onzeker door mening van anderen

10-12-2010 19:09 34 berichten
ik ben meestal best wel bang voor wat anderen van mij als persoontje en mijn acties vinden.

Zowel mensen die belangrijk voor me zijn als mensen waar ik helemaal niks mee heb.

Ik laat me daar best wel door lijden.

Uiteraard is de mening van dierbaren veel belangrijker dan die van mensen die verder van je staan, maar tot op zekere hoogte.

Ik ben zoiezo wel een onzeker typje, en ik weet dat ik niet de enige ben, maar ik overdrijf er echt een beetje in.

Nu weet ik wel dat het geen bal uitmaakt wat een ander van je vindt en dat je er ook zeker niet over moet gaan piekeren, maar op een of andere manier werken die gedachten niet bij mij.

Nu denk ik niet dat er een 'toverspreuk' voor is,

maar ik ben toch benieuwd hoe anderen dit doen en of mensen tips hebben.
....Toverspreukje proberen?

Zolang je buiten jezelf datgene zoekt wat alleen kan worden gevonden binnen jezelf, zul je het niet vinden.

Met andere woorden.......probeer de dingen die je als persoon nodig hebt uit jezelf te halen.

De kracht ligt immers in jezelf....liefde...kunde.....vertrouwen en nog meer.

Wees in grote lijnen niet afhankelijk van een ander, maar van de keuze van jezelf.

Hoe lastig soms ook,het is een groeilijn

Sterkte
Alle reacties Link kopieren
quote:Ik laat me daar best wel door lijdenFreudiaanse verspreking?
Ik heb dit in extreme mate, maar bij mij is het ook onderdeel van persoonlijkheidsproblematiek.

Ik kan er ook slecht tegen als mensen een andere mening hebben dan ik, over iets dat ik zelf heel erg goed/leuk/grappig vind.

Ik krijg een enorme woede en frustratie over me heen, die ik écht niet kan relativeren.

Heb geen tips voor je, omdat ik er zelf zo erg last van heb.
ste dat vind ik ook zo lastig, als mensen een andere mening hebben. ik heb dan de neiging om kwaad te worden zolang ze niet vinden wat ik vind.

tutje; bedoel je het woord lijden? ik ben vrij goed in spelling, maar of dit nu met een korte of lange ij moet, geen idee...

bright; idd vrij ingewikkeld wat je zegt.

bedoel je met bijv. keuzes maken dat je ipv denken; als ik dit kies vindt die en die vast dit.... kiest wat voor jezelf het beste voelt ipv bang te zijn voor de mening van een ander?

wat het ook is, als mensen hun mening geven trek ik me dat erg snel persoonlijk aan. kun je zeggen 'dat moet je niet doen', maar dat is makkelijk gezegd dan gedaan.

bedankt in ieder geval voor jullie reacties.

en nogmaals 1 bepaald zinnetje wat zorgt dat ik me daar nooit meer druk om maak bestaat natuurlijk niet.

denk ook dat ik moet accepteren dat ik pieker. dat hoort bij het 'mens zijn'.
Het is me al eerder opgevallen dat je topics opent waar dit inderdaad in naar voren komt.

Je lijkt het erg belangrijk te vinden wat anderen vinden. Is ook helemaal niet raar, lijkt me best logisch en menselijk. Maar het lijkt me niet de bedoeling dat je je er door laat leiden.

Ik denk bij je topics wel vaak: kom op nou, missphoebe!!! Ga nou gewoon eens voor wat jezelf vindt! Daarmee bedoel ik overigens niet dat je geen rekening hoeft te houden met anderen, maar wel dat je je bewust bent van wat je zelf nou eigenlijk vindt en dat je daar dan vervolgens ook voor durft te gaan.

Want dat is toch wat je wilt?

Wat is het ergste dat er kan gebeuren?

Andere mensen mogen hun mening hebben. Ze hoeven het niet met je eens te zijn.

Maar jij mag ook jouw mening hebben. En je hoeft het ook niet altijd met anderen eens te zijn.

Ik snap wel dat het moeilijk is hoor, ik heb er zelf ook wel eens last van.

Heb je hier ook hulp voor of is het iets om te overwegen? Weet je waar het vandaan komt?
Mooi omschreven trouwens, BrightMind.

Ben het er wel mee eens.
Hoe meer zelfvertrouwen je krijgt des te minder word je afhankelijk van meningen van anderen.
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
green bedoelde je bijv. met dat deurbordentopic?

daarbij denk ik achteraf ook 'whatever'. nu ja dat dacht ik voor ik em opende ook al, maar kon het toch niet laten.

ik heb cognitieve therapie gehad waar dat ook ter sprake kwam. maar wil zo graag dat het vanzelf gaat......

ik denk dat het van mijn drang tot perfectie komt.

ik vergelijk mezelf ook nogal met anderen...

ik weet niet waarom, maar je reactie doet me erg goed, alsof je me een spiegel voordoet.
quote:Green_ schreef op 10 december 2010 @ 19:53:

Mooi omschreven trouwens, BrightMind.

Ben het er wel mee eens.Dankje wel Green!
quote:BrightMind schreef op 10 december 2010 @ 20:13:

[...]

Dankje wel Green!
Ja, bijvoorbeeld dat topic!

Het is in ieder geval wel goed dat je je er zelf ook wel bewust van bent!

De drang naar perfectie is ook inderdaad wel een lastig iets; dat herken ik wel.

Het zou inderdaad fijn zijn als het vanzelf zou kunnen veranderen, maar vaak zijn dit soort dingen wel hardnekkig en het heeft tijd nodig om een nieuw (gedrags)patroon te ontwikkelen.

Wat ik trouwens ook heb gemerkt in mijn contact met anderen is dat mensen het vaak meer waarderen als je ook kenbaar durft te maken wat je (belangrijk) vindt en waar je voor staat als persoon. Kortom: wie je bent. Dat maakt je veel oprechter.

En dat is ook wat ik zelf in anderen waardeer!

Natuurlijk zijn er ook mensen die alleen maar dingen willen horen die in hun eigen straatje passen, maar is het voor jou dan de moeite waard om ook hen 'tevreden' te moeten stellen? Wil je dat wel echt?
Grappig. Vanavond openen bijna een half uur na elkaar twee forummers een topic waarin ze sowieso als zoiezo schrijven. Is dat trendy tegenwoordig? Heb het nooit eerder gezien.

Maar goed. On topic. Trouw aan jezelf is het belangrijkst. We leven in een maatschappij waarin we voor ons levensonderhoud strikt genomen niet meer afhankelijk zijn van specifieke anderen. Dus je hoeft niemand naar de mond te praten om in leven te blijven en je hoeft je niet anders voor te doen dan je bent. Dat is een groot goed. Maak er gebruik van, en merk dat mensen eerder gesteld raken op iemand 'uit één stuk' met soms een afwijkende mening of gedrag, dan op iemand die zich meer naar de (vermeende) wensen van anderen schikt dan naar die van zichzelf.
Erger nog, een hoop mensen zeggen 'zo en zo'.
Je moet eigenlijk een soort tefallaagje ontwikkelen en die komt ook wel, met je eigen ontwikkeling mee, heb ik ervaren althans.

Alleen binnenlaten waar jij wat mee wil of kan doen, klinkt dat logisch?

Gewoon proberen dat gevoel niet toe te laten en houden van wie jij ben, dat laatste is het belangrijkste.
quote:Missphoebe schreef op 10 december 2010 @ 19:39:

en nogmaals 1 bepaald zinnetje wat zorgt dat ik me daar nooit meer druk om maak bestaat natuurlijk niet.Ik vind persoonlijk dat deze wel héél erg in de buurt komt:

quote:Missphoebe schreef op 10 december 2010 @ 19:09:

Nu weet ik wel dat het geen bal uitmaakt wat een ander van je vindt en dat je er ook zeker niet over moet gaan piekeren, maar op een of andere manier werken die gedachten niet bij mij.

Nu denk ik niet dat er een 'toverspreuk' voor is,

Eigenlijk is die toverspreuk er dus wel, je gebruikt hem namelijk net erboven. Het euvel is dus niet dat de oplossing heel ingewikkeld is, het euvel is dat je zelf moet leren geloven in de oplossing. Hiervoor zijn denk ik een paar dingen nodig.

Ten eerste mensen die je echt kan vertrouwen en die je echt kunnen aangeven wat ze van je vinden en liefst ook een vrij positief beeld hebben. Die mensen zijn er volgens mij ook zoals je aangeeft.

Ten tweede vooral veel oefeningen. Elke keer dat je jezelf voor de gek houdt (want dat is het) met het belangrijk maken van mensen die mogelijk negatief over je denken dus jezelf vragen of de gedachten van die mensen ergens uit voortkomen en of die mensen überhaupt (nog zo'n duits woord ) echt belangrijk voor je moeten zijn. Zelden zal het antwoord op beide vragen ja zijn (in die gevallen kan je er iets aan doen trouwens). Meestal is het denk ik nee-nee en kan je verder met je leven. Door dit heel bewust te doen kan je uiteindelijk je gevoel voor een deel bereiken hoop ik voor je.

Overigens ben ik ook nog steeds in de fase van het oefenen :P.
Wat ik persoonlijk wel verhelderend vind is, dat uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken (...), dat 1/3 van de mensen je aardig vinden, 1/3 van de mensen je niet aardig vinden en 1/3 van de mensen helemaal geen mening over je hebben.

Kortom, mensen zijn lang niet zo met jou bezig dan jij denkt.
Okay in 1 zin...

"God heeft je 1 gezicht gegeven en jij geeft jezelf een tweede."

William Shakespeare
quote:paloma schreef op 11 december 2010 @ 00:12:

Wat ik persoonlijk wel verhelderend vind is, dat uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken (...), dat 1/3 van de mensen je aardig vinden, 1/3 van de mensen je niet aardig vinden en 1/3 van de mensen helemaal geen mening over je hebben. Nou zullen er natuurlijk altijd ook mensen zijn die die laatste groep het meest vervelend vinden .
quote:YetiMan schreef op 11 december 2010 @ 00:21:

[...]Nou zullen er natuurlijk altijd ook mensen zijn die die laatste groep het meest vervelend vinden .Wat ik heb geleerd heb, is dat sommige mensen (zonder een gefundeerde mening te hebben) "hun bek maar een dauw geven", En wat je volgens mij het beste kan doen, is deze compleet langs je heen te laten gaan, vriendelijk te glimlachen en gewoon door te gaan waarmee je bezig bent. Kortom, negeren.
MissPhoebe

Totdat je nog niet helemaal zeker van jezelf bent is er wel een vrij simpele theorie die je eigen gedachten zichtbaar maakt en je kan helpen om dingen los te laten of niet onnodig persoonlijk te maken, niet alles op jezelf te betrekken.

Heb je weleens van RET gehoord? (Rationele emotieve therapie). Misschien heb je daar wat aan...

Als je van lezen houdt, er zijn boeken over die het principe uitleggen. Misschien ook wel luisterboeken voor als je niet van lezen houdt. Zou je voor kunnen kijken op bol.com

Waar het in het kort op neerkomt is dit...

Bij de theorie van RET wordt gebruikgemaakt van de letters ABC.

A staat voor aanleiding OORZAAK

De B staat voor de bril waardoor je kijkt OVERTUIGING.

De C staat voor consequentie HET GEVOLG.

De kern van de RET komt erop neer dat niet A de oorzaak is van C, maar B.

Het zijn niet de gebeurtenissen (A) in je leven die bepalen hoe je je voelt (C) maar de manier waarop je tegen die gebeurtenissen aankijkt (of: de manier waarop je jezelf van het belang van die gebeurtenissen overtuigt) (B).

Voorbeeld:

Peter wordt wakker met hoofdpijn. Teveel gedronken avond ervoor, enorme kater. Hij doucht zich en gaat naar zijn werk, maar heeft totaal geen zin door zijn kater. Hij zou het liefst op bed liggen de hele dag. Hij is sjago erdoor, ze kunnen hem vandaag maar beter met rust laten denkt ie.

Arie is een collega van Peter. Peter komt op kantoor en Arie zegt "hey Peter goede morgen". Peter zegt niks. Arie zegt nog een keer "hey Petertje goede morgen koffie?". Peter gromt wat en gaat zitten. Arie denkt bij zichzelf, nou ja hij heeft zeker een slechte nacht gehad en gaat zijn werk doen.

Jan is ook een collega van Peter. Jan ziet Peter zitten en zegt "hey Peter goede morgen". Peter zegt niks. Jan zegt "koffie Peter" Peter gromt wat en zegt verder niks. Jan denkt in zichzelf, wat is dat nou, heb ik iets verkeerds gedaan gisteren... misschien is ie boos omdat ik hem niet heb geholpen met die klus. O shit, hoe kan ik dit goedmaken met hem.

Arie en Jan maken hetzelfde mee. Beiden reageren alleen anders en op precies dezelfde reactie van Peter.

En dan kijk je dmv de RET therapie naar waardoor dat komt.

Arie

A

AANLEIDNG/OORZAAK Peter reageert niet, zegt niks terug

B

OVERTUIGING ARIE betrekt het gedrag van Peter niet op zichzelf

C

HET GEVOLG/GEVOEL ARIE voelt zich niet slecht door Peter's houding

Jan

A

AANLEIDING/OORZAAK Peter reageert niet, zegt niks terug

B

OVERTUIGING Jan betrekt Peter's gedrag op zichzelf, het ligt aan iets dat hijzelf gedaan heeft denkt hij

C

HET GEVOLG/GEVOEL Jan voelt zich slecht door Peter's houding. Hij probeert te bedenken wat hij verkeerd gedaan heeft, twijfelt, vraagt zich af hoe hij het weer goed kan maken met Peter. Hij heeft zelf al ingevuld wat hij verkeerd heeft gedaan waardoor Peter niet op hem reageert.

Conclusie... ons leven speelt zich af in ons eigen hoofd. Twee mensen kunnen totaal verschillend reageren op dezelfde input. Je kan alles in het voorbeeld invullen en begrijpen waar je een denkfout maakt en dingen onnodig op jezelf betrekt. Stel dat Peter nou geen kater had en eigenlijk juist boos was op Arie en zich precies zo gedroeg... Arie zal zich er pas mee bezig houden als Peter hem daarop aanspreekt.

Of stel dat Arie een vader heeft die altijd zo gromde als hij boos was op Arie. Dan zou Arie de grom van Peter ook weer anders kunnen interpreteren. Als Arie dan RET theorie toepast, is hij zich bewust van de lading die voor hem op grommen zit... en kan hij denken STOP voor dat ik van alles ga voelen, Peter is niet mijn vader, dus deze grom hoeft niets te betekenen. Ik wacht het even rustig af.

Als Jan het RET principe zou toepassen, had hij zichzelf even een STOP kunnen toeroepen in zijn hoofd en denken... wacht eens even, voordat ik op hol sla... wat gebeurt hier nou precies dat ik mij dit zo aantrek en op mezelf betrek. En dan had hij kunnen bedenken... ik weet niet wat er met Peter is, dus ik moet het ook niet gaan invullen. Ik wacht het even rustig af.
ik vind mezelf gewoon belangrijk dan een ander, dus de mening van een ander kan nooit belangrijker zijn dan mijn eigen mening
quote:meds schreef op 11 december 2010 @ 01:21:

ik vind mezelf gewoon belangrijk dan een ander, dus de mening van een ander kan nooit belangrijker zijn dan mijn eigen meningHeel mooi. Maar wel voor gevorderden
Missphoebe.......

heb je wel eens aan assertieviteitstrainig gedacht?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven