Grilpan gebruiken, hoe?

06-12-2010 17:16 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinterklaas heeft mij een grilpan kado gedaan.

Ik ga vanavond pasta met zalm en spinazie-boursin saus maken. Maar hoe gebruik je zo`n pan? ik heb al gegoogelt maar iedereen schrijft wat anders. Ik wil dus een stukje zalm op de huid grillen en in de andere pan spinazie-boursin saus maken.

Moet er boter in zo`n pan?
Volgens mij is zo'n pan juist bedoeld dat je vetvrij kunt bakken/grillen. Even insmeren met wat olie voor de eerste keer?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik smeer er altijd met een kwastje een beetje olie over.
Dus een beetje olie. En hoelang moet het dan in de pan ongeveer? *voelt zich echt een leek*
De zalm insmeren met olie. En voordat je de zalm in de grilpan legt, zorgen dat de pan goed heet is.
Niet te lang. Zalm moet niet té gaar, das niet lekker.
quote:Tegucigalpa schreef op 06 december 2010 @ 17:20:

De zalm insmeren met olie. En voordat je de zalm in de grilpan legt, zorgen dat de pan goed heet is.Zo ja. Niet te snel willen omdraaien want dat zit je vis of vlees eraan vast. Even niet op hoog vuur laten bakken.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Dus: laag vuur, pan op het vuur zonder olie, zalm insmeren met olie en dan even laten bakken, omdraaien, bakken.
Mijn gril-pan is een van mijn favoriete keuken-attributen. Bij een grilpan vind ik altijd zo'n vleestang erg handig (zo'n knijp-ding). Daarmee kun je je zalm / tonijn / kip / groenten wat makklijker omdraaien en er uit krijgen zonder dat je last hebt van die ribbels in de pan.

had de Sint daar ook aan gedacht? ;)
nee, geen laag vuur, juist HOOG vuur! Grillen doe je quick and clean!
Zo`n knijp ding hebben we volgens mij wel ergens.
Hamburgers zijn ook veel lekkerder uit de grillpan. En biefstuk. En kip eigenlijk ook wel (beetje platslaan). Oh en gegrilde groenten niet te vergeten!
Ik lees mee, ik heb ook een grillpan gekregen
Ik heb m'n action grillpan van 4 euro gesloopt..

Laagje is er helemaal uit.

Kannie koken.
Vooral dus het product invetten, niet de pan. De pan goed heet laten worden. Ik heb een gietijzeren grilpan en deze laat ik langzaam op temperatuur komen, is belangrijk voor het behoud van de pan. Als het de pan goed heet is product erin. Om aanbranden te voorkomen stel ik de temperatuur van de plaat wel lager in (inductie). Anders krijg je snel een harde buitenkant en heel rode binnenkant. Hier moet je mee experimenteren, wat jezelf het handigst vindt.
Neeeeeee!

Grillpan loeiheet laten worden.

Zalm insmeren met olijfolie en wat kruiden.

Zalm met zo'n knijpding in de pan leggen. Moet sissen. Twee minuten wachten. Je ziet de stukken zalm aan de zijkant verkleuren.

Omdraaien met knijpding. Andere kant nog een minuutje.

Op bord leggen.

Je kunt de zalmmootjes ook halverwege een kwartslag draaien, dan krijg je van die fotogenieke grillruitjesstreepjes op je zalm.

De grap is dus: pan loeiheet, zalm (of tonijn of biefstuk of courgette of wat dan ook) insmeren met een marinade of met wat olie en zout en peper er kort in bakken, direct serveren.
Ik ga hem zo testen!
Dahlia: als je vlees bakt is die knapperige buitenkant wel lekker. Om de binnenkant niet meer rauwrood maar juist roodroze te krijgen, kun je het vlees laten rusten onder een stuk aluminiumfolie - de warmte van de buitenkant gaart dan de binnenkant een beetje.
quote:Ishetdanechtzomoeilijk schreef op 06 december 2010 @ 17:31:

Ik heb m'n action grillpan van 4 euro gesloopt..

Laagje is er helemaal uit.

Kannie koken.

Een grillpan van 4 euro vraagt er ook om om na 1 keer kapot te gaan... Action, tsss!

De grillpan van IKEA is prima, en kost maar 12 euro (ofzoiets).
Ok, ik ga zalm eten vanavond.

Had ZO geen inspiratie ;-D.

Dank voor topic (enne.. eet smakelijk/succes!)...
Het is gelukt! we hadden een heerlijk stukje zalm.

Bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven