Ben ik nu een trut?

30-11-2010 20:12 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
En nu niet allemaal roepen; "Hey Marels, ben je er ein-de-lijk achter?".

Nee, ik vind zelf dat ik maar een beetje een trut ben, maar ik vond het wel een interessante om voor te leggen.

Ik reed vanmorgen naar mijn werk. Sneeuw en ellende, zoals dus overal. Ik neem de afrit naar de volgende snelweg, en voor mij rijdt een Golfje. Ik minder al vaart, want ik zag dat de weg nog glad was. Ineens zie ik vlak voor mij (nou ja, 100 meter ofzo) de achterkant van het Golfje uitbreken en de auto raakt in slip. Het ging allemaal echt niet hard hoor.

Ik was nog blij dat ik niet als schrikreactie vol de rem intrapte, maar dat ik de tegenwoordigheid van geest had om gas los te laten, er langs te sturen en in dezelfde beweging mijn alarmlicht aan te gooien voor degene achter me.

De Golf klapte met een klein tikje rechts tegen de vangrail, waardoor zijn neus volledig naar de verkeerde kant omdraaide en eindigde op de vluchtstrook.

Tegen de tijd dat ik besefte wat er gebeurde, was ik gelukkig de Golf voorbij. Op datzelfde moment dacht ik; moet ik nu niet stoppen? Ik weet vrij zeker dat de bestuurder fysiek niets had, daar ging het lang niet hard genoeg voor. Ik besloot om toch door te rijden, omdat ik dus wel bijna zeker wist dat de bestuurder niet gewond zou zijn en de auto waarschijnlijk alleen blikschade had.

Maar het bleef een beetje aan me knagen; had ik moeten stoppen om te vragen of alles oké was met de bestuurder? Ook als dat midden op de snelweg op een afrit in een slecht gestrooide bocht was?

Nou ja, dat dus. Ik voel me een beetje schuldig, al weet ik dat stoppen ook niet echt verstandig was.

En als jij vanmorgen met je zwarte Golfje in de bocht van de afrit Antwerpen geslipt bent; sorry he, ik was de bestuurder van dat blauwe autootje achter je, dat gewoon door reed.

Nou ja, benieuwd naar jullie reacties!
668, the neighbour of the Beast
Dit is een beslissing die je in een paar seconden had moeten nemen anders ben je alweer een km verder. En dat loop je niet zo maar terug. Nu kun je je voorbereiden als zoiets weer gebeurt. Nee, je bent geen trut.
quote:Marels schreef op 30 november 2010 @ 20:38:

Dat was 't ook hoor trouwens, hij reed te hard die bocht door.

Typische zwarte Golfrijder he

Je bent geen trut hoor. En om je gemoed te sussen google je gewoon even op "zwarte golfrijders" ofzoiets...
Als je voor dit soort dingen de politie belt komen ze echt wel hoor. Sterker nog als je met dit verhaal de anwb belt vragen ze zelfs of de politie al gewaarschuwd is en of hun het anders even moeten doen.

Ik denk zelf dat mijn eerste ingeving was geweest om te stoppen om te kijken of het goed gaat met de bestuurder. Maar dat is natuurlijk niet altijd verstandig, en met dit weer is plotseling hard remmen ook geen goed idee. De buurman van mijn ouders zei een aantal jaar geleden tegen mijn vader dat hij er goed aan had gedaan dat hij was gestopt, maar dat de eigen veiligheid altijd voor gaat. In deze omstandigheden lijkt me dat jij het enige juiste hebt gedaan.
Erger u niet, verwonder u slechts!
Nou ja, ik concludeer maar dat ik niet anders had gekund en probeer me niet meer schuldig te voelen.

Er waren zeg maar twee sporen sneeuwvrij. De linkerhelft van de rijbaan was helemaal besneeuwd, en alleen de rechterhelft van de rijbaan en een stukje vluchtstrook waren vrij (wel een eye-opener dat blijkbaar iedereen de bocht afsnijdt dus, maar dat terzijde). Vluchtstrook was ook helemaal besneeuwd. Ik was allang blij dat ik mijn eigen auto heel de bocht door kreeg, dus, en tja, ik denk dus wel dat het de juiste keuze was.

Maar mocht er iemand kennen die vanmorgen met een zwart golfje geslipt is in de bocht van de afrit Antwerpen, stuur ze maar naar dit topic

Ik wil graag horen dat alles oké is

Voor iedereen die zegt; ik was wel gestopt. Dat zou ik ook zeggen. Ik zou ook absoluut gestopt zijn. Ware het niet dat ik dus gewoon te laat was, en dat ik het gevaarlijk vond.

Zou ik dit topic lezen zou ik ook zoiets hebben van; tssssskkk, tuurlijk stop je dan!

En toch reed ik door. Vreemd. Maar ja, ik heb dat dus in een seconde beslist. En of dat nu de goeie beslissing was of niet, of het echt niet veilig was om te stoppen, tja, wie zal het zeggen?

Al een geluk dat het echt maar een klein schampbotsinkje met de vluchtstrook was en ik er dus echt van overtuigd ben dat de bestuurder niks heeft. Anders was ik natuurlijk wél die 300 meter teruggelopen. Gewoon om te kijken of alles goed is.
quote:Mylene_Valerie schreef op 30 november 2010 @ 20:33:

[...]

Als je belt en zegt niet te weten of de bestuurder gewond is, dan zullen ze toch wel even kijken?Als je denkt dat iemand gewond is dan bel je toch 112? Als je vertelt dat iemand zachtjes is weggeslipt zullen ze niet zo snel komen hoor.. Ik denk dat ze dan wachten op meer telefoontjes of een melding via 112
Juist Spijker. Dan was ik ook zeker gestopt.

Ik hoop maar dat iemand een paar auto's achter me hetzelfde dacht.
quote:Belbe schreef op 30 november 2010 @ 20:44:

Als je voor dit soort dingen de politie belt komen ze echt wel hoor. Sterker nog als je met dit verhaal de anwb belt vragen ze zelfs of de politie al gewaarschuwd is en of hun het anders even moeten doen.

Politie stopt met opnemen blikschade

Uitgegeven: 10 december 2009 08:36

Laatst gewijzigd: 10 december 2009 10:50

DEN HAAG - De politie komt vanaf 1 januari niet meer naar alle ongelukken waar alleen sprake is van lichte blikschade. Bij een groot deel van de gevallen moeten weggebruikers voortaan zelf de schadeformulieren invullen.

© John van der TolEen woordvoerder van de Raad van Hoofdcommissarissen heeft dit bericht van de NOS donderdag bevestigd.

De politie wil met de nieuwe richtlijn een einde maken aan de willekeur binnen de korpsen. ''Sommige korpsen rukken nog wel uit, andere niet'', stelt de zegsman.
Ik zou niet 112 bellen want ik heb geen handsfree geval en ik ga in die gladheid niet zitten prutsen met mn telefoon.

Ik vind het belangrijkste: maar een situatie waarin een ongeluk is gebeurd niet nog gevaarlijker. Zowel voor jezelf als voor het eerste slachtoffer als andere omstanders. Het is lastig soms rustig te denken als er iets gebeurt, maar ik denk dat je dat als uitgangspunt moet nemen.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Omdat ze meeste van jullie zeggen te stoppen vraag ik me af of jullie het ook zouden doen.

Het hangt toch af van de situatie. Of willen jullie graag de held uithangen met het risico dat je zelf met tudaduda word afgevoerd?

Als er een veilige mogelijkheid is zou ik stoppen anders bel ik wel dat wel politie geen spoed nr om te melden wat er is gebeurd heb ik toch mijn burgerplicht gedaan.

Met allemaal zulke goede mensen als hier zou NL een stuk veiliger zijn
Het gras aan de overkant is niet groen.
Ik was al heel blij dát ik rustig bleef Spijker. Als ik zo lomp was geweest om vol mijn rem in te trappen hadden we een kettingbotsing gehad.

Dus die goeie daad heb ik weer gedaan; een kettingbotsing voorkomen
De belangrijkste regel die alle hulpverleners kennen: Eigen veiligheid eerst.

Goed gehandeld dus.
Kon je niet aan de veilige kant van de vangrail terug lopen?

De politie komt wel als je doorgeeft dat je een ongeval hebt zien gebeuren, niet hebt kunnen stoppen en dus niet weet hoe het met de bestuurder is. De politie komt niet als je bijv. een botsing hebt met alleen blikschade en alles koek en ei is met je tegenligger en je samen gezellig de papieren invult.

Ik was wel gestopt, mits ik veilig bij de auto zou kunnen komen. Anders had ik dus de politie laten weten wat er aan de hand was. En wist ik het nummer niet, dan had ik even 1888 gebeld of een bekende om me het nummer te geven.
In theorie had ik aan de veilige kant van de vangrail terug kunnen lopen. Maar dan had mijn autootje wel op de vluchtstrook gestaan, als doelwit voor andere slipperTs.

En de politie bellen als je aan het rijden bent of eerst 1888 bellen, dat vind ik dus niet zo veilig. De eerste vijf kilometer vanaf daar kreeg ik geen afslag om even veilig te stoppen en om als het spekglad is met je telefoon te gaan hannesen, da's ook niet zo veilig. Zeker omdat ik niet mijn eigen telefoon bij me had, maar een "vreemd" toestel.
Als het je een troost kan zijn: je màg zelfs niet stoppen op de autosnelweg (net geleerd voor mijn theorie-examen, ). Zelfs als je getuige bent van een zwaar ongeluk zou je eigenlijk alleen op de dichtstbijzijnde parkeerplaats een ambulance mogen bellen.

Nu goed, ik denk niet dat de politie er lastig over doet als je door te stoppen een mensenleven redt... (is hier overigens niet van toepassing)
quote:Kampen86 schreef op 30 november 2010 @ 20:51:

Omdat ze meeste van jullie zeggen te stoppen vraag ik me af of jullie het ook zouden doen.

Het hangt toch af van de situatie. Of willen jullie graag de held uithangen met het risico dat je zelf met tudaduda word afgevoerd?

Als er een veilige mogelijkheid is zou ik stoppen anders bel ik wel dat wel politie geen spoed nr om te melden wat er is gebeurd heb ik toch mijn burgerplicht gedaan.

Met allemaal zulke goede mensen als hier zou NL een stuk veiliger zijn Ja ik WEET namelijk dat ik zou stoppen, omdat ik altijd precies zo reageer. Ik spring ook in het water en ik ren ook een brandend huis in. Niet verstandig, geen heldengedrag, maar instinctief. Dit heb ik al meerdere keren zo ervaren.
Dapper iris waren er maar zoals jij.
Het gras aan de overkant is niet groen.
quote:Kampen86 schreef op 30 november 2010 @ 21:49:

Dapper iris waren er maar zoals jij.Ik noem het eerder impulsief en enigszins dom .
Nee joh je bent geen trut!

*tot zover mijn nuttige bijdrage want alles is al gezegd*
De auto stond er vanmorgen niet meer, dus ik neem maar aan dat ie uiteindelijk toch nog weggekomen is
Kan me voorstellen dat 't aso voelt om schijnbaar stug door te rijden. Toch heb je het juiste gedaan. Ik vind het alleen maar cool dat je de situatie zo beheerste en daarmee erger hebt voorkomen.
Ik schreef toch dat ik zou stoppen, maar even een gek verhaal wat ik een keer heb meegemaakt. Ik heb 4 jaar geleden een keer iets raars mee gemaakt. Ik rij in de bebouwde kom, straat achter mij, achter een vrachtwagen. Die rijdt zo een spiegel van een geparkeerde wagen af. Of misschien meer. Nou er was een stukje waar ik wist dat ik de vrachtwagen kon inhalen. Ik had al rijdende het nummerbord in mijn hoofd. Ik haal vrachtwagen in, stop heel voorzichtig, zet mijn noodverlichting aan, stap uit en loop naar die man toe. Ik vertel hem dat hij een auto geraakt heeft daar en daar.

Hij zegt ohhhhhhh helemaal niet gemerkt, nou ik ga er naar toe. Hij zou rechts af moeten slaan om terug te gaan maar hij gaat naar de snelweg, waar we net voorstonden om op te kunnen gaan.

Dus ik denk go$%^^&**( snel kenteken genoteerd en ik er achteraan. Gelukkig moest ik ook naar een zakelijke afspraak hoor in Amsterdam en daar reed hij heen. Ik ben maar naar mijn afspraak gegaan want dat was belangrijk en ik was hierdoor al een half uur te laat.

Daar uitgelegd en mensen van de afspraak zeiden, bel de politie. Ik politie gebeld maar die zeiden dat ik bij de eigenaar van die auto moest zijn en die kon aangifte dan doen.

Na de afspraak ik snel terug gereden. Ja waar woont die eigenaar? Overal aangebeld en ik kwam achter het adres.

Bel aan, meneer doet open. Ik vertel het verhaal bij de voordeur en hij zei alleen, Ohhhhh nou het is toch geen nieuwe auto. Boem deur dicht. Hij hoefde niet eens het kenteken van die vrachtwagen.

Ik zal het nooit vergeten , wil je iets goeds doen, krijg je stank voor dank.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Banba schreef op 30 november 2010 @ 20:26:

Zeg trut, zet dan nu meteen even in je telefoon 0800-8844. Geen spoed, wel politie. Nee, dat is 0900-8844.
quote:Frankie33 schreef op 01 december 2010 @ 16:34:

Kan me voorstellen dat 't aso voelt om schijnbaar stug door te rijden. Toch heb je het juiste gedaan. Ik vind het alleen maar cool dat je de situatie zo beheerste en daarmee erger hebt voorkomen.

Dat vond ik stiekem ook wel. Ik was best trots op mijn boelkloedigheid.

Vandaag zelf een heeeeeel klein beetje geslipt trouwens. Ik werk aan het einde van een doodlopende weg, die wordt dus niet gestrooid. En uiteraard kom je NOOIT tegenliggers tegen, behalve als het spekglad is.

Maar ik reed ongeveer 3 kilometer per uur, dus ik slipte echt maar een heul klein beetje
Ik raakte vandaag ook in een slip, althans mijn auto brak uit en ik probeerde tegen te sturen. Stom natuurlijk, want daardoor ging ik juist weer de andere kant op. Verder gebeurde er niets, ik heb niets of niemand geraakt.

En ook niemand gezien.

Gelukkig maar, want ik voelde me een beetje 'n kluns

Dus nee, je bent geen trut
Hahaha, ja, stom voel je je dan he. Ik heb het ook een keer gehad. Heel bizar. En je voelt je inderdaad zó suf.

Gelukkig dat er niks gebeurd is verder!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven