Borstvoeding in het openbaar?

22-11-2010 22:49 429 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Laatst heeft er in Belgie een vrouw de volle laag gekregen van een arts die vond dat die vrouw haar baby niet mocht voeden in de wachtkamer.

Wat is jullie mening over borstvoeding in het openbaar? Kun je op bijvoorbeeld een terras je baby de borst geven? Waar ligt de grens?
Ik kon me er vantevoren maar erg weinig bij voorstellen. Een kind aan mijn borst... Ik zou het proberen (hoort er wel bij vond ik want natuurlijk) maar dacht dat het wel zou mislukken en dat zou ik meer dan prima vinden. Het was even een gehannes in het begin maar het ging al snel harstikke goed.

Ik vond het ook er bijzonder allemaal. De eerste keer stond ik echt met grote verbaasdde ogen naar mijn kind en borst te staren. Vond het echt heel bizar. Maar ook vooral mooi.

En ik vond het een partijtje handig. Ik legde echt overal aan. Maar ik was er dan ook al snel erg bedreven in. Men zag niks. Ik hield rekening met mijn kleding. Deed mijn shirt wat omlaag, plopte die tepel in de mond van mijn kind . legde een hydrofiel over mijn schouder en niemand die iets zag. Prima toch?

Pontificaal je hele tiet blootleggen vind ik ook niet nodig, maar kan me er ook niet echt druk om maken als het wel gebeurd. Het is gewoon de natuur. Daar zijn we erg ver van verwijderd geraakt maar borstvoeding is er gelukkig nog.

Maar bij oudere kinderen merk ik dat ik dat toch ook verre van prettig vind om naar te kijken.
quote:Maleficent schreef op 23 november 2010 @ 20:20:

[...]

Zeg, jij hebt altijd zo je mond klaar over respect, dan vind ik dit best een ongepaste opmerking.Het is niet ongepast bedoeld en ik wist niet zo goed hoe ik het anders netjes moet omschrijven. Ik noem haar zeker geen koe, maar gewoon zoals ik het schrijf: een makkelijke melkvoorraad voor haar peuter.
Maar Yamuna, wanneer drinkt ze dan als ze ook al die andere sapjes/melk drinkt? Doet ze nog iets anders dan eten en drinken op een dag? Want dat betekend dat ze zéker 18(!) keer iets drinkt per dag. (en praktisch: tanden poetsen?)

(is trouwens puur belangstellend/nieuwsgierig bedoeld! Omdat ik jouw verhaal helemaal niet herken in mijn pro bv omgeving!)
Er kunnen toch omstandigheden zijn waardoor BV tijdelijk weer wat meer gegeven wordt?

Mijn zoon kreeg met 14 maanden depakine, dat vond hij een smerig medicijn en het beïnvloede enorm zijn smaakpapillen. Hij wilde geen fruit meer, geen warm eten, geen brood. Dan ben je blij dat je als moeder wat anders kan aanbieden wat er altijd wel ingaat. Hij is toen bijna 2 kilo afgevallen, omdat hij geen eten wilde en mijn productie het niet aankon (door stress, slaaptekort en omdat ik het niet meer gewend was).
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Maleficent schreef op 23 november 2010 @ 20:24:

Er kunnen toch omstandigheden zijn waardoor BV tijdelijk weer wat meer gegeven wordt?

.Natuurlijk! Maar niet of weinig willen eten vind ik wat anders dan ziek zijn en bepaalde medicijnen nodig hebben. Als ik het goed gelezen heb, is jouw zoontje ziek en de dochter van Yamuna niet (hoop ik)?
Maar wat is te oud?

Ik gaf mijn kind na 1 eigenlijk nooit meer openbaar BV (alleen voor het slapen en bij het wakker worden), en toen hij bijna 2,5 zijn we gestopt.

Ik zie niet in wat daar niet prettig of walgelijk aan is hoor. Ze zijn dan eigenlijk nog zo klein.
quote:iris1969 schreef op 23 november 2010 @ 20:21:

[...]

Het was geen grapje van me, ik vind dit echt hoogst verbazend.wat zei je nou laatst ook al weer over leven en laten leven?
Tuurlijk doen we tandenpoetsen, drie/ vier keer op een dag

(mamma heeft een beugel, en als mamma poetst, wil zij ook poetsen)

En natuurlijk doet ze ook andere dingen op een dag dan heel de dag op schoot aan de memmen. Lekker veel buitenspelen enzo
Heel erg bedankt TO, dat je dit topic hebt geopend.

Ik heb nu eindelijk de stap durven zetten om in het openbaar te voeden (heel discreet verder uiteraard )!
quote:Maleficent schreef op 23 november 2010 @ 20:27:

Maar wat is te oud?

Ik gaf mijn kind na 1 eigenlijk nooit meer openbaar BV (alleen voor het slapen en bij het wakker worden), en toen hij bijna 2,5 zijn we gestopt.

Ik zie niet in wat daar niet prettig of walgelijk aan is hoor. Ze zijn dan eigenlijk nog zo klein.Dat snap ik dus weer wel, een paar keer per dag en in je eigen omgeving.
quote:Maleficent schreef op 23 november 2010 @ 20:28:

[...]

wat zei je nou laatst ook al weer over leven en laten leven?Ja en dus mag ik mijn verbazing niet uitspreken?
O ja, het was heel discreet totdat het meisje van de bediening kwam afrekenen en dochter natuurlijk toen net genoeg ervan van had en onverwacht de tepel losliet!
Het is grappig hoe je via zo'n forum een beeld krijgt van iemand (denk in plaatjes) En als ik 15x bv en een fanatieke drager bij elkaar op tel: dan zie ik een kind voor me dan weinig anders meer (kan) doen. Tuurlijk is dat niet zo. Dat snap ik ook wel. Maar hoe doe je dat dan als ze straks naar peuterspeelzaal ofzo gaat? (15 voedingen zijn niet in 1 x weg lijkt me..)

Maleficent: dat vind ik een heel ander verhaal, eerlijk gezegd. Voedde jij ook nog zoveel? Vind het (ook van Yamuna) bewonderenswaardig!
quote:fladder schreef op 23 november 2010 @ 20:31:

O ja, het was heel discreet totdat het meisje van de bediening kwam afrekenen en dochter natuurlijk toen net genoeg ervan van had en onverwacht de tepel losliet! Dat soort dingen gebeuren dan inderdaad af en toe. En dat is dan jammerrr!
quote:RosaP schreef op 23 november 2010 @ 20:32:

Het is grappig hoe je via zo'n forum een beeld krijgt van iemand (denk in plaatjes) En als ik 15x bv en een fanatieke drager bij elkaar op tel: dan zie ik een kind voor me dan weinig anders meer (kan) doen. Tuurlijk is dat niet zo. Dat snap ik ook wel. Maar hoe doe je dat dan als ze straks naar peuterspeelzaal ofzo gaat? (15 voedingen zijn niet in 1 x weg lijkt me..)

Ja dat beeld heb ik ook .
quote:iris1969 schreef op 23 november 2010 @ 20:30:

[...]

Ja en dus mag ik mijn verbazing niet uitspreken?Nou, als bepaalde mensen dit doen, weet je niet hoe gauw je met je oordeel klaar moet staan. Dus waarom je zo uitspreken tegen Yamuna? Je hebt er toch geen last van dat zij dit zo wil doen met haar dochter?
quote:Noerie schreef op 23 november 2010 @ 20:34:

[...]

Dat soort dingen gebeuren dan inderdaad af en toe. En dat is dan jammerrr! Ik had gedacht dat ik het wat genant zou vinden maar het viel me eigenlijk heel erg mee.
dan mag ik jullie teleurstellen / verbazen. ik heb een heelijk ondernemend kind,

men had me gewaarschuwd , dat samenslapen, langvoeden en die draagdoek daar krijg je "rokkenplakkers" van ! van die kindjes die altijd aan mamma's rokken blijven trekken, en daar bij het minste of geringste hun gezicht in verbergen omdat ze bang zijn...

Bleek allemaal niet waar , ik heb een heerlijke vrije dochter , die gretig haar wereld ontdekt, bijna nooit verlegen of angstig.

heel gezellig en sociaal.
quote:Maleficent schreef op 23 november 2010 @ 20:38:

[...]

Nou, als bepaalde mensen dit doen, weet je niet hoe gauw je met je oordeel klaar moet staan. Dus waarom je zo uitspreken tegen Yamuna? Je hebt er toch geen last van dat zij dit zo wil doen met haar dochter?Ik heb er geen last van dat ze hier voor kiest, al begrijp ik er niets van, tenzij ze het voor mijn neus doet, dan heb ik er wel last van. Daar ben ik heel eerlijk in.
quote:sprokkelientje schreef op 23 november 2010 @ 20:14:

Wij hebben nu eenmaal wel goede en gezonde alternatieven voor kinderen tot onze beschikking...en gelukkig maar.

Naja, daar zijn de meningen ook wel over verdeeld. Persoonlijk vind ik alle voedsel die bewerkt is (en dan heb ik het niet over koken etc,) maar over rigoureus veranderen van samenstelling (lees in dit geval: melkpoeder) geen goed en gezond alternatief. En ook alle andere rotzooi die kinderen binnenkrijgen (zoetstoffen in allerhande snoep/ranja/diksap/koek, etc) vallen wat mij betreft niet onder gezond en goed.

Natuurlijk zijn er ook kinderen die gewoon een appel of een wortel krijgen, maar je moet de ouders/moeders de kost geven die hun kind letterlijk zoet houden met zoet.

Ik snap dus heel goed dat Yamuna haar kind bijvoedt met borstvoeding. Maar ik ben wel blij te lezen dat dat discreet gebeurt (omdat ik ik er dus wel onpasselijk van wordt als ik een tweejarige aan een borst zie hangen waarbij ik geconfronteerd wordt met een enorme bruine tepel met bovenliggende blauwe aderen).
Ik heb last van jou Iris, wil je wel even thuis gaan zitten zonder internetverbinding?
Het zal al wel geopperd zijn hoor maar als je er niet tegen kunt dan kijk je toch gewoon niet?

Maar hoe doe je dat dan als ze straks naar peuterspeelzaal ofzo gaat?

we gaan nu naar een soort pre peuterspeelzaal waar de ouders bij blijven. daar drinkt ze braaf haar bekertje limo/ thee. maar het volkorenbiscuitje die geeft ze weg aan andere kindjes.

Ik voed daar alleen bij flink verdriet

Was van plan om die twee uurtjes daar niet te voeden.

Maar twee van de vrouwen (moslima's) zagen tijdens het troosten dat yammini aan mn shirt trok... "geeft je bv? Doen ! troost veel sneller, en beter zijn hier toch alleen vrouwen, schaam je niet"

bij de Pre peuterspeelzaal is er ook geen rustig hoekje te zoeken met al die rondrennende kids ...
quote:fladder schreef op 23 november 2010 @ 20:45:

Het zal al wel geopperd zijn hoor maar als je er niet tegen kunt dan kijk je toch gewoon niet?Dat is bij sommige vrouwen (die zonder enige gene hun kleding optillen en met ontblote borsten, in sommige gevallen welhaast provocerend voeden) helaas niet een optie.

Maleficent: dat vind ik een heel ander verhaal, eerlijk gezegd. Voedde jij ook nog zoveel? Vind het (ook van Yamuna) bewonderenswaardig!

Nee, maar 15 keer per dag heb ik volgens mij nooit gehaald, ook niet in het begin. Mijn zoon was een langzame-veel-drinker.

Ik denk toen hij 1 was dat hij nog 3 keer een voeding kreeg, en na een poosje 2 keer, en het laatste half jaar 1 keer.

Maar ik ben heel streng hoor. Ik heb nooit BV als zoethouder of als troost gebruikt en dat wist mijn zoontje al vrij snel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven