eerste fruithapje

13-12-2010 10:27 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ga mijn zoontje voor het eerst een fruithapje geven.

Hoe hebben jullie dat gedaan? Is dit 1x per dag of eenpaar keer, ik neem aan dat je de eerste keer eerst een paar hapjes geeft en niet meteen een heel potje?

En geef je ook nog gewoon al zijn flessen?
http://www.voedingscentru ... jes/wanneer-beginnen.aspx
-
quote:Bubblesx schreef op 13 december 2010 @ 10:44:

Mijn zoontje is 3.5 maanden. Je hoeft pas hapje te geven vanaf 4 maanden maar hij stopt nu al vanalles in zijn mond en hij zit me maar aan te staren als ik zelf aan het eten ben. Mijn buurvrouw zei dat hij er dn misschien wel aan toe is om zelf een hapje te nemen.

Ik heb gewoon een fruithapje van kruidvat gekocht maar ik merk aan de reacties dat ik beter zelf iets kan maken.

En doe je dat dan met de staafmixer of zo?

En heeft er iemand ervaring met de melk van kruidvatmerk? Ik geef u nutrilon

Van alles in de mond stoppen is een ontwikkeling die los staat van eten: hij wil dingen ontdekken en baby's doen dat met hun mond. Als je hem een drol zou geven zou hij dat ook opeten

Rechtop kunnen zitten (zelf) is een betere maatstaf.

Het is voor zijn darmen beter als je wacht tot 6 maanden.
Zie, ik wist het!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Je hebt toch het boekje van het CB? Daar staat alles in.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Het cb zegt toch ook 4 maanden? Die zou ik al helemaal niet serieus nemen.
Even kijken.
quote:Flowerfield schreef op 13 december 2010 @ 10:54:

Het cb zegt toch ook 4 maanden? Die zou ik al helemaal niet serieus nemen.Nou nee hoor, misschien 10 jaar geleden.
Wanneer begin je?

In principe heeft je baby de eerste zes maanden voldoende aan borstvoeding of volledige zuigelingenvoeding. Bijvoeding in de vorm van groente of fruit mag vanaf vier maanden, maar dit hoeft dus niet. Komt er allergie in de familie voor, overleg dan eerst even op het consultatiebureau. Begin niet eerder met vast voedsel dan voor vier maanden, want dan zijn de darmpjes er nog niet aan toe.

Bron; online consultatiebureau
Ik ben het boekje aan het zoeken. Kan me herinneren dat de arts zei dat het met 4,5 maanden mocht.
Er zijn genoeg baby's die vanaf 4 maanden al bijvoeding krijgen, laat je niet gekmaken door mensen die daar absoluut tegen zijn.

Lees je wel goed in,even googlen en besluit dan wat je doet.

Jij kent je kind het beste, dus jij beslist dat lekker zelf.

Om de zoveel jaar is er wel een verandering over wanneer een baby pas mag eten. De laatste jaren werd erop gehamerd dat kinderen pas vanaf 6 maanden iets mogen, maar daar schijnen ze nu op terug te komen.

En dan heb je nog de rapley-methode, best een mooie methode hoor, maar jammer dat de mensen die dat volgen alle andere methodes afwijzen en dat heel graag laten merken.

Wat nou echt de beste manier is weet niemand en dat zal vast ook per kind verschillen.

Feit is wel dat er tegenwoordig veel meer allergieën zijn dan vroeger, terwijl een baby vroeger al met 6 weken bijvoeding kreeg.

Maar dat kan natuurlijk ook met andere dingen te maken hebben.
mijn cb zei: lekker zo lang mogelijk wachten. je merkt het vanzelf. als hij bij je zit terwijl jij zit te eten, en hij wordt boos.. mss is dan het moment daar
Juist, wat Jorina net postte. Dat staat ook in het boekje. Terwijl het beter is om te wachten tot 6 maanden. Beetje krom van het cb.
Hier hebben we groeiklappertjes

Vind je echt niks in terug, ondingen.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Troeta schreef op 13 december 2010 @ 11:00:

Er zijn genoeg baby's die vanaf 4 maanden al bijvoeding krijgen, laat je niet gekmaken door mensen die daar absoluut tegen zijn.

Lees je wel goed in,even googlen en besluit dan wat je doet.

Jij kent je kind het beste, dus jij beslist dat lekker zelf.

Om de zoveel jaar is er wel een verandering over wanneer een baby pas mag eten. De laatste jaren werd erop gehamerd dat kinderen pas vanaf 6 maanden iets mogen, maar daar schijnen ze nu op terug te komen.

En dan heb je nog de rapley-methode, best een mooie methode hoor, maar jammer dat de mensen die dat volgen alle andere methodes afwijzen en dat heel graag laten merken.

Wat nou echt de beste manier is weet niemand en dat zal vast ook per kind verschillen.

Feit is wel dat er tegenwoordig veel meer allergieën zijn dan vroeger, terwijl een baby vroeger al met 6 weken bijvoeding kreeg.

Maar dat kan natuurlijk ook met andere dingen te maken hebben.

Ja, en vroeger hadden ze ook geen autostoeltjes en werd er gezellig bij de kindjes gerookt.

Gewoon wachten tot minstens 4 maanden en het liefste nog veel!! langer.

De darmpjes zijn voordat ze een maand of 5/6 zijn echt nog niet rijp voor vast eten.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Flowerfield schreef op 13 december 2010 @ 11:00:

Juist, wat Jorina net postte. Dat staat ook in het boekje. Terwijl het beter is om te wachten tot 6 maanden. Beetje krom van het cb.Volgens mij is die 4 maanden meer om ongeduldige moeders blij te maken
quote:Saaar schreef op 13 december 2010 @ 11:03:

[...]

Ja, en vroeger hadden ze ook geen autostoeltjes en werd er gezellig bij de kindjes gerookt.

Gewoon wachten tot minstens 4 maanden en het liefste nog veel!! langer.

De darmpjes zijn voordat ze een maand of 5/6 zijn echt nog niet rijp voor vast eten.

Dat zijn echte bewezen dingen, als je kind loszit in de auto en je krijgt een ongeluk,dan gaat het dood.

Bij meeroken worden je longen ook zwart,dat is ook echt bewezen.

Eten is nog steeds een discussie met elk jaar weer een andere theorie.

Dus niet gewoon wachten, dat bepaal jij niet...
Dat denk ik idd ook. Terwijl er hier niks spectaculairs aan was hoor. Ze spuugde het meteen weer uit. En dan zit je daar met je camera.
quote:Troeta schreef op 13 december 2010 @ 11:07:

[...]

Dat zijn echte bewezen dingen, als je kind loszit in de auto en je krijgt een ongeluk,dan gaat het dood.

Bij meeroken worden je longen ook zwart,dat is ook echt bewezen.

Eten is nog steeds een discussie met elk jaar weer een andere theorie.

Dus niet gewoon wachten, dat bepaal jij niet...

Nee klopt, dat bepaal ik niet.

Net als jij.
Ja, dat vind ik echt.
En dat de darmen met 3,5 maand nog veel te onrijp zijn voor iets anders dan melk is niet bewezen?

Wel hoor. Over het precieze moment waarop de structuur van de darmen fijn genoeg is om ander voedsel aan te kunnen kun je van mening verschillen, maar niet met 3,5 maand. Dat is zeker.
quote:Flowerfield schreef op 13 december 2010 @ 11:08:

Dat denk ik idd ook. Terwijl er hier niks spectaculairs aan was hoor. Ze spuugde het meteen weer uit. En dan zit je daar met je camera.
Ik snap het ook niet zo goed. Duidelijk is, dat kinderen tegenwoordig veel vaker een allergie hebben. Waar dat aan te wijten is, is niet helemaal duidelijk, waarschijnlijk is het een optelsom van zaken, zoals te vroeg beginnen met vaste voeding, het overdreven in acht nemen van hygiënische maatregelen, enz...

Dan denk ik; het is inderdaad niet bewezen dat vaste voeding voor 6 maanden slecht is, maar als je daarmee de kans op problemen verkleint, wat is er dan zo lastig om te wachten tot 6 maanden, als je baby tot dan nog voldoende heeft aan melk? Of doe je dat dan omdat je je nieuwsgierigheid om te kijken hoe je baby er op reageert niet kunt onderdrukken?

Ik geef mijn zoon bewust bepaalde dingen niet, totdat hij een jaar is, omdat ik weet dat er een verhoogde kans is op een allergische reactie. Weet ik zeker dat dat helpt? Nee. Maar als het wel blijkt te helpen, dan is dat toch alleen maar mooi meegenomen?
quote:Saaar schreef op 13 december 2010 @ 11:09:

[...]

Nee klopt, dat bepaal ik niet.

Net als jij.Goh, daarom schrijf ik ook dat TO dat zelf moet besluiten?
Timanni vrat gelijk het hele potje leeg onder het mom "meerrrrrr!!!". En nog steeds is het een goede eter .

Eens met Wen, de stoeltjes en het meeroken zijn inmiddels wetenschappelijk bewezen, maar de darmwerking en de onvolledigheid daarvan in het eerste jaar óók. Tel daarbij op dat kinderen inderdaad alles in hun mond stoppen en jou zien eten erg fascinerend vinden zoals zoveel dingen die jij doet, en je weet dat het eerste potje echt rond 6 maanden prima op tijd is.
Kinderen stoppen vanaf een bepaalde leeftijd nou eenmaal alles in de mond. Dat heeft niks met honger te maken. En eten uit de mond kijken is onzin: een kind vindt nou eenmaal alles interessant wat de ouder doet. Al is het neuspeuteren! Eten zoals jij dat doet kennen ze niet, dus ze missen het ook niet!

Waarom niet nog even het geduld opbrengen? Je kind kan zijn hele leven nog eten, als hij een half jaar is bij het eerste hapje vind je het dan minder speciaal dan bij 3,5 maanden?
Het eerste wat ik mijn dochters gaf was een stuk peer zo uit de hand. Ook wel met een vork geprakt met een beetje rijstebloem erdoor zodat het niet zo waterig is.

Ze eten het nauwelijks die eerste weken en er hoeft dus echt nog geen voeding af qua melk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven