Borstvoeding in het openbaar?

22-11-2010 22:49 429 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Laatst heeft er in Belgie een vrouw de volle laag gekregen van een arts die vond dat die vrouw haar baby niet mocht voeden in de wachtkamer.

Wat is jullie mening over borstvoeding in het openbaar? Kun je op bijvoorbeeld een terras je baby de borst geven? Waar ligt de grens?
Hangt een beetje van de situatie af, maar meestal voed ik op visite gewoon. Ik ga een beetje buiten het "kringetje" zitten als de situatie zich daarvoor leent, maar dat hoeft niet perse een kamer apart te zijn. Soms wel, als er veel mensen zijn waarbij ik me voedend niet helemaal prettig voel (laatst op een feest van een collega van mijn man, er waren bijna alleen maar (voor mij) onbekende mannen in strakke pakken. En soms trek ik me terug omdat ik het wel even lekker vind (als ik het wel even gehad heb met de oude kletsende tantes op de verjaardag van mijn schoonmoeder is het een mooi excuus )
quote:sprokkelientje schreef op 23 november 2010 @ 10:17:

Hoe doen dames dat die borstvoeding geven en op visite zijn eigenlijk?

Geef je dan ook gewoon de borst of trek je je even terug.

Mijn schoonzus ging altijd even op onze slaapkamer zitten met de kleine. Ik zou dan denk ik ook doen, bij vreemden is het toch even iets anders dan bij familie en kennissen.

Ze voedde overigens altijd wel gewoon als ik bij hun was en wij samen waren of zij en ik en haar man. Als mijn man erbij was deed ze het overigens weer niet...snap dat ergens wel denk ik.

Dat lag er heel erg aan waar ik was.

Was ik bij mijn beste vriendin, dan voedde ik gewoon op de bank bij haar.

Zat ik bijv. bij mijn schoonouders dan ging ik even naar boven. ( niet in de laatste plaats omdat mijn schoonmoeder met 3mnd bv al aangaf dat ik achterlijk lang bezig was met bv )

Bij mij thuis lag het er ook aan wie er was. Bij vrienden van mijn vriend ging ik even naar boven. ( vond ik ook wel lekker rustig ) Bij vriendinnen of mijn eigen familie bleef ik zitten.

Ik heb 1 vriendin die borstkanker had. Toen mijn kind geboren werd, was haar borst net geamputeerd. We lagen tegelijk in het zh. Ze kwam bij mij binnen gelopen op de kraamkamer - ik kon niet lopen door keizersnee -, precies op het moment dat ik de jongste aanging leggen. Voor de 3e keer ofzo. Dan kan je dat nog niet zo goed, helpt er vaak een zuster met de borst goed leggen en je tepel in de mond van de baby doen.

Toen heb ik haar wel gevraagd of ze het vervelend vond. Omdat ik me kon voorstellen dat het pijnlijk voor haar kon zijn.

Zij vond het echter heel mooi en intiem om mee te maken. En ze zat er bijna met haar neus bovenop. Dat is denk ik mijn meest bijzondere ervaring geweest.

We waren verdrietig om het ziek zijn van haar, het verlies van haar borsten. Tegelijk ook heel erg blij om het nieuwe leven.
Wij hebben allemaal last van Jouw stemmingswisselingen !
quote:Boro schreef op 23 november 2010 @ 10:23:

[...]

Dat lag er heel erg aan waar ik was.

Was ik bij mijn beste vriendin, dan voedde ik gewoon op de bank bij haar.

Zat ik bijv. bij mijn schoonouders dan ging ik even naar boven. ( niet in de laatste plaats omdat mijn schoonmoeder met 3mnd bv al aangaf dat ik achterlijk lang bezig was met bv )

Bij mij thuis lag het er ook aan wie er was. Bij vrienden van mijn vriend ging ik even naar boven. ( vond ik ook wel lekker rustig ) Bij vriendinnen of mijn eigen familie bleef ik zitten.

Ik heb 1 vriendin die borstkanker had. Toen mijn kind geboren werd, was haar borst net geamputeerd. We lagen tegelijk in het zh. Ze kwam bij mij binnen gelopen op de kraamkamer - ik kon niet lopen door keizersnee -, precies op het moment dat ik de jongste aanging leggen. Voor de 3e keer ofzo. Dan kan je dat nog niet zo goed, helpt er vaak een zuster met de borst goed leggen en je tepel in de mond van de baby doen.

Toen heb ik haar wel gevraagd of ze het vervelend vond. Omdat ik me kon voorstellen dat het pijnlijk voor haar kon zijn.

Zij vond het echter heel mooi en intiem om mee te maken. En ze zat er bijna met haar neus bovenop. Dat is denk ik mijn meest bijzondere ervaring geweest.

We waren verdrietig om het ziek zijn van haar, het verlies van haar borsten. Tegelijk ook heel erg blij om het nieuwe leven.Jee, wat ontroerend.....
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
quote:sprokkelientje schreef op 23 november 2010 @ 10:22:

[...]

Nee maar prettig is het niet..los van het feit dat het een consequentie kan zijn van je keuze zit je natuurlijk niet op zulke freaks te wachten bah!!!! Neu, ik heb wel eens prettiger gevoed inderdaad.
quote:Confiture schreef op 23 november 2010 @ 10:06:

[...]

Dat ging niet om m'n moeder, dat ging om borstvoeding. Ik vind borstvoeding gewoon iets heel erg smerigs. Dus dat heb je verkeerd begrepen. Leuk dat je meeleest, btw. Je bent daar ook gewoon welkom om op ons te reageren hoor ;).

Ik kijk wel uit Ik lees trouwens nooit mee tot het over slaan en dergelijke ging, no worries.

Jammer dat je niet mag quoten uit een ander topic, maar het ging wel degelijk over je eigen moeder.

Maakt verder niet uit hoor, het viel me gewoon op. Ik ga je daar op je eigen topic niet op 'aanvallen' omdat er al in de OP staat dat jullie wensen niet te hoeven discussieren over de niet-moeder-gevoelens. Ik heb overigens de fles gekregen, maar als mijn moeder de borst had gegeven had ik dat niet een ongemakkelijk idee gevonden.
Stressed is just desserts spelled backwards
Overigens zag ik laatst een moeder in de V&D die gewoon tussen de kledingrekken staand (!) haar zoontje even liet drinken, en nog discreet ook. Ik was jaloers, dat kan ik dan toch net weer niet, heb altijd minstens een bankje of stoel nodig.
Ja...bij V en D moet je maar komen
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Confiture, vind je koemelk dan ook 'smerig'? En andere dierlijke producten? Of gaat het specifiek om borstvoeding?
quote:sprokkelientje schreef op 23 november 2010 @ 10:17:

Hoe doen dames dat die borstvoeding geven en op visite zijn eigenlijk?

Ik vroeg meestal of ik even naar boven mocht. Dit omdat mijn kind het liefste (of beter gezegd alleen maar) liggend dronk.

Alleen bij mijn zussen of moeder deed ik dat dan soms op de bank of op een kleedje op de grond.
quote:Lilla schreef op 23 november 2010 @ 10:27:

Overigens zag ik laatst een moeder in de V&D die gewoon tussen de kledingrekken staand (!) haar zoontje even liet drinken, en nog discreet ook. Ik was jaloers, dat kan ik dan toch net weer niet, heb altijd minstens een bankje of stoel nodig.

Heerlijk he , als je dat kan. Op een gegeven moment was ik zo bedreven in bv geven ( nog 2 kleuters in huis op dat moment ) dat ik ook lopend kon voeden. Maar daar heb ik in het openbaar dan weer bijna nooit gebruik van hoeven te maken. Wel een keertje in een rij in een pretpark . Hij begon te huilen, dus zo onder mijn poncho geschoven.

Vond ik erg grappig om te doen. Niemand had in de gaten dat er onder mijn kleding een baby'tje lag te drinken.
Wij hebben allemaal last van Jouw stemmingswisselingen !
[quote]Lilla schreef op 23 november 2010 @ 10:08:

[...]

Van de moeder? Of van de baby? (Daar had mijn oudste een handje van, die kijkt nog steeds boos naar iedereen die ze niet kent).

quote]

Hahaha, van de baby zou ik alleen maar erg grappig vinden. Nee, ik bedoelde van de moeder. Is me zeker 4 keer overkomen. En ik was echt niet aan het staren met open mond ofzo. Gewoon toevallig die kant op kijken, ach got een babietje, oh krijgt zo te zien wat te drinken van moeders, wham boze blik "heb ik wat van je aan ofzo?"-blik.
quote:nessemeisje schreef op 23 november 2010 @ 10:32:

Gewoon toevallig die kant op kijken, ach got een babietje, oh krijgt zo te zien wat te drinken van moeders, wham boze blik "heb ik wat van je aan ofzo?"-blik.Misschien heeft ze al zo vaak commentaar gehad dat het smerig is, dat ze je vast 'de blik' geeft
slik boro, dat is wel een moment om nooit meer te vergeten denk ik. Wat bijzonder dat jullie dat hebben kunnen delen samen.
quote:Maleficent schreef op 23 november 2010 @ 10:34:

[...]

Misschien heeft ze al zo vaak commentaar gehad dat het smerig is, dat ze je vast 'de blik' geeft Da's dan behoorlijk stom van haar, want ik mag hopen dat ze het verschil wel ziet tussen een "gretverderrie-wat-smerig-zeg-blik" en een "oggossiepossiewatschattuhuhuhug-blik" ziet.
Ik vind confiture smerig.
Borstvoeding echt smerig vinden?

Goh, ben blij voor jou dan dat kunstvoeding is uitgevonden....

Anders was je nooit groot geworden, had je het niet overleefd.

Enne, kunstvoeding komt ook gewoon uit enorme tepels die uiers heten, door koeien gemaakt, dieren dus, die vaak onder de stront zitten van henzelf...

Natuurlijk is het dan duizend keer bewerkt voordat je dat poedertje ziet wat je al niet eens meer terug herkent als melk voordat er water bijkomt, maar over in den beginne vies gesproken...

Een mens is een "vies" iets, net als dieren. We zijn onderdeel van de natuur. Je gaat naar het toilet, en wordt door bacterieën ook vies, al douche je honderd keer per dag!

Ben je ook vies van jezelf?

Ik snap de redenering echt niet, dat bv geven "vies" is. Doe mijn gg best, maar snap het echt niet!!

Ach, zelf weten. Maar laat borstvoeders in hun waarde aub.
quote:Maleficent schreef op 23 november 2010 @ 10:26:

[...]

Ik kijk wel uit Ik lees trouwens nooit mee tot het over slaan en dergelijke ging, no worries.

Jammer dat je niet mag quoten uit een ander topic, maar het ging wel degelijk over je eigen moeder.

Maakt verder niet uit hoor, het viel me gewoon op. Ik ga je daar op je eigen topic niet op aanvallen omdat er al in de OP staat dat jullie wensen niet te hoeven discussieren over de niet-moeder-gevoelens. Ik heb overigens de fles gekregen, maar als mijn moeder de borst had gegeven had ik dat niet een ongemakkelijk idee gevonden.

Ja het ging over onze eigen moeders, maar daarmee bedoelde (ik in ieder geval) het aan de borst liggen an sich.

Dat is ook hetgene wat ik "smerig" vind. Smerig is denk ik een verkeerd woord. Ik "gruwel" ervan. Ik krijg de kriebels van het idee. Het gaat me dus niet om melk. Het gaat me om het aan de borst liggen. Ik stel me bij het denken aan borstvoeding (bijv. bij het zien van moeders die dat doen of dit soort topics) altijd voor hoe ik dat zou vinden, zo'n baby aan m'n borst. Gadverdamme, denk ik dan (ookal weet ik dat dat toch de functie van borsten is).
Ik hoop trouwens dat het bij de 2e wat makkelijker gaat, de 1e wilde alleen liggend drinken (dus buik tegen buik) dat is wel echt heel erg onpraktisch af en toe

Ik wil nu ook de 'zittend op schoot' voeding goed onder de knie hebben, en dan kan ik ook meepraten over voeden in het openbaar.
Sorry Rocky2008! Verkeerde woordkeus! Ik wil vrouwen die borstvoeding geven absoluut in hun waarde laten!!!
quote:fleurtje schreef op 23 november 2010 @ 10:48:

Ik vind confiture smerig.Ondanks je nogal kinderachtige reactie, hierbij m'n oprechte excuses. Ik heb duidelijk een verkeerde woordkeuze gemaakt.
http://www.volkskrant.nl/ ... voeding-in-openbaar.dhtml

HÁ er is nog onderzoek naar gedaan ook. Meer mensen blijken het alsnog normaal te vinden.
Confiture, ergens vind ik het een soort van jammer of zonde (ik weet niet goed hoe ik het anders moet zeggen) dat je er zo van gruwelt. Het is echt niet smerig als het gebeurd, ik vond het meer een soort van wonderlijk. Vooral toen ik net was bevallen, en de baby eigenlijk al instinctmatig wist wat hij als eerste wilde/moest doen.

Terwijl ik me, voor ik bevallen was, er ook niet echt een voorstelling van kon maken hoe ik het zou gaan vinden. Ik wilde het gewoon proberen en dan zou ik het wel verder zien.

het is misschien iets wat je moet overkomen voor je weet hoe het echt voelt. Maar jij wil geen kinderen, dus ik denk niet dat je mening daarover gaat veranderen
quote:womanizer schreef op 23 november 2010 @ 10:57:

http://www.volkskrant.nl/ ... voeding-in-openbaar.dhtml

HÁGelukkig hebben we nog 55% normale mensen in ons land wonen.
Je was me sneller voor Maleficent, was mn post aan het veranderen.
quote:Boro schreef op 23 november 2010 @ 10:30:

[...]

Heerlijk he , als je dat kan. Op een gegeven moment was ik zo bedreven in bv geven ( nog 2 kleuters in huis op dat moment ) dat ik ook lopend kon voeden. Maar daar heb ik in het openbaar dan weer bijna nooit gebruik van hoeven te maken. Wel een keertje in een rij in een pretpark . Hij begon te huilen, dus zo onder mijn poncho geschoven.

Vond ik erg grappig om te doen. Niemand had in de gaten dat er onder mijn kleding een baby'tje lag te drinken.

Leuk!

Ik kán het ook, voed wel eens door terwijl ik opsta en naar de telefoon loop ofzo, of achter mijn peuter aan moet, maar dat ziet er zo onhandig, indiscreet (en voor anderen waarschijnlijk hylarisch) uit dat ik het niet in mijn hoofd haal om dat in het openbaar te doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven