eerste fruithapje

13-12-2010 10:27 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ga mijn zoontje voor het eerst een fruithapje geven.

Hoe hebben jullie dat gedaan? Is dit 1x per dag of eenpaar keer, ik neem aan dat je de eerste keer eerst een paar hapjes geeft en niet meteen een heel potje?

En geef je ook nog gewoon al zijn flessen?
ik zou echt zo lang mogelijk wachten, niet alleen vanwege de rijping van de darmen, maar ook voor jezelf. Vergis je niet, het is een hoop rompslomp hoor, die eerste periode van bijvoeden. Naast de 6 flessen die ze nog drinken ook nog die fruit-en groentenhapjes in het schema inpassen is een hoop gedoe. Het lijkt net of je dan de hele dag alleen maar met eten bezig bent, dus hoe langer je ermee kan wachten hoe makkelijker het is voor jezelf.
Handjes in de mond stoppen is GEEN teken dat ze behoefte hebben aan bijvoeding.

Het is een fase in hun ontwikkeling waarbij ze ontdekken dat ze niet alleen handjes hebben maar die ook nog zelf kunnen sturen.

Dus dat ze gericht dingen kunnen oppakken en ze ook gericht in hun mond kunnen stoppen. In hun mond zitten op dit moment de meeste of de gevoeligste (welke van de 2 was het ook alweer) zenuwen. Vandaar dat ze alles willen ontdekken met hun mond.
Idd even wacht tot zeker 4 maanden en lekker zelf maken.

Mijn dochter heeft nog nooit iets uit een potje gegeten en daar ben ik trots op. (dochter is wel het dikste kindje bij babyzwemmen, maar dat even terzijde).

Ons CB adviseerde vanaf 4 maanden te beginnen met oefenhapjes, omdat ze vanaf 6 maanden de bijvoeding echt nodig hebben en ze in het begin toch maar een paar hapjes eten. Flesvoeding nog niet vervangen, pas als ze echt meer bijvoeding gaan krijgen. Ik heb het boekje "Alles over gezond eten en bewegen met baby en peuter" van het Voedingscentrum. Daar staat alles in wat je moet weten:

www.voedingscentrum.nl/eerstehapjes

Als je bijvoorbeeld appel of peer geeft, moet je dit eerst even koken. Wij hebben zo'n apparaat van Avent waarmee je kunt stomen en malen. Daar maak ik de voedingen mee. Een hoop tegelijk en die vries ik in.

Verder had ik in het begin spijt dat ik zo vroeg begon met de fruit/groente hap (da's mijn luie aard). Eten leren vergt veel tijd en energie en vlekken. Oja, eerst drie dagen achter elkaar hetzelfde geven, zodat je kunt checken of hij ergens allergisch voor is.
Eens met Layla over de rompslomp.

Wat dat dingen in de mond stoppen betreft: ik zou het helemaal niet vreemd vinden als dat over een paar jaar weer wel gezien wordt als een signaal dat een kind toe is aan bijvoeding: het is op dat moment kennelijk nieuwsgierig naar hoe het is om dingen in z'n mond te stoppen. Waarom van die interesse geen gebruik maken door .... iets in z'n mond te stoppen? Als dat echt schadelijk voor de gezondheid was, zouden we vermoedelijk niet geëvolueerd zijn tot mensen die als ze een maand of vijf zijn alles in hun mond willen stoppen.
Inderdaad nog even wachten, om de redenen die hier al veel genoemd zijn.

Wat ik me wel afvraag, ingegeven door sommige reacties hier; is vers (bewezen) beter dan potjes?
quote:Miffy schreef op 13 december 2010 @ 11:57:

Als dat echt schadelijk voor de gezondheid was, zouden we vermoedelijk niet geëvolueerd zijn tot mensen die als ze een maand of vijf zijn alles in hun mond willen stoppen.

Nee, maar die eerste vijf maanden of langer zou je als baby nog helemaal niet op de grond komen maar continu gedragen worden

Lilla, potjes zijn duur, en vaak heeft het redelijk dezelfde smaak (heb ik van horen zeggen, zelf nooit geproefd). Qua vitaminen zou het niet uit moeten maken.
quote:Lilla schreef op 13 december 2010 @ 12:01:

Inderdaad nog even wachten, om de redenen die hier al veel genoemd zijn.

Wat ik me wel afvraag, ingegeven door sommige reacties hier; is vers (bewezen) beter dan potjes?Nee hoor het Voedingscentrum zegt over kant-en-klare potjes dat het alle voedingsstoffen bevat die je kind nodig heeft. Maar de smaken zijn meestal gemengd en zo went je kind niet aan "losse" smaken. Als je ze zelf kookt, zou je kind sneller makkelijker met de pot mee gaan eten. Ik maak het ook allemaal zelf, omdat het véél goedkoper is (hadden we alleen niet zo'n duur apparaat aan moeten schaffen) en het idee staat me meer aan, dat ik weet wat ze binnen krijgt.
dat klopt inderdaad, de prijs (zeker wanneer er maar een paar hapjes in het kind gaan, en de rest in de vuilnisbak...) en weinig smaakvariatie (ik heb ze wel geproefd, weinig verschil, je moet echt kunnen lezen om te weten wat erin zit ). Qua vitaminen dacht ik ook niet dat er verschil is, dat bedoelde ik eigenlijk met mijn vraag.
Ik heb het gewoon gecombineerd. Rapley, daarnaast potjes als het zo uitkwam. Beviel me prima. Zo heeft ze van alles leren eten.
Loden pijp he Georgette?
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 13 december 2010 @ 12:21:

Ik heb het gewoon gecombineerd. Rapley, daarnaast potjes als het zo uitkwam. Beviel me prima. Zo heeft ze van alles leren eten. Ik heb ook alles door elkaar gegeven. rapley, zelf gekookt,potjes ze at alles. Nu niks meer (4)
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nouschi schreef op 13 december 2010 @ 12:31:

[...]

Ik heb ook alles door elkaar gegeven. rapley, zelf gekookt,potjes ze at alles. Nu niks meer (4)

Haha, herkenbaar

Ik geef mijn 2 ling voornamelijk potjes. En dat doe ik puur vanwege het gemak, ik sta anders 2 keer te koken. Tijd waarmee ik liever leuke dingen doe met mijn kinderen.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Troeta schreef op 13 december 2010 @ 11:16:

[...]

Goh, daarom schrijf ik ook dat TO dat zelf moet besluiten?

Knapperd als jij ergens kan zien waar ik schrijf dat mijn wil wet is.

Ik schrijf dat het beter is. Wat ze ermee doet moet ze zelf weten.
Ja, dat vind ik echt.
quote:wen schreef op 13 december 2010 @ 12:05:

[...]

Nee, maar die eerste vijf maanden of langer zou je als baby nog helemaal niet op de grond komen maar continu gedragen worden

.

Dan zit je dus wel dichter bij de takken van de appelboom

sorry maar het kwam zo maar bij mij boven.

negeer het maar.
quote:nike schreef op 13 december 2010 @ 11:49:

Idd even wacht tot zeker 4 maanden en lekker zelf maken.

Mijn dochter heeft nog nooit iets uit een potje gegeten en daar ben ik trots op. (dochter is wel het dikste kindje bij babyzwemmen, maar dat even terzijde).

Ons CB adviseerde vanaf 4 maanden te beginnen met oefenhapjes, omdat ze vanaf 6 maanden de bijvoeding echt nodig hebben en ze in het begin toch maar een paar hapjes eten. Flesvoeding nog niet vervangen, pas als ze echt meer bijvoeding gaan krijgen. Ik heb het boekje "Alles over gezond eten en bewegen met baby en peuter" van het Voedingscentrum. Daar staat alles in wat je moet weten:

www.voedingscentrum.nl/eerstehapjes

Als je bijvoorbeeld appel of peer geeft, moet je dit eerst even koken. Wij hebben zo'n apparaat van Avent waarmee je kunt stomen en malen. Daar maak ik de voedingen mee. Een hoop tegelijk en die vries ik in.

Verder had ik in het begin spijt dat ik zo vroeg begon met de fruit/groente hap (da's mijn luie aard). Eten leren vergt veel tijd en energie en vlekken. Oja, eerst drie dagen achter elkaar hetzelfde geven, zodat je kunt checken of hij ergens allergisch voor is.daar heb ik echt nog nooit van gehoord! waarom? en moet je banaan dan ook eerst koken?
quote:sugarmiss schreef op 13 december 2010 @ 15:32:

[...]

Dan zit je dus wel dichter bij de takken van de appelboom

sorry maar het kwam zo maar bij mij boven.

negeer het maar.
quote:zusenzoo schreef op 13 december 2010 @ 10:56:

[...]

Nou nee hoor, misschien 10 jaar geleden.Oh ja wel hoor!
Momo, van koken wordt het wat zachter. Banaan is toch al redelijk kneedbaar, die hoef je niet meer te koken
En heeft iemand ervaring met de melk van kruidvat-merk? Ik geef nu nutrilon maar volgens mij zit alles in demelk van kruidvat??????
Nee geen ervaring.
quote:Miffy schreef op 13 december 2010 @ 11:57:

Waarom van die interesse geen gebruik maken door .... iets in z'n mond te stoppen? Als dat echt schadelijk voor de gezondheid was, zouden we vermoedelijk niet geëvolueerd zijn tot mensen die als ze een maand of vijf zijn alles in hun mond willen stoppen.

In de mond is nog niet: in de darmen. En dat precies is nou weer wel waar het hier om gaat.

TO, Kruidvatmelk, Frisomelk, Nutrilon. Een pot nat. Allemaal prima voor je kind. Geen idee of de toegevoegde immunifortis en L-canogwattes van de Nutrilon daadwerkelijk veel extra doen voor je kind of meer marketing is. Wel heb ik begrepen dat het met name op de speciale producten (tegen krampjes of extra voeding) soms even zoeken is naar wat je kind beter verdraagt. Op de standaardvoeding is niet zoveel op te merken.

Over potjesvoeding van de verschillende merken heb ik wél een uitgesproken mening, overigens. Dan vind ik Kruidvat weer helemaal niks, persoonlijk.
quote:layla1969 schreef op 13 december 2010 @ 11:43:

ik zou echt zo lang mogelijk wachten, niet alleen vanwege de rijping van de darmen, maar ook voor jezelf. Vergis je niet, het is een hoop rompslomp hoor, die eerste periode van bijvoeden. Naast de 6 flessen die ze nog drinken ook nog die fruit-en groentenhapjes in het schema inpassen is een hoop gedoe. Het lijkt net of je dan de hele dag alleen maar met eten bezig bent, dus hoe langer je ermee kan wachten hoe makkelijker het is voor jezelf.

De meeste kinderen maar 4 volgens mij

Verder wel eens. Wij beginnen binnenkort en ik heb nú al het idee (als ik naar het bijvoedingsschema van het CB kijk) dat ik alléén nog maar met eten bezig zou moeten zijn
quote:Bubblesx schreef op 13 december 2010 @ 16:36:

En heeft iemand ervaring met de melk van kruidvat-merk? Ik geef nu nutrilon maar volgens mij zit alles in demelk van kruidvat??????

Oh, nieuw onderwerp?

Kruistvatmelk is prima.

Wel jammer dat je niet op de andere reacties reageert....
quote:Tia Dalma schreef op 13 december 2010 @ 16:47:

[...]

TO, Kruidvatmelk, Frisomelk, Nutrilon. Een pot nat. Allemaal prima voor je kind. Geen idee of de toegevoegde immunifortis en L-canogwattes van de Nutrilon daadwerkelijk veel extra doen voor je kind of meer marketing is.

Van de L-canogwattes weet ik het niet, maar van die immunofortis konden ze in ieder geval niet hardmaken dat het ook maar iets deed, ze hebben de gezondheidsclaim (helpt de weerstand oid) moeten verwijderen

TO, als je overstapt, wel geleidelijk doen dan, anders schijnt het krampjes op te kunnen leveren.

En, serieus als goed advies bedoeld: te vroege bijvoeding kan ook behoorlijke krampen opleveren.
Eensch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven