Geld & Recht alle pijlers

Ben dom geweest, nu enorme studieschuld

29-11-2010 15:53 531 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn grootste geheim strooi ik vandaag maar op het forum, omdat ik het toch kwijt wil. Echt supergeheim is het niet, meerdere mensen uit mijn omgeving, de belangrijkste, weten ervan, maar ja, ze weten niet dat het ontzettend aan me knaagt en het bedrag weet alleen mijn partner. Daar komt het: 30.000 euro. Hoe kan dat nou zoveel zijn? Nooit gedacht dat uitgerekend ik dat zo kon laten oplopen!!!...Ik voel me echt een mislukkeling...eerst verkeerde studiekeus gemaakt, rijbewijs niet gehaald, nieuwe studie gekozen, maar door omstandigheden vertraagd en al die tijd (6 jaar lang) geleend...vooral de laatste twee jaar volop, om huur te kunnen betalen, hoge tandartskosten, evengoed op vakantie en om op de normale voet door te leven, terwijl ik me dat eigenlijk niet kon veroorloven...daarvoor vooral alleen om mijn studiegeld te betalen en rijbewijs...In de eerste jaren nog gewoon een bijbaantje gehad, maar door studievertraging baan opgegeven en nog maar af en toe gewerkt...maakte steeds de verkeerde keuzes en dacht steeds, als ik fulltime werk straks dan heb ik dat zo in 2 jaartjes afbetaald....Vandaag trok ik het niet meer, heb mijn lening op 0 gezet! Ik weet niet hoe ik het voor elkaar ga krijgen, maar ervoor weglopen heeft geen zin meer. Bij de pakken neer zitten ook niet. Ik heb er zelf voor gekozen, maar voel me schuldig, dom en wil er nu toch wel zo snel mogelijk van mijn schuld af. Ik dacht dat ik er zelf wel goed mee om kon gaan, maakte heel bewust de keuze om te gaan lenen en was mij bewust van alle regeltjes rente etc. maar nu weegt het me veel zwaarder op mijn schouders dan gedacht... Ik wilde het gewoon kwijt, maar zou ook graag tips willen hoe hier mee om te gaan, of anderen ook een studieschuld hebben? Hoe jullie aflossen? Ik hoef officieel nog niet af te lossen, ben nog bezig met het afronden van mijn studie wat nu echt bovenaan mijn lijstje staat voordat ik nog meer schulden krijg wegens het niet behalen van mijn diploma....tjeetje, de angst vliegt me echt aan nu....
Tja als je stufi gebruikt om je rijbewijs te halen en om je vakantie mee te betalen dan snap ik wel dat het oploopt, dat zijn nu niet uitgaven waarvan ik denk, "zonder is het studentenleven niet te doen". het makkelijke is dat de aflossing niet hoog is. man betaalt 127 euro per maand. Is prima te voldoen. Bij jou zal dat misschien iets hoger zijn. Ik weet niet hoe breed je het nu hebt. Als het kan zou ik nu al aflossen, want de rente loopt nu wel al. En ja die is laag, maar tikt wel aan.
Hoi Sillies,

Niet in paniek raken hoor! Je studieschuld is een hoog bedrag, maar bekijk het positief met de gedachte dat je nu goed wakker bent geschud!

Ik denk dat het afronden van je studie inderdaad belangrijk is! Anders wordt je basisbeurs ook nog eens omgezet in een schuld.

Je hebt je lening al stopgezet, dat is de eerste stap.

Probeer alle beetjes die je overhoudt af te lossen. Ook al is het maar 10 euro. Dat lijkt weinig op het totaalbedrag, maar alle kleine beetjes tellen ook op.

Verder zou je kunnen overwegen om bijvoorbeeld voor een jaar de vakantie over te slaan en dat geld te gebruiken om af te lossen.

Succes ermee!
Allereerst een .

Ik denk dat het heel goed is dat je de zaken op een rij hebt gezet en inzicht hebt in hoe je ervoor staat. Vervolgens is het denk ik een kwestie van een plan maken hoe je alles zo snel mogelijk kunt aflossen.

Heb je één lening of is het een lening in verschillende delen met verschillende rentepercentages? Bij het laatste moet je gaan kijken hoe je de schuld met het hoogste rentepercentage als eerste kunt aflossen.

Verder is het zaak om meer af te lossen dan de wettelijke betaling. Alles wat je extra aflost is meegenomen en zorgt ervoor dat niet de rente op rente hoger gaat worden.

Ik begrijp wel hoe het voelt hoor. Ik heb zelf nu nog 1 schuld die is blijven staan na verkoop van mijn woning. We lossen er veel meer op af dan de wettelijke aflossing, dus de laatste jaren gaat het hard.

Heel veel succes!
Jouw aflossing zal iets van 250 euro zijn - mijn man heeft ook zo'n schuld. Nouja, had, inmiddels is het al een stuk minder. Tja, het is ruk, maar echt, je overleeft het wel. Je krijgt straks een baan, je betaalt je maandelijkse bedrag en langzaam wordt het minder. En nee, je hebt het niet in twee jaartjes afbetaald, je gaat er echt wel 15 jaar over doen, maar echt, ook 15 jaar gaan voorbij. Sterkte meid, en goed dat je je lening hebt gestopt
Ik had geen verkeerde studiekeus gemaakt en mijn schuld is ¤ 37.000. Ik moet per 1 jan terug gaan betalen en voorzie nog geen problemen.

Ik heb geleefd! Ik heb genoten! en ik ben ook nog wijzer geworden tijdens mijn studietijd. Ik ben van plan carriere te gaan maken, dan betaal ik het wel terug. Mocht dit plan in duigen gaan vallen en kom ik in de goot terecht, dan wordt het allemaal kwijtgescholden. Ik hoop binnenkort eindelijk mijn rijbewijs te halen.

Anders dan anderen heb ik stedentrips gemaakt tijdens mijn studie, had ik geen ouders die mij ergens mee hielpen, heb ik altijd gewerkt, ging ik uit wanneer ik dat wilde, heb ik nooit droog brood of studentenvoer gegeten, deed ik gewoon waar ik zin in heb en tsjah, nu heb ik een schuld, maar ook een goede baan! Je ken niet alles hebben hoor... Ik denk dat ik ongelukkiger was geweest als ik als een arme studente had geleefd.
inderdaad, voor je rijbewijs en vakanties lenen is ook niet echt nodig,maar ik vond het destijds wel handig, dacht toch, ach, die paar duizend euro verdien ik zo terug als ik eenmaal een baan heb, heel makkelijk dacht ik erover, maar inmiddels raakte ik eraan gewend, dat gemak, en liep het ontzettend op. Ik voel me achteraf ook oerstom, maar ik ga nu niet zielig lopen doen, maar tips kan ik echt wel gebruiken, bedankt. Het is gewoon fijn om het gevoel te hebben dat ik er niet alleen voor sta en hoe ik mijn stommiteit nu kan aanpakken.
tja fraai is het niet maar (rijbewijs? vakantie? ) ik werkte me uit de naad in de vakanties om geld binnen te harken voor de studie.

Je moet gewoon terugbetalen. En dat zal een flinke tijd op je budget drukken. (een jaar of tien?) Niet meer lenen. Werken (hoezo kan je geen bijbaantje hebben? dat doet toch iedereen?) en zsm afstuderen en dan afbetalen
@combat je kan er heel luchtig over doen en het romantiseren maar 250 euro aflossing betalen is natuurlijk niet echt joepiedepoepie als je daarnaast een hypotheek en een gezin hebt
Hier ook dik 30.000 euro studieschuld (voordat ik ging afbetalen). Tja, dat wist ik van te voren. Nu betaal ik maandelijks tussen de 250 en 300 euro af, en langzaam maar zeker zie ik de schuld slinken... Ik vind het niet zo'n onoverkomelijk bedrag hoor. Ja, het is veel, ik zou het best in 1 keer op mijn bankrekening willen krijgen, maar ach, ook 15 jaar is een keer over...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
quote:meds schreef op 29 november 2010 @ 16:04:

@combat je kan er heel luchtig over doen en het romantiseren maar 250 euro aflossing betalen is natuurlijk niet echt joepiedepoepie als je daarnaast een hypotheek en een gezin hebt

Dat snap ik, en dat is ook 1 van de redenen dat ik denk financieel nog niet klaar te zijn voor kinderen. Ik denk ook dat mensen (vooral van mijn leeftijd) ondoordacht hypotheken nemen. Ik denk niet dat ik met alle (hypothecaire- en bank- en rente- ) voorwaarden hier (in NL) een hypotheek zou willen hebben.

Verder ben ik er gewoon trots op dat ik het altijd zonder hulp van ouders heb moeten doen. Ik heb die studie dankzij mezelf gehaald, diploma staat op mijn naam en ik zal zelf dan ook boeten voor die schuld.
met een aflossing van 300 euro per maand ben je toch al gauw 10 jaar bezig. Stel dat je op je 25e klaar bent, dan ben je zeker tot je 35e aan het aflossen. Wedden dat er in die tijd kinderen komen? Dus waarschijnlijk minder werk, hogere woonlasten, hogere kosten en dan is 300 euro per maand echt heel veel.

Daarnaast, minder werkgelegenheid en een kabinet dat momenteel nog rucksichlos om zich heen bezuinigt. Kan me maar zo bedenken dat de kwijtschelding in het kader van bijv. een bijstandsuitkering vervalt of in een saneringstraject wordt gekieperd waardoor je onder het bestaansminimum komt.
Goed dat je nu de lening hebt stopgezet en inziet dat je misschien iets te makkelijk te veel geld hebt uitgegeven.

ALs ik het goed begrijp studeer je nu nog? Ik zou dan nú goed bij gaan houden waar je geld aan uitgeeft en hoeveel geld je minimaal per maand nodig hebt.

Als je straks gaat werken, ga je ineens een hele sloot meer verdienen. Ik heb het eerste jaar na mijn studie (toen woonde ik nog wel op kamers) 200 euro per maand afgelost en had nog steeds heeeeel veel geld voor mijn gevoel. Door goed te weten hoe veel geld je echt nodig hebt, weet je ook hoeveel geld je straks hebt om af te lossen en kun je dat zo maximaal maken als je wilt.

Succes!
Volgens mij wordt er niks kwijtgescholden hoor, als je na 15 jaar betalen nog niet alles hebt afgelost. Dacht dat ik dat ergens heb gelezen.

Ik heb ook flinke studieschuld, maar heb dat deels aan mezelf te wijten, dus ik zal moeten betalen. De rest van mijn leven, of iig de komende 15 jaar. Ik heb daardoor wel de studie kunnen doen die ik wilde en daardoor het werk (niveau) wat ik ambieerde.
Ik heb mij de eerste jaren ook altijd uit de naad gewerkt! en heb pas de laatste 2 jaar geen vaste bijbaan meer, af en toe een baantje en ook nu voor een paar uurtjes in de week. Ik heb alles altijd zelf moeten betalen, mijn ouders zitten ook krap. Thuis wonen was ook absoluut geen optie meer, ga ik verder niet op in, een beetje bijlenen die eerste jaartjes was echt puur voor mijn collegegeld, studieboeken, verzekeringen en medische kosten etc. en mijn rijbewijs. Pas de laatste 2 jaar is het uit de hand gelopen...puur geleend om om dezelfde voet te kunnen doorgaan als ik gewend was...en dat is stom.Dat heeft me 18.000 gekost...+ rente...Daarom zeg ik ook, nooit gedacht dat uitgerekend ik, iemand die altijd alles goed voor elkaar heeft en op de centen let, vanaf m'n 12e bijbaantjes heb etc.toch zo'n hoge schuld heeft, ik heb het zelf toegelaten. Ik heb ook geen spijt over de eerste jaren dat ik heb geleend, net zoals Combat zegt, ik heb ontzettend genoten, en dat wilde ik ook graag, ik vind het logisch dat ik ook geld uitgeef aan kleding, vakanties en uitgaan.En dat is echt niet veel geweest, gewoon normaal...alleen de laatste 2 jaar is het gewoon verkeerd gegaan en daar ben ik niet trots op en vind ik ook dom van mezelf
Val jezelf niet te hard af, want je ziet het in en doet er wat aan. We maken allemaal weleens minder handige keuzes, toch?

En er zitten er veel meer in hetzelfde schuitje, het is niet het einde van de wereld.
quote:Julus schreef op 29 november 2010 @ 16:16:

Volgens mij wordt er niks kwijtgescholden hoor, als je na 15 jaar betalen nog niet alles hebt afgelost. Dacht dat ik dat ergens heb gelezen.

Klopt. Er was alleen kwijtschelding als je op het bestaansminimum zou komen te zitten en dat langer dan 15 jaar.

Ik heb ook flinke studieschuld, maar heb dat deels aan mezelf te wijten, dus ik zal moeten betalen. De rest van mijn leven, of iig de komende 15 jaar. Ik heb daardoor wel de studie kunnen doen die ik wilde en daardoor het werk (niveau) wat ik ambieerde.
Ik schrik wel van de hoge bedragen die sommigen hebben als studieschuld. Als je het als persoonlijk kredtiet hebt , vindt iedereen het ontzettend veel en vaak niet nodig maar ik vind dit voor een studie ook veel en een maandbedrag van 300 euro ook.
quote:Sillies schreef op 29 november 2010 @ 16:19:

Ik heb mij de eerste jaren ook altijd uit de naad gewerkt! en heb pas de laatste 2 jaar geen vaste bijbaan meer, af en toe een baantje en ook nu voor een paar uurtjes in de week. Ik heb alles altijd zelf moeten betalen, mijn ouders zitten ook krap. Thuis wonen was ook absoluut geen optie meer, ga ik verder niet op in, een beetje bijlenen die eerste jaartjes was echt puur voor mijn collegegeld, studieboeken, verzekeringen en medische kosten etc. en mijn rijbewijs. Pas de laatste 2 jaar is het uit de hand gelopen...puur geleend om om dezelfde voet te kunnen doorgaan als ik gewend was...en dat is stom.Dat heeft me 18.000 gekost...+ rente...Daarom zeg ik ook, nooit gedacht dat uitgerekend ik, iemand die altijd alles goed voor elkaar heeft en op de centen let, vanaf m'n 12e bijbaantjes heb etc.toch zo'n hoge schuld heeft, ik heb het zelf toegelaten. Ik heb ook geen spijt over de eerste jaren dat ik heb geleend, net zoals Combat zegt, ik heb ontzettend genoten, en dat wilde ik ook graag, ik vind het logisch dat ik ook geld uitgeef aan kleding, vakanties en uitgaan.En dat is echt niet veel geweest, gewoon normaal...alleen de laatste 2 jaar is het gewoon verkeerd gegaan en daar ben ik niet trots op en vind ik ook dom van mezelfIk vind het echt ongelofelijk dom. Kleding kopen en op vakantie gaan als je studeert? Ik had 25 euro in de week waar ik van moest leven. Daar deed ik het mee. Mijn ouders betaalden ook niks. Ik werkte voor mijn boeken en collegegeld en om van te leven. Al met al bedroeg mijn schuld ongeveer 10.000 euro. In heb het nu bijna afbetaald op mijn 40e
quote:Combat schreef op 29 november 2010 @ 16:01:

Ik had geen verkeerde studiekeus gemaakt en mijn schuld is ¤ 37.000. Ik moet per 1 jan terug gaan betalen en voorzie nog geen problemen.

Ik heb geleefd! Ik heb genoten! en ik ben ook nog wijzer geworden tijdens mijn studietijd. Ik ben van plan carriere te gaan maken, dan betaal ik het wel terug. Mocht dit plan in duigen gaan vallen en kom ik in de goot terecht, dan wordt het allemaal kwijtgescholden. Ik hoop binnenkort eindelijk mijn rijbewijs te halen.

Anders dan anderen heb ik stedentrips gemaakt tijdens mijn studie, had ik geen ouders die mij ergens mee hielpen, heb ik altijd gewerkt, ging ik uit wanneer ik dat wilde, heb ik nooit droog brood of studentenvoer gegeten, deed ik gewoon waar ik zin in heb en tsjah, nu heb ik een schuld, maar ook een goede baan! Je ken niet alles hebben hoor... Ik denk dat ik ongelukkiger was geweest als ik als een arme studente had geleefd.Dus geef jij maar lukraak geld uit wat eigenlijk niet van jou is?? Jij bent echt een voorbeeld van hoe het niet moet. Geen wonder dat Rutte de stufie in de masterfase wil afschaffen, want als dat geld blijkbaar besteed kan worden aan stedentripjes dan kan dat ook wel besteed worden aan noodzakelijker doeleinden.
quote:meds schreef op 29 november 2010 @ 16:27:

[...]

Ik vind het echt ongelofelijk dom. Kleding kopen en op vakantie gaan als je studeert? Ik had 25 euro in de week waar ik van moest leven. Daar deed ik het mee. Mijn ouders betaalden ook niks. Ik werkte voor mijn boeken en collegegeld en om van te leven. Al met al bedroeg mijn schuld ongeveer 10.000 euro. In heb het nu bijna afbetaald op mijn 40eEens met Meds.
Meds, je leeftijd staat in je post..is dat de bedoeling

(of fictief)?
Ga voor jezelf een kasboekje bijhouden, zodat je inzicht hebt in je uitgaven. Kijk voor meer tips op nibud.nl.

Kijk of je tijdens een vakantie in het huis kunt verblijven van vrienden of familie. Dat scheelt enorm in kosten. Of ga gewoon eens naar een park, bos of strand i.p.v. naar het buitenland.

En ga niet uit eten; kook alles zelf. Etentjes zijn ook van die sluipmoordenaars in je budget.
Ik heb ook een hoge studieschuld als ik straks klaar ben. Ben drie keer aan een studie begonnen die ik niet afgemaakt heb. Ben nu in het laatste jaar van de vierde studie en heb de afgelopen drie jaar dus alles moeten lenen, ik kreeg geen basisbeurs meer.

Vervelend.. maar mijn eigen keuze/schuld. Overigens heb ik nooit meer geleend dan 250 omdat ik dat niet nodig had/vond. Toch ben ik nu ook blij dat ik het wel gedaan heb, want over een half jaar heb ik een studie afgerond als het goed is en kan ik dus gewoon aan het werk. Zonder dat lenen was ik niet meer gaan studeren..
quote:Combat schreef op 29 november 2010 @ 16:10:

[...]

Verder ben ik er gewoon trots op dat ik het altijd zonder hulp van ouders heb moeten doen. Ik heb die studie dankzij mezelf gehaald, diploma staat op mijn naam en ik zal zelf dan ook boeten voor die schuld.Nou, als dat zo was dan had je die schuld ook niet opgebouwd. Je hebt gewoon op veel te grote voet geleefd tijdens je studententijd. En dat je die studie dankzij jezelf hebt gehaald lijkt me niet meer dan normaal en staat verder los van die giga schuld die je hebt opgebouwd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven