Geld & Recht alle pijlers

Ben dom geweest, nu enorme studieschuld

29-11-2010 15:53 531 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn grootste geheim strooi ik vandaag maar op het forum, omdat ik het toch kwijt wil. Echt supergeheim is het niet, meerdere mensen uit mijn omgeving, de belangrijkste, weten ervan, maar ja, ze weten niet dat het ontzettend aan me knaagt en het bedrag weet alleen mijn partner. Daar komt het: 30.000 euro. Hoe kan dat nou zoveel zijn? Nooit gedacht dat uitgerekend ik dat zo kon laten oplopen!!!...Ik voel me echt een mislukkeling...eerst verkeerde studiekeus gemaakt, rijbewijs niet gehaald, nieuwe studie gekozen, maar door omstandigheden vertraagd en al die tijd (6 jaar lang) geleend...vooral de laatste twee jaar volop, om huur te kunnen betalen, hoge tandartskosten, evengoed op vakantie en om op de normale voet door te leven, terwijl ik me dat eigenlijk niet kon veroorloven...daarvoor vooral alleen om mijn studiegeld te betalen en rijbewijs...In de eerste jaren nog gewoon een bijbaantje gehad, maar door studievertraging baan opgegeven en nog maar af en toe gewerkt...maakte steeds de verkeerde keuzes en dacht steeds, als ik fulltime werk straks dan heb ik dat zo in 2 jaartjes afbetaald....Vandaag trok ik het niet meer, heb mijn lening op 0 gezet! Ik weet niet hoe ik het voor elkaar ga krijgen, maar ervoor weglopen heeft geen zin meer. Bij de pakken neer zitten ook niet. Ik heb er zelf voor gekozen, maar voel me schuldig, dom en wil er nu toch wel zo snel mogelijk van mijn schuld af. Ik dacht dat ik er zelf wel goed mee om kon gaan, maakte heel bewust de keuze om te gaan lenen en was mij bewust van alle regeltjes rente etc. maar nu weegt het me veel zwaarder op mijn schouders dan gedacht... Ik wilde het gewoon kwijt, maar zou ook graag tips willen hoe hier mee om te gaan, of anderen ook een studieschuld hebben? Hoe jullie aflossen? Ik hoef officieel nog niet af te lossen, ben nog bezig met het afronden van mijn studie wat nu echt bovenaan mijn lijstje staat voordat ik nog meer schulden krijg wegens het niet behalen van mijn diploma....tjeetje, de angst vliegt me echt aan nu....
quote:Sillies schreef op 29 november 2010 @ 17:56:

[...]

Waar halen jullie dat idee nou vandaan? Ik hang toch ook juist helemaal niet het slachtoffer uit? En ik hoop al helemaal niet dat het word kwijtgescholden, dat wordt het namelijk alleen als je de aankomende 15 jaar echt in de goot ligt... Ik wil gewoon tips en ervaringen van anderen, dat stelt mij gewoon een beetje gerust, meer niet....In dat geval: je hebt twee jaar voor je verplicht moet gaan terug betalen...begin direct als je een baan (met hoger salaris hebt!). Dan heb je alsnog het gevoel van hoger loon tov je studietijd, maar mis je het niet meer als je over twee jaar verplicht moet gaan betalen. Ik stort zelf trouwens ieder kwartaal iets extra's om het tempo een beetje op te voeren en het voelt echt goed om die schuld zo snel te zien slinken zonder dat ik er voor mijn gevoel veel voor moet laten.
quote:MEFunny schreef op 29 november 2010 @ 17:46:

[...]

Ga werken en betaal het af.Volgens mij had ze die tip zelf al bedacht!
Pffff wat zijn we allemaal lekker TO aan het afbranden. Ik heb ook een studieschuld, deels door domheid maar ook zeker voor een deel omdat ik zonder aanvullende beurs, zonder ouderlijke bijdrage heb gestudeerd in een grote studentenstad en niet altijd genoeg kon bijverdienen. Ik liep niet rond in designerkleding en ging ook niet constant op vakantie, echt niet! Ik betaalde wel mijn eigen huur, collegegeld, boeken, stages, zorgverzekering, computer, reiskosten buiten de OV kaart, kleding en alle andere zaken.

En nu betaal ik terug zo'n 275 euro per maand, plus een aanvullend bedrag van ca 3000 euro per jaar. Dat had een stuk minder kunnen zijn (domheid) maar zeker niet nul. Met 6 jaar ben ik er vanaf... het hoeft geen ramp te zijn, echt niet.
quote:kaetje schreef op 29 november 2010 @ 17:42:

[...]

Nee maar wat heeft TO er aan om te horen dat anderen niet zouden lenen, nooit geleend hebben en ook nooit gaan lenen voor een studie (of kleding of vakantie of hoe je het dan ook maar wilt zien)? Zij heeft het wel gedaan en kan het niet meer terugdraaien. Ze zegt toch zelf dat ze het niet had moeten doen en heeft het nu ook onmiddelijk stop gezet.

Gevalletje "achteraf kijk je een koe in de kont." Wat willen we van TO? Dat ze haar nederige excuses aan biedt omdat ze zo dom is geweest om geld te lenen? Ze ziet nu zelf ook wel in dat ze het anders had moeten doen, dat heeft ze ook al een paar keer gezegd. Bovendien gaat ze het terugbetalen. Sommige mensen doen net of ze het kado gehad heeft wat natuurlijk helemaal niet zo is. Ze moet financieel meerdere jaren helemaal aan de grond zitten willen ze dit bedrag kwijt schelden.

*ik citeer nu toevallig Marielle maar deze reactie is niet alleen aan haar gericht.*Ik wou dat ik dit had geschreven!
quote:Sillies schreef op 29 november 2010 @ 17:56:

[...]

Waar halen jullie dat idee nou vandaan? Ik hang toch ook juist helemaal niet het slachtoffer uit? En ik hoop al helemaal niet dat het word kwijtgescholden, dat wordt het namelijk alleen als je de aankomende 15 jaar echt in de goot ligt... Ik wil gewoon tips en ervaringen van anderen, dat stelt mij gewoon een beetje gerust, meer niet....geruststelling zal je niet vinden ben ik bang. Dit is gewoon een last die je de komende jaren met je meedraagt. Het vervelende is dat je er niet klakkeloos van uit kan gaan dat je leventje soepel zal verlopen. In 15 jaar kan heel veel gebeuren, je kan scheiden, ziek worden, een hulpbehoevend kind krijgen, of een situatie waarin je niet kan werken, dan heb je echt een probleem
quote:meds schreef op 29 november 2010 @ 17:45:

Een nuttige tip is, leg jezelf eens eerlijk onder de loep en hou op met smoezen verzinnen om het maar enigzins beter te kleuren (ik kocht de kleding van mijn verdiende geld en ik leende voor mijn boeken). INzicht is de beste les voor de toekomst. Als TO de laatste twee jaar 20.000 euro heeft geleend, dan is dat 10.000 euro per jaar, zeg maar 830 euro per maand. Zo'n beetje een bijstandsuitkering voor een alleenstaande moeder. Bedenk dan dat ze samenwoonde en vaste lasten kon delen,

ik vind het echt te bizar voor woorden

Bedenk dan ook dat ze nu zelf ook inziet dat dit niet handig was, dat ze hier vraagt hoe ze kan veranderen EN dat ze tips vraag hoe ze hier mee om kan gaan.

Dan vind ik ook dat het veel geld is, maar ook dat ze er NU in elk wel goed mee om gaat.
quote:kaetje schreef op 29 november 2010 @ 17:44:

[...]

Wanneer kan ik zo'n aanbod verwachten? Ik los nu 5 jaar af en heb nog nooit een ander aanbod gehad dan een bijgesteld maandbedrag. Ik geloof dat dit ook iets uit het verleden is wat nu niet meer echt gedaan wordt. Je mag wel in 1 keer afbetalen maar dan wel gewoon het hele bedrag. Je krijgt geen korting bij mijn weten. Maar misschien is het wel te regelen als je zelf contact op neemt met IBG, dat weet ik niet.Klopt Kaetje. Mijn broer heeft ergens in 1995 wel zo'n eindvoorstel gekregen maar ik heb gewoon van 1997 tot en met 2009 afbetaald.
quote:meds schreef op 29 november 2010 @ 17:57:

[...]Nou het was vroeger ook niet makkelijk om zonder schuld af te studeren. Maar ja wij hadden geen mobieltjes en vakantie deden we ook niet aan, voor kleding ging je naar de kringloop en als er een apparaat kapot was dan had je pecht

Tja, maar toen waren de kosten voor levensonderhoud in vergelijking tot de stufi ook wel wat anders. In de stad waar ik studeerde betaalde ik voor een kamertJE (kleinste waar ik heb gezeten was 9vierkante meter) al veel meer dan de stufi was. Dan heb je dus nog geen cent betaald voor collegegeld etc. Echt, ook zonder luxe te leven en met veel werken is het net mogelijk om niet bij te lenen. Maar dan werk je wel minstens 20u in de week (deed ik bij 2 studies). Vergeleken met een jaar of 20 geleden zijn bijv. de kosten van de zorgverzekering behoorlijk gestegen en de stufi een stuk minder. Mijn huidige verzekering zou (incl. zorgtoeslag) maandelijks al de helft van de stufi zijn. En het eigen risico is weer één maand in het jaar weg. Dit zijn echt kosten die jaren geleden een stuk lager lagen.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 29 november 2010 @ 18:01:

[...]

Bedenk dan ook dat ze nu zelf ook inziet dat dit niet handig was, dat ze hier vraagt hoe ze kan veranderen EN dat ze tips vraag hoe ze hier mee om kan gaan.

Dan vind ik ook dat het veel geld is, maar ook dat ze er NU in elk wel goed mee om gaat.ja er is zeker inzicht, maar ook zoeken naar een legitimatie voor dit gedrag en die is er gewoon niet
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 29 november 2010 @ 17:34:

Klopt, maar ook met een forse schuld kan het nog steeds voordeliger zijn om je geld op een spaarrekening te zetten en daar rente over te trekken. Met name omdat door inflatie je steeds minder koopt voor je euro en je schuld dus ook steeds minder waarde heeft.

Hier de rentepercentages die je betaald aan Duo/Ibg, het gaat per jaar dat je afgestudeerd bent en staat dan voor 5 jaar vast:

2009 - 2,39 %

2008 - 3,58 %

2007 - 4,17 %

2006 - 3,70 %

2005 - 2,74 %

2004 - 2,39 %

2003 - 3,58 %

2002 - 4,17 %

2001 - 3,70 %

2000 - 2,74 %

1999 - 2,39 %

1998 - 3,58 %

1997 - 4,17 %

1996 - 3,70 %

Het ligt dus aan het rentepercentage wat je moet betalen of het zin kan hebben om het geld op een spaarrekening te zetten, maar aangezien je nu moeten moet doen om 2,4% rente te krijgen, zal het in de meeste gevallen weinig zin hebben.
quote:_Webs_ schreef op 29 november 2010 @ 18:01:

[...]

Tja, maar toen waren de kosten voor levensonderhoud in vergelijking tot de stufi ook wel wat anders. In de stad waar ik studeerde betaalde ik voor een kamertJE (kleinste waar ik heb gezeten was 9vierkante meter) al veel meer dan de stufi was. Dan heb je dus nog geen cent betaald voor collegegeld etc. Echt, ook zonder luxe te leven en met veel werken is het net mogelijk om niet bij te lenen. Maar dan werk je wel minstens 20u in de week (deed ik bij 2 studies).

Was onze generatie dan zo inventief. Werken werken en werken, anti kraak wonen, kleding. Ehhhhhh volgens mij 4 jaar gedaan met 2 spijkerbroeken en een paar tot op de draad versleten all-stars. En de mazzel van een vriendin met de zelfde maat die hele gulle ouders had. Mijn ouders droegen geen cent bij. Vakantie???? ehhhh ja tienertoer en dan had je het wel gehad. Stedentrips, nee dat zat er niet in. Uit eten ehhhh nee dus. De kroeg in, dat was makkelijk want ik werkte er

Ik ben er nog steeds trots op. Geen cent schuld tot op de dag van vandaag.
quote:meds schreef op 29 november 2010 @ 17:57:

[...]

En van jou krijg ik nu het idee dat het niet toegestaan is om een andere keuze te maken. Om wel iets te lenen zodat je kleding bij de H&M (of god forbid de WE) om wel die magnetron te kopen.

En dat is nou net, het is wel toegestaan, maar het is handig als je dan ook de consequenties ervan kunt overzien en deze aanvaard. Ik ben het met je eens dat het bij TO voor wat betreft dat laatste niet helemaal goed is gegaan. Maar blijven benadrukken dat jij(/jullie, want ik krijg van meer mensen dit gevoel) TO die keuze niet had mogen maken omdat deze slecht was. Terwijl het niet overzien van de gevolgen van de keuze het probleem is.
quote:meds schreef op 29 november 2010 @ 17:58:

[...]

ik heb pas een goede gehad, maar ik zit ook echt in de laatste fase, die ga ik wel aannemenEcht, wat voor aanbiedingen zijn dat dan? En zit DUO zo slecht in de liquide middelen?
quote:liesse schreef op 29 november 2010 @ 17:55:

Uit de eerste pagina lees ik dat je dus enorm hebt genoten van het studentenleven. En niet als je maar de basisbeurs had? Vreemde conclusie. Ik heb vier jaar basisbeurs uitwonend gehad, niets geleend en tóch had ik een appartement èn heb ik onwijs genoten.Dat is niet mijn post.....
quote:meds schreef op 29 november 2010 @ 18:02:

[...]

ja er is zeker inzicht, maar ook zoeken naar een legitimatie voor dit gedrag en die is er gewoon nietIk vind helemaal niet dat ze een legitimatie zoekt, ik lees meer dat ze op zoek is naar geruststelling. Jij vindt dat blijkbaar wel, en je kunt het niet nalaten om te blijven inpeperen dat ze nergens gerust op mag wezen. Je hebt natuurlijk gelijk: het is dom en onverantwoord geweest en je weet niet of je wel 15 jaar kunt aflossen want je weet niet hoe je leven gaat verlopen. Maar dat weet je überhaupt niet, dus om al die onzekerheden nu a/d studieschuld te koppelen vind ik nogal onzinnig.
volgens mij is het gebruikelijk want mijn ega heeft er ook 1 gehad in zijn tijd, en da's alweer 10 jaar gelee
quote:_Webs_ schreef op 29 november 2010 @ 17:58:

[...]

In dat geval: je hebt twee jaar voor je verplicht moet gaan terug betalen...begin direct als je een baan (met hoger salaris hebt!). Dan heb je alsnog het gevoel van hoger loon tov je studietijd, maar mis je het niet meer als je over twee jaar verplicht moet gaan betalen. Ik stort zelf trouwens ieder kwartaal iets extra's om het tempo een beetje op te voeren en het voelt echt goed om die schuld zo snel te zien slinken zonder dat ik er voor mijn gevoel veel voor moet laten.

Dit is ook een goede tip. Als je wel direct een baan vindt na je studie gaan afbetalen. Liefst meer dan het gevraagde bedrag of zet een extra bedrag op je spaarrekening, waarvan je desgewenst extra aflossingen kunt doen. Ga je op termijn meer verdienen? Niet gaan uitgeven maar weer sparen of aflossen.

Het gaat wel lukken TO, maar het gaat wel het één en ander van je vragen en het vergt discipline.
quote:Mlle_j schreef op 29 november 2010 @ 18:07:

[...]

Ik vind helemaal niet dat ze een legitimatie zoekt, ik lees meer dat ze op zoek is naar geruststelling. Jij vindt dat blijkbaar wel, en je kunt het niet nalaten om te blijven inpeperen dat ze nergens gerust op mag wezen. Je hebt natuurlijk gelijk: het is dom en onverantwoord geweest en je weet niet of je wel 15 jaar kunt aflossen want je weet niet hoe je leven gaat verlopen. Maar dat weet je überhaupt niet, dus om al die onzekerheden nu a/d studieschuld te koppelen vind ik nogal onzinnig.De onzekerheden zijn niet gekoppeld aan je studieschuld, maar als je straks een inkomen hebt dat laag is vanwege wat voor omstandigheden dan ook en je moet 250 of 300 euro betalen per maand voor een studieschuld, dan kan dat net het verschil zijn tussen sinterklaascadeaus voor de kinderen of het elektra betalen.
quote:Janna_ schreef op 29 november 2010 @ 18:04:

[...]

Hier de rentepercentages die je betaald aan Duo/Ibg, het gaat per jaar dat je afgestudeerd bent en staat dan voor 5 jaar vast:

2009 - 2,39 %

2008 - 3,58 %

2007 - 4,17 %

2006 - 3,70 %

2005 - 2,74 %

2004 - 2,39 %

2003 - 3,58 %

2002 - 4,17 %

2001 - 3,70 %

2000 - 2,74 %

1999 - 2,39 %

1998 - 3,58 %

1997 - 4,17 %

1996 - 3,70 %

Het ligt dus aan het rentepercentage wat je moet betalen of het zin kan hebben om het geld op een spaarrekening te zetten, maar aangezien je nu moeten moet doen om 2,4% rente te krijgen, zal het in de meeste gevallen weinig zin hebben.

Die 2,4% rente staat 5 jaar vast, de spaarrente niet. Nu kan ik niet voorspellen dat de rente op spaarrekeningen om hoog gaat, maar verwachten doe ik het wel. Ik krijg het nu wel over mijn spaarrente, maar het is inderdaad spannend.

Maar 2% haal je makkelijk, dan heb je nog maar 0,4% inflatie nodig....
quote:meds schreef op 29 november 2010 @ 17:55:

[...]

8 keer collegegeld = ca. 13000 euro

kleding 1000 erbij is dan 14.000 met rente had je nu op 16 ofzo gezeten. Rest zit dus in vakantie, rijbewijs, kapotte apparaten?

maar dat zijn geen leuke dingen verder?

Kom op. Aanvaard je schuld en aanvaard dat je totaal onverantwoord, opportunistisch en blindelings de sjaak hebt gehangen met geld dat niet van jou was. Dat je je daarvoor schaamt is terecht. Het betaalt alleen niet je schuld af. Daar zal je de komende 15 jaar wel druk mee zijnVooral in de huur eigenlijk....8 jaar huur, dus mijn bijdrage van 166,- euro per maand....de rest betaalde mijn vriend waar ik mee samenwoon....
@ Sillis, DE tip kan ik je niet geven. maar kijk goed naar je omstandigheden. Wat komt er binnen en wat gaat eruit. Misschien weer thuis gaan wonen. Of anti-kraak. En wat mijn geleerd is toen ik mijn allereerste geld verdiende is; spaar 10% van wat er binnen komt. Als je dat doet gaat het best hard. Als je dat vanaf nu doet zul je zien dat het hard gaat. Als je nog niet hoeft af te lossen, zou ik wel sparen maar nog niet aflossen, Op die manier kun je een reserve gaan opbouwen voor wat slechtere tijden. En als je gaat werken direct zo veel mogelijk aflossen. Als je nog niet gewend bent aan meer netto inkomen, dan is dat makkelijker dan dat je eerst even leuk gaat leven.

Nogmaals respect dat je een weg zoekt en heel veel succes.
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 29 november 2010 @ 18:05:

[...]

Was onze generatie dan zo inventief. Werken werken en werken, anti kraak wonen, kleding. Ehhhhhh volgens mij 4 jaar gedaan met 2 spijkerbroeken en een paar tot op de draad versleten all-stars. En de mazzel van een vriendin met de zelfde maat die hele gulle ouders had. Mijn ouders droegen geen cent bij. Vakantie???? ehhhh ja tienertoer en dan had je het wel gehad. Stedentrips, nee dat zat er niet in. Uit eten ehhhh nee dus. De kroeg in, dat was makkelijk want ik werkte er

Ik ben er nog steeds trots op. Geen cent schuld tot op de dag van vandaag.sgaapie, lees anders even mijn post hierboven met uitleg. Echt, ik was/ben behoorlijk inventief, maar een schuld was echt niet te vermijden. En ja ik ging op vakantie, maar wel liftend. En ja ik kocht kleding, maar vaak tweedehands of in ieder geval met minstens 50% korting. Kamernood was er natuurlijk al, maar de prijzen voor een studentenkamer zijn echt behoorlijk gestegen en anti kraak zitten is niet voor iedereen weg gelegd. Uit eten: telt de mensa? bovendien was één van mijn bijbaantjes in een restaurant, dus at ik minstens één keer in de week een goede carpaccio en stappen deden we in kroegen waar vrienden werkten. En toch moest ik zo af en toe lenen. shoot me!
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 29 november 2010 @ 18:05:

[...]

Ik ben er nog steeds trots op. Geen cent schuld tot op de dag van vandaag.Jij mag daar trots op zijn, ik vind het oprecht knap van je. Maar wat moet TO hier mee?
quote:meds schreef op 29 november 2010 @ 18:10:

[...]

De onzekerheden zijn niet gekoppeld aan je studieschuld, maar als je straks een inkomen hebt dat laag is vanwege wat voor omstandigheden dan ook en je moet 250 of 300 euro betalen per maand voor een studieschuld, dan kan dat net het verschil zijn tussen sinterklaascadeaus voor de kinderen of het elektra betalen.Dat is natuurlijk waar, maar ik vind je toon zo ontzettend zuur, daarom schreef ik het. Zuurheid is je goed recht, maar dat is het lenen van geld tijdens je studie ook. Dus om nou steeds hetzelfde punt te herhalen (dat TO echt wel begrijpt denk ik zo), daar zie ik het nut niet van.
TO, kom op dit topic meeschrijven. En maak straks steeds je extra geld over naar Duo. Dus vakantiegeld, belastingteruggave, ev. 13de maand als je die gaat krijgen. En probeer gewoon meteen elke maand een bedrag af te lossen. Als je dat meteen vanaf je eerste werkdag salaris doet, dan merk je ook niet dat je minder geld te besteden hebt. En als je nu uitrekent wat je per maand aan rente betaald zal dat wel iets van ¤60,- per maand zijn. Dus dat ben je nu sowieso al kwijt. Maak je dus elke maand ¤60,- over aan Duo, dan groeit je schuld niet. Maak je elke maand ¤100,- over, dan betaal je dus ¤40,- af per maand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven