Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
quote:Fabindia schreef op 01 december 2010 @ 14:48:

Nic1983 een softie? Je bent gewoon mama hoor, met een heel gezond mama instinct. Ik geloof niet dat het normaal is als het je niks zou doen als je je kind hoort huilen van de honger. Luister naar je kind, die geeft zelf aan wat ie nodig heeft en vertrouw op dat gevoel. Wist je dat het juist heel goed is voor de hechting als een kind in de eersten jaren merkt dat zijn behoeftes worden begrepen?

Ik merk soms dat ik het moeilijk vind om te beoordelen wat "normaal" is. Mijn omgeving bestaat uit veel KV moeders die mij als snel een aansteller vinden of erg overdreven vinden. Ik vind wel dat het belangrijk is om idd in te spelen op de behoeftes van mijn kind. Mijn omgeving vertaald dat alleen vaak anders en dan is het wel eens moeilijk om niet te gaan twijfelen.. dan denk ik wel eens: ben ik nu echt raar/ overdreven/ over bezorgt etc

Maar goed, het drink probleem lijkt al opgelost, gisteren tijdens het wennen bij KDV heeft mijn knul toch 100 cc uit een fles gedronken, ben d'r erg blij mee! Ms toch de vreemde ogen die het 'm deden...
ik ben er een beetje klaar mee. UK kijkt liever rond dan dat ze drinkt, ze drinkt dus slecht en wil elke 2 uur drinken. Ze slaapt twee keer 10 minuten overdag, en wil 's nachts om half 12, om kwart over twee en om half 5 drinken. Na half 5 wil ze niet meer slapen. Ik moet ondertussen 4 dagen per week werken, we zijn aan het verhuizen, en ik ben helemaal niet meer gezellig omdat ik doodop ben. Ik weet niet meer wat ik moet doen, wil haar haar eigen ritme laten houden maar ik zit er zo doorheen... inmiddels is ze bijna 4,5 maanden...
Ik heb geen tips voor je maar wel een

Kan me goed voorstellen dat je er helemaal doorheen zit.
Klinkt als de vier maanden dip allis.

dat zijn hardnekkige regeldagen.

geef er aan toe dan is het des te sneller voorbij.
quote:kaetje schreef op 22 november 2010 @ 09:28:

vraag aan anderen die ook veel gekolfd hebben:

Het kolven gaat op zich goed. Het enige dat me (nu al!) tegen begint te staan is dat je zo aan huis gebonden bent. Als ik weg wil moet ik al heel snel weer thuis zijn om weer op de Bertha aangesloten te worden. Hoe deden anderen dat? Kolfde je gewoon in het openbaar? Ik denk dat ik het dan ook wel gewoon blijft lopen, heb nu ook al gekolfd met vriendinnen, moeder, schoonmoeder en zelfs mijn vader er bij.

En wat voor kolf gebruikte je daar voor? Ik dacht dat een handkolf misschien wel handig zou zijn en dan maar gewoon een hele grote sjaal of omslagdoek mee om me wat onder te verstoppen.

Toch wel een heel anders dan hoe ik me de borstvoeding had voorgesteld....

Kaetje, ik kon op een gegeven moment makkelijk een voeding overslaan, dan kon ik dus een uur of 6 van huis zijn.

Als ik langer van huis was nam ik mijn kolf mee (ik had een kleine dubbele electrische met bijpassende tas, pastte mooi onderin de wagen ). Bij vrienden kolfde ik dan gewoon, ergens onbekend vroeg ik om een kolfruimte (geeft leuke reactie's, verbaasde blikken, een golgruimte?) of ik ging naar het (gehandicapten) toilet.
Ik zie het, ben lekker actueel met mijn reactie op kaatje , maar was een tijdje niet geweest en schijnbaar was de 1e pagina bog nw voor me
oei oei oei stuwing.

Mijn zoontje is 7,5 maand en gaat steeds beter eten naast de borstvoeding. Nu heeft hij vanavond nauwelijks nog gedronken aan de borst en zit ik met klaptieten...pffff

Zo toch maar even kolven, want zo kan ik echt niet slapen.

Nou ja heb ik weer wat voorraad straks in de vriezer....
270 ml....
Lekker het flesje tot de nok toe vol, mooi hè!

Allis heb je wel eens een hydrofiel over het hoofdje gelegd met voeden tegen het om zich heel kijken?
oh goed plan phoehee, zal ik eens proberen. Gisteravond heeft ze van 7 tot 10 bijna continu aan de borst gelegen. Toen ging ze eindelijk slapen. tot haf 5! misschien zijn we door de regeldagen heen! zou wel fijn zijn! ik ben iig weer veel leuker, heb eindelijk weer eens geslapen.
Ik vraag me af wat ik verkeerd doe.....

Mijn meisje drinkt de hele dag goed aan de borst, maar s'avonds vanaf een uurtje of vijf wil ze steeds vaker drinken, ligt onrustig aan de borst (heel beweeglijk) en laat vaak los tussen het drinken door. Nu heb ik het idee dat het haar niet snel genoeg gaat, dat ik dan bijv. minder melk heb en dat ze niet genoeg krijgt waardoor de sneller weer wil.

Ik heb veel aangelegd zodat het zichzelf weer zou "regelen" maar dat lijkt niet te helpen. Ik wil wel dat ze goed gevuld naar bed gaat zeg maar dus als ik haar een flesje afgekolfd geef van 150cc is ze tevreden en slaapt ze als een roosje. Ik heb gister ook om 17u live gevoed en toen om 19u een fles gegeven. Om 21u heb ik 140cc gekolfd.

Ik kan s'morgens een extra voeding kolven, dus het gaat niet ten koste van mijn productie als ik haar een fles geef. Maar wil haar graag live voeden als ik thuis ben.....

Thnx!

X zus
Ik hoop voor je dat het voorbij is Allis!

Zuster, waarom zou je iets verkeerd doen? Als je haar aanlegt als ze dat wil, krijgt ze toch voldoende binnen? Alleen dat je haar goed gevuld naar bed wil laten gaan, dat regel jij dan dus voor haar ipv dat ze zelf regelt hoeveel ze drinkt. Daar kun je voor kiezen, als je dat fijn vindt, alleen betekent dat wel dat je productie 's avonds minder zal (blijven?) worden. 's Ochtends kolven betekent dat je lichaam het signaal krijgt om 's ochtends meer melk te maken, en niet 's avonds.

Ik heb een website gevonden die denk ik interessant is voor zwangeren / verse moeders. Gaat over het aanleggen, het kan voor mensen die moeite hebben met aanleggen in de 'normale' rechtop positie, of op je zij liggend, een fijne manier zijn om op een andere manier te voeden. Je ligt hierbij relaxed half achterover, waardoor je ook nog eens twee handen vrij hebt voor evt. andere kinderen (aldus de borstvoedingsonderzoekster die de website is gestart)

En je kind legt zichzelf eigenlijk aan. Ziet er heel fijn uit!

Biological nurturing
@ Wen: Ik wil het liefst er volledig op vertrouwen en doe dat ook steeds meer maar heb haar een paar keer s'morgens getroffen met een bijna droge luier. Ze slaapt erg lang, van 19u tot 7u. Ik wil haar niet wakker maken als ze slaapt.....dat bedoel ik dus met "goed gevuld". Hoewel ik ook begrijp dat als ze niet genoeg heeft gehad van mij, dat ze zich wel meld en niet zo lang kan slapen.

Ik weet dat het geven van BV op verzoek goed is, en ik zie mijn meisje groeien dus weet dat het goed zit. Moet alleen zelf soms het vertrouwen hebben (en houden) De borst heeft geen maatstreepjes....

Misschien komt het ook door de onrust rondom etenstijd. Voor ons wat drukker dus misschien daardoor voor haar ook....maar ik vind het vreselijk om haar zo te zien. Ze is erg ontevreden dan....

Ga ik nu je linke even bekijken....
Moeilijk he? Wij hadden ook een paar keer van die lichte luiers, ik schrok er iedere keer van.

Hoe oud is ze ook alweer nu? En slaapt ze ook zo lang als ze niet 'afgetankt' ( ) is?

Die onrust rond etenstijd herken ik ook. Heb heel wat maaltijden met haar op schoot gegeten (hongerig, want ik moest wachten tot het afgekoeld was natuurlijk). Later gooide ik een hydrofiel over haar heen kon ik wat eerder eten.
Die site ziet er goed uit en heel comfortabel....ik voed ook vaak in de rugby houding. Dat helpt ook wel als ze motorisch zo onrustig is. Ze beweegt met de benen en slaat met de armen om haar heen... in de rugby houding kan ze dan iets minder en handig als je 1 borst wil kolven tegelijkertijd...
Ik wilde dat ik die houding had gekend toen Bloem zo klein was. Ik heb best wat aanlegproblemen gehad, ze hapte 'klein' aan en ik zat vaak te hannesen met hoe mijn armen te houden.

Voor kolven tijdens het voeden ziet het er ook handig uit, inderdaad.
Ze is van 15 aug. dus ruim 3,5 mnd nu. Ze slaapt al sinds ze 8 weken is de klok rond dus ik klaag niet!

Ze is vrij klein, ze woog bij haar geboorte 3085gr en zit nu net op 5400gr. Ze past nog in maatje 56 en iedereen vind haar klein voor 3,5mnd.

Zodra ik gevoed heb, slaapt ze de klok rond. Ik merk dat ze overdag erg weinig slaapt (logisch ) en daardoor s'avonds rond 18u bekaf is. Afgelopen weekend gingen we naar mijn ouders. Daar sliep ze vanaf 20u en om 22u wakker gemaakt toen wij naar huis gingen. Toen thuis om 24u gevoed, en toen sliep ze dus tot 10u. Dus als ze afgetankt is , het klokje rond....Apart toch?

Ik vind dat niet erg, van mij mag ze best even lekker "baby" blijven alleen maakt dat je soms juist zo onzeker...

Ben wel super trots op het feit dat ze nu perfect drinkt zonder tepelhoedje En heb mezelf dan ook getracteerd op een pump in style voor het betere kolfwerk nu ik weer moet werken...
aaah, die foto's van zo'n heel klein pasgeboren hummeltje in een romper. Ik zou er zo nog één willen ook al is Skippy pas 4 maanden.

Zuster, het komt echt wel goed. Baby's willen idd vaak eten onder etenstijd. Maar dan eet je zelf ook dus misschien is het een natuurlijke tijd om te eten en dus logisch dat je kindje ook wil.

Wat helpt is bv. een ovenschotel maken 's ochtends zodat je 's middags tijd hebt. En bedenken dat het overgaat. Ik herinner me maaltijden waarbij ik alles schrok, schrok naar binnen propte zodat ik weer kon voeden. Intussen slaapt hij meestal tijdens het eten of hij zit er gezellig bij op schoot zonder persé te willen eten.
Hier is het onder etenstijd bijna dagelijks hetzelfde....kussen op schoot en voeden aan de li-kant. Met mijn rechterhand kan ik dan eten...Ik ben inmiddels expert in het snijden van vlees oid met maar 1 hand Op die manier kunnen lief en ik ook "praten" onder het eten, anders schreeuwt madam de hele boel bij elkaar!

Verder is het een schatje hoor
Ach, zo liggen wij hier elke avond al rond 8 uur, half 9 op bed. Dan wil Meneer namelijk niets anders dan eten en bij mama liggen. En aangezien ik dan al helemaal kapot ben van vermoeidheid liggen we maar gezellig op bed en kunnen we nog iets kletsen. Het zal gerust over zijn voor hij achttien is
@ Fussie: zo denk ik ook maar en er zullen tijden komen dat we graag terug denken aan die fijne tijd dat we met baby ongegeneerd de hele middag/avond op de bank/in bed konden liggen keuvelen want als ze achttien zijn, mag dat niet meer
Heel erg bedankt voor de antwoorden (en felicitaties ), die ik laatst kreeg hir op mijn vraag. Ik heb de reacties allemaal gelezen, maar kon helaas niet eerder reageren. Mijn vraag ging over voeden op verzoek en pinken. Inmiddels gaat het een stuk beter, voed ik geheel op verzoek en voel ik ons zoontje beter aan wanneer hij vol zit, maar toch nog eventjes wil zuigen.

Nu treedt zich echter een volgend probleempje aan... hij spuugt namelijk nog weleens de voeding er weer uit. Was dat voorheen een keer in de paar dagen, nu is het afgelopen dagen iedere dag wel geweest (en dan niet een beetje spugen..).

Ik vraag me af wat ik verkeerd doe... ik let er erg op dat hij met zijn buikje tegen mijn buik aanligt, en dat hij de tepel echt goed te pakken heeft, zodat hij geen lucht meezuigt, ik laat hem boeren... Hij drinkt vaak nogal gretig waardoor het echt naar binnen klotst, maar ik weet niet hoe ik dit kan veranderen.

Heeft iemand tips voor me?

Alvast heel erg bedankt.
Hoi allemaal, kan ik (weer) een vraagje stellen?

Heb een dochter van 6 maand 1 week. Ze krijgt bv en daarnaast groente en fruithapjes (zijn we met 5.5 maand mee begonnen)

Ik werk 4 dagen/week en kolf dus best wel veel (ze drinkt ong 400ml per werkdag en dan 'sochteds en 's avonds bij mij) en dat gaat steeds slechter... Ook heb ik er steeds minder zin in, dus dat werkt ook niet bevordelijk :(

Kan je kv en bv afwisselen ? Dus bv. één voeding kv en de rest bv ? Of loopt de productie dan teveel terug ?

Alvast bedankt !
@ Razz: volgens mij speelt de psyche een hele grote rol bij BV. Kijk maar naar productie als je kolft op je werk in een kolfruimte zonder kindje, dan haal je er een stuk minder uit...

Ik denk (weet het dus niet, maar denk...) dat als je begint met KV, dat dat het einde is (kan zijn) van je BV. Puur omdat je psyche er al langzaam een beetje mee aan het "afbouwen" is....

Ik geloof niet zo in 1 of 2 voedingen per dag vervangen voor KV. Heb dat in mijn omgeving gezien bij anderen, en de een na de ander was binnen twee weken volledig op de KV.

In ieder geval succes!
Ik geef nu om 7 uur BV, om 11 uur BV, om 16 uur KV en om 19 uur BV en dat gaat prima, soms wijken de tijden af want ik voed nog steeds op verzoek. Tot nu toe gaat het prima.

Nog niet het idee dat de produktie erg snel af neemt, heb dus af en toe ook erg stuwing, ik probeer dan zo min mogelijk te kolven zodat mijn lichaam het zelf kan regelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven