hoe doe ik dat, vooruit koken?
donderdag 2 december 2010 om 12:13
Partner en ik hebben het erg druk, werken onregelmatig en hebben/ maken weinig tijd om 's avonds te koken.
Vandaag ben ik tot vijf uur vrij en het lijkt me erg oke om een paar maaltijden te maken en deze dan in te vriezen. Dit heb ik echter nog nooit gedaan.
Hoe doe ik dat?
Kan het direct in de magnetron/ pan?
Hoe krijg ik het uit zo'n bakje als het bevroren is?
Hoe krijg ik alles warm?
Welke maaltijden zijn geschikt?
Ben dus echt een mega leek op dit gebied, hoop dat jullie me meer kunnen vertellen.
Vandaag ben ik tot vijf uur vrij en het lijkt me erg oke om een paar maaltijden te maken en deze dan in te vriezen. Dit heb ik echter nog nooit gedaan.
Hoe doe ik dat?
Kan het direct in de magnetron/ pan?
Hoe krijg ik het uit zo'n bakje als het bevroren is?
Hoe krijg ik alles warm?
Welke maaltijden zijn geschikt?
Ben dus echt een mega leek op dit gebied, hoop dat jullie me meer kunnen vertellen.
donderdag 2 december 2010 om 12:18
Ik doe het zelf niet zo vaak, maar mijn opa kookt niet graag voor zichzelf alleen. Dus kookt hij heel grote porties en die gaan dan in 1 persoons bakjes in de vriezer. Hij maak (vast ook nog meer, maar dat weet ik niet)t:
stamppot
Soep
pasta bolognese
Appeltaart
Wat iig niet kan, is bloemkool, dat wordt zepig.
Uit een bakje komt het vanzelf wel, anders heel even laten staan of in de magnetron doen.
Warm wordt het in een koekepan of pan op laag vuur of in de magnetron, eerst ontdooien, dan op hogere stand.
stamppot
Soep
pasta bolognese
Appeltaart
Wat iig niet kan, is bloemkool, dat wordt zepig.
Uit een bakje komt het vanzelf wel, anders heel even laten staan of in de magnetron doen.
Warm wordt het in een koekepan of pan op laag vuur of in de magnetron, eerst ontdooien, dan op hogere stand.
donderdag 2 december 2010 om 12:20
soep is heerlijk om vooruit te koken, nu bv pompoensoep.
Als je het de eerste avond eet, weet je hoeveel scheppen je per persoon nodig hebt.
Dat schep ik over in een diepvrieszakje die ik in een passend pannetje hang. Bv 4 grote scheppen voor 2 personen.
zakje dichtbinden en met pannetje en al invriezen. Datum en wat er in zit en voor hoeveel mensen er op schrijven. Als het bevroren is, pannetje eraf halen (soms even kracht zetten of als het echt vastzit onder de warme kraan houden). Soep terug in de diepvries.
De dag dat je het wilt eten; uit de diepvries, in de passende pak met zakje en al, en laten ontdooien in de koelkast (spaar je nl gelijk koelenergie in de koelkast). 's Avond omkiepen in het pannetje en opwarmen met bv lekker afbakbrood erbij.
Lasanga gaat ook goed, in 2 schalen maken, 1 schaal inpakken en invriezen.
Pasta sauzen gaan ook prima, chili con carne ook.
Het is dus alleen wel aan te raden het in de ochtend al uit de diepvries te halen!
En echt goed opschrijven, laatst had mijn lief appelmoes voor me ontdooid in plaats van pompoensoep...
Vooral 1pans gerechten zijn handig, maar je kunt heel veel invriezen, ook bv hachee, vleesstoofpotten denk ik ook (ben vegetarier).
succes!
Als je het de eerste avond eet, weet je hoeveel scheppen je per persoon nodig hebt.
Dat schep ik over in een diepvrieszakje die ik in een passend pannetje hang. Bv 4 grote scheppen voor 2 personen.
zakje dichtbinden en met pannetje en al invriezen. Datum en wat er in zit en voor hoeveel mensen er op schrijven. Als het bevroren is, pannetje eraf halen (soms even kracht zetten of als het echt vastzit onder de warme kraan houden). Soep terug in de diepvries.
De dag dat je het wilt eten; uit de diepvries, in de passende pak met zakje en al, en laten ontdooien in de koelkast (spaar je nl gelijk koelenergie in de koelkast). 's Avond omkiepen in het pannetje en opwarmen met bv lekker afbakbrood erbij.
Lasanga gaat ook goed, in 2 schalen maken, 1 schaal inpakken en invriezen.
Pasta sauzen gaan ook prima, chili con carne ook.
Het is dus alleen wel aan te raden het in de ochtend al uit de diepvries te halen!
En echt goed opschrijven, laatst had mijn lief appelmoes voor me ontdooid in plaats van pompoensoep...
Vooral 1pans gerechten zijn handig, maar je kunt heel veel invriezen, ook bv hachee, vleesstoofpotten denk ik ook (ben vegetarier).
succes!
donderdag 2 december 2010 om 12:21
donderdag 2 december 2010 om 12:22
quote:heleen1234 schreef op 02 december 2010 @ 12:13:
Hoe doe ik dat? Eh........ gewoon beginnen?
Kan het direct in de magnetron/ pan? Ligt er een beetje aan wát je maakt, natuurlijk.
Hoe krijg ik het uit zo'n bakje als het bevroren is? Schudden, slaan, of bakje even onder de warme kraan houden.
Hoe krijg ik alles warm? Opbakken, opwarmen,......
Welke maaltijden zijn geschikt? Alles. Al is niet alles even geschikt of handig om in te vriezen.
Als je bijv. een grote hoeveelheid aardappels kookt kun je een bakje vullen om later van de week gebakken aardappels te maken ( of aardappel anders ), je kunt ook alvast een schaal met puree maken en die in de ijskast bewaren.
Je kunt gehaktballen braden en invriezen ( die ontdooien wel héél langzaam dus tijdig laten ontdooien ), je kunt van gehakt soepballen maken ( soep is trouwens héél goed in te vriezen; in een klein laagje water is je diepvriesblok ook best snel ontdooid en warm ) , maar ook vast kleine balletjes gehakt voor je spaghetti, of een prutje voor je Italiaanse pastasaus.
Verse groente kun je blancheren ( éven de kook erover ) en daarna invriezen.
Siliconen bakvormen zijn geschikt om dingen in te vriezen én om in de oven te zetten; hartige taarten etc. kun je dus handig invriezen.
Ik kook vaak extra veel nasi/ pasta en afhankelijk van wanneer ik een portie nodig heb vries ik het in of bewaar ik het in de ijskast.
Hoe doe ik dat? Eh........ gewoon beginnen?
Kan het direct in de magnetron/ pan? Ligt er een beetje aan wát je maakt, natuurlijk.
Hoe krijg ik het uit zo'n bakje als het bevroren is? Schudden, slaan, of bakje even onder de warme kraan houden.
Hoe krijg ik alles warm? Opbakken, opwarmen,......
Welke maaltijden zijn geschikt? Alles. Al is niet alles even geschikt of handig om in te vriezen.
Als je bijv. een grote hoeveelheid aardappels kookt kun je een bakje vullen om later van de week gebakken aardappels te maken ( of aardappel anders ), je kunt ook alvast een schaal met puree maken en die in de ijskast bewaren.
Je kunt gehaktballen braden en invriezen ( die ontdooien wel héél langzaam dus tijdig laten ontdooien ), je kunt van gehakt soepballen maken ( soep is trouwens héél goed in te vriezen; in een klein laagje water is je diepvriesblok ook best snel ontdooid en warm ) , maar ook vast kleine balletjes gehakt voor je spaghetti, of een prutje voor je Italiaanse pastasaus.
Verse groente kun je blancheren ( éven de kook erover ) en daarna invriezen.
Siliconen bakvormen zijn geschikt om dingen in te vriezen én om in de oven te zetten; hartige taarten etc. kun je dus handig invriezen.
Ik kook vaak extra veel nasi/ pasta en afhankelijk van wanneer ik een portie nodig heb vries ik het in of bewaar ik het in de ijskast.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 2 december 2010 om 12:25
Curry's e.d. kan je beter NIET invriezen. Wat je wel heel goed kan invriezen:
- Nasi
- Chili concarne
- Lasagna
- Alles met tomatensaus (b.v spaghetti)
- Ratatouille
- Hachis Parmentier
Bijvoorbeeld. Ik verdeel het altijd in magnetron bestendige (nep) tupperware bakjes. Ik gooi dus gewoon het bakje in de magnetron. Je kan het natuurlijk ook opwarmen in de pan, maar dan moet je het natuurlijk eerst een beetje laten ontdooien, om het uit het bakje te krijgen. Je kan natuurlijk bakje s'ochtends in de koelkast zetten.
- Nasi
- Chili concarne
- Lasagna
- Alles met tomatensaus (b.v spaghetti)
- Ratatouille
- Hachis Parmentier
Bijvoorbeeld. Ik verdeel het altijd in magnetron bestendige (nep) tupperware bakjes. Ik gooi dus gewoon het bakje in de magnetron. Je kan het natuurlijk ook opwarmen in de pan, maar dan moet je het natuurlijk eerst een beetje laten ontdooien, om het uit het bakje te krijgen. Je kan natuurlijk bakje s'ochtends in de koelkast zetten.
donderdag 2 december 2010 om 12:25
Het is zo eenvoudig. Invriezen per portie of voor 2 in een plastic doosje dat ook in de magnetron kan. Ontdooien, opwarmen in de magnetron ( in dat doosje) en eten maar.
Je kunt heel veel invriezen: stamppotten, pasta's, rijst, nassi, bami, gewokte groente-vlees schotels, wraps,gebraden kipkluifjes, soep, bloemkool blancheren en invriezen gaat ook goed. Spaghetti wordt wat taai. Veel succes.
Je kunt heel veel invriezen: stamppotten, pasta's, rijst, nassi, bami, gewokte groente-vlees schotels, wraps,gebraden kipkluifjes, soep, bloemkool blancheren en invriezen gaat ook goed. Spaghetti wordt wat taai. Veel succes.
donderdag 2 december 2010 om 12:28
ik vries bijna alles in wat ik over heb. Heel handig voor als er 1 eerder weg moet ivm sporten.
Ik maak ook gehaktballen klaar en laat ze afkoelen. Daarna met was jus in een zakje en invriezen.
stamppotten smorgens eruit leggen en in de avond opbakken.
Nasi, bami, pasta's. sprecibonen, broccoli.
alles wat je in de supermarkt in de vriezer vind kan je zelf ook invriezen. Ik vind bloemkool zelf niet zo lekker als je die helemaal gaar gekookt hebt, maar als je er wat uit haalt voordat het gaar is en laat afkoelen kan het wel heel goed.
Ik maak ook gehaktballen klaar en laat ze afkoelen. Daarna met was jus in een zakje en invriezen.
stamppotten smorgens eruit leggen en in de avond opbakken.
Nasi, bami, pasta's. sprecibonen, broccoli.
alles wat je in de supermarkt in de vriezer vind kan je zelf ook invriezen. Ik vind bloemkool zelf niet zo lekker als je die helemaal gaar gekookt hebt, maar als je er wat uit haalt voordat het gaar is en laat afkoelen kan het wel heel goed.
donderdag 2 december 2010 om 12:29
Mijn ervaring is dat dingen met een sausje heb beste zijn in te vriezen en opnieuw op te warmen zijn.
Aantal tips:
- pasta met saus van gehakt, veel groente en tomaten
- rijst met chicken tonight (oid), veel groente en kip
- gehakt met veel groente en taco-mix/saus (hoef je er alleen nog wraps of taco's bij te verwarmen)
- gehakt met veel groente, lekkere kruiden en krieltjes.
Heel simpel. Gewoon in zakjes of bakjes in de vriezer en ontdooien in de magnetron. Laatste stukje ontdooien doe ik altijd op het bord of ik doe alles nog even in de pan.
'Succes!!!
Aantal tips:
- pasta met saus van gehakt, veel groente en tomaten
- rijst met chicken tonight (oid), veel groente en kip
- gehakt met veel groente en taco-mix/saus (hoef je er alleen nog wraps of taco's bij te verwarmen)
- gehakt met veel groente, lekkere kruiden en krieltjes.
Heel simpel. Gewoon in zakjes of bakjes in de vriezer en ontdooien in de magnetron. Laatste stukje ontdooien doe ik altijd op het bord of ik doe alles nog even in de pan.
'Succes!!!
donderdag 2 december 2010 om 12:29
Ik gooi mijn sauzen/ soepen (het enige dat ik lekker vind vriezen, gekookte aardappels e.d. ben ik minder van gecharmeerd) in ziplockzakjes en vries die zo plat mogelijk in. Dat heeft 2 voordelen; 1 het past goed in de vriezer en 2 door het grote oppervlak is het vrij snel weer ontdooit. Voor de mega georganiseerde hausfrau kun je natuurlijk ook de avond van te voren uit de vriezer vissen wat je de dag erna wil eten en dat dan in de koelkast laten ontdooien.
donderdag 2 december 2010 om 12:30
Wat ik heel lekker vind uit de vriezer zijn hartige taarten en (vooral gebonden) maaltijdsoepen. Pompoensoep werd al genoemd, daarvan gaat bij mij twee liter in twee bakken in de vriezer en hup, we hebben weer voor twee keer eten.
Overigens heb ik een hekel aan het opwaren van bevroren eten, dat duurt me altijd te lang, dus ik haal het er 's ochtends meestal uit. In de wintet zet ik het dan gewoon in de keuken neer, 's zomers gaat het in de koelkast, dan is het 's avonds snel klaar.
Overigens heb ik een hekel aan het opwaren van bevroren eten, dat duurt me altijd te lang, dus ik haal het er 's ochtends meestal uit. In de wintet zet ik het dan gewoon in de keuken neer, 's zomers gaat het in de koelkast, dan is het 's avonds snel klaar.
donderdag 2 december 2010 om 12:32
wat ik fijn vindt om in te vriezen zijn sauzen of prutjes.
De pasta of rijst die erbij hoort wordt vaak niet lekker bij invriezen en weer opwarmen dus die maak ik dan weer opnieuw of met brood erbij.
Soepen zijn ook geschikt, vooral de maaltijdsoepen zoals erwt of minestrone.
Stamppotjes ook en ovenschotels gaan ook de vriezer in als ik over heb.
Als ik hachee maak of goulash maak ik vaak veel, zodat ik een paar porties kan invriezen.
Gehaktballen ook.
Ik haal het sochtends uit de vriezer of avond van te voren zet het in de koelkast. Bij thuiskomst in magnetron en dan in een pan op het vuur.
De pasta of rijst die erbij hoort wordt vaak niet lekker bij invriezen en weer opwarmen dus die maak ik dan weer opnieuw of met brood erbij.
Soepen zijn ook geschikt, vooral de maaltijdsoepen zoals erwt of minestrone.
Stamppotjes ook en ovenschotels gaan ook de vriezer in als ik over heb.
Als ik hachee maak of goulash maak ik vaak veel, zodat ik een paar porties kan invriezen.
Gehaktballen ook.
Ik haal het sochtends uit de vriezer of avond van te voren zet het in de koelkast. Bij thuiskomst in magnetron en dan in een pan op het vuur.
donderdag 2 december 2010 om 12:33
Het idee van, invriezen in een bakje en vervolgens bakje in de magnetron zetten klinkt wel héél makkelijk.
Heb niet van dat soort bakjes, ga zo ff de stad in om te kijken, blokker heeft dat wel denk ik.
Ga iig maken vandaag, erwtensoep, zuurkool, en pastasaus.
dat plat invriezen klinkt ook wel héél logisch!
Ziplockzakjes kopen, magnetronbakjes kopen.
Heb niet van dat soort bakjes, ga zo ff de stad in om te kijken, blokker heeft dat wel denk ik.
Ga iig maken vandaag, erwtensoep, zuurkool, en pastasaus.
dat plat invriezen klinkt ook wel héél logisch!
Ziplockzakjes kopen, magnetronbakjes kopen.
donderdag 2 december 2010 om 12:35
quote:Yeti80 schreef op 02 december 2010 @ 12:32:
Waarom kun je curry's beter niet invriezen?
En wat bedoel je dan precies met curry?
Er staat hier een bakje met spitskool in Tikka Masala saus te ontdooien. Vanavond wat rijst bij koken en ik heb een maaltijd.Omdat de saus gaat schiften, in een boterachtig deel en een oliedeel. Meestal komt het met verwarmen wel weer een beetje goed, maar ik vind het altijd een beetje zanderig smaken dan. Het mengt niet helemaal goed meer. Je vriest de room nl kapot.
Waarom kun je curry's beter niet invriezen?
En wat bedoel je dan precies met curry?
Er staat hier een bakje met spitskool in Tikka Masala saus te ontdooien. Vanavond wat rijst bij koken en ik heb een maaltijd.Omdat de saus gaat schiften, in een boterachtig deel en een oliedeel. Meestal komt het met verwarmen wel weer een beetje goed, maar ik vind het altijd een beetje zanderig smaken dan. Het mengt niet helemaal goed meer. Je vriest de room nl kapot.
Nope
donderdag 2 december 2010 om 12:35
donderdag 2 december 2010 om 12:36
donderdag 2 december 2010 om 12:37
@bgb,
tsja gewoon beginnen. Mijn enige keer dat ik het geprobeerd heb, had ik een harde klont bevroren macaronie die na drie uur magnetronnen eindelijk wrm was, en niet te eten! Macaronie ook 5x zo groot geworden als normaal, dus weet niet wat ik allemaal fout heb gedaan. Vond t zo zonde om vandaag aan de slag te gaan en er niks aan te hebben.
tsja gewoon beginnen. Mijn enige keer dat ik het geprobeerd heb, had ik een harde klont bevroren macaronie die na drie uur magnetronnen eindelijk wrm was, en niet te eten! Macaronie ook 5x zo groot geworden als normaal, dus weet niet wat ik allemaal fout heb gedaan. Vond t zo zonde om vandaag aan de slag te gaan en er niks aan te hebben.