Werk & Studie alle pijlers

vage sollicitatie...

01-12-2010 16:20 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wil graag jullie mening over het volgende:

Ik loop sinds drie maanden in een ziekenhuis, ik heb het niet ontzettend naar mijn zin, behalve op 1 specifieke afdeling.

Nu was er een vacature vrij op deze afdeling, en de leidinggevende aldaar heeft mij uitgenodigd te solliciteren naar deze functie.

Zo gezegd zo gedaan, ik heb een brief opgesteld en ingediend en toen afgewacht.

Ik werd uitgenodigd voor een gesprek, maar dit liep niet helemaal goed, ik werd aangesproken op mijn hoge verzuim ( drie dagen) en er werd gelijk medegedeeld dat ik door dit verzuim niet in aanmerking kwam voor de vacature.

Ik was behoorlijk teleurgesteld maar ben toch weer met frisse moed verder gegaan met mijn stage.

Vorige week heb ik mij wederom ziek moeten melden, heftige griep en hoge koorts in bed.

terwijl ik in bed lig wordt ik gebeld door 1 van de teamleiders...ze vertelde mij dat ze nog even terug wou komen op de sollicitatie en weer vertelde zij mij dat ik niet in aanmerking kom maar wel mijn stage af "mag"maken in dit ziekenhuis.

Eigenlijk was ik ontzettend kwaad dat zij mij dit mededeelde op mijn ziektedag, ik vond dat zij dit best had kunnen zeggen wanneer ik weer aanwezig was.

Vorige week, ik was nog steeds thuis, werd ik weer gebeld door haar, met de mededeling dat zij mij graag uit wilden nodigen voor een tweede gesprek, weliswaar op aandringen van de teamleider van die afdeling, maar toch...

De volgende dag krijg ik een brief met de officieele uitnodiging...Deze is aankomende maandag.

Ik heb net mijn teamleider gebeld om te zeggen dat ik morgen weer kom werken, hij vroeg mij eerder te komen omdat we moeten praten...

Ligt dit nu aan mij of is dit toch wel een erg rare gang van zaken? Werken ze ontzettend langs elkaar heen of ben ik in een of ander spelletje terechtgekomen?

Ik weet dat er een tijdelijke kracht is aangenomen tot 12 december, misschien ben ik tweede of zelfs derde keus, maar zo'n procedure kun je toch eigenlijk niet maken als teamleider?
Dit alles kan je toch netjes aan je teamleider ofzo vertellen, zonder het gedeelte dat je kwaad was dan

Misschien zijn er inderdaad dingen langs elkaar gelopen?

En ik zou duidelijk maken, dat als je je ziek meld, dat je dan ook echt ziek bent.

Mij hebben ze me ook weleens gebeld toen ik met koorts in bed lag, ik heb gewoon niet opgenomen.
En persoonlijk, ik ben in een jaar in totaal 3,5 dagen ziek geweest. Maar dan ben ik voor de rest ook een gezonde hollandse meid!
Willen ze niet met je praten omdat je vaak verzuimd en dus niet voor weer een sollicitatiegesprek?
Wat een ontzettend vaag verhaal.

Je 'loopt' in een ziekenhuis? Dit betekent dat je op verschillende afdelingen komt? Je hebt geen vaste aanstelling als ik het goed begrijp?

Je hebt gesolliciteerd voor een functie op een afdeling die je leuk lijkt. Er is je medegedeeld dat je het niet bent geworden, maar nu willen ze je toch uitnodigen voor een tweede gesprek. (Het lijkt me dan dat hun eerste keus het toch niet is geworden, en ze nu terugvalen op hun andere sollicitanten?)

Maar wat heeft dit te maken met jouw leidinggevende en het feit dat hij met je wil praten? Ik neem aan dat dit toch volledig los van elkaar staat?

Echt, ik kan geen touw vastknopen aan je verhaal.
Tot wanneer moet je stage lopen? Wilde je die vacature voor je stage of is het bedoeld om echt een baan te vinden?

Als dit nu je 2x verzuim is binnen 3 maanden, dan is dat best veel. Hoewel je er misschien niets aan kan doen, heb je toch een hoog verzuim. Ik vermoed dat men daar met je over wil spreken, over dat verzuim dan, en dus niet over de vacature of je sollicitatie.
Ik denk dat je gesprek morgen niks te maken heeft met je sollicitatie...

En 3.5 dag ziek is bij ons boven het gemiddelde hoor!
[quote]Boarn schreef op 01 december 2010 @ 16:32:

Tot wanneer moet je stage lopen? Wilde je die vacature voor je stage of is het bedoeld om echt een baan te vinden?

Als dit nu je 2x verzuim is binnen 3 maanden, dan is dat best veel. Hoewel je er misschien niets aan kan doen, heb je toch een hoog verzuim. Ik vermoed dat men daar met je over wil spreken, over dat verzuim dan, en dus niet over de vacature of je sollicitatie.[/quote]

Dat dus.
Ik kan me voorstellen dat je direct leidinggevende met je wil praten over je verzuim. Als ik het goed uitreken ben je 5 dagen ruim een week ziek in de drie maanden die je er nu werkt. Dat kan een signaal zijn voor je leidinggevende om met jou om de tafel te gaan en uit te vinden of het allemaal wel goed gaat. Het zou natuurlijk ook kunnen dat je ziek zijn met je werk te maken heeft: is het te druk, vind je het niet leuk? Als dat niet zo is, zal hij dat ook graag willen weten. Een griepje kan iedereen natuurlijk oplopen.

En het klinkt alsof je door de sollicitatiecommissie bent teruggeroepen als een soort tweede keus. Geen drama toch: jij wilt de baan graag en zij willen graag met je praten. Misschien kun je in dat gesprek uitleggen dat je verzuim normaal gesproken veel lager ligt en dat je een beetje pech had de afgelopen maanden - als dat tenminste zo is.
quote:pimpelmeesje67 schreef op 01 december 2010 @ 16:32:

Ik denk dat je gesprek morgen niks te maken heeft met je sollicitatie...

En 3.5 dag ziek is bij ons boven het gemiddelde hoor!Heb je het over mij of over haar? Ik was namelijk aangereden dus heb anderhalve dag rust moeten nemen :D
Kan het nog wel boven het gemiddelde zijn!
Wat is je probleem nou? Eerst was je afgewezen voor een sollicitatie, en nu nodigen ze je toch uit? Da's toch heel fijn?

En je hebt inderdaad een hoog verzuim. Een week op 3 maanden is veel. Dat je teamleider daarover met je wil praten vind ik niet gek.
quote:mutsy20 schreef op 01 december 2010 @ 16:36:

[...]

Heb je het over mij of over haar? Ik was namelijk aangereden dus heb anderhalve dag rust moeten nemen :D

Sorry, heb 't niet over jou, maar heb wel per abuis die 3.5 dag van jou erbij gehaald.

Maar TO is dus al een week ziek geweest alles bij elkaar, terwijl ze er nog maar 3 maanden werkt. Als ik haar werkgever zou zijn, zou ik ook een gesprek met haar willen hebben.
Tsjaah, dat zou ik ook hebben..

Men ik werd ook in mn proeftijd ziek, ik schaamde me kapot, maar ja daar kan je niets aan doen...
Nouja, ze werkt er niet, ze loopt stage vanuit een opleiding. Misschien word het wel een heel nuttig gesprek over welk arbeidsmoraal men verwacht wanneer je daar zou willen werken.
quote:Boarn schreef op 01 december 2010 @ 16:53:

Nouja, ze werkt er niet, ze loopt stage vanuit een opleiding. Misschien word het wel een heel nuttig gesprek over welk arbeidsmoraal men verwacht wanneer je een baan hebt
Juist ja ze werkt er natuurlijk al.
Ja, en ongeacht waar dat is!!
ik vind eigenlijk dat mensen die in een ziekenhuis werken, zich wel sneller ziek mogen melden. Het lijkt mij nogal onverwantwoord dat er allerlei bacterien rondvliegen, veel mensen met zwakkere gezondheid die daar gevoelig voor zijn.

Hangt wel af van op welke afdeling je werkt (op inkoop of bij contact met patienten)
Hier ben ik hoor..

Even voor de duidelijkheid, ik loop daar stage voor een periode van 8 maanden.

Ik maak erg lange dagen, ga om 0645 de deur uit, om om 1900 met mijn kinderen thuis te komen.

Ik denk dat dit zijn weerslag heeft gehad op mijn gesteldheid, ik ben namelijk 3 jaar thuis geweest na de geboorte van mijn jongste.

Zij was een huilbaby en ik kreeg een PO en de ziekte van Pfeiffer..

Vol frisse moed ging ik daar aan de slag, hopend op een nieuw leven, maar ik ging vanuit niets naar 32 uur in de week.

Ik heb 2.5 uur reistijd, loop met mijn kinderen van 3 en 8 savonds nog een dik half uur door de kou naar huis vanaf kdv en bso terwil de jongste vaak al in slaap valt achterop de fiets..al met al een heel gedoe.

Ik heb al drie jaar een uitkering en wil daar zo graag vanaf, maar mede door mijn zwakke gestel lijkt dit weer niet te lukken en dat maakt me moedeloos..

Nu moet ik morgen op gesprek en wil ik eigenlijk al deze dingen aangeven, ware het niet dat mijn leidinggevende bekend staat als sociaal niet erg sterk begaafd...ik kreeg laatst al te horen dat ik een beter vangnet moet hebben voor mijn kids, want van de dagen dat ik mij ziek heb gemeld waren er twee ook voor mijn kids.

Ik heb bso, kdv en oma, maar op een gegeven moment houdt ook mijn vangnet op.

Ik ben bang dat ik morgen niet kan zeggen wat ik wil zeggen en weer dicht sla...iemand enig idee hoe ik al deze dingen aan kan kaarten zonder het meteen op "zielig "te spelen?

Ik wil die baan zo graag hebben, het zou mij zo'n positieve boost geven voor mijn zelfvertrouwen, maar ben zo bang het deksel weer op mijn neus te krijgen..
Ziekmelden voor je kids vind ik niet kunnen, dat is jouw probleem en niet dat van je werkgever (hoe hard dat ook klinkt).

Ook het feit dat je veel reistijd hebt is jouw probleem, niet dat van je werkgever.

Inderdaad, niet gaan zitten zielpoten of excuus-trusen...

Benader het positief;

- probeer een oplossing te vinden voor je reistijd. Dichterbij gaan wonen / carpolen etc?

- geef aan dat deze plek erg belangrijk voor je is, laat je enthousiasme blijken. Geef vooral inhoudeliijk aan waarom je het leuk vind, geen softe argumenten zoals 'ik wil zo graag uit mijn uitkering komen'. Als je baas niet zo sociaal begaafd is, zal die daar weinig boodschap aan hebben.

En vraag je eerlijk af waarom je deze baan zo graag wil hebben. wat maakt het het waard dat je zoveel ellende op je hals haalt met reistijd / geregel voor de kids.... Als je daar een duidelijk antwoord op hebt, heb je in elk geval een goede motivatie naar je werkgever.
je kunt bv zeggen dat je snapt waarom ze je uitnodigen. dat je het zelf ook heel vervelend vind, en dat als je een vaste baan zou krijgen ( waar dan ook ) een ander vangnet regelt ( bv door een auto, of een vaste oppas o.i.d ).

Dus ga je niet verdedigen over wat er in het verleden gebeurt is maar probeer constructief naar de toekomst te kijken en zelf ook verbeterpunten aan te dragen.
Waarom meld je je in vredesnaam ziek voor je kinderen? Ik ga er dan vanuit dat niet jij ziek bent, maar 1 van je kinderen? Dan neem je toch een verlofdag op? Of inderdaad wat je leidinggevende zegt: zorg voor een goed vangnet voor je kinderen...

Ik denk dat de uitnodiging voor het tweede gesprek weinig te maken heeft met je gesprekje met je direct leidinggevende. Die laatste gaat het echt met je hebben over je verzuim, in drie maanden is het namelijk vrij veel... Vaak is het zo dat als je met een goede uitleg komt (eventueel ondersteund met een briefje van je huisarts) er geen gevolgen zijn.

Dat ze je toch uitnodigen voor een tweede gesprek, kan betekenen dat ze niemand beter konden vinden, dat is toch positief?
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Eens met eendje en kitty, als je al die (prive) hindernissen gaat opsommen maak je het niet zo positief, sterker, dan geef je reden om te twijfelen aan jouw mogelijkheden en beschikbaarheid.

Ik begrijp je tijden ook niet echt.

Ben je meer dan 12 uur per dag in touw?

Is deze baan het echt waard, of zijn er andere oplossingen dichter bij huis of idd met iemand meerijden.

Ben je alleenstaande ouder? Ik begrijp dat je de kinderen na je werk ophaalt. Misschien kan oma de kinderen ophalen en vast bij jou thuis brengen, zodat je die gang bespaard blijft.
jezelf ziek melden omdat je kind ziek is? Dat vind ik echt not done en ik denk dat je baas dat ook zal vinden. Je moet inderdaad zelf een oplossing daarvoor vinden, je bent niet de enige werkende vrouw met kinderen. Het klinkt hard, maar zo'n reactie geven veel werkgevers dus verwacht niet te veel compassie.

Kun je geen parttime thuiswerk zoeken totdat je wat meer gewend bent aan weer werken en al het geren en gevlieg naar bso en kdv?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven