Dagbehandeling gestopt en nu?

09-12-2010 17:11 30 berichten
Hallo,

ik plaats mijn verhaal hier in het kort omdat ik hoop dat er wat tips of ervaringen komen. Zelf kom ik er niet echt uit.

Na jarenlange klachten van somberheid, angst, dwangmatig gedrag en steeds weer terukerende patronenen ben ik een paar maanden geleden in dagbehandeling gegaan. Voornamelijk voor de dwang en angst.

Daarvoor had ik al verschillende psychologen gehad. Omdat ik tegen het eind van de behandeling loop en ik niet op het niveau zit, waar je normaal zou moeten zitten in deze fase is besloten om te stoppen met de behandeling. Omdat het niets toevoegt en ik er niet meer kan halen.

Mijn klachten zitten erg diep en waren niet in een half jaar genoeg te verbeteren. Zelf zit ik soms te denken aan trekken van persoonlijkheidsstoornissen.

Ik krijg nog een aantal nazorg gesprekken over hoe het verder moet maar ik moet zelf met een plan komen.

Maar wat kan ik in godsnaam nog doen? Ik zag deze behandeling als mijn laatste hoop en heb al jarenlang klachten.

Ik ben erg wanhopig en het maakt me zo bang...
Alle reacties Link kopieren
Second opinion aanvragen?

Ben je al eens een keer goed getest, psychologisch? Dit omdat je denkt trekken van een PS te hebben. Waarom komt de dagbehandeling niet met een alternatief?
Er is nooit een officiele diagnose gesteld door een psychiater ?

Er is nooit verder gekeken of er een samenhang is tussen alle verschijnselen en daar een etiketje op geplakt ?

Zo nee, dan zou ik overwegen om een traject in te gaan van diagnosestelling om zo een gerichte behandeling te krijgen.

Zo ja, dan kan ik mij voorstellen dat een volgende stap wellicht klinische behandeling zou kunnen zijn. Dus een opname.

Sterkte in ieder geval !
Ik zou zeggen doe eerst eens een rondje diagnoses zoeken (psychologische onderzoeken etc.) en laat voor de zekerheid je lichamelijke waardes eens nakijken door de huisarts.
Mijn waardes zijn bij de huisarts bekeken en dat is allemaal goed. Ik heb wel een een po gehad maar heb geen diagnose daaruit gekregen.

Zij gaan wel met me meedenken maar ik moet zelf aangeven waar ik aan wil werken en dan gaan zij kijken of dat mogelijk is enzo. Kan je zo maar overal om een po vragen?
Als je zegt dat de problematiek zo diep zit en te groot/te zwaar voor een dagebehandeling...dan is t misschien tijd voor langdurige opname.

Orienteer je es via internet op verschillende plekken.

bv. www.deviersprong.nl
Het is niet dat mijn problemen te zwaar zijn voor dagbehandeling maar die behandeling was niet passend voor mij. Over opname is nooit gesproken

Ze zeggen juist dat ik meer uit me zelf moet halen en dat ik nu voornamelijk voor structuur daar zit en dat is niet de bedoeling.
quote:Mj1984 schreef op 09 december 2010 @ 17:55:

Mijn waardes zijn bij de huisarts bekeken en dat is allemaal goed. Ik heb wel een een po gehad maar heb geen diagnose daaruit gekregen.

Zij gaan wel met me meedenken maar ik moet zelf aangeven waar ik aan wil werken en dan gaan zij kijken of dat mogelijk is enzo. Kan je zo maar overal om een po vragen?

Kun je dan niet beter nog eens navragen wat de uitkomst van het PO geweest is? Daar zijn mogelijk wel adviezen uit voortgekomen.

En het is niet gebruikelijk zomaar ergens alleen een PO aan te vragen. Op sommige plekken wordt het vooral gekoppeld aan een behandelplan.
En weet je om wat voor reden de behandeling niet passend is?
Maar zonder diagnose kom je toch niet in aanmerking voor behandeling (voor vergoeding dan)?
ik zat op de afdeling angst en dwang, daar werd voornamelijk gewerkt aan bepaalde doelen. Dingen weer durfen en laten..Bij mij ligt het probleem meer dat ik vaak somber ben en angstig zonder reden. Ook misschien wel een verleden wat mee speelt.
Als het wel blijkt dat er en persoonlijkheidsproblematiek is, is daar een bepaalde behandeling voor?
quote:Mj1984 schreef op 09 december 2010 @ 20:49:

ik zat op de afdeling angst en dwang, daar werd voornamelijk gewerkt aan bepaalde doelen. Dingen weer durfen en laten..Bij mij ligt het probleem meer dat ik vaak somber ben en angstig zonder reden. Ook misschien wel een verleden wat mee speelt.

Heb jij ook aan doelen gewerkt dan?

Wil je ook dingen durven en oefenen? Of durf je dat niet aan?

het is wel logisch (en niet lullig bedoeld hoor) dat JIJ moet aangeven wat je wilt.
quote:Mj1984 schreef op 09 december 2010 @ 21:04:

Als het wel blijkt dat er en persoonlijkheidsproblematiek is, is daar een bepaalde behandeling voor?

Ligt eraan welke problematiek.

Het zal zich met name richten op het leren omgaan en leven met de problematiek
Zou je het prettig vinden als er een duidelijk profiel uitkomt? Zou je dat beter kunnen accepteren dan angstklachten waarvan je niet weet waar het vandaan komt?
Voor persoonlijkheidsproblematiek zijn ook dagbehandelingen.

Ik heb in ongeveer hetzelfde schuitje gezeten, en het was echt balen dat ik van drie dagen in de week naar niks ging, je bent dan echt even aan je lot overgeleverd.

Ik ben toch zelf weer naar een anders instelling gegaan, en heb nu een psycholoog waar ik heel goed mee op kan schieten. Ben nu ruim een half jaar bezig een keer per week, en het gaat erg goed.

Dus maw, gewoon verder zoeken totdat je iemand vind waar je een klik mee hebt. Succes!
@juliana: Ik heb zeker ook aan doelen gewerkt. Ik heb ook wel geleerd tijdens de behandeling en inzicht gekregen maar verder stagneerde het. En het zou mijn idd rust geven als ik een diagnose zou krijgen. Dan weet ik dat er echt wat is....het is nu allemaal zo vaag en wanhopig.

@Annemie800: Fijn om te lezen dat het bij jou uiteindelijk wel goed is gekomen. Heb je dezelfde behandeling als bij je vorige instelling?
Mj: In je behandelplan staat toch een diagnose? Anders kan er toch geen behandelplan opgesteld worden?

Mijn vorige instelling was een deeltijddagbehandeling, dus heel veel verschillende therapieen. Nu heb ik een keer per week, 1 uur gesprekstherapie, en een uur psycho motore therapie. Maar in die twee uur per week bereik ik veel meer dan bij de vorige instelling in 24 uur per week
Als het goed is staat er in je behandelplan inderdaad een diagnose. En ik neem aan dat dat een angst- of dwangstoornis is omdat het een deeltijdbehandeling geweest is gericht op die klachten.

Wat stond er in dat PO?
quote:Mj1984 schreef op 09 december 2010 @ 21:31:

@juliana: Ik heb zeker ook aan doelen gewerkt. Ik heb ook wel geleerd tijdens de behandeling en inzicht gekregen maar verder stagneerde het. En het zou mijn idd rust geven als ik een diagnose zou krijgen. Dan weet ik dat er echt wat is....het is nu allemaal zo vaag en wanhopig.

Dan moet je zoeken naar mogelijkheden voor verdere diagnostiek.

Fijn dat je al vooruit bent gegaan, dat is belangrijk om ervaren te hebben. Balen van het stagneren, maar heeft vaak een goede reden.

Is het PO wat je gedaan hebt ooit gericht op persoonlijkheidsproblematiek?
Ik zit nu ook vooral met de vraag of mijn verleden er iets mee te maken heeft, Mijn vader was niet echt een alcoholist maar had wel een probleem. Vaak dronken en mij ook gekwetst. De laatste jaren gaat het erg goed maar kan het zijn dat zoiets zo veel psychische problemen uit voort komen?

Mijn broertje en zus hebben nergens last van.
Er is allang een diagnose gesteld, maar ze vinden het leuker om er geheimzinnig over te doen en niks te vertellen.

Maar als je een persoonlijkheidsstoornis hebt, wat zou dat dan toevoegen of wat zou de behandeling anders maken?
quote:PoisenIvy schreef op 09 december 2010 @ 23:26:

Er is allang een diagnose gesteld, maar ze vinden het leuker om er geheimzinnig over te doen en niks te vertellen.

Hoe kom je daar bij?

quote:Maar als je een persoonlijkheidsstoornis hebt, wat zou dat dan toevoegen of wat zou de behandeling anders maken

Heel wat denk ik, in elk geval een behandeling daar op afstemmen.

En daarbij kan het in een acceptatieproces bijdragen

Of zie jij dat anders?
Ja dat zou ik heel prettig vinden, dan kan ik het inderdaad beter accepteren.

Ik heb hier ook wel het po liggen en dat is ook wel met me besproken maar geen diagnose gekregen. Meer laten zien waar ik hoog op scoorde.

@drift: de reden dat het niet passend is, is dat ik niet op het niveau van de behandeling zit waar je normaal in zou moeten zitten in deze laaste fase. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn zeggen ze, dat iemand zijn best niet doet (ik wel) of dat het probleem ingeroester is dan ze dachten
quote:Mj1984 schreef op 10 december 2010 @ 17:50:

Ja dat zou ik heel prettig vinden, dan kan ik het inderdaad beter accepteren.

Ik heb hier ook wel het po liggen en dat is ook wel met me besproken maar geen diagnose gekregen. Meer laten zien waar ik hoog op scoorde.

@drift: de reden dat het niet passend is, is dat ik niet op het niveau van de behandeling zit waar je normaal in zou moeten zitten in deze laaste fase. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn zeggen ze, dat iemand zijn best niet doet (ik wel) of dat het probleem ingeroester is dan ze dachten

Afhankelijk van waar het PO op gericht geweest is is het ook niet zomaar mogelijk dat er een diagnose uit naar voren komt.

Vervelend dat de behandeling vastloopt ondanks dat je je best doet. Ik kan me inderdaad voorstellen dat voor het waarom daarvan meerdere oorzaken te bedenken zijn. Dat zijn denk ik ook dingen die je met je behandelaren zal moeten gaan bespreken.

Afhankelijk van wat er gedacht wordt dat de reden is bij jou kan er gekeken worden naar andere behandelmogelijkheden. Algemeen wordt er vanuit gegaan dat herstel van angstklachten zeker mogelijk is bij persoonlijkheidsproblematiek, het gaat echter langzamer dan wanneer er geen persoonlijkheidsproblematiek zou zijn. Ook bereik je niet altijd het resultaat dat iemand kan bereiken zonder persoonlijkheidsproblematiek.

Wat er met jou aan de hand is weten wij natuurlijk ook niet. Ik kan me wel voorstellen dat het voor jou heel moeilijk is daarmee bezig te zijn. Want je had natuurlijk gehoopt dat deze behandeling afdoende zou zijn.

Is het je eigen idee dat je misschien wel een persoonlijkheidsstoornis heb (of trekken van) of is dat tegen je gezegd door een behandelaar?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven