Kookworkshop waar je wat leert

28-11-2010 20:07 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben vandaag bij een kookworkshop geweest wat een beetje tegenviel. De groep was meer dan 20 mensen, we kregen het menu aangekondigd, ze deelden de groep in clubjes, je kon je recept gaan zoeken en dan elke groep een gerecht maken. De kokkin/gastvrouw hebben we niet gezien tijdens het koken. De vriendin met wie ik was en ik hebben er niks nieuws geleerd. Daarnaast lietenze steken vallen: geen enkele toelichting of uitleg waar dan ook over, niet zeggen waar alles staat en de recepten moesten we zelf (bleek toen we wel heel weinig dressing hadden) doorrekenen naar de grootte van de groep. Het viel dus beetje tegen. Veel mensen kwamen er goedkoop via een bekende veilingsite maar wij niet. We hadden graag iets willen leren ipv recepten koken voor een groep onbekenden. Heeft iemand ervaringen met of dat altijd zo gaat of bestaan er ook workshops waar je echt wat nieuws leert ipv zelf alles naar eigen kennis te doen?
Ik heb wel eens eens een sushi workshop gedaan en daar werd veel uitgelegd, gezamenlijk verschillende soorten sushi gemaakt en daarna verschillende gerechten per groepje (miso soep, saté en gefrituurde groenten in tempura) waarbij de kokkinnen regelmatig langs liepen en aanwijzingen gaven.

Jammer dat het zo tegen is gevallen. Heb je er nog wat van gezegd?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Balen dat het zo tegenviel!

Ik heb meerdere workshops meegemaakt maar het was altijd goed geregeld en ik leerde er veel van.

Vooral bij Miele heb ik goede ervaringen.
Ik heb iemand een workshop Moleculair Koken kado gedaan. Was zeer leerzaam. Eerst theorie en daarna het geleerde in de praktijk gebracht.
It's not you, it's me. No wait. It's you. It's totally you...
Momenteel biedt de Libelle kerst kookworkshops aan bij bekende restaurants. Vorige week ben ik bij de Lindenhof (2*) geweest. Klein clubje van 7 man en het was echt een hele goede workshop (en daarna verrukkelijk gegeten).
Schorpioentje, uit welke regio kom je?

Vrienden van mij hebben een bedrijf in dat kookworkshops verzorgd, zowel bij hen thuis als op locatie. Zij worden altijd erg positief ontvangen! Dit is wel in de grensregio Nederland-Duitsland.
We hebben met een groep vrijwilligers een workshop Tapas koken gedaan, erg leuk en leerzaam! De recepten waren duidelijk, ook waar alles stond. Daarna alles samen opeten en we kregen dus allemaal de recepten mee.
ik lees mee want ik zou graag nog eens bepaalde hak-/snij- en kooktechnieken leren.
Ik heb een paar keer workshops bij de Kooktempel van Ramon Beuk gedaan. Leerzaam, lekker en leuk.
Ik lees mee, ik wil graag nog verschillende workshops doen, maar ook een cursus basisvaardigheden.

Zelf heb ik een wildworkshop gedaan bij keizer culinair (oa. amsterdam en arnhem) zéér goed bevallen, heel leerzaam!
Wat voor soort workshop zou je willen doen en in welke regio woon je? Misschien heb ik een idee.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Wat me leuk lijkt is om echt wat op te steken, zoals een workshop snijtechnieken. Iets als sushi maken lijkt me wat minder want dat ga je denk ik thuis nooit meer doen.

Of Italiaans koken, vis fileren, workshop wijn kiezen bij het eten. Amuses maken. Creatieve nagerechten. In elk geval waarbij je echt tips van de profs krijgt en niet een papiertje met een recept en veel succes.

Regio is Brabant maar voor een echt goede cursus wil ik best stukje rijden.
Wat een rare "workshop"! Maar heb je er wel iets van gezegd dan?
Librije geeft geweldige workshops! Zeker in de richting die jij zoekt.

Als je wilt leren vis fileren zou ik gewoon aan je visboer vragen of hij het je voor wilt doen. Paar filmpjes kijken op internet, en je hebt het redelijk snel onder de knie. Daar zou ik geen workshop voor volgen.
Eens met Blackdress.

Wat ze zegt, Librije is echt een aanrader. En ik ken een paar forummers die echt enthousiast zijn over de workshops bij Miele.

Zelf ben ik een fan van Rudolph van Veen maar weet niet of die workshops buiten Miele geeft. Weet dat hij daar wel eens workshops geeft. Ik moet even opzoeken maar hij is DE kenner van patisserie he. Ben even door de koppijn de titel kwijt maar er zijn gradaties en hij is met nog iemand dé Chef in de pattiserie in NL, hij heeft ook prijzen daarmee gewonnen.

Ik zal straks nog even voor je verder denken of ik wat voor je weet.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Robert van Beckhoven en Rudolph van Veen zijn Meester Patissier.
Ik heb ook een keer een workshop bij De Librije gevolgd. Ingredienten en begeleiding waren super gewoon en ik vond het niet eens zo duur eigenlijk.
http://www.librijesatelier.nl/index.php?tid=23

Dit is het aanbod van dit moment. Kosten zijn gemiddeld zo'n 75 euro p.p.
Klinkt allemaal leuk!

Ik heb uit beleefdheid ter plekke niks gezegd. Overweeg nog wel om 'feedback' te sturen. Ik heb dat wel eens eerder gedaan bij een restaurant en daar kreeg ik toen een vinnige boze reactie op. Denk alleen dat zo';n kookstudio het niet gaat redden op deze manier. Vanuit de mede-kokers was er ook veel commentaar, vooral van de strekking "Is die vrouw wel een kok?" en "Ik heb niks geleerd".
Oh ja de Librije is wel vrij ver weg voor mij vanuit Tilburg. Zeker omdat ze om 19 uur beginnen (onbereikbaar met auto in de spits) of om 23 uur klaar zijn (niet meer naar huis kunnen met ov).

Andere goede ideeen zijn welkom!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven