Borstvoeding in het openbaar?

22-11-2010 22:49 429 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Laatst heeft er in Belgie een vrouw de volle laag gekregen van een arts die vond dat die vrouw haar baby niet mocht voeden in de wachtkamer.

Wat is jullie mening over borstvoeding in het openbaar? Kun je op bijvoorbeeld een terras je baby de borst geven? Waar ligt de grens?
quote:iris1969 schreef op 23 november 2010 @ 20:40:

[...]

Ik heb er geen last van dat ze hier voor kiest, al begrijp ik er niets van, tenzij ze het voor mijn neus doet, dan heb ik er wel last van. Daar ben ik heel eerlijk in.

voor je neus , zal je het 9 van de tien keer niet eens zien of doorhebben

of je moet van achter over mijn schouder meekijken ... maar dan is het je eigenschuld als je wat ziet.
quote:tuttjemeteenrietje schreef op 23 november 2010 @ 20:45:

Ik heb last van jou Iris, wil je wel even thuis gaan zitten zonder internetverbinding?Nee.
quote:iris1969 schreef op 23 november 2010 @ 20:08:

[...]

Ja dat is toch volkomen onnatuurlijk bij zo'n groot kind? Die hoort allang vast te eten.In andere landen ( die waar ze zo leuk met een heel dorp een kind opvoeden) is dat heel gewoon. Er zijn zelfs stammen waar vrouwen hun díeren de borst geven!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ja, ik vind het echt een beetje overdreven om zo'n zware mening te hebben over iets waar je dus geen verstand van hebt.

Ik heb wel eens een foto gezien van FV, die vrij lang BV heeft gegeven, en daar leek het net of haar zoontje tegen haar aan lag te slapen. Dat zag er zo lief en ontspannen uit.

Ik snap niet dat je van zoiets last kunt hebben. Dan heb ik veel meer last van veel andere mensen; dronken jongelui die op straat kotsen, hooligans die lopen te schreeuwen, mensen zoals die van Oh-Cherso die te pas en te onpas iedereen iets met kanker noemen.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:iris1969 schreef op 23 november 2010 @ 20:40:

[...]

Ik heb er geen last van dat ze hier voor kiest, al begrijp ik er niets van, tenzij ze het voor mijn neus doet, dan heb ik er wel last van. Daar ben ik heel eerlijk in.In welke zin heb je er last van? krijg je vlekken, jeuk, word je kortademig, moet je anti-gif, word je misselijk of ga je aan de spuitkak?
;
Ik kan wel begrijpen dat het voor sommige mensen moeilijk te begrijpen is.

Dingen die je te horen/ zien krijgt over langvoedsters is meestal in een sappig "shock doc" achtig thema gepropt.

voor mij en mn dochter is het nu heel normaal.

maar ik denk als iemand mij vier jaar geleden had verteld ...

dan had ik waarschijnlijk ook een "wenkbrouw opgetrokken"

ik voed niet om te shockeren, ik voed om een maagje te vullen, en soms om te troosten, dan niet zo zeer om te troosten met melk alswel de genegenheid& gevoel van veiligheid en geborgenheid die ze voelt op het moment dat ze aan de borst ligt.

dat doe ik niet pontificaal "in your face" maar ik ga ook niet in een bezemkast zitten
quote:blijfgewoonbianca schreef op 23 november 2010 @ 20:52:

[...]

In andere landen ( die waar ze zo leuk met een heel dorp een kind opvoeden) is dat heel gewoon. Er zijn zelfs stammen waar vrouwen hun díeren de borst geven!

Maar dát vind ik echt te smerig voor woorden. Sorrie, gatver een dier aan je borst

Yamuna, net heel bericht getiept. Ben benieuwd: is het geven van bv na een val/verdriet niet vergelijkbaar met een koekje als pleister op de wonde? Je troost met eten. Waarom? Dat is bijv een associatie die ik probeer te vermijden. Pijn = dikke knuffel, geen reden voor snoep. Vallen: een aai of kus, geen appelsap. etc
1 x is genoeg
quote:RosaP schreef op 23 november 2010 @ 20:57:

[...]

Yamuna, net heel bericht getiept. Ben benieuwd: is het geven van bv na een val/verdriet niet vergelijkbaar met een koekje als pleister op de wonde? Je troost met eten. Waarom? Dat is bijv een associatie die ik probeer te vermijden. Pijn = dikke knuffel, geen reden voor snoep. Vallen: een aai of kus, geen appelsap. etcJa, dat is ook mijn visie. Maar dat komt omdat ik zelf een troosteter ben. Als ik me naar/verdrietig/sip voel, wil ik alleen maar lekker eten. Dus vandaar dat als mijn zoon valt of huilt dan krijgt hij een lekkere knuffel van mij. Maar goed, of het helpt, dat weet ik nog niet hoor

[...]

Maar dát vind ik echt te smerig voor woorden. Sorrie, gatver een dier aan je borst Nee, melk van een kóe drinken..... da's niet gek, bedoel je? Dat is voor baby koetjes en dat vinden we dan wel normaal.

Yamuna, net heel bericht getiept. Ben benieuwd: is het geven van bv na een val/verdriet niet vergelijkbaar met een koekje als pleister op de wonde? Je troost met eten. Waarom? Dat is bijv een associatie die ik probeer te vermijden. Pijn = dikke knuffel, geen reden voor snoep. Vallen: een aai of kus, geen appelsap. etcZuigen is troost. ( hoeveel mensen stoppen geen speen in hun koter als het huilt? )

[...]

Maar dát vind ik echt te smerig voor woorden. Sorrie, gatver een dier aan je borst

weet je hoeveel een geitje waard kan zijn voor zo een groep mensen ?

of het geitje dood laten gaan/ maken en verorberen(kleine maaltijd), of voeden en daar nakomelingen van krijgen en geitenmelk en als volwassen dier slachten en met veel meer mensen van kunnen eten ...

people make choices in life...
quote:Maleficent schreef op 23 november 2010 @ 20:53:

Ja, ik vind het echt een beetje overdreven om zo'n zware mening te hebben over iets waar je dus geen verstand van hebt.

Hoezo geen verstand? Ik zie toch wat ik zie en dat vind ik ongepast bij een groter kind. Gewoon mijn mening, niets meer en niets minder.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 23 november 2010 @ 21:01:

[...]

Zuigen is troost. ( hoeveel mensen stoppen geen speen in hun koter als het huilt? )dat dus
quote:iris1969 schreef op 23 november 2010 @ 21:02:

[...]

Hoezo geen verstand? Ik zie toch wat ik zie en dat vind ik ongepast bij een groter kind. Gewoon mijn mening, niets meer en niets minder.

O, en hoe vaak zie je dat dan? Dagelijks, wekelijks????

Ik denk het niet he? Aangezien misschien maar een paar procent van de vrouwen langer voedt dan 1 jaar.
Dring je mening eens niet zo op zeg.
Waar een mens zich al druk om kan maken.

Ben blij dat ik me niet zo stoor aan wat er in mijn omgeving gebeurd, zonde van de energie!

Een gedeeltelijk blote borst waar een kinderhoofd voor ligt. In hemelsnaam, wat is daar onpasselijk aan?
Ja, dat heb ik dus ook niet gedaan met die speen.

Haha, ik ben echt ontaard volgens mij
quote:tuttjemeteenrietje schreef op 23 november 2010 @ 21:04:

Dring je mening eens niet zo op zeg.Tut jij begon hoor, nananananaaaaa
quote:Yamuna schreef op 23 november 2010 @ 21:02:

[...]

weet je hoeveel een geitje waard kan zijn voor zo een groep mensen ?

of het geitje dood laten gaan/ maken en verorberen(kleine maaltijd), of voeden en daar nakomelingen van krijgen en geitenmelk en als volwassen dier slachten en met veel meer mensen van kunnen eten ...

people make choices in life...

Waar. Maar ik reageer vanuit mijn Nederlandse leventje: ík - Rosa - moet niet denken aan een dier aan mn tiet. That's all. Als ik weet ik veel waar zou wonen, dacht ik daar misschien anders over.

Ik vind het wel verbazend dat een vrouw dan blijkbaar wel voldoende eten heeft om een geit te kunnen voeden. Want je zult zelf goed moeten eten/drinken om een ander te kunnen voeden. Zelfde in verhaal over schipbreukelingen die borst krijgen van moeder wiens kind is verdronken: geloof er geen bal van. Hoe kun je voeden als je zelf niks eet/drinkt.
@Christiane, dus melkpoeder is een slecht en geen gezond alternatief. Dus alle flessenkindjes zijn bij voorbaat dus ook niet gezond??

Vreemd, snap jouw logica niet. Leven en laten leven. Ik zal nooit iemand veroordelen op welke voeding een kind krijgt.

Jammer dat er altijd weer moeders zijn die het altijd beter menen te weten.
Ik zie het eigenlijk nooit. Dus blijkbaar doen vrouwen dat erg discreet.

Snap de ophef eigenlijk ook niet zo, alsof je dagelijks omringd wordt door blote tieten met een lurkende baby eraan. Doe normaal.
quote:Yamuna schreef op 23 november 2010 @ 21:03:

[...]

dat dus Maar uit die speen komt geen voeding! (vernaggelt alleen een gebitje!) Dus net als Mal, dat deed ik ook niet. Andere manieren van troost.
Wat zul je het dan zwaar hebben in deze maatschappij, Iris, waar je dagelijks tegen hoofden, lijven, kleren, handelingen en acties aan moet kijken die jij ongepast, vervelend of aanmatigend vindt.

Gelukkig is het zo dat je dan weg kan kijken.

Handig, zo kan iedereen zijn individuele vrijheid bewaren en kunnen we allemaal naast elkaar leven.
quote:liubi schreef op 23 november 2010 @ 21:07:

@Christiane, dus melkpoeder is een slecht en geen gezond alternatief. Dus alle flessenkindjes zijn bij voorbaat dus ook niet gezond??

Vreemd, snap jouw logica niet. Leven en laten leven. Ik zal nooit iemand veroordelen op welke voeding een kind krijgt.

Jammer dat er altijd weer moeders zijn die het altijd beter menen te weten.Die discussie zal wel eeuwig en altijd terugkeren, vrees ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven