Schoonvader is een hypocriet!

29-11-2010 21:00 111 berichten
Gewist voor herkenning
Wat doet je vriend om de relatie met zijn vader te verbeteren? Heeft hij wel eens met zijn vader gepraat? Zet hij die muts af als zijn vader zich daar zo aan ergert?

En waarom blowt hij bijvoorbeeld? Dat mag voor jou als Nederlandse heel onschuldig zijn, maar NL is naast wellicht Afganistan het enige land waarin dat geaccepteerd wordt.

En je vriend wil zijn naam zelfs veranderen? Dat vind ik persoonlijk erg ver gaan. Is er dan niet veel meer mis tussen die twee? En wat is jouw vriend zijn aandeel daarin geweest?

Kan het zijn dat zijn vader tegen jou vertelt hoe hij er over denkt omdat zijn zoon er niet naar luistert en hij hoopt dat jij hem wel kunt bereiken?
Klinkt als een behoorlijk verstoorde (gestoorde!) relatie tussen die twee. Ik zou denk ik proberen zo neutraal mogelijk te blijven, voor de lieve vrede. Een half jaar is niet lang. En straks gaan jullie gewoon lekker in NL of BE wonen.
Alle reacties Link kopieren
Groot familiegeheim dat jij niet weet misschien of kijk ik te veel naar soaps als B&B..?
Rot voor je, moeilijke situatie maar 1tje waar binnenkort een eind aan komt.

Kun jij het niet nog een half jaartje volhouden? Niet alleen voor jezelf, maar zeker voor je vriend. Ik kan me niet voorstellen dat hij nou zo blij is met een vervelende relatie met zijn vader.

Nog een half jaartje doorbijten, als er dingen zijn zoals het huis dat vies is, draag je steentje bij. Probeer zo veel mogelijk op te ruimen, zodat het wat leefbaarder is voor jullie.

Als je terug bent in NL dan kan je doen en laten wat je wilt, een schoon huis, een vriend die wat meer rust heeft, ik zie alleen maar voordelen in de toekomst.
w
Je hebt aldoor wat te zeiken he, is t niet omdat je vriendje niet mag klaplopen in Nederland, dan is het weer je schoonvader die je overal naar toe brengt en je in zijn huis laat wonen
Ik kan me voorstellen dat het moeilijk voor je is want je houdt van je vriend en dan doet het dus pijn om die verstoorde relatie te zien.

Wat de rest betreft; het is zo typisch Nederlands om alles te keren naar hoe wij het graag willen 'want zo doen wij dat nou eenmaal'. 'Ik kom echt uit een typisch Nederlands middeklas millieu waar altijd alles netjes en geregeld is. Als je ergens mee zit, praten we erover net zolang tot iedereen er vrede mee heeft'.....en dus moet dat in Venezuela ook, terwijl dat daar niet de gewoonte is?? Kom op zeg!
quote:mayou schreef op 30 november 2010 @ 01:35:

Ik kan me voorstellen dat het moeilijk voor je is want je houdt van je vriend en dan doet het dus pijn om die verstoorde relatie te zien.

Wat de rest betreft; het is zo typisch Nederlands om alles te keren naar hoe wij het graag willen 'want zo doen wij dat nou eenmaal'. 'Ik kom echt uit een typisch Nederlands middeklas millieu waar altijd alles netjes en geregeld is. Als je ergens mee zit, praten we erover net zolang tot iedereen er vrede mee heeft'.....en dus moet dat in Venezuela ook, terwijl dat daar niet de gewoonte is?? Kom op zeg!

Dit klinkt hard, maar is wel een goede tip om er mee om te gaan!

Want waarom zouden jouw (Nederlandse) manieren/gewoonten de enige juiste zijn?

"Prachtig" voorbeeld van hoe moeilijk het kan zijn om met cultuurverschillen om te gaan....

Maar een eerste stap is gezet als je je bovenstaande realiseert, denk ik.
Misschien was het inderdaad allemaal een grote fantasie?
Na je klaagtopic op actueel dus een klaagtopic over schoonpapa. Tjonge jonge. Ik woon nu alweer een paar maanden bij mijn moeder in huis, meestal is dit gezellig maar er zijn regels. Haar regels, en als ik dat niet leuk vind, moet ik maar ergens anders naartoe verhuizen.

Die man laat je daar gratis wonen, ziet jou als zijn dochter en nog is het niet goed. Mijn ex schoonvader was gek op mij, we hadden een supergoede band, maar mijn schoonmoeder was vaak erg aanwezig, roddelig en dat vond ik vaak irritant. Maar ja iedereen heeft wel wat.

Dus laat je schoonvader lekker zijn wie hij is, of verhuis.
quote:nummerzoveel schreef op 29 november 2010 @ 21:06:

Ik vind jou hypocriet. Een hekel hebben aan die man, maar wel onder zijn dak blijven wonen. En dan nog opmerkingen maken over wat hij in zijn huis doet ook! Als jij zo rechtschapen bent, dan ga je gewoon ergens anders wonen. Dan zijn de ergenissen vast ook snel verdwenen.dat dus
liefdeis21, ik raad je aan om je eens echt in cultuurverschillen te verdiepen. Jij denkt misschien dat je dat doet door daar te wonen, maar dit probleem benader je door je eigen cultuurachtergrond. Het is lastig om dat los te laten, maar het zal zeker helpen om eens te lezen over cultuurverschillen, waar die door komen en om ook eens door die bril naar je eigen cultuurovertuigingen te kijken. Een goed boek is Allemaal Andersdenkenden van Geert Hofstede. Jij vindt jouw benadering het beste en je hebt je daar hard voor ingezet. Je schoonvader heeft zijn eigen methodes en overtuigingen. In zijn eigen huis mag dat. Steun je vriend en richt straks je eigen huis in volgens jouw regels en overtuigingen. Echter, cultuurverschillen zul je in deze relatie altijd mee in aanraking komen, dus ik raad je echt aan je daar in te verdiepen.
Jouw vriend zat écht niet in de les op de universiteit die avond
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
ww
Take it or leave it. Als jij het niet kan verkroppen hoe schoonpa zijn zoon behandeld, dan moet je daar weggaan. Je mengt je in familiezaken die jou niet aangaan. Wees dankbaar dat je bij die mensen in huis mag wonen. Als je moeite hebt met de rommel, ruim het dan op of hou je mond.

Je gedraagt je echt als een verwende puber.
quote:liefdeis21 schreef op 30 november 2010 @ 14:51:

Misschien moet ik maar een nieuw topic onder een andere naam gaan openen. Anders mag je hier op Viva zeker alleen maar meelezen en niet meer dan één topic openen.

Dat is één mogelijke verklaring. Beetje defensief, maar het is een mogelijkheid.

De andere mogelijkheid is natuurlijk dat het niet aan dit forum ligt. Als dat zo is, zal een andere naam niet uitmaken.
quote:liefdeis21 schreef op 30 november 2010 @ 14:51:

Aikidoka ik heb veel les gehad in cultuurverschillen, ook hofstede is me bekend. Maar in de praktijk is het toch vaak moeilijk om aan die theorie te denken!

Misschien moet ik maar een nieuw topic onder een andere naam gaan openen. Anders mag je hier op Viva zeker alleen maar meelezen en niet meer dan één topic openen. Ik moet blijkbaar negeren dat zijn zoon weken lang genegeerd wordt om een of andere reden en zijn vader de hele familie dronken rond rijd. Ik persoonlijk waardeer iemand dan stukke minder en dit laat ik dan ook merken en dit zeg ik eerlijk. In Nederland is dronken rijden gewoon not-done en hij is het daar altijd helemaal mee eens, maar toch doet hij het en brengt hij iedereen in gevaar. Ik heb een aantal keer in de auto gezeten en hield ik mijn hart vast, zo aan het zwalken was hij. Gelukkig vloog hij over de kop toen hij alleen op pad was. Volgens mij heb ik al het recht daar hem op aan te spreken, cultuurverschil of geen cultuurverschil.

Was het maar zo dat als even iets je niet bevalt je altijd maar weg kan lopen. Ik heb nou eenmaal deze keuze gemaakt en moet dit acepteren. We komen er wel uit mijn vriend en ik, ik ben blij dat ik hem deze maanden nog kan bij staan.

Nee, je hoeft het niet leuk te vinden en natuurlijk is het frustrerend als hij zijn fouten toegeeft en vervolgens niets verandert, maar erop aanspreken en dat 'recht' hebben is wel een nederlandse methode en opvatting. Ik heb geen idee of in de cultuur waar jij zit een 'schoondochter' dat mag doen.

Maar zelfs als je schoonvader nederlands was zou hetzelfde kunnen gebeuren: je vindt/ervaart iets als oneerlijk, spreekt persoon erop aan, die geeft je gelijk en er verandert niets. Frustrerend natuurlijk! Hoeveel gelijk je ook hebt, hoeveel goede bedoelingen je ook hebt, als een ander niet wil veranderen dan gebeurt het niet. Jouw gelijk, jouw drive en jouw wil kunnen een ander namelijk niet veranderen, dat kan die ander alleen zelf. Daar even je hart over luchten kan heel erg helpen hoor. Ik ervaar ook dit soort dingen met mensen om me heen en daar zit geen landscultuurverschil tussen.

Overigens is het om van theorie naar praktijk te gaan vaak zaak van veel, heel veel oefenen. Dus als je daar nu meteen mee begint, dan heb je die oefening alweer meegepakt.

Als je niet weg kunt en je bent zo gefrustreerd erover dan zou ik nu naar manieren zoeken om het jezelf en je vriend voor de komende tijd zo makkelijk mogelijk te maken. Zou je daar iets voor kunnen bedenken?
Richt je op jezelf, je eigen doelen, wensen en wat je met je liefde wilt bereiken.

Laat hem zelf de relatie met zijn vader verbeteren, of niet als hij dat niet wilt. Hou je neutraal. Het kan best zijn dat de relatie tussen je vriend en zijn vader stukken verbeterd als hij het huis uit is. Sommige dingen moet je op hun beloop laten en er niet te veel in mengen.

Net als het huis dat in jouw ogen rommelig is. Het is toch zijn huis, laat hem lekker hamsteren!

Ik zou mijzelf meer afvragen waarom jij daar zonodig energie in wilt steken? Wat is het in jou dat je de huidige situatie niet kan accepteren?

Enne, cultuur is meer dan alleen een boek lezen over Hofstede. Het gaat juist over inlevingsvermogen en het vermogen van jou om je aan te passen!
Eensch met Soya!

En ikke vind:

- als hij dronken rijdt en jij wilt dit niet, stap je uit de auto

- als zijn huis een rotzooi is, is het zijn huis

- als hij snotjes smeert aan de muur is het zijn muur

- als je vriend het vervelend vindt, praat hij met zijn vader

Ik vind dat je je erg druk maakt om relatieve dingen (maar is ikke maar). Je hebt een dak boven je hoofd, je mag er vrijen, eten, studeren. Je klaagt over verschillen en visies en je weet niet wat er allemaal gebeurd is. Je hebt wel een mening over alles, komt verwend en onbescheiden over. (ik hoorde puberaal) Boven alles word jij vriendelijk behandeld. Flink zijn, dragen en dankbaar zijn of een flatje zoeken. Straks doe je het op jouw manier en met jouw regels.
w
P.s. mijn vriend wordt ook anders behandeld dan zijn broers. Allereerst komt dit door gebeurde zaken en verder is er geen wetboek waar je vaders mee kunt dwingen "evenveel van alle zonen te houden en dit te evenredig te tonen". Niet alles is eerlijk of volgens jouw wetten. Zijn zaken. Familiezaken gaan je niet aan.

En doe niet zo zielig met je "ik mag niet posten ojee Rider, zo zit het hoor....". Dit is een forum. Grow up.
P.s. smeer jij nooit snotjes af? En wat vindt je schoonvader daar van?
quote:Very Cherry schreef op 30 november 2010 @ 11:33:

Jouw vriend zat écht niet in de les op de universiteit die avond ZO en hoe weet jij dat?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven