder werd.

Voor de rest is het zwemmen naast alleen het 'spelen' ook erg ontspannend. (bij het zwembad waar ik ging ten minste) Leuke ontspanningsoefeningen waardoor je heel leuk contact krijgt met je kindje.

Zoals hierboven ook al werd gezegd; let er wel goed op wat het cursusaanbod inhoud. Bij ons deed iedereen ongeveer dezelfde oefeningen/spelletjes die per leeftijd afgestemd waren. Een baby van 3 mnd kan namelijk lang niet zoveel als een baby van 6 mnd bijvoorbeeld. En een warm water bad is idd ook echt een aanrader.

Veel plezier alvast!
luiers hoeven niet om (kiddies schijnen in water niet te plassen of poepen

Mijn zoon nu 2 heeft het al verschillende malen gepresteerd om dus wel te poepen tijdens het zwemmen.....en altijd dun, dus dan helpt een luier ook niets meer.
Het ligt heel erg aan je kind. Ben met mijn zoontje keer of 6 geweest toen maar gestopt. Hij leek het leuk te vinden, maar thuis was het de hele dag drama. Huilen, krijsen niet drinken en slapen ho maar. Tot ik er gewoon over na ging denken en besefte dat hij nooit wakker gemaakt werd alleen voor het baby zwemmen. Hij was en is nogal een lang slaper en sliep destijds steevast tot uurtje of 9.00. Baby zwemmen begon hier om 9.00 en ik moest eerst nog 15 min rijden.

Mijn tip probeer het een keer en kijk naar haar reactie.
quote:spectral schreef op 22 november 2010 @ 14:06:

[...]

Wij doen het al vanaf dat onze kleine 2maanden is... ze vindt het over het algemeen erg leuk. Het "zwemmen" gebeurt in een lekker warm therapiebad, luiers hoeven niet om (kiddies schijnen in water niet te plassen of poepen), en chloor schijnt niet schadelijk te zijn (ze gaan amper volledig onder water, en drinken doen ze het al helemaal niet).Plassen doen ze allemaal in het water en die van mij (net als andere) poepen ook rustig in het water. Dat ze dat niet doen is echt onzin.
Ik heb zelf bij een sauna gewerkt waar in hun (kleine) zwembad ook baby- en peuterzwemlessen gegeven werden. Zingen, bewegen en lekker poedelen met die kleintjes... Het water werd speciaal voor het babyzwemmen extra verwarmd (naar 32 graden). Ouders mochten zelf kiezen voor zwemkleding/zwemluiers en het duurde inderdaad ongeveer een half uurtje. Toen ik het daar zag heb ik ter plekken besloten dat als ik kinderen krijg ik graag wil gaan babyzwemmen.

Wat ik ook heel erg opvallend en leuk vond was dat er bij ons vooral papa's kwamen zwemmen... veel papa's hadden het gevoel dat ze de band met het kleintje wilde versterken, mama's hebben ze zwangerschap natuurlijk gehad, geven vaak borstvoeding en hebben die primaire band daardoor veel sneller. Door het babyzwemen was papa even alleen met het kleintje en de papa's die daar kwamen merkte echt verschil in de band die zij voelde met hun kindje.

De band tussen de ouders onderling was ook erg leuk, veel mensen kwamen al wat eerder om een vers sapje te drinken en naderhand samen aan een grote tafel koffie drinken en flessen geven was ook een vaak terugkerend verschijnsel.

Als je twijfelt, misschien kun je dan eens op wat plekken gaan kijken? Ik kan me voorstellen dat zo'n kaal baantjes zwembad nog erg koud (vaak letterlijk) en kil aanvoelt, misschien zijn er bij jou in de buurt ook wel sauna's die hun zwembad overdag gebruiken voor dergelijke doeleinde?

[...]

en chloor schijnt niet schadelijk te zijn (ze gaan amper volledig onder water, en drinken doen ze het al helemaal niet).

Het grootste probleem met chloor is dan ook het inademen, dan is het niet zo gezond.

Ik ben rond de 13 maanden gaan zwemmen met mijn dochter, ze vindt het geweldig. Daarvoor vond ik haar nog te klein, het water te koud en alles eromheen te veel gedoe Voor mij was het chloor de belangrijkste reden om nog niet te gaan zelfs.

Ik hou helemaal niet van zwemmen, maar met haar vind ik het hartstikke leuk, vooral omdat zij ervan geniet. Maar dan wel vooral als ik de tijd neem, inderdaad.

Het water is hier ook 32 graden gelukkig! Dochter lijkt het niet veel meer uit te maken, maar mij wel
Ik heb het niet gedaan met mijn kinderen. Vond ze te klein, vond de babylessen niet leuk die ik in het zwembad zag en ben gewoon soms eens met ze naar het zwembad gegaan.

Wel zaten ze altijd lang in bad met redelijk veel water. Nu zijn ze bijna 2 en 3 en dol op zwemmen in het zwembad.

Mijn mening: voor het creeren van waterratjes hoef je mijns inziens niet op babyzwemmen.

Ik heb oudste dan wel weer meegenomen naar muziek op schoot, een soort muziekles voor dreumessen.

[...]

Wij doen het al vanaf dat onze kleine 2maanden is... ze vindt het over het algemeen erg leuk. Het "zwemmen" gebeurt in een lekker warm therapiebad, luiers hoeven niet om (kiddies schijnen in water niet te plassen of poepen), en chloor schijnt niet schadelijk te zijn (ze gaan amper volledig onder water, en drinken doen ze het al helemaal niet).Mijn zoontje wel... als hij zit in een zwembad buigt hij voorover om een slokje te nemen, niet handig.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Misschien omdat ik zelf geen kinderen heb: is het niet een beetje vies als je zo'n groep baby's in het water laat piesen en poepen en daarna de volgende groep er weer inspringt? Chloor zal de bacterieen wel doden, maar je zwemt dan toch door de ontlasting. Klinkt heel onfris.
quote:sophie_emma schreef op 22 november 2010 @ 15:57:

Misschien omdat ik zelf geen kinderen heb: is het niet een beetje vies als je zo'n groep baby's in het water laat piesen en poepen en daarna de volgende groep er weer inspringt? Chloor zal de bacterieen wel doden, maar je zwemt dan toch door de ontlasting. Klinkt heel onfris.

Het piesen gebeurt volgens mij niet alleen bij baby's

En voor het poepen heb je dus zo'n zwemluier, dan zwerft het spul niet door het water

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven