Borstvoeding in het openbaar?

22-11-2010 22:49 429 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Laatst heeft er in Belgie een vrouw de volle laag gekregen van een arts die vond dat die vrouw haar baby niet mocht voeden in de wachtkamer.

Wat is jullie mening over borstvoeding in het openbaar? Kun je op bijvoorbeeld een terras je baby de borst geven? Waar ligt de grens?
Maar goed, Iris, ik stelde je gisteren een vraag. Je stelde dat je er last van hebt als een ouder kind BV kreeg in jouw zicht.

Hoe vaak gebeurt je dat nou? Dat je dat ziet?

Want er zijn maar heel weinig vrouwen die nog BV geven na 1 jaar. Het gros stopt sowieso al voor of rond de 6 maand.

Daarom vind ik het allemaal een béétje overdreven.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:The_Jets schreef op 24 november 2010 @ 00:14:

Kijk, wat moet, dat moet, en misschien laat ik nu heel duidelijk zien dat ik niets van baby'tjes weet, maar zijn er echt in een dag geen geschikte tijdstippen te vinden waar je kan voeden zonder je onwillige medemens te confronteren?Helaas heeft mijn baby geen ingebouwde klok dus nee, handige plekken dat gaat niet altijd als hij eten wil.....
quote:wen schreef op 24 november 2010 @ 00:05:

Ik heb me daar altijd over verbaasd BGB: waarom zijn blote tepels van mannen wel ok, en die van vrouwen niet?

Rintje Ritsma mag met ontbloot bovenlijf rondlopen in een reclame, weet je hoeveel tepels er dan in beeld zijn?

(en ze hebben zo'n gek wit puntje, dat vind ik eigenlijk het raarste)
Ik kijk nooit reclame Fussie

The Jets, ik denk dat ik me toen ik 21 was misschien ook wel ongemakkelijk voelde als ik een voedende vrouw zag. Ik kende dat helemaal niet uit mijn omgeving, ik kende borsten voornamelijk als lichaamsdelen met een sexuele lading dus dan voelt het wel ongemakkelijk ja. Al herinner ik me wel dat ik in de trein eens een Afrikaanse vrouw zag die een kind van een jaar of 3 de borst gaf, en dat vond ik wel heel mooi toen (was ik denk ik zo'n 15 jaar of zo en had zoiets nog nooit gezien).

Als een vrouw zo'n blik heeft van 'wat moet je' als ze borstvoeding geeft, kan dat best komen doordat ze al eens negatieve opmerkingen gehad heeft (en dat kan best kwetsend zijn voor een hormonaal beladen vrouw). Of het lijkt alsof ze zo'n blik heeft, want veel vrouwen keren wat in zichzelf tijdens het voeden, dan krijg je misschien ook wel een wat stuurse blik.
Tjonge jonge 'mits discreet', ik heb nog nooit een vrouw niet discreet zien voeden, misschien een keer, nou ben ik wel over heen gekomen hoor.
quote:Dibbes1 schreef op 23 november 2010 @ 23:25:

[...]

Kun je je wellicht wel indenken, dat niet iedereen het prettig vindt om met een borstvoedinggevende in het openbaar geconfronteerd te worden, die dan ook nog een

s de gedachte heeft dat anderen maar de andere kant op moeten kijken als het de ander niet aanstaat.

Puur alleen de gedachte erover, niet of je kind de fles nu wel of niet accepteert, honger heeft

of niet.

Ik vind mijn kind met honger inderdaad belangrijker dan de bezwaren van willekeurige vreemden tegen borstvoeding: die willekeurige vreemde kán tenminste een andere kind opkijken, een baby kan zijn honger echt niet

negeren.

Voor die willekeurige vreemde voed ik wel discreet: er is niks te zien, dus die vreemde kan hoogstens moeite hebben met het idee dat er een kind aan het drinken is - en dát vind ik dan inderdaad niet mijn probleem: waar houdt het dan op? Ik heb twee kinderen, dus die vreemde kan er ook vanuitgaan dat ik minstens twee keer seks gehad heb. Daar moet 'ie misschien ook wel niet aan denken...

Als mijn kamergenoot er niet is, kolf ik achter mijn bureau. Wel met de deur dicht en een briefje erop. Dat kost gewoon veel minder tijd dan naar een kolfkamer lopen.

Een -mannelijke- collega heeft laatst wel gevraagd hoe kolven nou eigenlijk werkt, dus dat heb ik 'm uitgelegd, maar verder is het niet iets wat ik met collega's deel.
Mijn dochter is 6 maanden en krijgt bv.

De eerste keer dat ik in het openbaar voedde, was in het consultatiebureau toen ze een week of 3 was. Ik zat in de wachtkamer op m'n beurt te wachten toen dochter opeens begon te dreinen. ja idd honger. Ik voelde me een beetje opgelaten en toen zei de cb-arts, als u wilt voeden, ga uw gang, is geen enkel probleem! Ze bracht me zelfs nog een glaasje water Daarna dochter weer blij en braaf

Sindsdien heb ik overal gevoed, op het strand, in het bos, in het park, bij mensen thuis, in de auto, in een restaurant, enz.

Mijn mooiste voedingsmoment was toen ze 6 weken was. We waren bij een meer in een hele mooie bergachtige omgeving. Dat was echt genieten

Nu zonder ik me meestal wel even af, maar dat is meer omdat m'n dochter beter drinkt als het rustig om haar heen is. (Anders gaat ze meekletsen ipv drnken )

Ik heb me nooit erg zorgen gemaakt over wat anderen wel niet zouden kunnen denken. Ik denk dat mensen een blèrend kind een stuk vervelender vinden als een drinkend kind.. En idd, je ziet er niet zoveel van.

Luiers verschonen in het openbaar zou ik dan weer niet doen. Dat doe ik in de WCs of in de auto als er niks voorhanden is.
quote:Razzmatazz schreef op 24 november 2010 @ 11:00:

Mijn mooiste voedingsmoment was toen ze 6 weken was. We waren bij een meer in een hele mooie bergachtige omgeving. Dat was echt genieten

Voor mij: vorig jaar in januari, toen we konden schaatsen op een meertje hier vlakbij. Kind in de buggy mee, halverwege werd ze heel verdrietig (het was koud!) en heb ik haar getroost op een bankje langs het meer terwijl de schaatsers langsreden tegen een besneeuwde achtergrond. Idyllischer kreeg ik het niet

Ik had trouwens op dat moment niets anders kunnen doen, fles warmmaken is bij een bevroren meertje meestal geen optie, dus ik was heel blij dat ik haar op dat moment de borst aan kon bieden. En op dat moment had eigenlijk de hele wereld me gestolen kunnen worden, al was het verboden geweest om openbaar te voeden. Mijn dochter had verdriet en ik kon daar wat aan doen (met warme melk!)

Eerste keer was trouwens in de dierentuin, in het voorjaar. Vond ik wel een toepasselijke plek, zo tussen de jonge dieren die gezoogd werden.
dubbel
Tja. Ik vind het wel gewoon storend zoals laatst, aan het gangpad het ziekenhuis in, iemand pontificaal met borst meer dan ontbloot een peuter zit te voeden. Kind hing iets aan de onderkant aan de tepel maar het viel niet te ontkennen dat iemand daar, met een bepaalde blik en houding, eerder voor zichzelf exhibitionistisch zat te wezen. Het leek wel een tentoonstelling waar we langs moesten lopen: levend standbeeld met drinkend kind. En dat was ook geen 10 minuten drinken wat daar gebeurde. Ik denk echt dat heel veel vrouwen het oprecht doen vanuit het beste voor hun kind en in het openbaar hoeft helemaal niet te gaan om de aandacht. Maar ik denk ook dat sommige vrouwen zo prat gaan op borstvoeding dat het wel aanstootgevend wordt. Ik vind het bijna sneu voor een kind als je dan zo'n moeder hebt, die er zelf niet mee wil stoppen.
Nou doe ik dat niet en heb ik dat ook nooit gedaan, maar ik snap niet dat er zoveel ingevuld en gedacht wordt bij wat er gebeurd als je dat ziet Cha.
quote:cha schreef op 24 november 2010 @ 11:39:

Tja. Ik vind het wel gewoon storend zoals laatst, aan het gangpad het ziekenhuis in, iemand pontificaal met borst meer dan ontbloot een peuter zit te voeden. Kind hing iets aan de onderkant aan de tepel maar het viel niet te ontkennen dat iemand daar, met een bepaalde blik en houding, eerder voor zichzelf exhibitionistisch zat te wezen. Het leek wel een tentoonstelling waar we langs moesten lopen: levend standbeeld met drinkend kind. En dat was ook geen 10 minuten drinken wat daar gebeurde. Ik denk echt dat heel veel vrouwen het oprecht doen vanuit het beste voor hun kind en in het openbaar hoeft helemaal niet te gaan om de aandacht. Maar ik denk ook dat sommige vrouwen zo prat gaan op borstvoeding dat het wel aanstootgevend wordt. Ik vind het bijna sneu voor een kind als je dan zo'n moeder hebt, die er zelf niet mee wil stoppen.

Hoho, je doet hierbij wel een hele hoop aannames. Er zullen best vrouwen bestaan die exhibitionistische trekjes hebben, en misschien ook wel vrouwen die borstvoeding daarbij betrekken. Maar als jij erlangs liep, hoe weet je dan dat het meer dan 10 minuten was? (oudere kinderen drinken meestal maar een of twee minuten overigens)

En je laatste zin vind ik wel heel vervelend, je gaat er vanuit dat een moeder die borstvoeding geeft aan een peuter in het openbaar, dat wel zal doen omdat ze er zelf niet mee wil stoppen? Ik ken het vooroordeel hoor, dat vrouwen blijven voeden omdat ze hun kind klein willen houden of om een andere reden niet willen stoppen. Ik kan je vertellen: een kind dat niet meer wil, krijg je echt niet aan de borst. Kun je hoog of laag springen, dan gebeurt het gewoon niet.
Ja, maar kinderen zijn ook erg loyaal aan hun ouders en zullen ook veel dingen doen om hun mama te plezieren. En gezien het feit dat ik daar langs liep, daarna weer terug liep met mijn oma om daar een kopje koffie te drinken tja, dan is het echt al meer dan 1 a 2 minuten. Helemaal niet erg als een kind een half uur lekker wil liggen en knuffelen en af en toe een slokje, maar de houding van deze mama stoorde mij wel enigszins. En ik denk dat er meer vrouwen zijn die zo vol zijn van borstvoeden, dat ze het er emotioneel erg moeilijk mee hebben als een kindje niet meer wil.
Eens met Wen.

Ik zou het zelf niet zo doen, en mezelf even afzonderen, maar ik kan me er echt niet aan storen als een andere moeder het wel zo wil doen.

Ik maak dingen mee op straat die ik veel en veel vervelender vindt dan een moeder die haar kind voedt.
quote:The_Jets schreef op 24 november 2010 @ 00:14:

Jeetje, echt. Ben ik vreselijke preutse troela dat ik het niet oke vind dat vrouwen voor mijn neus borstvoeding geven?

Ik vind borstvoeding prima en als het discreet kan, ook top. Maar ik kom dus in een volle trein vrouwen tegen die al borstvoedend je aankijken met zo'n blik van; wat moet je nou? Of de buurvrouw vandaag die op de bank zitten haar borst tevoorschijn haalt en haar baby begint te voeden. Kijk, wat moet, dat moet, en misschien laat ik nu heel duidelijk zien dat ik niets van baby'tjes weet, maar zijn er echt in een dag geen geschikte tijdstippen te vinden waar je kan voeden zonder je onwillige medemens te confronteren?Je zegt het zelf al.
Tja, misschien dat deze bewuste moeder zichzelf er niet zo van bewust was. Maar feit blijft dat er écht moeders zijn, die wel met een wat provocerende houding de borst geven. Het zijn er niet veel, maar ze zijn er wel. En jammer is dat die wel medebepalend zijn voor het beeld rondom borstvoeding geven in het openbaar, toch?
Mijn kindje stopte er mee met ongeveer 28 maand. Als ze er klaar mee zijn, dan willen ze echt niet meer. Ook niet om mama te plezieren.

Ik was eigenlijk wel blij dat hij er zelf voor koos om te stoppen, dat maakte het voor mij veel gemakkelijker
quote:cha schreef op 24 november 2010 @ 11:54:

Tja, misschien dat deze bewuste moeder zichzelf er niet zo van bewust was. Maar feit blijft dat er écht moeders zijn, die wel met een wat provocerende houding de borst geven. Het zijn er niet veel, maar ze zijn er wel. En jammer is dat die wel medebepalend zijn voor het beeld rondom borstvoeding geven in het openbaar, toch?Kan het niet zijn dat jij het als provocerend ervaart???
quote:cha schreef op 24 november 2010 @ 11:54:

Tja, misschien dat deze bewuste moeder zichzelf er niet zo van bewust was. Maar feit blijft dat er écht moeders zijn, die wel met een wat provocerende houding de borst geven. Het zijn er niet veel, maar ze zijn er wel. En jammer is dat die wel medebepalend zijn voor het beeld rondom borstvoeding geven in het openbaar, toch?Je snapt toch wel dat dat de uitzonderingen zijn? Ik heb dat écht nog nooit in mijn hele leven (en ik ben 40) gezien.
quote:Maleficent schreef op 24 november 2010 @ 11:55:

[...]

Kan het niet zijn dat jij het als provocerend ervaart???Ook dat.
Dat ook waarschijnlijk. Maar helaas hoor ik dit ook van vriendinnen en kennissen van mij. Volledig bewust. Daarover verschillen wij dan ook van menig over wat wel en niet prettig is. Ik zie ook liever een ontspannen mama met kind aan de borst. Maar als ik iemand zie die vooral met aandacht voor anderen en niet voor haar kind borstvoeding wil geven, tja, wat is dan het idee erachter nog?
Ik heb het eerlijk gezegd ook nog nooit gezien, dat iemand provocerend aan het borstvoeden is. Wat is dat eigenlijk?

Ik krijg er wel grappige beelden bij als ik me er een voorstelling van probeer te maken. Zo'n soort dolle mina die al briezend uit haar neus zit te voeden, met een blik van; als je er wat van zegt dan timmer ik je in elkaar
Ja, je plaatst 'm aardig! En dan wel ontspannen een gesprek proberen te voeren, maar dat lukt dan ook niet helemaal (weinig aandacht voor haar gesprekspartner)
Provocerend borstvoeden.......... haha; geweldig!

Alles waar mensen zichzelf ongemakkelijk bij voelen wordt teruggekaatst met " de ander provoceert " .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Het is inderdaad een kleine groep, en het komt inderdaad niet vaak voor. Het zijn inderdaad gelukkig uitzonderingen. Maar ja, daar gaan wel veel mensen op af qua beeld. Dat is toch jammer??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven