Gezondheid alle pijlers

Wie herkent dit?

13-09-2010 09:22 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds vorig week woensdag heb ik een behoorlijke pijn in m’n rechter onderkaak. De pijn trekt soms ook door naar m’n rechteroor en rechterwang en lijkt ook soms m’n nek in te trekken. M’n tanden/kiezen rechtsonder zijn gevoelig voor kou en warmte en bij druk zoals bijvoorbeeld bij het kauwen van voedsel.

Afgelopen zaterdag werd het zo pijnlijk dat ik jankend in bed lag. Ben toen naar de weekendtandarts geweest en deze heeft een foto genomen waar vreemd genoeg niets op te zien was. Geen gaatjes, geen ontsteking o.i.d. Hij heeft ook alle tanden en kiezen nog bewerkt met een ijzeren staafje en ook dat leverde niets op.

Omdat de pijn bijna niet uit te houden was ben ik op aanraden van de tandarts naar de huisartsenpost gegaan. Deze kon ook niet achterhalen waar de pijn nu precies vandaan kwam. Ik heb wel pijnstillers meegekregen en deze helpen wel een klein beetje maar de pijn blijft zeuren.

Kortom erg vaag allemaal en niemand lijkt te weten wat er nu precies aan de hand is. Heeft iemand hier dit wel eens gehad, en wat was er toen aan de hand?
De behandeling zelf was trouwens een ramp, de tandarts heeft eerst ruim een kwartier op me in moeten praten voordat ik uberhaupt m'n mond een beetje fatsoenlijk open kon krijgen zonder te kokhalzen. Gaandeweg de behandeling merkte ik wel dat het kokhalzen minder werd.
Nou Anjertje, sterkte hoor!
bedenk het zo. de volgende keer dat je voor controle naar de tandarts moet kan het alleen maar meevallen.
He Anjertje, wat naar allemaal! Kun je iets rustgevends nemen voor je naar de tandarts gaat? Niet dat je daar zo stoned als een aap in die stoel hoeft te liggen, maar iets homeopatisch waardoor je iets minder gespannen bent is misschien wel fijn.

Laat je je verdoven voordat het gaatje wordt gevuld en de behandeling wordt afgemaakt? Ik weet dat er mensen zijn die dat liever zonder doen, maar ik laat me altijd verdoven en als ik die prik heb gehad, valt het daarna altijd enorm mee.
anoniem_26624 wijzigde dit bericht op 17-09-2010 14:01
Reden: Typo
% gewijzigd
Hallo allemaal,

Behalve dat de pijn sinds zaterdagavond weer opspeelt heb ik nu nog een ander probleem. M'n leidinggevende geeft geen toestemming om morgenmiddag naar de tandarts te gaan. Ze vindt dat ik de afgelopen tijd te vaak afwezig ben geweest. Dat klopt ook wel, begin september was ik 3 dagen ziek, vorige week ben ik een uurtje eerder weg gegaan om naar de huisarts te gaan i.v.m. de pijn aan m'n kaak en eind vorige week ben ik een hele dag afwezig geweest i.v.m. de kaakchirurg en daarna de tandarts en de volgende dag had ik m'n parttime dag. Aan de ene kant kan ik het mij dus wel voorstellen dat leidinggevende niet staat te springen om me morgenmiddag weer vrij te geven maar aan de andere kant, ik heb toch ook niet gevraagd om deze ellende met m'n kaak/gebit? Ze doet ook erg kortaf, laat echt merken dat ze er niet blij mee is.
Kun je de afspraak niet verzetten? Werk je full time? Dan valt het niet mee om de afspraak buiten werktijd te plannen maar wanneer je part time werkt kun je dat toch nog proberen?
Ik werk parttime (90%) en ben om de week op vrijdag vrij. De tandartspraktijk is echter op vrijdag gesloten.
Heb je het met je werk op kunnen lossen Anjertje? Of zit je nog steeds met zo'n pijnlijke mond... heul lastig! Ben benieuwd...
Gelukkig heb ik uiteindelijk toch toestemming gekregen om naar de tandarts te gaan. Daar ben ik dus gistermiddag geweest om de zenuwbehandeling af te laten maken. De behandeling zelf heb ik redelijk goed doorstaan, de tandarts had extra tijd voor me uitgetrokken en er was een hele lieve assistente bij die me heel goed begeleid heeft met m'n ademhaling. Het kokhalzen blijkt dus door een verkeerde ademhaling te komen, zolang ik door m'n neus adem gaat het goed maar zodra ik door m'n mond ga ademen gaat het gelijk mis en moet ik kokhalzen.

Ik heb nu alleen wel erg veel napijn, het doet nog meer pijn dan de pijn die ik had voor de eerste behandeling vorige week. Ik heb de halve nacht opgezeten van de pijn en niks hielp. Pas na 2 ibuprofen en 4 paracetamol zakte de pijn een beetje en ben ik nog even weggedoezeld. Op dit moment heb ik weer erg veel pijn, heb vanochtend om half zes 2 paracetamol genomen en vanochtend om half tien weer en ik merk dat het uitgewerkt begint te raken. Weet iemand hier nog een goede pijnstiller die wat langer dan 2 a 3 uur werkt? Ik kan toch moeilijk elke 2 a 3 uur paracetamol of ibuprofen nemen.
De tandarts kan je pijnstilling geven (ik noem het een paardenmiddel) want soort ibru maar dan tig keer sterker. Idee om even te bellen daarvoor? Beterschap, het is geen pretje.
Misschien helpt de gedachte je dat dit een soort van napijn is, die nu op z'n heftigst is en alleen maar afneemt. Over een paar dagen kun je misschien wel weer voorzichtig glimlachen... ik hoop het in ieder geval voor je.

Sterkte d'r mee, al met al toch kl*te dingen, die tanden...
Om de 2 a 3 uur paracetamol nemen is niet erg hoor. Afwisselen met een paar keer Ibuprofen is ook geen probleem. niet teveel tegelijk nemen!
Heb in de lunchpauze maar weer een Ibuprofen genomen en zojuist 2 paracetamol omdat de Ibuprofen niet echt werkt. Dit is nu wel de 4e Ibuprofen binnen 24 uur dus ik hoopt niet dat ik er last van ga krijgen.
quote:anjertje schreef op 22 september 2010 @ 14:02:

Heb in de lunchpauze maar weer een Ibuprofen genomen en zojuist 2 paracetamol omdat de Ibuprofen niet echt werkt. Dit is nu wel de 4e Ibuprofen binnen 24 uur dus ik hoopt niet dat ik er last van ga krijgen.Eéven doorbijten meid. Heus, het komt goed...
O ja het zal ook vast allemaal wel weer goed komen hoor, het is alleen vervelend, en ik hou er normaal gesproken ook helemaal niet van om zoveel medicijnen te slikken.
Hallo allemaal,

Even een update van het tanden en kiezenleed Gisteren 2 weken geleden is de zenuwbehandeling afgerond. Ik heb daarna nog een dag of 3 napijn gehad en toen dat over was had ik nergens meer last van. Tot mijn grote schrik lijkt echter sinds gisteren het probleem weer op te spelen. M'n rechterkaak geeft af en toe wat lichte pijnklachten. Niet zo erg als een paar weken geleden, het is meer wat sluimerend. Heeft iemand wel eens meegemaakt dat een paar weken na een zenuwbehandeling de klachten toch weer opspelen?
Het zal toch niet waar zijn? Sinds een paar dagen heb ik weer soortgelijke klachten, soms aan de rechterkant, maar ook links doet nu raar. Het is een beetje een tintelend/krampend gevoel in m'n kaak. Het lijkt alsof de ellende weer van vooraf aan begint. Heb begin december een afspraak bij de tandarts staan en hoop dat ik het tot die tijd kan uitzingen.
Oh ik wil je niet ongerust maken hoor, maar ik heb ook wel al een stuk of 6 wortelkanaalbehandelingen achter de rug. Dat kan gewoon, en ik maak me er niet eens meer druk om.
Het is helaas weer dezelfde ellende als een paar maanden geleden, precies dezelfde klachten. Ik wil zo snel mogelijk naar de tandarts maar... ik durf niet te bellen voor een afspraak. Ik had in oktober een afspraak staan maar deze heb ik moeten verzetten omdat ik niet weg kon van m'n werk door ziekte van allebei m'n collega's. De afspraak is toen verzet naar half december. Twee weken geleden heb ik de afspraak van half december vervroegd naar half november omdat ik plotseling pijnklachten kreeg aan de kies die van de zomer is behandeld. Deze afspraak zou dan afgelopen maanden zijn maar die heb ik alweer moeten verzetten omdat ik een stevige buikgriep te pakken had (zal jullie de details besparen

Ik vind eigenlijk dat ik het niet kan maken om nu weer de afspraak te verzetten. Wat zouden jullie doen?
Heb je nu weer erge pijn dan? Gewoon bellen hoor! Niet afwachten.
Pijn is pijn en dat zullen ze bij de tandarts echt wel begrijpen.

Een beetje off topic: Als jij zoveel last hebt van angst voor de tandarts en bij dit soort behandelingen kan je jezelf toch gewoon ziek melden? Je bent niet alleen maar ziek als je met gillende koorts in bed ligt.

En als jij afspraken gaat verzetten omdat collega's ziek zijn is dat okee, maar nu mankeer jij iets, dus dan werken zij maar een beetje harder/extra! Toch?

Heel veel sterkte!

Nope
Ja, ik zou ook bellen.
Jullie hebben gelijk, ik moet ook gewoon bellen. Ze zullen het waarschijnlijk wel begrijpen.

Ik zal dan wel terechtkomen bij een andere tandarts uit de praktijk want m'n eigen tandarts is op vakantie. Daarvan schiet ik gelijk al weer in de zenuwen want m'n eigen tandarts gaat echt heel goed om met m'n probleem (kokhalzen).

Is er hier trouwens iemand die een goede tip kan geven om van dat kokhalzen af te komen? Ik ben niet echt bang voor de tandarts, de behandelingen doen me niet zoveel en met een goede verdoving zijn ze nagenoeg pijnloos, maar dat kokhalzen vind ik vreselijk en daardoor ben ik voor een afspraak bij de tandarts ook zo verschrikkelijk nerveus.
Ik heb dat ook gehad dat kokhalzen in mijn angst voor de tandarts.

Mijn tandarts heeft me doorgestuurd naar een angsttandarts, wat mij heel goed geholpen heeft. Ik ben inmiddels weer terug bij mijn gewone tandarts.

De tip om van het kokhalzen af te komen:

Pak met je de wijsvinger en duim van je rechterhand, het stuk van je linkerhand vast wat tussen je duim en wijsvinger zit. Oefen lichte druk uit, maar niet te sterk. Deze oefening 1x per dag doen als je rustig zit. Tijdens tv kijken ofzo. Je kan ook met links recht vastpakken. Voor een 10 minuten kwartiertje en hoe vaker je het gedaan hebt, des te minder tijd hoef je het te doen.

Ik geloofde ook niet dat dat je kokhals reflex weg zou krijgen, maar schijnbaar zit daar een accupunctuurpunt, het werkt echt.

Tijdens de behandeling: concentreer je op je ademhaling en zorg ervoor dat die in je buik blijft zitten. Hoe hoger je ademhaalt, hoe erger je stress en daarmee reflex wordt.

Vraag aan je tandarts of hij met jou, of aan de assistente, op je ademhaling wil letten. De mijne zegt af en toe als mijn ademhaling te hoog komt dat ik aan mijn ademhaling moet denken.

En spreek een teken met hem af, dat als het allemaal ff te veel wordt, hij even stopt en dat je ff overeind mag en tot rust mag komen. Ik heb er nog nooit gebruik van gemaakt, maar alleen de wetenschap dat ik de controle heb en hij met al zijn rommel uit mijn mond verdwijnt als ikdat aangeef, scheelt al zoveel stress!
Nope
En geloof mij, mijn reflex was zo erg dat ik doorlopend zat te kokhalzen tot echt overgeven aan toe. Ik schaamde me altijd kapot. Maar een goede tandarts weet dat dit kan gebeuren en plant gewoon extra tijd voor je in. De mijne doet dat tenminste wel.
Nope

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven