Betaalbare SUV: kenners Dacia Duster?
dinsdag 7 december 2010 om 20:28
Zou dolgraag 'n SUV rijden, maar heb er simpelweg geen 30.000 of meer voor over. Nu zag ik hiernaast (op viva zelf dus voor ik beticht wordt van spam) 'n reclame van de Dacia Duster vanaf 13.000 nog wat nieuw. Dat klinkt niet verkeerd.
Gelijk 'n review opgezocht en ook die is lovend.
http://www.hetautonieuws. ... /04/rijtest-dacia-duster/
Zijn er onder jullie Dacia Duster rijders en hoe bevalt het?
Mijn autootje is nog niet versleten en ik hoop er nog wel 'n jaar of 2 mee te kunnen doen, maar nooit verkeerd me alvast wat te orienteren op 'n opvolger. Wil ook zeker van 't voorjaar 'n keer 'n proefrit gaan maken dus.
Gelijk 'n review opgezocht en ook die is lovend.
http://www.hetautonieuws. ... /04/rijtest-dacia-duster/
Zijn er onder jullie Dacia Duster rijders en hoe bevalt het?
Mijn autootje is nog niet versleten en ik hoop er nog wel 'n jaar of 2 mee te kunnen doen, maar nooit verkeerd me alvast wat te orienteren op 'n opvolger. Wil ook zeker van 't voorjaar 'n keer 'n proefrit gaan maken dus.
dinsdag 7 december 2010 om 20:43
Hé Elninjoo,
Ik weet dat Dacia een roemeens merk is, valt trouwens wel onder Renault.
In noord-afrika zie je ook veel dacia's rijden, ik heb wel een consumentbondfilmpje voor je.
Wellicht dat je er iets aan hebt.
klik
Ik rijd zelf in een oude twingo, vriendlief in een suv, moet zeggen dat het heel prettig rijden is. Je zit hoog, mooi overzicht, heb ook het gevoel dat een suv een betere wegligging heeft. Het kan natuurlijk ook komen omdat ik juist zo'n klein autootje heb, dat de ervaring heel wat beter is.
Ik weet dat Dacia een roemeens merk is, valt trouwens wel onder Renault.
In noord-afrika zie je ook veel dacia's rijden, ik heb wel een consumentbondfilmpje voor je.
Wellicht dat je er iets aan hebt.
klik
Ik rijd zelf in een oude twingo, vriendlief in een suv, moet zeggen dat het heel prettig rijden is. Je zit hoog, mooi overzicht, heb ook het gevoel dat een suv een betere wegligging heeft. Het kan natuurlijk ook komen omdat ik juist zo'n klein autootje heb, dat de ervaring heel wat beter is.
dinsdag 7 december 2010 om 20:46
We wurmen de Dacia door de overvolle Van Baerlestraat in het hart van Amsterdam. Wegwerkzaamheden, taxi’s, trams en scooters maken het rijden in de hoofdstad niet eenvoudig. Het contrast met nabijgelegen, rustieke dorpjes als Durgerdam, Zuiderwoude en Oosthuizen kan nauwelijks groter. Toch rijdt de nieuwe Duster in de overvolle straten net zo makkelijk als op de smalste dijkweggetjes.
Als je ermee door de van Baerlestraat rijdt, moet je ff bellen, dan kom je langs m'n huis! Krijg je tarte tatin!
Voor de rest: echt relaxed, zo'n grote auto, rijdt mijn vader al sinds ie auto rijdt. Lekker overzicht, lekker riant, ik snap je helemaal dat je een grote auto wilt.
Als je ermee door de van Baerlestraat rijdt, moet je ff bellen, dan kom je langs m'n huis! Krijg je tarte tatin!
Voor de rest: echt relaxed, zo'n grote auto, rijdt mijn vader al sinds ie auto rijdt. Lekker overzicht, lekker riant, ik snap je helemaal dat je een grote auto wilt.
dinsdag 7 december 2010 om 20:46
@Medatative Rose; met een Twingo heb je dan ook wel het ergste van het ergste te pakken he. Veel slechter kan niet
@El; mijn vader rijdt een Dacia Oostblokkubus (zo'n stationding, modelletje 1984 ofzo) en vindt het een fijne auto.
Natuurlijk zal een Dacia Stofzuiger geen Porsche Cayenne zijn, maar voor hun geld zijn het zeker wel goeie auto's.
@El; mijn vader rijdt een Dacia Oostblokkubus (zo'n stationding, modelletje 1984 ofzo) en vindt het een fijne auto.
Natuurlijk zal een Dacia Stofzuiger geen Porsche Cayenne zijn, maar voor hun geld zijn het zeker wel goeie auto's.
668, the neighbour of the Beast
dinsdag 7 december 2010 om 20:49
quote:Marels schreef op 07 december 2010 @ 20:46:
@Medatative Rose; met een Twingo heb je dan ook wel het ergste van het ergste te pakken he. Veel slechter kan niet
goh heb dat nog niet eerder gehoord
Fijn dat ik hem alleen gebruik voor de boodschappen, enige voordeel is dat ik hem overal kwijt kan;-)
goh heb dat nog niet eerder gehoord
Fijn dat ik hem alleen gebruik voor de boodschappen, enige voordeel is dat ik hem overal kwijt kan;-)
dinsdag 7 december 2010 om 20:49
Waarom zou je in je remi een SUV gaan rijden? Ik vind ze er ook gaaf uitzien hoor (een stuk minder gaaf als er één vlaklangs mijn fietsje schuift, maar allee), maar iets met milieu en zo?
Maar goed, verder geen verstand van. Naast proefrit met deze zou je een proefrit met zo'n stikdure kunnen doen, om goed te kunnen vergelijken.
Maar goed, verder geen verstand van. Naast proefrit met deze zou je een proefrit met zo'n stikdure kunnen doen, om goed te kunnen vergelijken.
dinsdag 7 december 2010 om 20:51
Ik heb er ook één Medatative Rose, en ik zweer je, er zitten Gremlins onder de motorkap....
Ik ben hard mijn best aan het doen om het kreng naar de eeuwige jachtvelden te helpen en in de tussentijd aan het sparen voor een nieuwe. Een echte, dit keer. Waar geen Fransoos aan te pas gekomen is.
Ik ben hard mijn best aan het doen om het kreng naar de eeuwige jachtvelden te helpen en in de tussentijd aan het sparen voor een nieuwe. Een echte, dit keer. Waar geen Fransoos aan te pas gekomen is.
668, the neighbour of the Beast
dinsdag 7 december 2010 om 20:52
Ik ken het merk niet, maar wil je wel even voorbereiden op de kosten. Ik rij een SUV (vanwege rugklachten) en die kost zo'n anderhalf keer wat een normale grote auto kost aan benzine (1:5!), onderhoud, wegensbelasting, enz. Des te goedkoper het merk, des te betaalbaarder ook vaak de onderdelen. En des te nieuwer de auto, des te zuiniger hij vaak rijdt. Ik zou dat dus ook zeker in je keuze mee laten wegen!
dinsdag 7 december 2010 om 20:53
Heb van 't voorjaar in de USA een Hyundai Santa Fé gereden en dat reed goddelijk. Maar sindsdien valt mijn Corsaatje zo tegen. 't Is wel 'n sterk ding die Corsa, kan mijn pittige niet al te zachtzinnige rijstijl aan. Maar ik wil graag hoger en ruimer en 't moet ook nog 'ns niet teveel kosten. Een 2e hands Corsa anno nu kost evenveel als zo'n Duster nieuw. Sta daar echt van te kijken. Waar kunnen ze 't van doen?
dinsdag 7 december 2010 om 20:54
quote:nummerzoveel schreef op 07 december 2010 @ 20:52:
. Des te goedkoper het merk, des te betaalbaarder ook vaak de onderdelen.!
En hoe minder je er voor terug krijgt.
Ik vind dit zo'n " excuus-auto " ; ik kan geen mooie betalen , dus dan maar dit........
. Des te goedkoper het merk, des te betaalbaarder ook vaak de onderdelen.!
En hoe minder je er voor terug krijgt.
Ik vind dit zo'n " excuus-auto " ; ik kan geen mooie betalen , dus dan maar dit........
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 7 december 2010 om 20:54
quote:mamzelle schreef op 07 december 2010 @ 20:49:
Waarom zou je in je remi een SUV gaan rijden? Ik vind ze er ook gaaf uitzien hoor (een stuk minder gaaf als er één vlaklangs mijn fietsje schuift, maar allee), maar iets met milieu en zo?
.
Waarom mag je in alle andere landen ter wereld in zo'n auto rijden maar moet je in dit stomme bekrompen land verantwoording af leggen? Ik kan wel wat redenen bedenken:
- grote auto's rijden fijner
- ze zijn veiliger als er een ongeluk gebeurt
- er passen meer mensen in. Misschien hebben ze een groot gezin of een aantal honden
- misschien moet de auto iets kunnen trekken zoals een caravan of een trailer.
- misschien houdt ze niet van kleine auto's maar van grote.
.
Waarom mag je in alle andere landen ter wereld in zo'n auto rijden maar moet je in dit stomme bekrompen land verantwoording af leggen? Ik kan wel wat redenen bedenken:
- grote auto's rijden fijner
- ze zijn veiliger als er een ongeluk gebeurt
- er passen meer mensen in. Misschien hebben ze een groot gezin of een aantal honden
- misschien moet de auto iets kunnen trekken zoals een caravan of een trailer.
- misschien houdt ze niet van kleine auto's maar van grote.
dinsdag 7 december 2010 om 20:56
Ik heb een recensie gelezen waaruit bleek dat het een goede wagen was maar dat er absoluut niets van gangbare gemakken in zit. Dus geen electrische ramen die met één druk op de knop helemaal open of dicht gaan, geen richtingaanwijzer die vanzelf drie keer knippert bij lichte aanraking wat handig is bij inhalen, etc. etc.
Ik ben verder geen SUV-rijder maar de Dacia trok net als bij jou mijn aandacht. Na het lezen van die recensie was dat weer voorbij.
Ik ben verder geen SUV-rijder maar de Dacia trok net als bij jou mijn aandacht. Na het lezen van die recensie was dat weer voorbij.
dinsdag 7 december 2010 om 20:58
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 december 2010 @ 20:56:
[...]
Voor jezelf ja. Niet voor fietsers en voetgangers volgens mij.
Voor jezelf ja. Is toch niets mis mee als je een stukje veiligheid voor je zelf kunt waarborgen als je dat kunt en wilt betalen?
Vroegere buurjongen van mij is ooit met de auto van zijn pa en ma tegen een boom aan geknald. Was een opel senator. De politie had gezegd dat als hij in een suzuki alto of fiat had gereden, dat hij ingeblikt was geweest als een sardientje en dat hij het nooit na had kunnen vertellen.
[...]
Voor jezelf ja. Niet voor fietsers en voetgangers volgens mij.
Voor jezelf ja. Is toch niets mis mee als je een stukje veiligheid voor je zelf kunt waarborgen als je dat kunt en wilt betalen?
Vroegere buurjongen van mij is ooit met de auto van zijn pa en ma tegen een boom aan geknald. Was een opel senator. De politie had gezegd dat als hij in een suzuki alto of fiat had gereden, dat hij ingeblikt was geweest als een sardientje en dat hij het nooit na had kunnen vertellen.
De Dacia Duster is ontwikkeld op het platform van de Renault Clio en dat is een prima basis. Het Franse onderstel blijkt ook een fijne basis voor de compacte SUV. De vering en demping is juist niet typisch Frans, maar eerder Duits te noemen. Redelijk stug geveerd, zonder oncomfortabel te zijn. De besturing sluit hier goed op aan. De Roemeen laat zich in de stad prettig sturen wat onderstreept wordt door zijn wendbaarheid. Ook buiten de stadgrenzen zet dit positieve gevoel zich voort, al blijkt de besturing op hogere snelheden ietwat afstandelijk en indirect te zijn. Niet verwonderlijk met een bodemvrijheid van 21 centimeter.
Drie smaken
‘Back to basic’ kopte ons allereerste artikel over de Dacia Duster. En als je het ¤ 13.990,- kostende basismodel in ogenschouw neemt gaat die vlieger zeerzeker op. De uitvoering, simpelweg Duster genaamd, moet het stellen zonder dakrails, zij-airbags en elektrische ruiten voor. Ook kan het model niet uitgerust worden met additionele zaken zoals metallic lak en een radio/CD-speler. Geen uitvoering die wij zullen aanbevelen.
Drie smaken
‘Back to basic’ kopte ons allereerste artikel over de Dacia Duster. En als je het ¤ 13.990,- kostende basismodel in ogenschouw neemt gaat die vlieger zeerzeker op. De uitvoering, simpelweg Duster genaamd, moet het stellen zonder dakrails, zij-airbags en elektrische ruiten voor. Ook kan het model niet uitgerust worden met additionele zaken zoals metallic lak en een radio/CD-speler. Geen uitvoering die wij zullen aanbevelen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.