HELLLLUPPP! Saus wordt soep!

06-12-2010 16:39 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tsskkgrmpfffff....

Ik had bedacht dat het leuk zou zijn om weer eens zelf pastasaus te maken. Okee, ik had ook nog een pakje van het een en ander, dus ik deed gewoon een beetje vanalles door elkaar, mix voor spaghettisaus, tomaten, gehakt, blikje tomatenblokjes, kruiden, tapenade enzovoorts. Smaakt best goed... alleen... nu is het te dun, het is een soort saussoepje geworden

Ik heb al in de kast gezocht naar maizena (daarmee kun je iets binden toch? ), maar dat kan ik niet vinden. Zijn er nog andere manieren om mijn saus dikker te maken?

Ik zou mijn probleem namelijk graag vóór 17.30 uur opgelost zien, want anders word ik uitgelachen
Oh, ik heb nog één tomaat over, zal ik die er dan ook bij doen?

Zucht, wat een toestand zeg. Manmanman...

*sjokt naar de keuken om naar saus te kijken*
*Erwt heeft er over drie kwartier zoveel ingrediënten aan toegevoegd om de saus maar te laten binden, dat ze een heel weeshuis kan voeden met haar pasta-saus*
Oh dat met een papiertje doe ik altijd als er teveel vet naar mijn zin in zit.
quote:Mevrouwdekees schreef op 06 december 2010 @ 16:44:

Ehm ja, met deksel loopt het vocht de pan weer in he. Dat wat Keessie zegt
quote:Jorina schreef op 06 december 2010 @ 16:44:

Ik ben ook geen kookwonder, maar ik weet dat bloem een bindende werking heeft, net als maizena.

Als ik het zelf zou doen zou ik denk ik een klein beetje er in doen, en dan steeds proeven of het niet naar bloem gaat smaken, en dan net zo lang totdat het de goede dikte heeft.En als je dan elke keer alleen vocht eruit schept om te proeven, ben je ook al een heel eind
quote:Jorina schreef op 06 december 2010 @ 16:47:

*Erwt heeft er over drie kwartier zoveel ingrediënten aan toegevoegd om de saus maar te laten binden, dat ze een heel weeshuis kan voeden met haar pasta-saus*

Het pruttelt nu zonder deksel

Mag ik als excuus aanvoeren dat ik:

- verkouden ben en heel veel snot en watten heb

- een kind met snot heb dat mij de afgelopen nachten nogal beziggehouden heeft?

*probeert nog een paar excuses te verzinnen*
Hoe onethisch, maar werkzaam: wat van dat aardappelpureepoeder uit zo'n zakje bindt ook als een tierelier!
quote:irrab schreef op 06 december 2010 @ 16:48:

[...]

En als je dan elke keer alleen vocht eruit schept om te proeven, ben je ook al een heel eind

Het probleem is alleen dat ik zóveel snot en watten in mijn hoofd heb dat ik niet zo goed kan proeven. Al met al kan ik nu wel concluderen dat dit niet de meest geschikte dag was om pastasaus te maken....
quote:Erwt schreef op 06 december 2010 @ 16:46:

[...]

Ik kan er ook een beetje mosterd bij doen? werkt bij mij ook altijd!

Ik heb nieuws!

- het wordt iets dikker, hoewel het nu vooral op een prutje met heel veel soep eromheen lijkt

- ik heb tóch nog een beetje maizena gevonden.

Mijn belissingsbekwaamheid is volledig verdwenen momenteel, dus denken jullie dat ik er nu maizena bij moet doen of het nog moet laten pruttelen?
Gewoon erbij doen!
Maar dan moet ik toch een papje maken ofzo?

*adem in adem uit... gaat even gebruiksaanwijzing lezen*
Ik zeg pruttelen. Mijn enige ervaring met maïzena dateert van heul lang geleden, maar het was er een met klonten kan ik je vertellen.
Kom op erwt, je kan het!
Met een gladde saus of soep kan je ook nog rijst erin mikken wat je er later weer uit zeeft, maar ja dat gaat nu natuurlijk niet op.

En ach, ook al wordt je soep nog zo vies/zoutig/soeperig/melig/aardappelig, jij en kind proeven er toch niets van!
Erwtensoep wordt dikker wanneer je het in de kou zet...
quote:2Italy2 schreef op 06 december 2010 @ 16:54:

Erwtensoep wordt dikker wanneer je het in de kou zet...Raad je me aan om het koud te serveren?
Ik denk dat het met gewoon pruttelen (zonder deksel!) ook wel moet lukken hoor. Moet het om 17.30u al geserveerd worden?

Mocht je er maizena in willen doen, haal dan wat vocht uit de pan en meng hier in een kopje de maizena doorheen. (Niet meteen in de pan gooien, dan krijg je klontjes...)

Succes!
go erwt, go erwt, go erwt
quote:Elimia schreef op 06 december 2010 @ 16:54:

En ach, ook al wordt je soep nog zo vies/zoutig/soeperig/melig/aardappelig, jij en kind proeven er toch niets van!

Sterker nog, kind krijgt gewoon een fles

Helaas heb ik nogal een fijnproeverige vriend, ik probeer deze nederlaag niet voor niets te vermijden
Voor de zekerheid heb ik nu een beetje saussoep in een kommetje gedaan, zodat ik daar straks eventueel een beetje maizena bij kan doen. Ik laat het nog wel even pruttelen...

quote:Erwt schreef op 06 december 2010 @ 16:55:

[...]

Raad je me aan om het koud te serveren? Zou zomaar kunnen, wanneer het kouder wordt zal het ook indikken maarrrrrr minder lekker worden. Dus koude pasta met koude saus is ook nog een optie
quote:Erwt schreef op 06 december 2010 @ 16:53:

Maar dan moet ik toch een papje maken ofzo?

*adem in adem uit... gaat even gebruiksaanwijzing lezen*

Schep een beetje saus uit de pan met pollepel, en leng daar de maizena mee aan tot een papje.

Succes!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Erwt schreef op 06 december 2010 @ 16:42:

[...]

Hmmm, het suddert nu een kwartiertje, maar het lijkt wel steeds soepiger te worden. Het suddert met de deksel erop, is dat wel goed?

Deksel eraf, niet te hoog vuur en af en toe roeren. Ik maak mijn spaghettisaus altijd zo (met verse tomaten dus in den beginne is het net soep). Is nog lekkerder ook trouwens, gepruttelde saus
Kun je niet een voorgerechtje maken? Toastjes ofzo? Zodat de saussoep nog wat langer kan pruttelen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven