ontevreden over kdv

22-11-2010 20:07 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ontevreden over ons kinderdagverblijf.

Daardoor speel ik met de gedachte om naar een ander kdv te gaan. Wanneer zouden jullie dat doen?

Ik zal in het kort proberen uit te leggen waarom wij ontevreden zijn.

We merken dat de leidsters het zo druk hebben met de kinderen dat het ten koste gaan van veiligheid, hygiene en nalatigheid van afspraken. We hebben bij de intake een aantal dingen aangegeven die we blangrijk vinden. Maar het is toch een keer voorgekomen dat onze dochter eten kreeg wat ze van ons niet mag. Zo is het een keer voorgekomen dat onze dochter alleen op een bank zat - terwijl ze 1 is - en wij net hadden aangegeven dat ze vast moet zitten want ze klimt eruit. Zo vind ik op het aanrecht flesjes met restje melk erin. Het speentje van onze dochter waren ze kwijt en toen kreeg ze een ander. Bij het ophalen heb ik het gevoel dat ik niet 'gezien' wordt. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Oke het zijn allemaal kleine dingen. Maar ik val er wel over.

We zijn - door een verhuizing- van kdv veranderd. Ik weet dus dat het ook anders kan.Op het vorige kdv was het schoon en hygienisch. En dat vind ik vervelend. De leidsters doen enorm hun best maar ik vind het chaotisch. De ruimte is klein voor heel veel kinderen - dat waren we ook anders gewend.

Nu hebben wij aantal dingen besproken met de leidsters. Op het moment dat we met ze erover spreken zijn ze het helemaal eens met ons. Toch loop ik steeds tegen dingen aan.

Ben ik te kritisch? Of moet ik eens gaan kijken bij andere kdv's in de buurt? (die zijn er helaas niet dus dan wordt er een verder weg maar dat is dan maar zo)

Wat vinden jullie?
Ik zou zeker gaan kijken in de buurt naar andere kdv's. Waarom zou je het niet doen? Ik weet niet waar je woont en hoe druk het overal is qua wachtlijsten. Je moet er toch wel een goed gevoel over hebben.

Ook al zijn het misschien kleine dingen in de ogen van anderen, het gaat erom wat jij vindt, en hoe jouw kleintje daar draait op het kdv.
Ik heb zelf geen kinderen,maar het is jouw kind en als het je niet lekker zit dan maar een andere KDV.

Het lijkt me namelijk niet prettig als ouder,dat jij je nog druk moet maken over hoe het allemaal reilt en zeilt bij het KDV.

Het moet een omgeving zijn waar je kind veilig is toch?

Er is helaas geen garantie dat de volgende KDV wel aan jullie standaarden voldoet. Ik vind de dingen die je genoemd hebt,reden genoeg om te switchen.

Nogmaals, ben geen moeder,dus weet niet hoe het allemaal werkt etc. Ik spreek puur uit gevoel nu.
Als je niet tevreden bent kun je toch prima een ander KDV zoeken? Kijk eens bij 2 andere en kies degene met plek die je het beste bevalt. Kost allemaal ongeveer hetzelfde.

Misschien is een gastouder handiger als die dichterbij woont. Die hebbem door het kleiner aantal kinderen dat ze opvangen vaak wat meer persoonlijke aandacht bij halen en brengen.

Nu je 2e vraag: ja, ik vind je te kritisch. Uitbesteden van zorg betekent per definitie dat het anders gaat dan jijzelf doet. Let it go. Het enige dat mij eventueel zou kunnen storen is het gebrek aan aandacht bij het ophalrn, maar jeetje zeg, ze kunnen toch niet vol liefde van alle kinderen tegelijk afscheid nemen? (spitsuur). En dat vieze.... Nou en?
quote:DrFeel schreef op 22 november 2010 @ 20:13:

Nu je 2e vraag: ja, ik vind je te kritisch. Uitbesteden van zorg betekent per definitie dat het anders gaat dan jijzelf doet. Let it go. Het enige dat mij eventueel zou kunnen storen is het gebrek aan aandacht bij het ophalrn, maar jeetje zeg, ze kunnen toch niet vol liefde van alle kinderen tegelijk afscheid nemen? (spitsuur). En dat vieze.... Nou en?Onze ontevredenheid hierover komt gewoon doordat we gezien hebben dat het wel anders kán! Ik vind een schone omgeving heel belangrijk. En dat aandacht bij het ophalen zit 'm niet in de afscheid van mijn dochter maar het even bijpraten van de dag.... Dus het contact met mij .
Genoeg redenen om een ander KDV te zoeken. Dat niet iedereen dezelfde dingen belangrijk vindt als jij, merk je maar aan de reactie van DrFeel. Maakt niet uit toch?
Als jij niet tevreden bent over het KDV moet je gaan. Maar onthoud wel dat van een keertje iets anders eten een kind niet dood gaat, als een kind heftige allergien heeft en wel dood kan gaan dan houdt een leidster dat echt wel in de gaten. Je moet ook zaken los kunnen laten natuurlijk. Maar hygiene vind ik zelf ook erg belangrijk.
Ik had bij ons kdv ook over bepaalde dingen geen prettig gevoel, ook getwijfeld of ik over moest stappen.

Uiteindelijk heb ik besloten dat niet te doen, omdat mijn dochter het naar haar zin kreeg (daarvoor was dat minder) en ik het gevoel had dat ik overal me aan bepaalde dingen zou storen.

Inmiddels ben ik zelf in de oudercommissie gegaan en ben ik erg tevreden over hoe het gaat. Er zijn nog steeds dingetjes die ik anders zou doen, maar ja... Dat zal overal zijn.

Ik vind trouwens schoon en hygienisch ook belangrijk, maar ik vind het ook belangrijk dat er tijd en aandacht is voor de kinderen. Dat zou bij mij ook voor gaan (b.v. in het geval van de flesjes op het aanrecht, ik heb liever dat ze tijdens spitsuur eerst de kinderen verzorgen en dat er daarna iemand de keuken induikt dan dat er kinderen naar bed moeten/aandacht nodig hebben en er staat iemand af te wassen), maar tot op zekere hoogte natuurlijk.

Ik denk trouwens dat als je `gedwongen` moet wisselen van een kdv waar je het naar je zin hebt dat de nummer twee altijd tegen zal vallen. Jij moet ook wennen denk ik.

(bij ons op het kdv mogen de kinderen trouwens niet in tuigjes, zit in de pedagogische visie )
Ik vind trouwens schoon en hygienisch ook belangrijk, maar ik vind het ook belangrijk dat er tijd en aandacht is voor de kinderen. Dat zou bij mij ook voor gaan (b.v. in het geval van de flesjes op het aanrecht, ik heb liever dat ze tijdens spitsuur eerst de kinderen verzorgen en dat er daarna iemand de keuken induikt dan dat er kinderen naar bed moeten/aandacht nodig hebben en er staat iemand af te wassen), maar tot op zekere hoogte natuurlijk.

Helemaal mee eens maar ik vind het ook zo wat als je die vieze flesjes zelf mee naar huis moet nemen...
Ik ben ook van kdv gewisseld. Vond mezelf een overbezorgde moeder en negeerde mijn gevoel daarom maar een beetje. Totdat de gemeente waar ik woonde, het kdv wilde gaan sluiten vanwege slechte brandveiligheid. Dat was voor mij de druppel, had twee kinderen 2 dagen per week op het kdv zitten. Heb voor de jongste vervolgens 7 maanden 1 dag per week oma moeten inschakelen. Vond ik niet leuk maar mijn moeder wilde ook niet dat mijn kinderen nog één seconde langer daar bleven. Op het nieuwe kdv was er zoveel meer rust, veel minder huilende kinderen, goede hygiene, betrokken lieve leidsters etc, een wereld van verschil.
Het belangrijkste is natuurlijk dat jij je als ouder gezien en gehoord voelt.

Ik heb zelf op een kinderdagverblijf gewerkt en veel dingen die jij noemt zie ik als dagelijkse dingen die er bij horen.

Restjes melk, tja, soms moeten kinderen allemaal tegelijk een fles en heb je daarna pas tijd om de flessen (goed) af te wassen. Ook is het belangrijk te kijken hoeveel het kind gedronken heeft (en dus over heeft) en er is niet altijd direct tijd voor om dit op te schrijven. Speentjes zijn ondingen en raken soms wel eens kwijt (is je dat thuis nooit overkomen?) reserve speentjes hebben ze overal, netjes uitgekookt en wel in een bakje voor het geval dat... Andere dingen die je noemt (zoals veiligheid en voeding) zijn wel punten die natuurlijk niet zouden moeten gebeuren. Maar was het alleen op de bank zitten echt gevaarlijk? Wij hebben kindjes van die leeftijd die er zelf op klimmen en inderdaad, je zit er niet de hele dag naast... en een ouder hoeft maar net op dat moment binnen te komen.

Spitsuur is soms erg druk maar het is natuurlijk belangrijk dat je als ouder gezien voelt en dat je een duidelijke overdracht krijgt.

Ik zou gewoon eens bij een ander kdv gaan kijken of inderdaad een gastouder overwegen... houdt er rekening mee dat er bij kdv's vaak een wachtlijst is van bijna een jaar (ja mensen, je moet je kinderen tegenwoordig eigenlijk al opgeven voor het kdv voordat ze verwekt zijn).

Succes!
Geinig, ik ben overgestapt omdat het kdv weliswaar super schoon en mooi was maar onpersoonlijk en ongezellig.

Zoveel mensen zoveel meningen

Ik heb van de overstap geen seconde spijt gehad (ja dat ik het nog zolang aangezien heb, dat was jammer).
quote:Lieveleen schreef op 22 november 2010 @ 20:39:

Helemaal mee eens maar ik vind het ook zo wat als je die vieze flesjes zelf mee naar huis moet nemen...Het maakt mij niet uit he, dus je hoeft je niet te verdedigen of uit te leggen waarom jij het wel vervelend vindt. Je vroeg of je te kritisch bent en ik geef een paar voorbeelden waardoor je de situatie die jij noemt anders zou kunnen bekijken. Je hoeft het van mij helemaal niet anders te bekijken natuurlijk.
Ik heb mijn dochter, van nu vier en toen drie maanden, nog tijdens de wenperiode van een KDV bij mij om de hoek afgehaald omdat het daar helemaal niet goed voelde.

Bij aankomst kwam er bijvoorbeeld niemand voor een gesprekje en om haar over te pakken ('leg haar daar maar neer'), bij ophalen bleek ze (drie maanden oud dus he) op zo'n enorme zitzak te liggen, samen met een kindje van drie dat er lekker op aan het springen was.

Ik heb haar naar een KDV gedaan waar ik flink voor moest omfietsen, maar heb daar geen moment spijt van gehad. Wát een verschil!

Ik zeg: luister naar je gevoel. Succes!
Wat betreft het ophalen, werken ze niet met schriftjes/overdrachtmap? Bij ons kdv doen ze dit omdat er door de hectiek met het ophalen niet altijd tijd is om iedere ouder helemaal bij te praten. Natuurlijk is er even kort een praatje, maar voor de uitgebreide versie is er het schriftje. ZO hebben ze meer tijd voor de ouders van kindjes die ziekig zijn, zijn gevallen etc.

Tja waar zoveel kinderen zijn zal het altijd wat viezig zijn, maar je hebt vies en vies. Een flesje met wat melk op de aanrecht zou ik niet over vallen, als de grond vies is wel, want daar kruipt mijn jongste lekker over.

Ik vind het belangrijk hoe ze met je klachten omgaan. Ik heb bij ons kdv een keer de opmerking gemaakt dat ik het zo jammer vond dat de juf van de oudste heel erg de focus legde op het feit dat zoon zo stil was(zeg maar elke keer melding er van maken naar ons) en niet op wat hij wel deed. Daarna heeft ze het roer helemaal omgegooid, en nu blijkt hij de kletskous van de klas te zijn. Je kind brengt er heel wat tijd door, dan is het wel zo fijn als er samengewerkt wordt om die voor beide zoi goed mogelijk te laten verlopen.

Sowieso moet veiligheid natuurlijk gewoon goed zijn. Hier worden stagiares bijv. boventallig ingeroostert, en is er meerdere malen per jaar een brandoefening met de brandweer(volgens mij is dit niet overal verplicht)
Precies altijd je gevoel achterna gaan.verder eens met maartje. Ik werk al héél lang op dezelfde kdv en soms denk ik ..liepen ouders maar eens een dagje mee.ik wou dat wij meer tijd zouden hebben voor onze kinderen maar juist door hygiëne beleid en alle papier werk eromheen wordt t minder.maar je moet gewoon een goed gevoel hebben hoor en een gelukkig kind dat is het belangrijkste. Succes
Volgens mij is dit wel verplicht gizz anders krijgen wij ons certificaat niet en kan je de tent sluiten. En is maar goed ook.veiligheid boven alles
Als jij niet tevreden bent of als je kinderen niet tevreden zijn, zou ik zeker verder gaan zoeken. Maar ik vind wel een beetje dat je zeurt. Wij krijgen van het kdv altijd de vieze flessen mee naar huis. En de vieze broodtrommel trouwens ook. Ik vind het de taak van de leidsters om voor de kinderen te zorgen, niet om onze flesjes af te wassen. Een babygroep bestaat uit met 7 baby's met allemaal 3 flessen op een dag, dat zijn 21 flessen die 2 leidsters dan moeten afwassen! Pfff, dat is een hoop tijd die ze aan leukere, nuttigere dingen kunnen besteden. Mijn dochter een extra knuffel geven bijvoorbeeld.

Een ander speentje, ach, een keer steriliseren en hij is weer schoon. Of je koopt een nieuwe voor 2 euro. Ik krijg mijn dochter van 2 jaar wel eens terug met andere haarspeldjes dan ik die ochtend in d'r haren had gedaan. Zijn dat nou echt problemen? Het kdv voelt als een warm bad, hartelijk, gezellig, druk en schoon genoeg (als die ouders nou ook eens allemaal meewerken door die slofjes over de schoenen te doen...)

Als je je druk maakt over dat soort kleine dingen, dan hoop ik maar dat dat komt doordat je onbewust 'zoekt' naar redenen om ontevreden te mogen zijn. Als die dingen je echt zo storen, wordt het lastig om een kdv te vinden dat aan jouw verwachtingen voldoet.

Maar da's mijn mening.
Flowerbloem daar kan ik maar één ding op zeggen en dat is amen! :-)
als je je struikelpunten hebt aangegeven en er wordt naar jouw idee te weinig mee gedaan... en je blijft ontevreden. Dan zou ik toch verder kijken naar een ander Kinderdagverblijf. Jij moet er een goed gevoel bij hebben

Overigens zijn de dingen die je noemt niet heeeeeel erg en kom je denk ik 9 van de 10 keer tegen bij een kinderdagverblijf.
Dat ze zeurt, vind ik zeker niet. Als ze een zeur zou zijn, dan had ze over het eerste KDV, waar haar kindje zat voordat ze verhuisden, ook wel iets te zeuren gehad.

Als het daar niet goed voelt, zou ik zeker verder kijken. Een KDV moet voelen als een warm bad, een verlengstuk van jouw opvoeding, waar je je kindje met een goed gevoel achter laat. En dat is echt wel te vinden.
Ik ben zelf leidster op een KDV!

Maar ik vind hygiëne toch erg belangrijk!

Ook contact met de ouders.

Heb je dit besproken met de leidsters?

Misschien zijn ze er niet van bewust.

Je moet je kind wel met een gerust hart weg brengen.

Nou succes met de beslissing.
quote:milobiyu schreef op 22 november 2010 @ 21:11:

Volgens mij is dit wel verplicht gizz anders krijgen wij ons certificaat niet en kan je de tent sluiten. En is maar goed ook.veiligheid boven allesIk heb wel eens gehoord van vriendinnen van mij dat het op hun kdv verblijf niet gedaan werd, vandaar de twijfel. Ik vind het een gerust gevoel als ik weer lees dat een oefening goed en snel is verlopen. Zo werd er een paar maanden geleden een brandlucht geroken. Nog voor de brandweer er was stonden de kinderen allemaal buiten. Bleek niets te zijn, maar vond het wel fijn te horen dat er adequaat wordt ingegrepen.
Zeker waar..het is niet altijd leuk om te doen maar je staat versteld hoe snel en goed die kleintjes dat al kunnen.ze leren zelfs om meteen weg te gaan ook al regent het en hebben ze nog blote voetjes.toch doen ze het.moet er alleen niet aan denken om het mee te maken als ze op bed liggen.maar ook dat word geoefend.helaas hebben wij het ook mee Gemaakt met n echte brand.binnen vijf min waren ze wel allen ongedeerd buiten god zij dank
quote:milobiyu schreef op 23 november 2010 @ 21:30:

Zeker waar..het is niet altijd leuk om te doen maar je staat versteld hoe snel en goed die kleintjes dat al kunnen.ze leren zelfs om meteen weg te gaan ook al regent het en hebben ze nog blote voetjes.toch doen ze het.moet er alleen niet aan denken om het mee te maken als ze op bed liggen.maar ook dat word geoefend.helaas hebben wij het ook mee Gemaakt met n echte brand.binnen vijf min waren ze wel allen ongedeerd buiten god zij dankIk ga eens vragen op het kdv of ze wel eens een oefening doen, nooit iets over gehoord! Ben nu ook benieuwd hoe ze dat aanpakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven