Partner hypersensitiviteit

25-11-2010 09:32 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner is hypersensitief. Zij voelt alles aan wat er in haar omgeving is. En ze wil het ook oplossen omdat ze er zo veel last van heeft.

Ik ben een chaoot en nogal een gevoelsmens. Dat betekent dat ik veel onrust veroorzaak waar zij op resoneert. Daarmee loopt haar hoofd/tankje vol en neemt afstand van mij zodat ze weer kan opladen. Ondanks dat we heel veel van elkaar houden drijgt onze realtie hierop stuk te lopen. En ik?.....ik weet het niet. Heeft er iemand ervaring in een volwassen relatie hiermee? Heeft er iemand tips wat we moeten doen om toch bij elkaar te kunnen blijven?

Alvast bedankt
quote:Mazou schreef op 25 november 2010 @ 20:58:

[...]

Jullie spelen anders net zo goed voor doktertje door te zeggen dat vriendin niet HSP zou zijn.

En dan komen jullie ook nog eens met suggesties van burn-out of ik weet wat nog meer.

(Zullen we de vijandigheden laten voor wat ze zijn? Ik ben niet van de klapstoeltjesbrigarde.)

Ja dat is waar, wij speelden ook voor doktertje en dus moet TO naar een echte professional gaan, want ook wij zijn leken.
quote:iris1969 schreef op 25 november 2010 @ 20:59:

Maar wat is het dan Mazou? Ik probeer te begrijpen hoe ik dit kan plaatsen als het geen ziektebeeld is. Is het een afwijking in de hersenpan net als autisme en ADHD?

Het is, volgens de schrijfster Aron die dus de term HSP heeft bedacht, het beschikken over een sensitief zenuwstelsel.

Ik citeer: 'Over een sensitief zenuwstelsel beschikken is normaal en is in principe een neutrale eigenschap'.

Het siert je trouwens dat je wel open vragen stelt en het tenminste probeert te begrijpen.

Je zou, als je het echt interessant vind, het boek kunnen lezen.

Volgens mij heeft elke bibliotheek wel een exemplaar.

Wat betreft je vraag over of het een afwijking is: volgens het onderzoek van Aron komt het voor onder 15/20 procent van de bevolking.

Dus je kunt zelf afwegen of je dat als afwijkend beschouwt of niet.
Ja dat is ook nieuw voor mij, want ik ben erg zwart/wit en ik wantrouw alles wat New Age achtig is, maar ik ben nu zelf ook bezig met mijn brein, dus blijkbaar is er meer onder de zon .
quote:iris1969 schreef op 25 november 2010 @ 21:30:

Ja dat is ook nieuw voor mij, want ik ben erg zwart/wit en ik wantrouw alles wat New Age achtig is, maar ik ben nu zelf ook bezig met mijn brein, dus blijkbaar is er meer onder de zon .

Ik hou ook niet van al te spiritueel of al te zweverige dingen, het moet nog logisch klinken en ergens over gaan.

Ik ben ook niet iemand die zomaar iets aanneemt als het gezegd word, ik ben ook kritisch. En dat was ik dus ook toen ik dat boek van Aron las.

Ik vind dat het heel gedegen beschreven is.

Maar dat kan ook komen doordat ik HSP ben, net als de schrijfster, en dus haar 'taal' begrijp.

Ik weet niet of het goed te begrijpen is voor iemand die het niet zelf ervaart. Maar het is het proberen waard.
quote:Mazou schreef op 25 november 2010 @ 18:33:

[...]

Waarom zou een sterke vrouw met een hoge verantwoordelijke functie geen HSP kunnen zijn?

HSP's zijn alleen maar zwak en hangen thuis al uitkeringtrekkend op de bank?

Omdat een sterke vrouw met een hoge verantwoordelijke functie een enorm incasseringsvermogen moet hebben, en ze bovendien in staat moet zijn om gevoelens van andere naast zich neer te leggen. Opvallend dat ze dat op haar werk wel kan, maar prive blijkbaar niet.

Ze klinkt meer als perfectionistisch, misschien wat overwerkt en dwingend. (heb hier de hele dag meegelezen maar had geen zin om te typen op mijn telefoon)
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Ja het rijmt niet erg met elkaar, daar zit ik ook mee, maar wie weet is het mogelijk op haar werk en is ze thuis dan op?
quote:Mazou schreef op 25 november 2010 @ 21:27:

[...]

Het is, volgens de schrijfster Aron die dus de term HSP heeft bedacht, het beschikken over een sensitief zenuwstelsel.Dat klinkt niet naar een psychologisch verschijnsel. Maar goed, een zenuwstelsel dat niet sensitief is, is dood.quote:Ik citeer: 'Over een sensitief zenuwstelsel beschikken is normaal en is in principe een neutrale eigenschap'.Lijkt me wel ja. Maar het maakt het nog wat onduidelijker. HSP is dus gewoon de normale functie van het zenuwstelsel?quote:Wat betreft je vraag over of het een afwijking is: volgens het onderzoek van Aron komt het voor onder 15/20 procent van de bevolking.

Dus je kunt zelf afwegen of je dat als afwijkend beschouwt of niet.

Je kan die vraag eenvoudig beantwoorden. Iets dat slechts in 15 a 20 procent van de populatie voorkomt is een afwijking van de normaal.

Maar goed, het gaat dus om een biologisch verschijnsel dat door psychologen wordt vastgesteld en dat omschreven wordt door te vertellen dat het zenuwstelsel doet wat het behoort te doen. Vat dat het goed samen?
Haha Rider wat ben je toch een goede woordengoochelaar .

(ze bedoelt natuurlijk dat het zenuwstelsel dan scherper staat afgesteld en dus gevoeliger is voor prikkels. Geen idee of dat kan, daar zijn de meningen dus over verdeeld).
Zeg Rider even nieuwsgierig: hoeveel koters heb jij eigenlijk? En is dat echt voldoende denk je?
quote:iris1969 schreef op 25 november 2010 @ 22:27:

Haha Rider wat ben je toch een goede woordengoochelaar .

(ze bedoelt natuurlijk dat het zenuwstelsel dan scherper staat afgesteld en dus gevoeliger is voor prikkels. Geen idee of dat kan, daar zijn de meningen dus over verdeeld).

Een zelfbenoemde HSP-er heeft dat kennelijk bedacht, en dat is mooi hoor. Maar als het klopt, waarom is het dan psychologenwerk om dat vast te stellen? En hoe stel je dat eigenlijk vast? Hoe gaat een psycholoog de gevoeligheid van mijn zenuwstelsel vaststellen?

Ik ben bijvoorbeeld extreem kleinzerig. Komt dat doordat mijn pijn-receptoren hypersensitief zijn, of omdat ik een watje ben? en wat dan nog? Het resultaat is hetzelfde, ik ben een klein kind als het om pijn gaat.

Het maakt mij verder echt extreem weinig uit hoor, als mensen zichzelf graag HSP noemen en daardoor meer grip op hun leven krijgen, wie ben ik dan om daar bezwaar tegen te maken? Maar neem me niet kwalijk als ik er wat vragen bij heb.
quote:iris1969 schreef op 25 november 2010 @ 22:28:

Zeg Rider even nieuwsgierig: hoeveel koters heb jij eigenlijk?Veul quote:En is dat echt voldoende denk je? Ja hoor, ons gezin heeft een footprint op deze wereld waar Elninjoo tien keer in past
Als je de kenmerken van HSP leest, dan moeten er wel heel veel mensen aan lijden.

Bij mij is ook vastgesteld dat ik een HSPer ben.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het hele HSP gebeuren overdreven vind.

Toch merk ik wel dat ik sneller ontroerd raak door dingen dan anderen. 's Avonds lijkt het wel alsof mijn hele dag nog eens door mijn hoofd aan het knetteren is. Geluiden maken me ontzettend gauw kriegel.

Waar ik echt last van heb is dat ik alles heel gauw zielig vind, terwijl er helemaal geen reden hoeft te zijn. als ik 2 oudere mensen zie met hun rollator, en ik zie dat ze echt heel oud zijn, krijg ik echt een brok in mn keel die ik weg moet slikken. Of als ik dierenleed zie. Mijn hele dag kan dan naar de klote zijn.

Persoonlijk denk ik dat HSPers wat gevoeliger zijn, en zich wat meer kunnen inleven dan anderen.

Ik ben gewoon een watje.
Ik heb geen motto.
Ik vind het erg jammer dat de zin en onzin van HSP nu weer besproken wordt in een post van iemand die om tips en advies vraagt.

TO vraagt er toch niet om wat iedereen hier van HSP vindt en of zijn vriendin een zweefteef is of niet?

Er bestaat een kritisch HSP-topic waar iedereen zijn vraagtekens kan stellen bij het bestaan van dit verschijnsel.

Misschien vindt TO dit ook wel interessant. Dan kan hij daar natuurlijk gaan kijken.

Ondertussen is de situatie bij hem zoals hij is: hij is een chaoot en zijn vriendin kan slecht tegen onrust. Of je dat nou HSP wil noemen of niet, kennelijk kan zij slecht tegen bepaalde prikkels.

Als je overgevoelig bent voor iets, ben je nu eenmaal overgevoelig/hypersensitief. Ongeacht de definitie die Elain Aron hieraan toekent.

Eerlijk gezegd vind ik het heel lovenswaardig dat TO de problemen wil aanpakken in plaats van de relatie hierom op de klippen te laten lopen!

Misschien een idee om de kritische discussie over HSP weer op het andere topic voort te zetten, en in dit topic met adviezen voor Mooiarjan te komen?
quote:rider schreef op 25 november 2010 @ 22:09:

[...]

Dat klinkt niet naar een psychologisch verschijnsel. Maar goed, een zenuwstelsel dat niet sensitief is, is dood.

[...]

Lijkt me wel ja. Maar het maakt het nog wat onduidelijker. HSP is dus gewoon de normale functie van het zenuwstelsel?

[...]

Je kan die vraag eenvoudig beantwoorden. Iets dat slechts in 15 a 20 procent van de populatie voorkomt is een afwijking van de normaal.

Maar goed, het gaat dus om een biologisch verschijnsel dat door psychologen wordt vastgesteld en dat omschreven wordt door te vertellen dat het zenuwstelsel doet wat het behoort te doen. Vat dat het goed samen?

Beetje flauw om mijn woorden te gaan ridiculiseren.

Maar Iris heeft al antwoord gegeven op jouw vragen.
quote:superstar_2 schreef op 25 november 2010 @ 19:08:

[...]

Dat zegt Tia volgens mij helemaal niet,althans zo lees ik het niet.

Wat ze volgens mij bedoelt te zeggen is dat zelfs sterke vrouwen met een verantwoordelijke functie overwerkt kunnen raken en dat dát eerst onderzocht moet worden voor dat er 1 of ander label door een leek opgeplakt word.Dankjewel, dat is exact wat ik bedoelde. Daarom ook vind ik het dus jammer dat TO zelf de insteek HSP/Hypersensitief wil nemen omdat daarmee de gevoeligheid van dit onderwerp heel snel dusdanig vertroebelend werkt dat die 'gewone' overwerktheid danwel een ander aspect van gedrag van vriendin (veel nemen, weinig geven aan flexibiliteit en aanpassingsvermogen in relatie) mogelijk ondersneeuwt.
Bij mij is HSP door een psych vastgesteld, ik heb ook de boeken van Aron en Marletta-Hart gelezen en...ik geloof er nog steeds niet in!

Als ik die boeken lees heb ik gewoon niet het gevoel dat het op mij van toepassing is.

Hoe ik het nu doe (misschien een tip voor TO's vriendin)?

Afspraken na het werk (40 uur) om en om plannen. Eén avond wel, de tweede avond niet, etc.

Per weekend één dag afspraken, de tweede dag rust. En dat ook consequent volhouden.

Ontspanning zoeken waar je ook echt rustig van wordt. Voor de een zal dat lezen zijn, voor de ander misschien sporten of de buitenlucht opzoeken.
Huts!
quote:Amygdala schreef op 26 november 2010 @ 09:22:

Eerlijk gezegd vind ik het heel lovenswaardig dat TO de problemen wil aanpakken in plaats van de relatie hierom op de klippen te laten lopen!

Misschien een idee om de kritische discussie over HSP weer op het andere topic voort te zetten, en in dit topic met adviezen voor Mooiarjan te komen?

Ik ben bang dat het juist TO is die de problemen niet gaat aanpakken: hij plakt de benaming HSP op zijn vriendin en gat haar op die manier bezien, terwijl notabene vriendin zelf dat idee dan weer niet heeft.

Ik ben het maar gedeeltelijk eens met de benadering dat alle kritiek op HSP apart moet: ik zie er juist een mooi gesprek over ontstaan. Uit grote weerstand ontstaan tenslotte de mooist diamanten, nietwaar?

Al blijf ik me inderdaad verbazen over de omschrijving die schrijfster Aron geeft over een een zenuwstelsel dat naar behoren werkt, en vind ik de posting van Rider daarin mooi geanalyseerd.

Ten leste: ik ben een aantal jaren geleden behoorlijk uit balans geweest om niet te zeggen overspannen, en door diezelfde situatie ben ik erg gevoelig (geweest) voor de (ont)stemming van anderen. Verder heb ik (mede door mijn werk) een groot gevoel van empathie ontwikkeld, loop regelmatig te snotteren bij emotionele aangelegenheden zowel in realiteit of fictief (iemand de eerste scene van Hermione in de nieuwe Potter-film al gezien?), en heb ook een hekel aan rare geluiden die maar aan blijven houden. Toch hoogsensitief?
quote:Tia Dalma schreef op 26 november 2010 @ 10:35:

[...]

Ik ben bang dat het juist TO is die de problemen niet gaat aanpakken: hij plakt de benaming HSP op zijn vriendin en gat haar op die manier bezien, terwijl notabene vriendin zelf dat idee dan weer niet heeft.

Geen idee... maar hij begint er in ieder geval over, dus als idee vind ik het wel erg goed dat hij hulp/tips zoekt. En verder denk ik niet dat wij als buitenstaanders kunnen invullen hoe hij er verder mee om zal gaan.

quote:Ik ben het maar gedeeltelijk eens met de benadering dat alle kritiek op HSP apart moet: ik zie er juist een mooi gesprek over ontstaan. Uit grote weerstand ontstaan tenslotte de mooist diamanten, nietwaar?

HSP is een onderwerp waar veel discussie over loskomt. Ik ben bang dat TO op deze manier niet meer de tips kan terugvinden waar hij om gevraagd heeft, en waarom hij het topic heeft geopend. Dat zou ik jammer vinden. Dan draait het weer om de voor- en tegenstanders van het labeltje HSP, en niet om de situatie die TO aankaart.

quote: Al blijf ik me inderdaad verbazen over de omschrijving die schrijfster Aron geeft over een een zenuwstelsel dat naar behoren werkt, en vind ik de posting van Rider daarin mooi geanalyseerd.

Ten leste: ik ben een aantal jaren geleden behoorlijk uit balans geweest om niet te zeggen overspannen, en door diezelfde situatie ben ik erg gevoelig (geweest) voor de (ont)stemming van anderen. Verder heb ik (mede door mijn werk) een groot gevoel van empathie ontwikkeld, loop regelmatig te snotteren bij emotionele aangelegenheden zowel in realiteit of fictief (iemand de eerste scene van Hermione in de nieuwe Potter-film al gezien?), en heb ook een hekel aan rare geluiden die maar aan blijven houden. Toch hoogsensitief?Tja, ik ben ook geen fan van Elain Aron. Maar aan de andere kant, als je herkenning vindt in een bepaald boek/bepaalde omschrijving, en je hebt het gevoel dat je er wat aan hebt, wie zijn wij dan om te zeggen dat het onzin is?
Je vriendin kan beter leren zich af te sluiten van al die energieen van anderen. Daardoor raakt ze minder snel uit balans of 'op', ze kan ten slotte niet in haar eentje de hele wereld redden. Niet als het ten koste gaat van haar eigen energie.

Tja, en waar leer je zoiets? Het is maar waarvoor je openstaat. Je kunt naar een psycholoog, doen aan yoga, meditatie, gelijkgestemden zoeken, etc. Keuzes te over.

En labeltjes plakken... ach dat hoeft van mij niet zo. HSP, nieuwetijds, oudetijds... ze heeft ergens last van en dat is het werkelijke probleem.
Het is natuurlijk maar de vraag of dit is wat er aan de hand is. TO geeft aan dat zijn vriendin hoogensitief is. Daar kunnen we dus allerlei tips voor geven. Maar blijkbaar herkent ze dit label zelf niet.

Misschien is de vriendin van TO wel gewoon een dwingeland?

Of misschien is TO zo'n chaoot dat zijn vriendin er helemaal horendol van wordt omdat ze moe is na een lange week werken en daar geen zin in heeft?

Misschien is zijn vriendin wel gewoon erg gestructureerd en gesteld op haar rust?
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Precies, daar zit ik dus ook mee. Als TO had gesteld dat haar psycholoog Hoogsensitiviteit heeft geconstateerd dan is dat een gegeven van waaruit we advies kunnen geven, maar nu heeft TO als leek zijnde dit label op zijn vriendin geplakt en om heel eerlijk te zijn vind ik dat veel te voorbarig.
Je partner moet gewoon beter met haar hypersensitiviteit om leren gaan dan lopen de dingen beter. Ik heb dat ook gedaan, na jaren en het werkt wel. Je kunt je soms afsluiten voor dingen om je heen en ook kun je jezelf gaan realiseren dat je niet alles op hoeft te (willen) lossen! Dan leef je al prettiger voor jezelf en je omgeving. Feit blijft wel dat je er last van kunt hebben, maar je kunt dus leren er beter mee om te gaan en op tijd te rusten waardoor je er beter tegen kunt. Ook in je relatie.
voer eendjes geen oorlog!
quote:J_en_A schreef op 25 november 2010 @ 09:50:

Nou ik ben niet heel erg bekend op het gebied van hypersensitiviteit maar ik zie het om me heen welleens. wat mijn ervaring is is dat die mensen behoefte hebben aan seriniteit en rust. je zou kunnen proberen met haar te mediteren. ZEN oefeningen, of iets wat ontspannend is.

(Sauna, puzzelen, boeken lezen, etc)

En misschien moet jij er meer rekingen mee proberen te houden en niet te chaotisch in haar omgeving.Hij moet met haar mediteren omdat zij niet veel kan hebben? Wat een onzin advies. Zij moet eens wat nuchterder worden en hem niet kwalijk nemen waar zij zelf tegenaan loopt.
Al die termen hou ik ook niet van, maar kan me wel wat voorstellen bij de gevoelens van je vriendin. Ik heb daar soms zelf ook moeite mee. Ik heb ook een verantwoordelijke functie, word als carrierevrouw gezien, etc etc. Maar thuis kan mijn hoofd overlopen. Ik ben alleen, en dat geeft een hoop rust. Het verschil is dat dingen mij zakelijk niet in mijn 'core' raken. Daar kan ik dus (meestal) prima mee omgaan. In een relatie raken dingen je wel diep, en juist daar zit bij mij het probleem. Het is denk ik ook deels een controle kwestie. Als iets je diep raakt, heb je niet direct de controle daarover. Als er dan teveel zaken zijn, dan word ik altijd gek (zo noem ik het dan). Kan ik niet helder denken en wil ik vooral geen prikkels (geen muziek, geen mensen, etc).

Ik heb het idee dat dit ook kan zijn waar de vriendin van TO mee kampt. Helaas heb ik er niet direct een goede oplossing voor, behalve zorgen dat er een plek is waar ze zich terug kan trekken.
quote:Madhe schreef op 28 november 2010 @ 00:20:

[...]

Hij moet met haar mediteren omdat zij niet veel kan hebben? Wat een onzin advies. Zij moet eens wat nuchterder worden en hem niet kwalijk nemen waar zij zelf tegenaan loopt.

Oh ben het zo met je eens! echt waar maar zo werkt het niet bij HPS mensen helaas. Mijn collega heeft HPS, ze is mijn enige collega. Zij is super overgevoelig en trekt zich alles aan, ik ben enorm nuchter en kwets haar af en toe per ongeluk met een directe opmerking over iets heel normaals. Daar kan zij dan niet tegen, want ze wil niks negatiefs horen, alles moet maar positief zijn. Doodvermoeiend.

Verder weet je nooit hoe ze zich voelt want het ene moment is ze zo, dan weer zo, dan staat ze ineens te huilen.

Zegt een ander persoon iets van kritiek op ons werk, kan ze er dagen mee rondlopen. Ik snap niet waarom maar voor haar is dat echt vreselijk om te horen. Ze slaapt er dan ook niet van.

Omgaan met zo iemand is erg vermoeiend, maar ik vind haar wel heel lief, ze is ook echt heel aardig en enthousiast. Maar het is wel erg vermoeiend en je moet constant op eierschalen lopen.

Zelf heb ik een tijd gehad in mijn leven ( op mijn 19e ) dat ik alles voelde om me heen, emoties van mensen, pijntjes die ze hadden enz. Het werd steeds sterker en uit eindelijk kon ik me ervan afsluiten, maar dat heeft veel tijd en moeite gekost. Ik geloof dus zeker wel dat er iets bestaat van hoog sensitieve mensen, dus ik wens TO veel sterkte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven