Ben ik nu een trut?

30-11-2010 20:12 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
En nu niet allemaal roepen; "Hey Marels, ben je er ein-de-lijk achter?".

Nee, ik vind zelf dat ik maar een beetje een trut ben, maar ik vond het wel een interessante om voor te leggen.

Ik reed vanmorgen naar mijn werk. Sneeuw en ellende, zoals dus overal. Ik neem de afrit naar de volgende snelweg, en voor mij rijdt een Golfje. Ik minder al vaart, want ik zag dat de weg nog glad was. Ineens zie ik vlak voor mij (nou ja, 100 meter ofzo) de achterkant van het Golfje uitbreken en de auto raakt in slip. Het ging allemaal echt niet hard hoor.

Ik was nog blij dat ik niet als schrikreactie vol de rem intrapte, maar dat ik de tegenwoordigheid van geest had om gas los te laten, er langs te sturen en in dezelfde beweging mijn alarmlicht aan te gooien voor degene achter me.

De Golf klapte met een klein tikje rechts tegen de vangrail, waardoor zijn neus volledig naar de verkeerde kant omdraaide en eindigde op de vluchtstrook.

Tegen de tijd dat ik besefte wat er gebeurde, was ik gelukkig de Golf voorbij. Op datzelfde moment dacht ik; moet ik nu niet stoppen? Ik weet vrij zeker dat de bestuurder fysiek niets had, daar ging het lang niet hard genoeg voor. Ik besloot om toch door te rijden, omdat ik dus wel bijna zeker wist dat de bestuurder niet gewond zou zijn en de auto waarschijnlijk alleen blikschade had.

Maar het bleef een beetje aan me knagen; had ik moeten stoppen om te vragen of alles oké was met de bestuurder? Ook als dat midden op de snelweg op een afrit in een slecht gestrooide bocht was?

Nou ja, dat dus. Ik voel me een beetje schuldig, al weet ik dat stoppen ook niet echt verstandig was.

En als jij vanmorgen met je zwarte Golfje in de bocht van de afrit Antwerpen geslipt bent; sorry he, ik was de bestuurder van dat blauwe autootje achter je, dat gewoon door reed.

Nou ja, benieuwd naar jullie reacties!
668, the neighbour of the Beast
Het beste wat je kon doen is niet stoppen, althans, dat heb ik een keer van de politie gehoord. Als er gewonden zijn, kan beter een of twee autos die daarna langs rijden stoppen. Waarom, weet ik niet. Je bent dus absoluut geen trut.,
Kijk, dat is al iets

Dat was ook mijn punt; ik moest er dus een stukje voorbij stoppen dan en dan terug lopen. Dat leek me ook gevaarlijk, met die weersomstandigheden én midden in een bocht.

Dus ik dacht dat het het beste was wat ik kon doen, doorrijden, omdat er vermoedelijk niks echt ernstigs aan de hand was.

Maar tóch voel ik me een beetje lullig, omdat ik dus wel degene was die zag wat er gebeurde.
Hmmm.. dat is altijd typisch zoiets wat je je achteraf afvraagt, maar op het moment niet omdat je dan met jezelf bezig bent. Het was sympathiek geweest om te stoppen, als de mogelijkheid daar was geweest. Zou ik ook fijn vinden als ik slipte.

Maar het feit dat je je het nu afvraagt, betekent denk ik wel dat je geen trut bent.
Marels, iets soort gelijks had en voelde me ook heel rot. Daarna aan een collega (oud-agent) gevraagd wat ik had moeten doen. Zijn antwoord "doorrijden!". Als je op zo'n moment nog wilt stoppen, gaat dat altijd met hard remmen en is het gevaarlijk voor jou en de anderen achter je.

Als het ernstig is, wel 112 bellen en proberen iets verderop rustig te stoppen.
nee, anders had het nu niet aan je geknaagd..
Nee ik vind je ook geen trut hoor. Mij lijkt op dat moment stoppen en uitstappen gevaarlijk voor jezelf. Sta je daar op zo'n glibberige afrit en wat als de volgende auto ook in een slip raakt en tegen jou aan rijdt?
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Nee, ik denk dat dit verstandig was. En je kunt ook gewoon niet snel genoeg denken op zo'n moment, je bent bezig die Golf te ontwijken, en als dat gelukt is, ben je er dus al voorbij. Ik denk dat ik persoonlijk wel even de politie had gebeld, het lijkt me lastig om op zo'n plek weer veilig je neus de goede kant op te krijgen en weer op de snelweg te komen.
Lastig, lastig. Inderdaad geen handige plek om te stoppen, maar doorrijden vind ik ook niet echt wat. Ik denk dat tegen de tijd dat ik uit dat dilemma was ik de golf ook al ver voorbij zou zijn.

Dat de bestuurder niet gewond is wil niet altijd zeggen dat deze dus gewoon weer verder kan rijden.

Ik heb wel eens achter een vrachtwagen gereden die een andere vrachtwagen raakte. Uiteindelijk niet veel aan de hand, maar de vrouw die nog achter mij reed schoot volledig in een paniekaanval, dan is het toch wel fijn dat je er niet alleen staat.
The time is now
Knap van je dat je zo koelbloedig hebt gereageerd.

Ik denk niet dat je had moeten stoppen, want dat levert alleen maar meer 'obstakels' op, en bij die gladheid geeft dat alleen maar meer gevaar.
It's not you, it's me. No wait. It's you. It's totally you...
quote:moontje86 schreef op 30 november 2010 @ 20:19:

nee, anders had het nu niet aan je geknaagd..Ik denk dat dit het enige juiste antwoord is
The time is now
trut

Ik was denk ik ook niet gestopt omdat er geen plek was om veilig te stoppen, 't zo zachtjes ging dat er alleen blikschade was, het een 1zijdige aanrijding was en er geen getuigen nodig zijn voor verzekering.

Maar ook ik zou me achteraf lullig voelen omdat ik niet gestopt was.....
Politie bellen heb ik ook nog half aan gedacht, maar de snelweg was niet zo goed begaanbaar en ik had een telefoon die ook bijna leeg was en het nummer niet bij de hand (112 leek me niet nodig en dat andere nummer wist ik niet).

En omdat het dus niet zo ernstig was, en zo ongeveer iedereen tegenwoordig een mobiel op zak heeft....

Maar goed, had ik moeten doen inderdaad. Dus ben ik toch een trut.

En inderdaad, ik zou het zelf ook fijn vinden als iemand stopt. Dat is ook wat het hardste aan mijn knaagt. Dat er misschien ook niemand anders gestopt is en dat die gast daar dan alleen stond.
Zeg trut, zet dan nu meteen even in je telefoon 0800-8844. Geen spoed, wel politie.
The time is now
Nou ja trut is een groot woord. Tja je hebt een soort schuldgevoel denk ik. Want je weet niet zeker of hij/zij wat had.

Misschien heeft had hij/zij wel geen gordel om slaat met hoofd tegen het stuur ko in de auto en moeder of vader de vrouw zit met kids te wachten met boerenkool en worst die nu koud is of degene wel thuis komt in het ergste geval dan he.

Maar diegene zit nu vast thuis met koffie in zijn handen.

Dus marels maak je niet druk! vast niks aan de hand hij/zij had vast een mobiel om iemand te bellen als hij bij bewust zijn was.

Niet veilig om te stoppen dus geen schuldgevoel hebben hoor.
Het gras aan de overkant is niet groen.
Ik raakte in de slip twee weken geleden. Ik was eigenlijk blij dat niemand stopte. Ik had niet eens blik schade en ik voelde me zo stom. Ik was echt blij dat ik zo anoniem weg kon rijden als ik in de weiland terechtgekomen was.
Toen ik in de middenberm van de A2 stond te balanceren op de vangrail vond ik het heel symphatiek dat er op de vluchtstrook een meneer stopte om mij de A2 over te loodsen. Was anders waarschijnlijk volledig van de kaart de A2 op mijn dooie akkertje overgestoken.

Maar ik vind je geen trut. Het Golfje stond toch veilig op de vluchtstrook, dus die man/vrouw verkeerde niet in gevaar. (en wat anderen al zeggen: een trut zou er geen tweede keer over hebben nagedacht)
Inderdaad, dat was het punt ook. Tegen de tijd dat ik mezelf weer herpakt had en besloot dat ik wilde stoppen was ik al 200 of 300 meter verder.

Maar eigenlijk had ik er gewoon willen zijn voor die gast. Zo van, jeetje vent, gáát 't?

Omdat die ook enorm geschrokken moet zijn, natuurlijk.

Ik was al heel blij dat ik niet zo op de rem trapte en er dus niet zelf achteraan slipte.

En ik heb geluk gehad dat hij op de vluchtstrook uit kwam. De uiterste linkerkant van de baan was geen optie, dat was spiegelglad... Als hij op de rijbaan uitgekomen was was het een enorme kettingbotsing geworden.

Nu was het volgens mij alleen de schrik en wat blikschade bij zijn koplamp.
Waren er anderen op die weg? Misschien is het inderdaad veiliger als er een latere auto stopt die het stoppen beter in kan plannen. Maar als de weg verlaten is vind ik dat je iemand die net een ongeluk heeft gehad echt niet alleen kan laten staan.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:Marels schreef op 30 november 2010 @ 20:24:

Politie bellen heb ik ook nog half aan gedacht, maar de snelweg was niet zo goed begaanbaar en ik had een telefoon die ook bijna leeg was en het nummer niet bij de hand (112 leek me niet nodig en dat andere nummer wist ik niet). Als je wel een volle telefoon en het goede telefoonnummer had gehad, had dat nog niet zoveel uitgemaakt denk ik. De politie komt niet als er alleen sprake is van blikschade, dan word je geadviseerd de ANWB te bellen. (tenzij de doorgang helemaal geblokkeerd is, maar dat heb ik niet uit je verhaal opgemaakt)
quote:Kampen86 schreef op 30 november 2010 @ 20:26:

Nou ja trut is een groot woord. Tja je hebt een soort schuldgevoel denk ik. Want je weet niet zeker of hij/zij wat had.

Misschien heeft had hij/zij wel geen gordel om slaat met hoofd tegen het stuur ko in de auto en moeder of vader de vrouw zit met kids te wachten met boerenkool en worst die nu koud is of degene wel thuis komt in het ergste geval dan he.

Maar diegene zit nu vast thuis met koffie in zijn handen.

Dus marels maak je niet druk! vast niks aan de hand hij/zij had vast een mobiel om iemand te bellen als hij bij bewust zijn was.

Niet veilig om te stoppen dus geen schuldgevoel hebben hoor.Gelukkig was het half negen dus ruim de tijd om bij te komen en moeder de vrouw iets te laten weten voor de boerenkool op het vuur gaat.
Maar brak nou de achterkant van de Golf eraf? (hard gevroren!)
Nog niet alles hieronder gelezen maar ik was gestopt. Misschien had die bestuurder geen mobiel om hulp te vragen. Of was die even van de schrik zo overstuur dat hij niet wist wat te doen.

Ja ik zou gestopt zijn. Nou laat ik zeggen, als dit mij zou overkomen zou ik het heel fijn vinden als iemand stopt en me even steunt.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Maar als hij ko was kan hij degene niet bellen he. De meeste mensen nemen geen id meer mee politie is vast nog aan het kijken wie diegene was.....

Let it go move on, als je bij elke scheet moet stoppen kom ik nooit op mijn werk
Het gras aan de overkant is niet groen.
Dat was ook nog zoiets Spijker; er reden twee of drie andere auto's achter mij aan de afrit op. Als ik ineens ga stoppen kan ik ook weer degenen achter mij laten schrikken waardoor er nog weet ik veel wat gebeurde.

Maar het is een redelijk drukke afrit. Wel zo rustig dat je als je oplet je auto kunt keren, want je kunt de hele bocht heel goed zien, maar wel zo druk dat er altijd wel iemand langs komt die wel kan stoppen.

Of degenen achter mij wel stopten kon ik niet goed zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven