inductie koekepan

08-12-2010 15:59 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
we hebben sinds kort een nieuw huis, en ik moet nu inductie koken. Gaat op zich prima,, alleen heb ik met 1 koekepan problemen. Vorige week wou ik pannekoeken bakken maar in het midden brandde de pannekoek aan, terwijl de zijkanten nog vloeibaar bleven? Doe ik iets fout, of is de pan te groot? Alle vier de pitten (die ronde dingen) zijn even groot
Voor inductie moet de onderkant van de pan helemaal recht zijn. Als je de koekenpan hiervoor gebruikt heb op gas, dan kan deze verbogen zijn en wordt de warmte niet goed over de pan verdeeld.
Als je deze pan ook hebt gebruikt op gas, is deze krom gertrokken.

Dan staat hij hol, dus in het midden omhoog.
het is een nieuwe pan, speciaal gekocht! Mijn oude koekepan deed het inderdaad niet op inductie. De kookpannen wel
Ik zou het 'gas' iets lager zetten, dan duurt het langer, maar wordt de pannenkoek als het goed is gelijkmatiger gaar.
ik hoop dat dat de tip is! Ik heb nl ook een kleinere pan gekocht, en daar lukt het wel in.
Nou had ik gister precies hetzelfde probleem!! Ik heb 3 pannekoeken weg gegooid en toen een nieuwe koekepan gepakt. Vriend vertelde mij(zijn huis) dat dit een speciale pan was, midden gloeiend heet, zijkanten langzamer warm. Hij deed hier altijd zijn biefstuk en gebakken aardappeltjes tegelijk in. Geen idee of hij daarvoor bedoeld is, maar ik vind het een rot pan! Zijn pan was overigens ook nooit op gas gebruikt hoor.
Bij inductie is het van belang dat de pan niet groter is dan de plaat.

@Mirrimpie, van een dergelijke pan heb ik nog nooit gehoord.
De pan is inderdaad groter dan de plaat, zou dat het probleem zijn?
Is het niet zo dat je 'pit' 2 standen heeft? Je kunt dan alleen het binnenste rondje gebruiken van je pit, maar ook het binnenste én het buitenste. Heb ik op mijn inductieplaat ook.
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik zal het boekje er is op na slaan.
En wat voor kwaliteit koekepan heb je gekocht? Ik heb er een keertje één bij de Action gekocht en soms is goedkoop duurkoop. Toen toch maar één van Tefal gehaald. En nooit je hete pan afspoelen met koud water, dan trekt hij ook krom.
Het is geen Tefal pan. Een eigen merk van de blokker geloof ik. Ik vond de Tefal pannen voor inductie zo vreselijk duur. Maar als ik er nu één bij moet kopen ben ik waarschijnlijk duurder uit
Het is geen koekepan, maar een koekenpan!
Ik heb sinds een tijdje ook inductie en het bevalt uitstekend, juist vooral met het pannenkoeken bakken! Heb zelf 3 maten koekenpannen (365-serie van de Ikea) en bakken met 2 pannen naast elkaar (die ook wat groter zijn dan het 'rondje') ging prima. Alleen na een tijdje ging 'ie automatisch uit, beetje oververhit kwamen we achter na wat googelen (hadden geen gebruiksaanwijzingen o.i.d. gekregen). Hadden inmiddels pannenkoeken genoeg, dus 't was geen probleem. Weet dus ook niet wat het probleem kan zijn want bij ons werkt het als een trein, ook met grote pannen.
@Xander 69: Daar heb ik op gegoogled ( Volgens het Witte Boekje (2006) is het allebei mogelijk. In het Witte Boekje is het wel of niet schrijven van een tussen-n een vrije kwestie: de taalgebruiker mag dat zelf bepalen.)

@Elisabeth24: Verder bevalt het ook prima, Ik zal wel iets niet goed doen. En binnenkort maar eens shoppen bij Ikea.
Tja, koekepan, koekenpan..... Geen spellingscontrole op de laptop en geen zin om na te denken. Kippesoep, kippensoep ik weet het allemaal niet meer hoor tegenwoordig.

Ik zou als je toch even met iets rechts (een waterpas ofzo) kijken of de bodem niet krom is. Als je denkt dat het aan de pan ligt en je ze net nieuw hebt én je het bonnetje nog hebt, zou ik terug gaan naar de winkel. Wie weet heeft één van de verkoopsters die pan wel uit haar handen laten vallen (ik heb er zelf járen geleden als zaterdaghulp gewerkt). Of bel even naar de algemene klantenservice met je probleem, zodat je niet in discussie hoeft in de winkel. Maar dan moet het dus wel aan de pan liggen.
Ik heb er iets rechts langs gehouden. De buitenste rand is iets hoger dan het midden. Dus volgens mij raakt het middelste gedeelte dan niet de "pit". Maar ik heb de pan al een tijdje, en ook wel saus ed. in gemaakt, zou je er dan nog mee terug kunnen gaan? (als ik de bon nog heb trouwens)
Ik weet ook niet hoe lang er garantie op zo'n pan zit. Kun je niet via de internetsite van Blokker je vraag stellen, of je hem om mag ruilen voor een nieuwe pan? Ik zou er wel een mailtje aan wagen. Ik vind het in zo'n winkel altijd zo moeilijk dan is het maar net welke verkoopster je treft. De één is weer makkelijker daarin dan de ander.
ik ga er inderdaad maar eens een mailtje aan wagen. Je weet maar nooit!
even op dit oude topic reageren... ik sta op het punt om over te stappen van gas naar inductie. het wordt een AEG HK764403 met 4 pitten van max 210mm, die je ook kunt samenvoegen. Ik zie dat bij bijna alle inductieplaten de max grootte 21cm is, maar mijn koekenpan is 28cm en ook mijn soeppan is 24 op de bodem, wil dat zeggen dat ik kleinere pannen moet gaan gebruiken? of is het net als bij gas dat de warmte uitvloeit naar de buitenkant vd pan? iemand ervaring??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven