Meer zelfvertrouwen

07-12-2010 23:35 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd heb ik veel rottige dingen meegemaakt die mijn zelfvertrouwen enorm hebben beschadigd, vandaar dat ik dolgraag aan mijn zelfvertrouwen wil werken..

Het probleem is alleen dat ik niet precies weet waar/hoe ik moet beginnen.. daarom vroeg ik mij af of iemand op dit forum misschien tips voor mij heeft?

Ik ben trouwens wel zeker over mijn uiterlijk. Ik vind mezelf namelijk wel mooi.

Waar ik dus onzeker over ben is mijn innerlijk... Op een één of andere manier voel ik mij minderwaardig en totaal niet speciaal. Het voelt aan alsof ''uiterlijke kenmerken'' de enige dingen zijn wat ik heb. Onder uiterlijke kenmerken versta ik: intelligentie en een goed uiterlijk.

Maar ik wil meer zijn dan alleen maar ''een goed uiterlijk''. Ik weet dat jullie mij niet kennen, dus jullie kunnen mij ook niet op mijn innerlijk beoordelen.. maar ik zou toch eigenlijk wel graag willen denken dat ik een mooi innerlijk heb, dat ik niet minder waard ben dan anderen.. etc. Ik zou het echt geweldig vinden als jullie misschien tips voor mij hebben hoe ik dus ga inzien dat ik ook van binnen mooi ben.

Liefs
Wat maakt dat jij je minder voelt dan anderen? Wat is er dan niet mooi aan je? Overigens kan ik zonder je te kennen zeggen dat het natuurlijk onzin is, dat je minder bent dan anderen, slechter, stommer oid. Maar wat ik vind doet er niet toe, waar het uiteindelijk om draait is wat je zelf vindt....
ik weet het niet goed, ben er zelf ook mee bezig. 't is een lange weg.

eh... hier heb je dus niets aan.
Ik ben gewoon heel onzeker over mijn innerlijk.. Ik weet zelf niet precies wat er niet zo mooi is aan mijn innerlijk, maar ik ben gewoon soort van bang dat ik niks waard ben vergeleken met anderen. Dat mijn innerlijk gewoon veel lelijker is etc. etc.

Ik vind ook ''wat ik vind'' het belangrijkst, maar ik vind mezelf dus minder waardig dan anderen.. helaas. En dit wil ik graag veranderen.
Als je dat wilt veranderen, zul je eerst moeten weten wat maakt dat jij jezelf minder mooi / minderwaardig voelt dan anderen. Dat je het allemaal niet precies weet wat dat is, dat zal wel, maar ik geloof niet zo dat je totaal geen idee hebt. Kan me wel voorstellen dat het heel pijnlijk is om het hier op te schrijven of er zelfs over na te denken. Heb je wel een idee wat je dan voelt en wanneer of wanneer he gevoel het ergst is?
Stel nou dat je van binnen niet zo 'speciaal' bent?

Maar dat je gewoon bent, en soms zelfs een tikje saai?

Je moet het mooie leren inzien van wat je bent.

Maak een lijstje van je eigenschappen en twee kolommen met voor en tegen per eigenschap...

Sterk in je schoenen staan gaat over weten wie je bent, wat leuk is aan jezelf en wat moeilijk kan worden gevonden, en daar vervolgens vrede mee hebben. Hoe vaak iemand ook tegen je zegt dat je 'ok' bent, het doet je niks totdat je het jezelf toestaat.
Hmm.. ja het was vooral wanneer er een ex van mijn vriend in de buurt was. Het gevoel alsof zij veel leuker/aardig/liever etc. van binnen was. Dan was ik ergens bang dat ik dan niks voorstel en alleen maar ''een goed uiterlijk'' heb.

Klinkt misschien heel raar enzo nu ik dit heb verteld, maarja.

De meeste mensen zijn juist onzeker over hun uiterlijk, maar ik over mijn innerlijk.

Ik zal morgenochtend een lijstje maken van eigenschappen.
Leuk/aardig/lief zijn is niet álles hè?

Bovendien, niet iedereen heeft een leuker innerlijk dan jij. Ik bijvoorbeeld, ik ben vreselijk. Ik gun anderen niks, ben heel vaak jaloers, ongeduldig, egoistisch, pesterig.

Als ik een lijstje met goede eigenschappen zou moeten maken dan kom ik op 0 dingen.
quote:Ste_ schreef op 08 december 2010 @ 01:03:

Leuk/aardig/lief zijn is niet álles hè?

Bovendien, niet iedereen heeft een leuker innerlijk dan jij. Ik bijvoorbeeld, ik ben vreselijk. Ik gun anderen niks, ben heel vaak jaloers, ongeduldig, egoistisch, pesterig.

Als ik een lijstje met goede eigenschappen zou moeten maken dan kom ik op 0 dingen.

Heb jij geen moeite met jezelf? Aangezien je zegt '' als ik een lijstje met goede eigenschappen zou moeten maken dan kom ik op 0 dingen'''.

Leuk/lief/aardig is misschien dan niet alles, maar nouja.. ik wil kunnen inzien dat ik ook mooi ben van binnen.
quote:Chrysantje schreef op 08 december 2010 @ 01:04:

[...]

Heb jij geen moeite met jezelf? Aangezien je zegt '' als ik een lijstje met goede eigenschappen zou moeten maken dan kom ik op 0 dingen'''.

Leuk/lief/aardig is misschien dan niet alles, maar nouja.. ik wil kunnen inzien dat ik ook mooi ben van binnen.

Ik heb moeite met ontzettend veel dingen, ik ben dan ook absoluut niet de aangewezen persoon om je advies te geven. Maar of ik moeite heb met mezelf dat ik niet zo'n leuk innerlijk heb? Nee, eigenlijk niet. Voor een groot deel kies je toch zelf hoe je je gedraagt, of je aardig bent voor anderen, noem maar op?

Benoem eens concreet wat je verstaat onder mooi zijn van binnen?
quote:Ste_ schreef op 08 december 2010 @ 01:08:

[...]

Ik heb moeite met ontzettend veel dingen, ik ben dan ook absoluut niet de aangewezen persoon om je advies te geven. Maar of ik moeite heb met mezelf dat ik niet zo'n leuk innerlijk heb? Nee, eigenlijk niet. Voor een groot deel kies je toch zelf hoe je je gedraagt, of je aardig bent voor anderen, noem maar op?

Benoem eens concreet wat je verstaat onder mooi zijn van binnen?Lief, aardig, gul, behulpzaam, nooit iets kwaads over anderen praten..
Maar dat zijn toch dingen die je zelf in de hand hebt? Als je graag lief, aardig, gul en behulpzaam wil zijn, dan doe je al die dingen toch?

En als het je niet zo makkelijk afgaat, tja, dan zit het gewoon niet zo in je. Dat is ook geen ramp, je hebt dan vast weer andere kwaliteiten. En wie weet, vinden anderen je juist wel heel aardig.

En, het feit dat je je hier druk om maakt zegt toch eigenlijk al dat je geen harteloze bitch bent? Of vind je dat zelf wel?
quote:Chrysantje schreef op 08 december 2010 @ 01:14:

[...]

Lief, aardig, gul, behulpzaam, nooit iets kwaads over anderen praten..

Het lijkt erop alsof je een bepaalde waarde geeft aan karaktereigenschappen die je zelf niet hebt, en denkt dat je omgeving deze eigenschappen ook heel belangrijk vindt.

Misschien helpt het je om eens op papier te zetten welke karaktereigenschappen je zelf denkt te hebben, wat kenmerkend is voor de persoon die je bent.

En vervolgens karaktereigenschappen te benoemen die je niet hebt maar wel denkt te willen hebben. Zoals je hier nu schrijft, lief, aardig, gul, behulpzaam.

Uiteindelijk kan je al die eigenschappen dan eens goed bekijken op positieve en negatieve kanten. En als je dan je eigen pretpakket zou kunnen samenstellen van de karaktereigenschappen die je allemaal zou willen hebben, bedenk dan ook dat veel gedragingen die horen bij de verschillende karaktereigenschappen helemaal niet samen gaan. Bijvoorbeeld, intens gedreven, vol passie, energiek en enthousiast zijn gaat niet samen met kalm, bedeesd en stabiel zijn. Of wat jij dan schrijft lief, aardig, gul, behulpzaam, nooit kwaadspreken over anderen, vertaald in de karaktereigenschap "bescheiden" en het gedrag dat daarbij hoort, aangenaam, vredelievend, onbaatzuchtig, als je dit allemaal van nature bent (zonder 1 of andere zware spirituele beproeving te hebben doorstaan) dan ben je dit weer allemaal waarschijnlijk niet: avontuurlijk met lef en pit, je bent dan niet de meest vernieuwende of vindingrijke persoon, je bent dan ook niet erg individualistisch, geen streber, niet competitief ingesteld en ook niet kritisch.

(Ik chargeer hier en daar wat, maar daar komt het uiteindelijk wel op neer.)

Bedenk dan opnieuw of je wilt ruilen... ik denk van niet, vaak zijn de andere gedragingen in bepaalde mate ook je allergie namelijk. Iemand die te bescheiden is, niet makkelijk zijn/haar eigen mening geeft, iedereen altijd tevreden wil stellen, daar word je dan waarschijnlijk weer niet vrolijk van.
Weet je, een mooie buitenkant kun je niet veinzen....maar een mooie binnenkant wel. Dus probeer eens door die leuke binnenkanten heen te prikken....

En ik ben niet altijd lief (als ik dat voel wél), behulpzaam (soms kies ik gewoon voor mezelf), maar ik heb niet het gevoel dat ik daarom niet mooi ben van binnen...
Ik denk dat er ook een verschil is tussen hoe je graag zou willen zijn (lief, aardig, gul etc) en wat je bént. Je schrijft dat je zelfvertrouwen weg is, en volgens mij moet je dat eerst heropbouwen op wat je nú al bént.

Dus, welke dingen van jezelf ben je trots op? Wat heb je gedaan (voor anderen, in je werk) waarvan je denkt 'Goed zo Chrysantje, dat heb je goed gedaan'. En probeer inderdaad eens eerlijk op te schrijven wat je allemaal wél hebt, zowel de goede als slechte kanten.

In mijn ogen zijn er geen goede en slechte eigenschappen, maar alleen eigenschappen. Bijvoorbeeld 'behulpzaam'. Dat klinkt als een goede eigenschap maar (en nu spreek ik over mezelf) kan ook uitmonden in een soort bemoeizucht (of in ieder geval zo overkomen op een ander). Het is dus zaak deze eigenschap onder controle te houden en je bewust te zijn van het negatieve effect dat het kán hebben.

Ik heb zelf veel gehad aan de theorie over kernkwadranten.
Wat nog wel eens wel helpen om tot inzichten te komen is iemand of meerdere mensen uit je omgeving een lijstje te laten maken met goede en slechte eigenschappen over jou.

Dus gewoon hoe zij jou zien.

Ik denk dat je verbaasd zult zijn want anderen zien jou misschien wel heel anders dan jij zelf denkt.!!

Dat kan bijvoorbeeld een goede vriend,vriendin,familielid etc zijn.

Heb jij iemand in je omgeving die jou heel goed kent die je dit zou durven vragen?
Van binnen én van buiten mooi? Dat is perfect. En dat bestaat niet.
quote:Walstro schreef op 08 december 2010 @ 09:04:

Van binnen én van buiten mooi? Dat is perfect. En dat bestaat niet.Heb je een beetje een Calvinistische inslag? Natuurlijk kan je van binnen en buiten mooi zijn, en er kunnen ook nog een paar mensen rondlopen voor wie jij perfect bent.
quote:superstar_2 schreef op 08 december 2010 @ 08:10:

Wat nog wel eens wel helpen om tot inzichten te komen is iemand of meerdere mensen uit je omgeving een lijstje te laten maken met goede en slechte eigenschappen over jou.

Dus gewoon hoe zij jou zien.

Ik denk dat je verbaasd zult zijn want anderen zien jou misschien wel heel anders dan jij zelf denkt.!!

Dat kan bijvoorbeeld een goede vriend,vriendin,familielid etc zijn.

Heb jij iemand in je omgeving die jou heel goed kent die je dit zou durven vragen?Da's idd ook een goeie tip.
Gelukkig wel in de ogen van een ander, maar die zijn dan ook niet zo streng!!

Je eigen perfectie nastreven is een gebed zonder eind en zo calvinistisch ben ik niet. Ik gun mijzelf en de ander "foutjes", leeft een stuk luchtiger
quote:Kastanjez schreef op 08 december 2010 @ 07:42:

Ik denk dat er ook een verschil is tussen hoe je graag zou willen zijn (lief, aardig, gul etc) en wat je bént. Je schrijft dat je zelfvertrouwen weg is, en volgens mij moet je dat eerst heropbouwen op wat je nú al bént.

Dus, welke dingen van jezelf ben je trots op? Wat heb je gedaan (voor anderen, in je werk) waarvan je denkt 'Goed zo Chrysantje, dat heb je goed gedaan'. En probeer inderdaad eens eerlijk op te schrijven wat je allemaal wél hebt, zowel de goede als slechte kanten.

In mijn ogen zijn er geen goede en slechte eigenschappen, maar alleen eigenschappen. Bijvoorbeeld 'behulpzaam'. Dat klinkt als een goede eigenschap maar (en nu spreek ik over mezelf) kan ook uitmonden in een soort bemoeizucht (of in ieder geval zo overkomen op een ander). Het is dus zaak deze eigenschap onder controle te houden en je bewust te zijn van het negatieve effect dat het kán hebben.

Ik heb zelf veel gehad aan de theorie over kernkwadranten.

Of zo erg behulpzaam zijn dat het ten koste gaat van je eigen behoeftes.

Het is afhankelijk van wat je wilt bereiken of wilt zijn in het leven en van je omgeving of een bepaalde eigenschap wel of niet goed voor je is.
quote:Walstro schreef op 08 december 2010 @ 09:35:

Gelukkig wel in de ogen van een ander, maar die zijn dan ook niet zo streng!!

Je eigen perfectie nastreven is een gebed zonder eind en zo calvinistisch ben ik niet. Ik gun mijzelf en de ander "foutjes", leeft een stuk luchtiger
Goede eigenschappen:

- kan ik hier later op terug komen? Op het moment kan ik niks verzinnen...

Slechte eigenschappen:

- Soms niet lief

- Soms gemeen

- Stil (volgens vrienden en mezelf)

Ben trouwens alleen stil in situaties waarin ik personen nog niet zo goed ken. Bij vrienden kan ik wel mezelf zijn.

- Verlegen (volgens vrienden en mezelf)

- Negatieve instelling (volgens vrienden en mezelf)

- Kan het goede in mensen soms niet inzien (volgens vrienden)

- Ik geloof mensen soms veel te snel waardoor ze misbruik van me gaan maken (volgens mezelf)

- Vooroordelen over anderen (volgens een vriendin)

Er zijn wel een aantal dingen waar ik trots op ben... bijvoorbeeld:

- dat ik studeer en dat mijn studie goed gaat

- dat mijn uiterlijk er wel goed uitziet

- dat ik wel redelijk kan koken

- dat ik redelijk kan tekenen
als je soms niet lief bent of soms gemeen, das juist goed. Je kunt niet altijd lief zijn en het is ook niet goed om altijd maar lief te zijn, soms zijn anderen namelijk ook niet lief of maken ze misbruik van. Een mooi innerlijk is geen equivalent voor perfectie.

Je schrijft ook dat je stil en verlegen bent. Zelf ben ik ook wat terughoudender tot lichtelijk sociaal onbeholpen als het gaat om onbekenden en of grotere groepen of het allerergste een grote groep met onbekenden. Ik dacht ook dat de extraverte mens beter en leuker was. En met zo'n zus die altijd overlag druk, gezellig kan babbelen en daarmee alle aandacht kreeg dan wel wel opeiste, nou ja dat maakte het niet makkelijker op zeg maar.

Denk nog steeds dat extraverte mensen het makkelijker hebben, socialer zijn,vaak populairder zijn of lijken. Maar ik weet intussen ook wel beter. Het een is niet slechter dan het andere. Juist de verschillen zorgen voor balans - met vrienden, partners in bedrijven. We zijn allemaal verschillend. Net zo goed als er fundamentele verschillen zijn tussen mannen en vrouwen. Het is niet nodig om daar een wardeoordeel aan te hangen.

Voor wat betreft je negatieve instelling. Apart dat je tegelijktijd ook wat naief / goedgelovig bent, maar dat terzijde. Tja als je er zelf heel erg last vn hebt, dan zou je daar iets aan moeten doen. Maar ook hier geldt dat het niet perse slecht is en je al helemaal geen slecht of minder mens maakt. Ben zelf ook negatief ingesteld. Das niet altijd leuk, maar ben ook niet naief. En negativiteit is soms / vaak ook realiteit.

Maar goed laat ik eens positief doen in het kader van half vol glas...

soms niet lief is meestal wel lief

soms gemeen is meestal lief, oprecht, rechtvaardig

soms roddele is dus meestal niet en opkomen voor anderen.

studie: Ik ben een intelligente vrouw met doorzettingssvermogen en discipline.

uiterlijk: ik zie er goed uit, verzorg mijzelf goed

tekenen: ben creatief en kan ook nog goed koken en al goed voor mijzelf zorgen.

maw: er is helemaal niks mis met jou. Je bent gewoon jij en jij mag er zijn, met je goede eigenschappen en een paar flaws. Maar nogmaals je zult het zelf moeten geloven...
quote:Chrysantje schreef op 08 december 2010 @ 18:38:

Goede eigenschappen:

- kan ik hier later op terug komen? Op het moment kan ik niks verzinnen...

Slechte eigenschappen:

- Soms niet lief

- Soms gemeen

- Stil (volgens vrienden en mezelf)

Ben trouwens alleen stil in situaties waarin ik personen nog niet zo goed ken. Bij vrienden kan ik wel mezelf zijn.

- Negatieve instelling (volgens vrienden en mezelf)

- Ik geloof mensen soms veel te snel waardoor ze misbruik van me gaan maken (volgens mezelf)

Er zijn wel een aantal dingen waar ik trots op ben... bijvoorbeeld:

- dat ik studeer en dat mijn studie goed gaat

- dat mijn uiterlijk er wel goed uitziet

- dat ik wel redelijk kan koken

- dat ik redelijk kan tekenen

Waarom heb jij zo'n moeite om blij met jezelf te zijn? Als ik deze post lees (en dat na alle posts hiervoor met tips om hier aan te werken) zie ik iemand die zichzelf eigenlijk alleen maar de grond in wil boren.

Hoe ik je lijstje zou opschrijven:

- Soms niet lief -> Ik ben direct, en niet iedereen vind dat even leuk.

- Soms gemeen -> assertief, soms alleen iets té, en dat lijkt dan gemeen

- Stil (volgens vrienden en mezelf) -> rustig, ik laat anderen in hun waarde en kan goed luisteren.

- Negatieve instelling (volgens vrienden en mezelf) -> hier kan ik even niks van maken, maar misschien is het volgende een voorbeeld?

Ik zeg niet dat dit precies klopt met hoe jij bent, maar alleen hoe je het óók zou kunnen zien. Met de laatste opmerkingen heb ik wat meer moeite. HOe kun je nou het goede van mensen niet in zien, en tegelijkertijd misbruik van je laten maken? Dat vind ik ook erg in tegenspraak met elkaar. Als het alleen gaat om niet het goede kunnen zien denk ik 'ok, misschien ben je ook wel realistisch'.

Karaktereigenschappen zijn heel moeilijk te veranderen. Gedrag is echter wel te veranderen. De puntjes die je op het eind noemt, zijn daar goede voorbeelden van. Als jij niet het goede van iemand inziet/vooroodelen hebt, kun je jezelf best dwingen om één goed iets van iemand te zoeken (hij heeft wel lieve ogen zeg!) of te kijken hoe je je eigen vooroordelen ontkracht.

Dit moet je dan natuurlijk wel willen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven