lezen groep 3, zon?

10-12-2010 21:05 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vandaag hoorde ik van de juf van mijn dochter dat ze vanaf maandag een zonkindje is. Dit heeft met de methode veilig leren lezen te maken. Je hebt daarin ster-maan-raket en zon. Of we er de komende weken op willen letten of ze het aankan/verschillen zien thuis.

Ik heb via google niet veel kunnen vinden. Zijn hier moeders met ervaring hiermee? Wat is het verschil, hoe reageerden jullie kinderen thuis? Tips hoe ermee om te gaan? Ze is nog zo jong, deze week 6 geworden.

Bedankt
Zonkindje? Wat voor soort school zit ze? Ik heb er werkelijk nog nooit van gehoord. (gaat nu Googlen!)
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Zonkindje???
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
http://www.veiliglerenlez ... informatie/_Nwsbrf_VLL_p6+7.pdf

Je dochter kan dus al lezen?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Hier ook een groot vraagteken. Wat is dat precies?
voor mij was ze altijd al een zonkindje

Heeft met veilig leren lezen te maken, je hebt ster-maan-raket en zon. Jaja, er gaat een wereld voor je open als je kind naar school gaat. Verder een hele normale school gelukkig!
Zonkindje heeft te maken met de methode. Je hebt maanboekjes (gewone leesboekjes) en zon (extra leerstof voor kinderen die wat verder zijn dan gemiddeld). Een zonkind is een kind dat werkt in een zonboekje. Niets meer en niets minder.

Mijn kinderen zitten op een gewone basisschool, niets zweverigs aan.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Veilig leren lezen? Ik snap er nog steeds niks van en de link doet het bij mij niet.
Dat ziet op verschillen in niveau mbt lezen. Je hebt maan, raket en zon geloof ik. Waarbij maan 'gewoon' is en raket wat beter leest, maar beide niveaus lezen gemeenschappelijk. De 'zon'lezers lezen apart, in hun eigen tempo in een eigen boekje. Is dus alleen weggelegd voor de wat betere lezers die wat eigen initiatief kunnen nemen.

Althans, dat is wat ik snapte van de uitleg van mijn zoon (ook een zonnetje toen hij in groep 3 zat)
Onderstaande is via google te vinden, en VLL = veilig leren lezen.

Bij ons op school hebben ze ook dit soort boekjes, er zijn ook maantjes, sterretjes en raketjes

Zonnetjes - leesserie bij VLL

De leesboekjes Zonnetjes sluiten volledig aan bij het niveau van kinderen die als ze groep 3 binnenkomen alle letters kennen en alle mkm-woorden correct en vlot kunnen lezen. Het AVI-niveau van de boekjes loopt langzaam op van AVI M3 t/m E4. Voor elke kern zijn er drie leesboekjes met twee verschillende AVI-niveaus: het AVI-niveau van de betreffende kern en een niveau hoger.

Ik heb geen middelvinger nodig, ik kan dat met mijn ogen !
Aha, ik snap.
Even een aanpassing in OP, wat duidelijker hoop ik.
Met de tweede maanversie van Veilig leren lezen is het door

diverse differentiatiematerialen en een uitgekiend lesmodel

mogelijk om in te spelen op verschillen in leesvaardigheid. Dit

artikel gaat in op de ‘vroege lezers’. Binnen de 'vroege lezers'

worden twee groepen kinderen onderscheiden:

1. de zonkinderen. Dit zijn leerlingen die zelfstandig kunnen

werken met het zonmateriaal op leesniveau AVI 1 en hoger;

2. de snelle lezers binnen de maangroep. Deze kinderen kunnen al wel iets lezen, maar zijn nog niet in staat om

op AVI 1 te lezen. Zij volgen de basisinstructie en gebruiken

de basismaterialen van de methode. Daarnaast werken ze

met verrijkingsmateriaal, het raketmateriaal. Op deze manier

worden hiaten in hun lees- en spellingsontwikkeling voorkomen.

Wie weet gaat hun leesontwikkeling zo snel dat ze

na enkele kernen kunnen gaan werken met het zonmateriaal.

Maar waarom zoiets meteen een wollige naam als 'zonkind' moet dragen?
Edit: Vraag al beantwoord, zie ik.
Mosterd

M-O-S-T-E-R-D
quote:Dhelia schreef op 10 december 2010 @ 21:11:

Dat ziet op verschillen in niveau mbt lezen. Je hebt maan, raket en zon geloof ik. Waarbij maan 'gewoon' is en raket wat beter leest, maar beide niveaus lezen gemeenschappelijk. De 'zon'lezers lezen apart, in hun eigen tempo in een eigen boekje. Is dus alleen weggelegd voor de wat betere lezers die wat eigen initiatief kunnen nemen.

Althans, dat is wat ik snapte van de uitleg van mijn zoon (ook een zonnetje toen hij in groep 3 zat)Dat is al wat duidelijker, bedankt!
Dhelia, merkte je verschil met eerder of andere kinderen? Bijv. dat ze minder 'betrokken'werden bij de groep?
quote:schuddebuikje schreef op 10 december 2010 @ 21:15:

Dhelia, merkte je verschil met eerder of andere kinderen? Bijv. dat ze minder 'betrokken'werden bij de groep?

Nee, absoluut niet. Voor andere lessen zitten ze gewoon bij de groep, en bij andere lessen wordt ook wel gedifferentieerd naar niveau dus de kinderen kijken er niet van op.

Zoon mocht aan het begin van het jaar nog niet in de zon-groep. Tot zijn grote frustratie (tja, had 'ie maar niet zo hard moeten roepen dat school "een makkie" was, dan word je keihard afgerekend op fouten ) Uiteindelijk is hij rond februari alsnog naar zon gegaan, en hij leefde helemaal op. Vond het geweldig dat hij met de andere zonnetjes op de gang mocht lezen, en dat ze 'zelf' mochten werken.

Als je kind de zelfstandigheid aankan, gewoon doen. Terug kan altijd, later zon worden (zoals mijn zoon deed) is een stuk lastiger omdat de zonnetjes vanaf het begin van het jaar in een andere manier werken.
Mijn zoon was een raket kind, geen zon omdat hij teveel bevestiging nodig had en dus niet zelfstandig kon werken, houdt wel in dat je dochter een stuk beter dan gemiddeld leest en dus een soort voorsprong heeft, tenminste zo zie ik het wel.

Mijn zoon is inmiddels net 7 en zit in groep 5 maar leest E5 boekjes, wat inhoudt eind groep 5.

Hij leest dus lekker.

En jouw dochter ook.

In zijn klas waren ook een aantal zon (3 geloof ik ) kinderen en die gingen dan gezamenlijk op de gang werken, werden niet buiten gesloten ofzo, was wel stoer geloof ik.
Mijn zoon van 6 zit ook in groep 3, in de zon-groep. In zijn klas zijn dat 5 kinderen die zelfstandig kunnen lezen. Dit groepje gaat regelmatig apart zitten voor wat meer uitdagende leesstof, terwijl de anderen de reguliere lesstof krijgen (maan). Mijn zoon komt sinds het begin van het schooljaar thuis met boekjes die hij thuis leest, en op school maakt hij vragen op de computer over de boekjes (10 vragen per boekje). Het gaat dan dus om begrijpend lezen. Als hij 4 boekjes goed heeft gedaan, krijgt hij een diploma. De diploma's gaan van A t/m K en hij heeft er nog 3 te gaan. Dat diploma-systeem geldt overigens voor de hele klas, dus dat heeft volgens mij niets met de zon-groep te maken. Het is wel heel motiverend voor de kinderen. Bij mijn zoon op school volgen ze de methode Veilig en Vlot, waarbij de kinderen werken in kernen. Mijn zoon is nu bezig met kern 8. Hopelijk heb je hier iets aan!
Kun je ook onveilig leren lezen dan?
Mijn oudste zit op school ook in een zon- groepje. Dit heeft inderdaad met het niveau van het lezen te maken.

Ze lezen in het zon groepje, de moeilijkere leesstof. Mijn oudste heeft in elk geval een ander werkboekje dan andere kinderen dan het groepje waar ze in zit.

Kijk vooral naar de leesboekjes op AVI M4/E4 (= midden groep 4/eind groep 4). In de klas van mijn oudste zitten 3 lees niveaus. Mijn oudste loopt er ook in voor, gemiddeld voor deze periode zitten de kinderen nu op M3 nu (zouden ze eind januari moeten beheersen).

Wat vooral belangrijk is in het zon groepje is dat het 'begrijpend' lezen wordt gestimuleerd. Waar gaat het verhaaltje over? Of wat betekent dat woord? Kun je mama vertellen waar het verhaaltje over gaat? Op AVI M3 zijn ze vooral bezig met het 'technisch' lezen (letters plakken en klanken oefenen).

Op www veiliglerenlezen nl kun je ook werkbladen e.d printen. Er zit ook een tabje bij waar je als ouders kan kijken.
Ja, daar heb ik zeker iets aan, dank je wel. Het word me al wat duidelijker. Mijn dochter is nogal perfectionistisch maar niet onzeker gelukkig. Ik hoop dat ze het goed in de gaten houden en wij zien natuurlijk ook wel of ze goed in haar vel zit. Ze zijn bang dat ze zich anders gaat vervelen. Het is wel erg wennen dat ze alles kan lezen. Ze was vandaag de gebruiksaanwijzing van haar nieuwe baby born aan het lezen
Ik ben nog niet thuis in kernen, AV M3 etc, daar moet ik me dus hoognodig eens in verdiepen

Hoe komen jullie aan al die wijsheid, of ben ik een erg lakse moeder?
Weer wat geleerd.

Volgens mij is mijn nichtje die ook in groep 3 zit een supernovakindje.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven