Rijles!!

30-03-2009 21:24 2967 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alle lessers verzamelen!

Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft

Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.

Arrg wat was dat een hel!

De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.

Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden

Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend

xx
Gefeliciteerd Fleur!!! En wat ontzettend leuk dat je nog even langs kwam. Ben heel blij dat het jou ook gelukt is. Kan me wel goed voorstellen hoor dat je even 'verdween' maar we hebben wel aan je gedacht hoor.

Lijkt me ook heel frustrerend dat je zakt zonder duidelijke reden maar goed, daar gaat het nu niet om. Maakt niet uit hoeveel lessen we hebben gehad en hoe vaak we gezakt zijn (Ik vind het binnen 2 of 3x halen echt nog wel netjes, hoor) - we hebben het nu!

Althans... Ik kan die van mij vanmiddag halen, maar ik ga morgenochtend want dan kan ik met de auto terugrijden ipv met de bus

Porec, als ik het kan, kan jij het zeker. Ik ben geen natuurtalent, maar nog erger, ik ben hyperkritisch en ik analyseer alles wat me uiteindelijk heel veel extra lessen heeft gekost. Maar ook dat maakt niet meer uit nu.
Helemaal niks maakt nu nog iets uit idd, je hebt 'm gewoon. Punt.

Heerlijk hoor, volgens mij zou ik nog weken na-stuiteren

Jij ook gefeliciteerd Fleur!

Vanmorgen mijn vijfde les gehad en die was heel erg leuk. Ging gewoon best goed en voor het eerst de snelweg op geweest. Kort stukje, maar toch.. inhalen ging ook prima.

Later nog fileparkeren voor het eerst en die ging perfect!

Ben hier zelfs al hyper van
Shit happens
Fleurrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!! Ik heb me zó afgevraagd waar je bleef en hoe het met je rijlessen ging de laatste maanden!!! Ja, we hebben echt wel eens aan je gedacht hier Je hoeft je niet te schamen hoor, het blijft toch (maar) een forum.

Wat fijn dat je nu geslaagd bent en zelfstandig rondrijdt! Gefeliciteerd!!! En heel leuk dat je toch nog even langskwam om het te vertellen!

Ooh Bittermoon, ben erg benieuwd hoe je eerste ritje zal zijn. Laat je het weten? Ga je meteen helemaal alleen rijden?

Porec, fijn dat je lessen goed gaan!!
Fleur gefeliciteerd, had het topic in een keer doorgelzezen, en zelfs ik begon je te missen hahaahaaa!

Ik heb zaterdag mn 3e les, pffff duurt nog lang...hoop wel dat de sneeuw dan weg is.....

En Porec, jij bent echt turbo volgens mij hoor, ik lees elke keer weer met verbazing je vorderingen, ik denk dat jij echt een natuurtalent bent, echt!

Bittermoon, super dat je je rijbewijs morgen gaat ophalen, en met de auto terug, SPANNEND!!!! Wat Porec ook zegt, ik zou ook nog weken na stuiteren geloof ik!
Een ieder die het hele topic in 1x doorleest zal wel denken 'wat is die Bittermoon een neurotisch mens!' Haha.

Indigo, ik ga nog niet meteen in mijn eentje. Mijn vader gaat eerst mee (en die rijdt nogal 'pittig' zelf dus hij zal mij wel een ouwe lul vinden) en dit weekend ga ik op pad met mijn zus. Ik vind het prettig dat er eerst iemand bij is. Lijkt me dus zo raar om helemaal in mijn eentje te rijden.... en wat als ik em niet geparkeerd krijg bijvoorbeeld? (De neurose hield dus niet op bij het slagen!)

Jasmine, ik denk dat het juist wel okay is om sneeuw te hebben tijdens je les. Kun je alvast oefenen. Ik heb nooit sneeuw gehad, en het lijkt me dus best eng zonder instructeur.

Ik heb zelf geen auto en daar komt het voorlopig ook nog niet van maar in januari heb ik de auto van een vriendin van me tot mijn beschikking. Is zo'n klein jeep achtig ding; oud krot gelukkig

Porec, jij gaat echt heel snel hoor. Heb je al een examendatum?
Veel plezier morgen Bittermoon, lekker met je rijbewijs op zak een stukkie rijden..

Lijkt mij ook heel eng om ineens in je eentje in de auto te zitten trouwens.

Ik heb morgenmiddag weer een les en zaterdag ook weer en ik ben juist blij met de weersomstandigheden. Lijkt me handig om te weten hoe de auto reageert met sneeuw en eventuele gladheid.

Zie het ook maar als een voordeel Jasmine.

Haha, een examendatum..

Ik heb werkelijk geen idee of ik wel of niet snel ga. Ik ben tenslotte ook maar een lesser en geen verstand van wat ik na les 5 of les 10 wel of niet zou moeten kunnen.

Stiekem hoop ik wel in februari al af te kunnen rijden.
Shit happens
Porec, volgens mij ga jij echt heel snel hoor. Het duurde bij mij echt wel tot tenminste les 15 voordat ik de snelweg op mocht. En je geeft zelf al aan dat het allemaal lekker loopt. Was bij mij wel anders!
Bittermoon, toen ik het topic doorlas dacht ik juist, he die Bittermoon lijkt precies op mij! Maar je hebt t toch maar mooi gedaan, dus bombardeer ik je maar tot mijn voorbeeld!

Wat die sneeuw betreft, is zeker wel een voordeel, maar ik heb pas 2 lessen gehad, en de auto nog niet onder controle, heb bij de tweede les pas gas en rem gehad, dus ja...maar goed, we gaan er gewoon voor!
Hahaha Jasmine, nou als ik jouw voorbeeld ben heb je nog 72 lessen en 2 examens te gaan. Genoeg tijd om die auto onder controle te krijgen lijkt me
Erg leuk om te lezen dat ik zo gemist werd!

Indigo, het is idd maar een forum. Maar ik heb wel heel erg veel aan jou/jullie gehad vond het erg fijn ervaringen uit te wisselen!

Hoe vinden jullie het om te rijden met de sneeuw?

Bittermoon, ik ben ook de eerste keren niet alleen geweest in de auto. Ik vond het erg fijn dat iemand tips kon geven hoe ik sommige situaties aan moest pakken. Het is toch een andere auto en waarschijnlijk ga je van een diesel naar een benzine.. Het is niet moeilijk om opeens zelfstandig te rijden, maar het is toch fijn dat je als het echt niet meer gaat, je bij wijze van spreken de auto uit kunt stappen en de ander kan laten rijden! ;)
Fleur, goed dat je ook geslaagd bent! We misten je wel hoor Ik dacht al zoiets dat het je niet was gelukt de 2e keer en daarom gefrustreerd was en hier ff niet meer mee wou lezen/schrijven...

Maar goed... Ik zette natuurlijk de trend in met het slagen waarna jullie allemaal volgden :P

Hihi.
Heeft iemand enig idee hoe je de machtiging van het CBR kunt intrekken?

Ik heb vandaag besloten een andere rijschool te zoeken.

Als ik tot 5 x toe vanmorgen met mijn instructeur in discussie moet over of ik wel of niet in de spiegels heb gekeken, dan hoeft het voor mij niet meer.

Heb meteen een andere rijschool gebeld en zij vonden zijn werkwijze, ook wat betreft de TTT, erg afwijkend..

Maar goed, ga dus ergens anders verder en moet mijn machtiging via het CBR intrekken voor mijn oude rijschool, maar ik kan er nergens iets over vinden.

Op het CBR staat; kijk in de voorwaarden, maar daar staat verder geen info bij over hoe en wat..

Iemand enig idee?
Laat maar, heb het al gevonden..

Wat 'n opluchting..
Wanneer is je volgende les bij je nieuwe rijschool, Dachsie?

Ik heb mijn rijbewijs opgehaald vanochtend en ben daarna even wezen rijden. Niet midden door de stad, maar gewoon waar ik even relaxed kon acclimatiseren. Wat heerlijk!!! Het enige wat ik een beetje eng vond was van rijstrook verwisselen want het was druk en ik wist niet of ik er tussen kon. Dus stond ik bij het stoplicht op de linkerstrook (wat ik tijdens mijn lessen dus nooit mocht alleen als ik direct weer links ging) en moest ik alsnog invoegen maar dat ging goed want iemand gaf me de ruimte.

Ik probeer deze maand in ieder geval elke dag een stuk te rijden voordat ik straks in mijn eentje in Melbourne de weg op moet. Moet nog wel een aantal dingen overwinnen (zoals parkeergarages).

Fleur... geen sneeuw op straat hier in het Noorden.
Oef parkeergarages.. Ik krijg het al benauwd als bijrijder in een parkeergarage..

bittermoon; je hebt geluk dat daar geen sneeuw ligt.

Ik had vanmorgen rijles en overal in de wat kleinere straatjes is alles zo vast gevroren dat het een ijsbaan is.

Heb menig fietser tegen de vlakte zien gaan..

Daarbij zijn hier verschillende examens afgelast vanwege de weersomstandigheden.. Ook lekker; heb je voor niks wekenlang zitten zenuwen..

Donderdagmorgen (volgende week) heb ik een blokles bij mijn nieuwe rijschool om te kijken hoeveel lessen ik ongeveer nog nodig heb.

Ik ben echt benieuwd hoe het me lukt bij een andere instructeur in de auto..

Het is in ieder geval al een hele opluchting om niet meer bij die rotvent in de auto te hoeven stappen..
Dachsie... oh bah, ik moet zeggen dat me dat doodeng lijkt, zo rijden... vooral ook met al die onstabiele fietsers. Maar wel een heel goede oefening voor je.

Maar lekker dat je ergens anders gaat lessen. Lijkt me heel vervelend als je een rotinstructeur hebt. Ik vond die van mij in prinicipe heel fijn alleen tegen het einde had ik het idee dat ze haar geduld begon te verliezen en dit was wederzijds. We wisten allebei dat ik het best wel kon maar dan zat ik toch nog te stuntelen en rare dingen te doen. Na ja.

Ik durfde de auto vanochtend niet de parkeergarage uit te rijden, hoor. Is wel wat 'wijferig' zoals een van mijn graag-fileparkerende vriendinnen zou zeggen maar ik zag het al helemaal voor me dat het direct mis zou gaan (zoals dezelfde vriendin die op de eerste dag dat ze haar rijbewijs had, meteen een aanrijding had).

Ik reed in het autootje van mijn vader en ik vind em fijner rijden dan die dikke bak waar ik les in had. Ik heb het gevoel er meer controle over te hebben. Klein en overzichtelijk. Het enige is dat het een benzine is en ik moet bij het optrekken tegelijkertijd de koppeling op laten komen en gas geven, anders slaat ie af. In de lesauto, een diesel, hoefde dat niet. Alleen de koppeling op laten komen en ik ging al. Maar ik vond het zo ontzettend leuk om te rijden en ik was zo veel meer ontspannen dan tijdens mijn lessen. Die prestatiedrang is weg en ik kan nu gewoon genieten. Morgen weer!
Wat leuk dat je zo genoten hebt Bittermoon, fijn! En die parkeergarage komt nog wel een keertje.

Knoop doorgehakt dus Dachsie?

Hopelijk heb je niet teveel foute dingen geleerd die je nu weer moet afleren..

Wat vond je instructeur er van dat je niet met hem door wilt?

Denk wel dat het een goede beslissing is.

Hier, ook in het Noorden, idd geen sneeuw op de wegen.

Vanmiddag les gehad en dat ging toch een potje beroerd!

Bijna niks ging goed en de motor heb ik volgens mij wel 10 x laten afslaan..

Zo fijn als gister, zo bagger was deze!

Snel vergeten en zaterdag een nieuwe, hopelijk goede, les.
Shit happens
Porec, nou het is goed te horen dat ook jij menselijk bent De motor sloeg me tot het eind nog wel es af, hoor. Voornamelijk als ik dacht nog wel in de 2 te kunnen optrekken maar dat dus overschat had En oh, op mijn eerste examen probeerde ik vanuit stilstand in de 3 op te trekken (was van de zenuwen vergeten om em in de 1 te zetten), ook nog op een rot kruispunt. Dat was pas leuk.
Gewoon menselijk inderdaad maar ik baalde er best wel van.

Ik liet de motor ook afslaan op een druk en vrij gevaarlijk kruispunt, brr..

Daar oefenen we wel vaker, is bij CBR, en daar kun je dus bij wegrijden al vrij makkelijk zakken.

Leuk om naar uit te kijken
Shit happens
Porec, je hebt nog maar een paar lessen gehad. Zou me er niet te druk om maken. Volgens mij is het niet meer dan 'normaal' dat je de eerste tijd de auto vaak laat afslaan. En als dat gebeurt, is er nog steeds niets aan de hand. Meteen koppeling in, in de 1, starten en gassen maar.

Tegen de tijd dat je examen gaat doen slaat de motor je echt niet 10x per les af, hoor.

Ik hoor van vele mensen die echt al jaren rijden, dat het ze nog steeds af en toe wel eens overkomt.
Ach dat weet ik ook wel, maar ik dacht dat ik dat onder controle had. Schat mezelf misschien wel wat beter in dan ik ben.

Maar dat is ook weer onzin, want dit was gewoon 1 slechte les, en dan ook nog maar de zesde..

Gevoel en verstand dingetje waarschijnlijk

Ik was ook erg moe vanmiddag, dat helpt ook niet.

En de medeweggebruikers zaten me ook tegen, auto die even voorrang neemt waar ik die heb, overstekende fietsers, voetganger die nog snel overstak, ergerende automobilisten achter me..

Is ook wel goed om mee te maken en op te moeten reageren waarschijnlijk
Shit happens
Klinkt niet als een leuke les, maar wel een goede.
Bittermoon, leuk dat je hebt gereden en dat het goed ging! Ik heb de eerste keer ook niet alleen gereden, vond het fijn dat vriend naast me zat

Dachsie, goed dat je van rijschool gaat veranderen als je je er niet goed bij voelt. Hopelijk vind je het fijner bij je nieuwe instructeur.

Porec, ach, dat soort lessen heb je er altijd tussen zitten. Fijn dat het verder goed gaat.

Volgens mij laat iedereen (ook mensen die al jaren rijden) wel eens de motor afslaan, vooral als je in een onbekende auto rijdt. Het is toch erg wennen. Er zijn 2 auto's die ik regelmatig rij en die rijden allebei zo anders.
Ik wil even een update geven van m'n rijlessen. Een tijdje terug melde ik dat ik veel last van zenuwen had. Elke keer was ik zo zenuwachtig en ik vond het autorijden een les of 5/6 geleden echt niet leuk meer. Ik heb m'n zenuwen besproken met mijn rijinstructeur en hij heeft met me meegedacht en wat tips gegeven. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik de laatste 4 x veel rustiger was met autorijden. Mijn rijinstructeur is trouwens een van de weinigen hier in de omgeving die nog rijd met dit winterweer. Dat moest ik vandaag dus ook trotseren. En ik zat me helemaal niet druk te maken. Er ging vandaag echt niks fout, ik reed wat voorzichtiger maar ook weer niet te voorzichtig. Ik merk zelf dat ik veel meer zelfvertrouwen heb gekregen en mijn instructeur zei dat ook. We gaan ernaar toe werken dat ik (hopelijk) met een les of 40 klaar ben. Dan ben ik nu op de helft. Zo, wou even een positief geluid laten horen !
5x5; fijn dat je instructeur zo meedenkt en dat zijn tips ook nog helpen!

Ik weet als geen ander hoe het is om als 1 brok zenuwen in de auto te zitten, dat rijdt voor geen meter!

Heb laatst ook met dit weer gereden in kleine gladde binnenstraatjes en opzich valt het wel mee, je rijdt bij voorbaat al langzamer en bent wat alerter.

Wat ik wel eng vind is wanneer er fietsers voor me rijden, die durf ik met dit weer echt niet in te halen met de auto..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven