Zwanger en misselijk

09-12-2010 11:57 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kampt er ook op het moment met de bekende zwangerschapsmisselijkheid en wil zijn ei er graag over kwijt? Bij mij begon de ellende in week 6 en kom eigenlijk nergens meer aan toe...
Herkenbaar. Hier was het tot 20 weken. In tegenstelling tot alle adviezen, hielp hier juist een vette hap. Ik ontbeet met een vet croissantje ham/kaas, op brood ook vettig beleg. Op die manier was het goed te doen. Zodra ik overging op de crackers e.d. die iedereen je aan raadt ging het bij mij helemaal mis.

Je kunt eventueel een glas cola drinken. dat hielp ook nog wel eens (natuurlijk niet de hele dag cola, maar zo op de ergste momenten)
Bij mij hielp ook een vette hap! Had er gek genoeg ook veel zin in, terwijl ik ook heel misselijk was. Ik voelde me eigenlijk het best als ik at, vreemd...

Veel sterkte gewenst, het is toch een kwestie van uitzitten, heel vervelend, maar het gaat over, echt waar. Bij mij bij 12 weken, maar dat is bij iedereen weer anders!
Ik had er niet zoveel last van, maar mijn Tip Van De Dag: cola!
Ik heb alleen de eerste 2 maanden last van misselijkheid gehad daarna niet meer (ook nooit hoeven overgeven), wat ook schijnt te helpen is een lepeltje appel-azijn.

Maar bij mij was het alleen `s ochtends en hielp het het beste om zo snel mogelijk iets te eten.

In ieder geval sterkte voor nu en hoop dat het snel over gaat en daarna genieten! (het eerste en laatste trimester van je zwangerschap zijn het zwaarst dus je hebt helaas meestal maar 3 maanden dat je je kip lekker voelt maar dan ga je nestelen hahaha dus dan krijg je het heel druk;-))

Groetjes.
Hee,

Ik heb er ook enorm last van gehad. Zelfs water bleef niet zitten. Ik heb Emesafende geslikt (kun je altijd op google'n).

Bij mij hielp gele vla om dingen te neutraliseren, maar ik ben zo'n 10% van mijn lichaamgewicht kwijtgeraakt.

Gewoon dat eten waar je je zelf goed bij voelt, pizza werkte bij mij ook wel.Je kindje 'pakt' wel dat wat hij/zij nodig heeft. Eventueel aanvullen met zwangerschapsvitamines (niet de normale!), maar ik had het idee dat ik hier ook misselijk van werd, dus ben hier vlot weer mee gestopt.

Drinken is het belangrijkst, waterijs is een goede vervanger (maar misschien weer-technisch niet zo'n goede aanrader).

Het is vanaf een week of 20 beter gegaan. Nu, met 34 weken, voel ik me kip lekker.

Succes, je moet door!

En ja, je mag mopperen op de mensen die je vragen om je roze wolk
Herkenbaar Laura! Ik ben nu ruim 8 weken zwanger en sinds 2 weken behoorlijk beroerd. Na een paar dagen dacht ik te weten wat ik wel en niet kan verdragen, maar dat wisselt dus ook per dag. Heb vanochtend vroeg een krentenbol getegen, daarna een saucijzenbroodje (was in het zkh en had er ineens zo'n trek in) en net wat yoghurt. Bij mij helpt het iig om, om de 3 uur iets te eten. Heb al een paar keer gehad dat iets toch niet zo goed viel en dat komt er dan net zo hard weer uit. Vooral het avondeten vind ik lastig. Het lijkt wel of het niet verteerd. Blijft tot 's nachts als een blok in m'n maag liggen. Prik drinken (en flink boeren ) lucht op.

Ik hoop voor je (en voor mezelf!) dat het met 12 weken over is.
Waterijsjes werkt bij mij trouwens ook.
hier 9 weken zwanger en al misselijk vanaf 2 weken voordat ik getest heb... Het begint nu idd vormen aan te nemen die ik niet zo grappig vind... Vette hap helpt enorm maar eigenlijk alles zolang maag maar iets van vulling heeft. Duurde bij de eerste tot ongeveer week 14. Ben al over de helft!!
Even een suffe vraag van een nog nooit zwanger geweest en zal ook nooit zwanger worden vrouw; waardoor komt die misselijkheid tijdens de zwangerschap en waarom heeft de ene vrouw geen last, de andere wel maar niet zo erg en de ander juist heel erg?
quote:Erwt schreef op 09 december 2010 @ 12:05:

Ik had er niet zoveel last van, maar mijn Tip Van De Dag: cola!Lauwe cola? Of kan koude cola ook?
komt naar alle waarschijnlijkheid door het Hcg hormoon.Je kunt ook verschil in misslijkheid merken. Elke drie dagen verdubbelt het Hcg en ben je dus ook meer of anders misselijk. Maar waarom de een er wel en de ander niet last vanheeft hebben ze volgens mij nog niet kunnen achterhalen...
Ik ben 10 weken zwanger en met name 's avonds misselijk. Aan avondeten moet ik momenteel niet denken. Ik probeer overdag goed te eten (in het weekend eet ik soms 's middags warm) en te drinken, dan is het niet zo erg als ik 's avonds niets eet. Prik drinken helpt ook wel en heb ook het idee dat vet(ter) eten mij ook beter bevalt. En wat vreemd is, als ik ergens anders ben, dan smaakt het eten me stukken beter. Gisteren ben ik bij mijn ouders geweest en heb ik zowaar weer eens warm gegeten gisteravond !

Het is echt zo verschillend, wat voor de een goed werkt, helpt voor de ander juist niet. Maar ... het gaat beter worden. Bij mij hopelijk nog een week of 2 (bij mijn eerste was het na 12 weken voorbij). Sterkte !
Ben nu 27 weken zwanger en ook erg misselijk geweest. Wat bij bij hielp het onder controle te houden was: elke anderhalf uur iets eten, zo voorkom je dat je misselijk wordt.

Ik at (eet nog steeds) veel fruit, boterham met beleg (als ik te licht at werd ik na een half uur weer misselijk), crackers, beschuit, yoghurt of kwark met muesli met fruit.

S'avonds at ik waar ik zin in had, vaak waren dat geen warme maaltijden, die kon ik niet goed verdragen (wat betreft geur waar ik misselijk van werd).

Voor het slapen gaan om een lege maag te voorkomen warvan je wakker wordt door de misselijkheid die dan opkomt, warme melk of een beschuitje eten met iets erop is prettig.

Verder ben ik gembertabletten gaan slikken, hielp ook heel goed. Uit wetenschappelijk onderzoek zijn er aanwijzingen dat dat goed helpt tegen zwangerschapsmisselijkheid.

En verder natuurlijk vitamine b-totaal complex slikken (in emesafene zitten dezelfde bestanddelen als in B-totaal), had het idee dat dit alles bij elkaar hielp om het goed onder controle te houden.

Dus juist eten ook al ben je misselijk, want niet eten maakt het nog veel en veel erger.

Sterkte!
hoef niet te spuugen maar ben de hele dag door net niet misselijk genoeg voor kotsen maar wel op het randje. Vreselijk vermoeiend! (maar zolang ik maar misselijk bengaat het goed!!)
quote:paloma schreef op 09 december 2010 @ 12:39:

Even een suffe vraag van een nog nooit zwanger gewezen en zal ook nooit zwanger worden vrouw; waardoor komt die misselijkheid tijdens de zwangerschap en waarom heeft de ene vrouw geen last, de andere wel maar niet zo erg en de ander juist heel erg?Vind het helemaal geen suffe vraag! Heb hem zelf ook gesteld aan mijn gynaecoloog. Hij vertelde dat het eigenlijk nog steeds niet helemaal duidelijk is hoe het komt. Dat het met hormonale veranderingen te maken heeft is aannemelijk. Het zwangerschapshormoon HCG komt de eerste 12 weken tot een piek en zwakt vanaf ong week 16 weer af. Dat zou een oorzaak kunnen zijn. Maar waarom de één 9 maanden lang over moet geven en de ander nauwelijks misselijk is dus (volgens mijn gyn) niet helemaal duidelijk.
quote:paloma schreef op 09 december 2010 @ 12:39:

Even een suffe vraag van een nog nooit zwanger gewezen en zal ook nooit zwanger worden vrouw; waardoor komt die misselijkheid tijdens de zwangerschap en waarom heeft de ene vrouw geen last, de andere wel maar niet zo erg en de ander juist heel erg?Yep, een overdosis aan HCG hormoon! Het ene lichaam kan het het wel verwerken naar verloop van tijd het ander niet. Mijn goede vriendin is ook zwanger (18 weken) en is nog steeds heel de dag ziek zwak en misselijk echt zielig, zij kan er dus niet tegen, tegen deze hormoon overdosis.
Nu bijna 7 weken zwanger en ook erg misselijk, maar gelukkig nog niet hoeven overgeven. Het eten helpt wel iets, maar zelfs dan komt het met vlagen. 's ochtend helpt een lolly in mn mond erg goed, dus daar geef ik nu maar aan toe. Maar het is wel een beetje een gek gezicht (vanochtend vroege dienst en dus al om half 7 met lolly op de fiets ).
Ik ben ook enorm misselijk geweest (en uitgedroogd van het constant overgeven -ook 's nachts) . Google eens op "hyperemesis gravidarum". Waarschuwing, je wordt er niet echt vrolijker van.

Het is idd niet duidelijk waarom de ene zwangere doodziek wordt en de ander nergens last van heeft. Ik heb acupunctuur gehad en volgens de acupuncturist is er een relatie tussen de maag en de baarmoeder en als die verstoord is, is misseiljkheid het gevolg. Ok, nu ben ik enorm kort door de bocht en ik kon al die informatie niet onthouden toen ik zo ziek was, maar ik geloof dat het volgens haar daarop neer komt. Met acupunctuur ging het beter. Ze gaf me ook voedingsadviezen en toen ik dat toepaste ging het ook een stuk beter. Ik was nog steeds behoorlijk misselijk, maar ik hoefde niet meer tientallen keren per dag over te geven (dertig keer per dag was al een hele verbetering... ;)).

Ik hoop van harte dat het bij jou onschuldig is en blijft. En anders is er hulp in de vorm van medicatie, sondevoeding en infuus. En, in het alternatievere circuit, acupunctuur.
Hee lieve meiden! Allemaal gefeliciteerd met jullie zwangerschap!

Maar er is echt een goed middel tegen die misselijkheid! Vraag je huisarts er maar om, het heet Emesafene en het is veilig te gebruiken tijdens de zwangerschap.

Ik heb zelf bij mijn eerste zwangerschap wekenlang met een groen hoofd doorgeleefd en gewerkt met een emmer onder mijn bureau. Toen ik zwanger werd van de tweede begon het gedonder opnieuw en heb ik aan de bel getrokken. Door die medicatie kon ik weer gewoon werken en voor mijn oudste zorgen. Zonder kon ik alleen maar als een natte dweil op de bank hangen.

Sterkte en succes allemaal!
Ik ben vandaag precies 9 maanden zwanger en ik ben VRESELIJK misselijk geweest. Niet gewoon een beetje niet lekker, maar echt de hele dag overgeven en ellendig. Ik heb alles geprobeerd, vanillevla, cola, gemberthee, beschuitjes bij bed, rennies. Niets hielp. Wat een ellende, En overal staat: het hoort erbij.

Ik ben naar de huisarts gegaan, ook al stond overal dat die niks voor je kan doen. Ik was kilo's afgevallen en er behoorlijk klaar mee. Van hem kreeg ik Emesafene. Een veilig middeltje tegen braken. En dat heb ik eigenlijk tot vorige week geslikt. Steeds wel geprobeerd te stoppen, maar dan was ik weer net zo misselijk en overgeven etc. Ik ben onder controle geweest van verloskundige, huisarts en gyno. Bloed prikken etc. Ze konden niets vinden wat een reden kon zijn voor de misselijkheid. Het enige wat hielp waren die pilletjes. En natuurlijk wilde ik die pilletjes liever niet ivm gevaar baby enzo. Maar wat moet dta moet. Niks eten en overgeven is ook geen optie gedurende 9 maanden.

Als je het niet meer volhoudt: naar de huisarts. Huppatee
Hai,

ik ben nu 19 weken en al vanaf de bevruchting kotsmisselijk. Heb helaas net als postzegel ook hyperemesis. Ik heb tot nu toe 2 maal in het ziekenhuis aan het infuus gelegen. Ook de "door velen hier genoemde" emesafene gehad. Met daarna primperan (deze is sterker). Helaas hielp dit niet veel en uiteindelijk helemaal niet meer omdat als je het lang achter elkaar gebruikt de werking ervan verzwakt.

Nu gaat het eindelijk wat beter maar nog steeds dagelijks misselijk en ook nog steeds overgeven.

Mij conditie is gedaald naar een dieptepunt en heb al vanaf 6 weken moeten stoppen met werken. Ben nu eindelijk weer begonnen voor een paar uur per week. Heb er lichamelijk en geestelijk erg onder te lijden gehad (en soms nog) en wat het moeilijk maakt is dat ik niet kan genieten van de zwangerschap.

Ik hoop dat het bij jou snel overgaat en wel snel kan gaan genieten van de leuke kanten! Hoever ben je nu?

Let goed op dat je niet uitdroogt (als je ook overgeeft)

Mij werd afgeraden om koude dingen te eten, ook drinken haalde ik van te voren uit de koelkast. Dit kan te zwaar op je maag vallen. Eet wat je lekker vindt en trek in hebt, beter ongezond dan helemaal niks.

Sterkte! Ook voor de anderen

P.S. Ook bij mij blijft vette hap veel beter zitten dan andere dingen.
Dank voor de antwoorden. Ik heb ooit eens van iemand gehoord, die ook zo misselijk tijdens haar zwangerschap was, dat het enige wat zij binnen konden houden was bouillon getrokken van een biologische kip. Je verzint het toch niet. Nou ja, veel sterkte voor alle misselijke aanstaande moeders onder ons.
Leuk al die adviezen van jullie. Bedankt!

Toevallig gepland vanavond patatje te eten dus kijken hoe dat gaat vallen. Grappig dat waterijs wordt genoemd. Daar ben ik vorige week ook toevallig aan begonnen. Het is toch een soort van vocht dat je in kleine beetje binnenkrijgt en de suiker zorgt voor een beetje energie.

@vera: wij gaan ongeveer gelijk op Ik zit in mijn 7e week. Wanneer ben jij uitgerekend? Ik 29 juli volgend jaar.

@lavendelrosa: van welk merk waren die gembertabletten? Ik heb zelfvanmorgen voor het eerst gemberthee gedronken en dat leek wel te helpen. Voor even dan…

@diva-mamma: is ook bekend waardoor het bij de ene zwangerschap heftiger kan zijn dan bij de andere? Maak je dan bij de ene meer van dat hormoon aan ofzo?

@loessie: welke lolly’s neem jij?

@tinus: is Emesafene ook geschikt als je niet braakt maar voor je gevoel wel steeds tegen het randje aan zit?

@jajetje: gefeliciteerd! Wanneer ben je uitgerekend?

@mooirood: wat vervelend voor je, zeg! Dat niet kunnen genieten van je zwangerschap herken ik wel. Niet dat ik het zo erg heb als jij maar meer doen als beetje slapen en bankhangen zit er niet bij. Vreselijk dat passieve gedoe. Voelt echt als een straf! En ik ben pas 7 weken… Pfff….
@ Laura: Voor zover ik weet is Emesafene een middel tegen misselijkheid, niet tegen braken. En je hebt het ook in zetpil-vorm voor als je zo misselijk bent dat je zelfs geen tabletjes binnen kunt houden.

Zelf heeft het me heel erg geholpen, samen met de andere truuk: zorgen dat je de hele dag door kleine beetjes eet. Je maag moet gevuld zijn. Dat is ook de reden waarom je 's morgens vaak het ergste misselijk bent en het beste iets kunt eten voor je uit bed gaat. (al ging bij mij die eerste cracker in de morgen vaak weer dezelfde weg als tie gekomen was...)

Wat betreft het patatje: vaak is het tijdelijk wel lekker om iets vets te eten, maar heb je er daarna juist weer meer last van. Kwestie van uitproberen wat goed gaat. En zeker geen dingen eten waar je geen trek in hebt want dat gaat geheid fout.

Kan me herinneren dat ik zelf bij beide zwangerschappen al misselijk werd bij de gedacht van brood alleen. Ik heb ook een keer een zak chips leegegeten omdat het het enige was waar ik geen afkeur van had. Maar die chips heeft me geen goed gedaan achteraf...

Succes allemaal! Het is waardeloos, maar bedenk dat het meestal na een week of 10 wel minder wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven