Koopverslaving

maandag 22 november 2010 om 14:17
Een voorbeeld, je ziet die banners hiernaast. Ik dus ook. Ik zie een mooie jas en bijna onbewust klik ik erop. Voordat ik het weet heb ik hem besteld. Bij de winkels onderhandel vaak met mijzelf, maar ik weet dat op het moment dat ik begin te onderhandelen, ga ik het kopen. Nu heb ik een jas in mijn auto. Ik wil niet dat thuis te zien is dat ik nog een jas heb gekocht. Terug sturen vind ik erg moeilijk. Hij is mooi en wil ik het graag hebben. Ik loop nu op het randje. Grote schulden heb ik gelukkig niet, maar ik merk dat ik te vaak de credit card gebruik. Ik wil ervan af, maar dan moet ik alles terug betalen. Ik heb altijd de voornemens om het te doen, maar dan komt een onbetaalde rekening te voorschijn of een nieuwe aankoop. Ik baal ervan! Ik heb al eerder proberen te stoppen, maar tegen deze tijd van het jaar wordt het verdomd moeilijk en val ik weer in mijn oude gewoontes.

maandag 22 november 2010 om 14:20
Ik ken het niet, want ik heb het geld niet. Maar weet wel uit mijn tijd dat ik het wel had dat je inderdaad moet voorkomen dat je bij winkels in de buurt bent. Ik werkte toen in de binnenstad van Nijmegen en dat ik echt niet goed geweest voor mijn spaarrekening. Ik kan je niet helpen alleen de tip geven om idd de verleiding te voorkomen. Dus geen folders enzo meer doorspitten en ook niet onnodig naar de stad gaan.

maandag 22 november 2010 om 14:29
Ik heb ook al mijn inkomsten en uitgaven op papier staan en andere nuttige dingen die ik in een cursus heb geleerd. Dan gaat het een tijdje beter, maar uit de rode bankrekening kom ik nooit. En die verdomd credit card! Waarom heb ik het toen aangevraagd? Dom dom dom!
Het is vooral in deze tijd van het jaar dat het veel erger wordt.
Het is vooral in deze tijd van het jaar dat het veel erger wordt.

maandag 22 november 2010 om 14:32
Ik heb er dus totaal geen last van. Ik ben vreselijk kritisch en vind bijna niets echt mooi. Ik heb meerdere keren geprobeerd om kleren op internet te kopen, maar het valt eigenlijk altijd tegen als ik het dan eenmaal binnenkrijg. De pasvorm is niet goed, of de stof niet mooi, of het product is niet goed afgewerkt. Kleding koop ik dus niet meer op deze manier.
Als ik in de stad loop, raak ik altijd een beetje moedeloos van het enorme aanbod. Hoe kan ik daar nou snel een goede, doordachte keuze uit maken? Vaak kom ik daarom met lege handen thuis, of ik breng gekochte kleren weer terug omdat ik thuis besef dat ik het eigenlijk niet echt mooi vind.
Mijn tip is dus: wees kritischer. Zoek naar kleding die echt van supergoede kwaliteit en pasvorm is, en ook nog eens binnen een bepaald budget. Ik garandeer je, dan blijft er weinig meer over. Als je met mijn blik kijkt tenminste
En knip je creditcard door of geef hem aan je man (is toch wel handig bij reizen boeken bijvoorbeeld)
Als ik in de stad loop, raak ik altijd een beetje moedeloos van het enorme aanbod. Hoe kan ik daar nou snel een goede, doordachte keuze uit maken? Vaak kom ik daarom met lege handen thuis, of ik breng gekochte kleren weer terug omdat ik thuis besef dat ik het eigenlijk niet echt mooi vind.
Mijn tip is dus: wees kritischer. Zoek naar kleding die echt van supergoede kwaliteit en pasvorm is, en ook nog eens binnen een bepaald budget. Ik garandeer je, dan blijft er weinig meer over. Als je met mijn blik kijkt tenminste
En knip je creditcard door of geef hem aan je man (is toch wel handig bij reizen boeken bijvoorbeeld)
En zo is het toevallig ook nog eens een keer

maandag 22 november 2010 om 14:32
quote:MEFS schreef op 22 november 2010 @ 14:29:
Ik heb ook al mijn inkomsten en uitgaven op papier staan en andere nuttige dingen die ik in een cursus heb geleerd. Dan gaat het een tijdje beter, maar uit de rode bankrekening kom ik nooit. En die verdomd credit card! Waarom heb ik het toen aangevraagd? Dom dom dom!
Het is vooral in deze tijd van het jaar dat het veel erger wordt.Betaal je credit card af en knip hem doormidden. Ben je van het probleem af dat je er te veel mee koopt.
Het is vooral in deze tijd van het jaar dat het veel erger wordt.Betaal je credit card af en knip hem doormidden. Ben je van het probleem af dat je er te veel mee koopt.

maandag 22 november 2010 om 14:37
Ik heb geen creditcard en dus ook geen schulden, ik geef gewoon mijn salaris uit. Dat valt dus nog wel mee, maar omdat ik ook niet veel kleding mooi vind heb ik dus nu hele dure mooie dingen, word steeds verwender en geef daarnaast ook veel te veel uit aan etentjes, reisjes, concerten etc. Ik wil daarmee stoppen en dat ga ik ook doen! Vriend krijgt vnv mijn staatje onder ogen en dan gaan we samen sparen voor grotere aankopen en zet ik een groter deel per maand vast weg.
maandag 22 november 2010 om 14:40
Waaróm koop je? Alleen maar het "oh die is leuk" zal het niet zijn als je inmiddels dondersgoed weet dat jouw koopgedrag vervelende gevolgen heeft voor jullie financiëen, je er tegen vecht maar verliest en het je een rotgevoel bezorgt, zegt dat je er vanaf wilt.
Je roept zelf; koopverslaving. Een verslaving is een symptoom, die komt niet uit de lucht vallen zogezegd. Dus; waaróm koop je? Wat probeer je er mee te bereiken? Het wegkopen van negatieve gevoelens?
Stoppen met kopen is an sich niet zo moeilijk als je genoeg de rem erop kunt gooien. Blijvend stoppen en de rem erop láten, dat wordt pas echt heelbaar als je weet waarom je dit doet. Pak die oorzaak aan, daar ligt jouw echte uitdaging.
Je roept zelf; koopverslaving. Een verslaving is een symptoom, die komt niet uit de lucht vallen zogezegd. Dus; waaróm koop je? Wat probeer je er mee te bereiken? Het wegkopen van negatieve gevoelens?
Stoppen met kopen is an sich niet zo moeilijk als je genoeg de rem erop kunt gooien. Blijvend stoppen en de rem erop láten, dat wordt pas echt heelbaar als je weet waarom je dit doet. Pak die oorzaak aan, daar ligt jouw echte uitdaging.
when you wish upon a star...
maandag 22 november 2010 om 14:41
overigens herken ik het wel een beetje. bij ons komt echt genoeg geld binnen, maar de laatste maanden lijkt het de deur uit de vliegen. ook wij hebben een pas op de plaats gemaakt, maar dan is het sinterklaas en kerst en een verjaardag. en ook moeten de kids nieuwe schoenen en ik een nieuwe jas en dan is het weer zo op. ik word er soms ook een beetje gek van.
(ps; heb dus maar besloten nog maar een jaar in mijn oude jas te lopen)
(ps; heb dus maar besloten nog maar een jaar in mijn oude jas te lopen)
maandag 22 november 2010 om 14:46
In het onze vader staat:"leidt mij niet in verzoeking"
En het is de meest zinnige zin uit dat gebed. Zeker als het gaat om verslavingen.
Zorg er voor dat er geen verleidingen meer zijn:
* blokkeer je creditcard
* zorg er voor dat je niet rood kunt staan
* neem een adblocker, zodat je de banners op sites niet mee ziet.
* plak een nee|nee sticker op je brievenbus
* ga de stad niet in
* als je boodschappen gaat doen, neem cash mee voor het bedrag waar je boodschappen voor mag kopen.
* moet je iets kopen, neem dan je man mee, of alleen cash voor een afgepast bedag.
* zet al je uitgaven in een excel-sheet
* sta jezelf toe om één keer in de maand iets leuks voor jezelf te kopen voor een bepaald afgepast bedrag.
En het is de meest zinnige zin uit dat gebed. Zeker als het gaat om verslavingen.
Zorg er voor dat er geen verleidingen meer zijn:
* blokkeer je creditcard
* zorg er voor dat je niet rood kunt staan
* neem een adblocker, zodat je de banners op sites niet mee ziet.
* plak een nee|nee sticker op je brievenbus
* ga de stad niet in
* als je boodschappen gaat doen, neem cash mee voor het bedrag waar je boodschappen voor mag kopen.
* moet je iets kopen, neem dan je man mee, of alleen cash voor een afgepast bedag.
* zet al je uitgaven in een excel-sheet
* sta jezelf toe om één keer in de maand iets leuks voor jezelf te kopen voor een bepaald afgepast bedrag.