Huis kopen??

13-12-2010 10:38 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een dillema.. Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een koophuis. Nu heb ik afgelopen week een heel leuk huis bekeken en een bod gedaan wat is geaccepteerd. Nu wordt dus alles echt. Ga vanmiddag nogmaals kijken met mijn vader, en dan binnenkort het voorlopig koopcontract tekenen. Maar. ik twijfel. Ik heb nu 3,5 jaar een vaste baan en verdien ca. 2000 euro per maand netto excl. vakantiegeld/13e maand etc. Dit gaat de komende 7 jaar nog jaarlijks omhoog met 150 euro pm.

Nu heb ik een huurhuisje, 40m2 1 slaapkamer, 1 gaskachel in woonkamer, enkel glas, gehorig, 'slechte' buurt, super uitzicht over het water. Mis wat ruimte en comfort. kosten: 285,- aan huur (niks dus).

Afgelopen donderdag dus een huis bekeken, bovenwoning, 2 balkons, 75m2, nieuwe keuken, vaatwasser, houten vloer, alles keurig netjes, VVE goed op orde, 2 slaapkamers, CV, 135.010 geboden (vraagprijs was geboden), leuke buurt en heel dichtbij centrum en station. Het huis is scherp geprijsd en huizen in de buurt gaan voor 20.000 euro meer weg. Er hoeft niets aan geklust op een (flinke) lik verf na. Hypotheeklasten worden ca 600 euro.

Ik ben alleen, heb geen vriend/kinderen.

Nu is de vraag: zal ik het doen? Ik weet het, moet ik zelf beslissen, maar dan de vraag: zouden jullie het doen?
de makelaar is toch verplicht om de waarheid te zeggen? Vriend van me (die in de wereld zit) vond het niet gekk.. Nu vind ik t toch wel vreemd worden. En als ik later toch afhaak vind ik dat ook begrijpelijk, ik moest in 3 uur beslissen.. Toen ik t bod deed heb ik wel 5x aan de makelaar gevraagd of ik nu niet ergens aan vastzit. Het is misschien niet heel netjes van mij, maar had weinig keus toen. (naja of niet bieden, maar was/ben erg serieus geinteresseerd) Heb op dat moment met 10 mensen overlegd en die waren allemaal postief, als in L: bieden, je kan altijd nog terug, etc.
wanneer ik met het rekenprogrammaatje op funda.nl kijk kom ik op ca 500-600 netto uit
Ik zou toch naar een hypotheekadviseur gaan. Ben je daar al geweest? Het zou kunnen dat je het bedrag niet kunt lenen. En anders zou ik zorgen dat je voor het einde van dit jaar de hypotheek rond hebt, want volgend jaar zit er een kans in dat je het niet kunt lenen omdat de regels veranderen. Ik zou niet op de hypotheekberekening van funda afgaan.
quote:jebet schreef op 13 december 2010 @ 12:02:

de makelaar is toch verplicht om de waarheid te zeggen?

Het klopt dat hij je de waarheid om zeggen, maar hij mag je niet op deze manier laten bieden. Binnen zoveel uur, etc.

Heb je een bouwkundig rapport uit laten voeren? Een huis wat zo goedkoop is en zo snel moeten bieden, ik vertrouw dat niet helemaal. Klinkt alsof ze er snel vanaf wouden.
Ja, ben dit voorjaar al bij een hypotheekadviseur geweest. Ik kan ca. 160.000 euro lenen. Wil geen tophypotheekomdat ik ook nog een beetje leuk wil leven en wie weet wel eens minder ga werken.
quote:Tinkeldel schreef op 13 december 2010 @ 12:06:

Ik zou toch naar een hypotheekadviseur gaan. Ben je daar al geweest? Het zou kunnen dat je het bedrag niet kunt lenen. En anders zou ik zorgen dat je voor het einde van dit jaar de hypotheek rond hebt, want volgend jaar zit er een kans in dat je het niet kunt lenen omdat de regels veranderen. Ik zou niet op de hypotheekberekening van funda afgaan. Nee, daar klopt inderdaad niets van. Bij mij kwam het in werkelijkheid veel hoger uit.

Maar dit is niet zo'n duur huis dus 600 netto lijkt me veel, maar goed ik ken haar financiële situatie niet.
De berekening van Vereniging Eigen Huis is redelijk kloppend. Alleen kun je die alleen gebruiken als je lid bent.
de hypotheek is toen berekend op een inkomen van 33.000 euro (2009)
Bij appartementen komt er vaak nog een forse bijdrage voor de VVE bij, heb je die meegenomen?

Welke plaats gaat dit over of kan je dat niet zeggen i.v.m. privacy?
stad Groningen. VVE is 65 per maand. Zit alles in behalve schilderen achter, begroting tot 2020 heb ik op papier gekregen.
Ik vraag dat me inderdaad ook af?

Kijkend naar mijn eigen hypotheeklasten dan.

Ik heb een half jaar geleden wel de stap genomen om alleen iets te kopen en dat was een meer dan goede beslissing. Heeft me zoveel rust gebracht!

Ik woon ook midden in het centrum, nu weet ik niet in welke stad jij zoekt maar ik vind de vraagprijs echt heel goedkoop, ik heb na het bezichtigen van 50 huizen namelijk voor 128000 euro een appartement gekocht waar echt alles aan gedaan moest worden: vloer, keuken, badkamer enz.

Dus de prijs dat geloof ik wel, de lasten die jij daarbij berekend hebt, als deze puur voor hypotheek zijn niet. Hoe heb je deze berekend??? Netto/bruto? Wat heb je allemaal geteld? Alleen hypotheeklasten of ook nog andere lasten?

Er wordt een smerig spelletje met je gespeeld door de makelaar, dus stel dat je het koopt zou ik wel een aankoopmakelaar of andere adviseur meenemen voor het afhandelen van het contract enz.

X Sam
Als je gaat kopen, laat je dan voor het tekenen van het voorlopig koopcontract GOED adviseren door een hypotheekboer of financieel adviseur zodat je zeker weet dat je het financieel rond krijgt. Als je eenmaal hebt getekend, heb je (meestal) nog 2 weken de tijd om je zaken te regelen. Na die tijd zit je vast aan minimaal 10% van de aankoopprijs als je de koop moet afblazen.

Er is de afgelopen tijd veel veranderd in hypothekenland (het wordt er niet makkelijker op, zeg maar). Ik zou me zelf bij zo'n beslissing absoluut niet zeker voelen als ik me baseerde op berekeningen uit 2009.
Tuurlijk is de makelaar verplicht de waarheid te zeggen. Maar kun jij controleren dat hij de waarheid spreekt? Ik zou deze makelaar aanmelden bij de beroepsvereniging, dit klopt echt niet. Je bent echt onder druk gezet en dat mag niet.

Heeft je vader enig technisch inzicht? Heb je al gepraat over een bouwkundige keuring?

Ga bij hypotheekberekening altijd van het bedrag dat je bruto moet betalen. Het bedrag wat je terug krijgt is een leuk spaarcentje.
De makelaar is wel de verkopende makelaar he. Die heeft zelf ook behoefte bij een zo hoog mogelijke verkoopprijs. Hij heeft er wel voor gezorgd dat je minstens de vraagprijs geboden hebt.

Nu weet ik niet hoe het in Groningen zit, maar hier in het midden van het land is dat echt niet meer normaal; vraagprijs is het uitgangspunt om te onderhandelen en daar bied je dus onder.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Er is een regel dat je, ik geloof tot 3 dagen nadat het koopcontract is getekend (moet je even uitzoeken) zonder opgaaf van reden van de verkoop kan afzien. (Heb ik een keer gebruik van gemaakt). En bedenk steeds dat het om jou gaat.
Ik ga zometeen weer kijken (met meetlint want volgens mij klopt de plattegrond in de brochure niet) en dan even heel hard nadenken, met een bevriende accountant om de tafel en dan beslissen. Pfff lastig lastig, helemaal omdat iemand mij net vertelde (vriendin die net een huis heeft gekocht) dat de maandlasten voor mij zo ca 400 euro netto zijn..
Jebet, ik zou dit gewoon niet doen. Je hebt de financiën niet goed uitgezocht, bent onder druk gezet door de verkopende makelaar etc.

Ik zou eerst goed je financiën uitzoeken en dan rustig verder zoeken. Je bent niet dakloos dus je hebt de tijd, en er komen echt huizen genoeg vrij.
Maak toch een afspraak bij een (of nog beter, een aantal) hypotheekadviseur! Afgaan op een berekening op Funda of wat een vriendin zegt geeft totaal geen betrouwbaar beeld.

Huis klinkt overigens wel erg leuk, maar je bent enorm onder druk gezet wat mij zeker geen goed gevoel zou geven. Waarom is deze woning zo goedkoop vergeleken met andere huizen in de buurt daar?

Wij hebben ook ooit een bod gedaan op een erg leuke woning. De woning viel bij veel mensen in de smaak, was zeer populair. We hebben een bod gedaan, dat moest toen ook vrij rap vanwege de populariteit van de woning. Vraagprijs geboden samen met zo'n 10 anderen. Uit eindelijk was er iemand die flink boven de vraagprijs had geboden, dus kregen we het huis niet. Niet lang daarna kwamen we een veel leuker, ruimer en eigenlijk in alle opzichten beter huis tegen (voor minder geld). Hoe mooi het eerste huis ook was, ik ben zó blij dat we het niet gekregen hebben, want nu wonen we in een veel leuker huis!

Dat wil niet zeggen dat dit niet het huis is voor jou, maar als je aan het zoeken bent val je vaak voor een huis en dan lijkt of er nooit meer zo'n perfect huis voorbij gaat komen. Maar toch, er zijn altijd weer andere huizen. Laat je geen beslissing aanpraten doordat je onder druk wordt gezet. Denk er goed over na, laat je goed voorlichten en goed naar je financiën kijken. Je kunt inderdaad tot 3 dagen na het tekeken van de koopovereenkomst er nog onderuit. Netje is anders, maar goed er is hier wel meer niet netjes gegaan. Oh en laat een bouwkundige keuring uitvoeren.

Succes!
DOEN!Vooral als je het kan betalen is het gewoon een hele goede investering!

Ik heb ook net i mn eentje een huis gekocht en vond het een hele grote stap..Maar heb er echt geen spijt van dat ik me heb laten weerhouden door het 'single zijn''!het is groot genoeg voor 2 eventueel en als een toekomstige partner ook een koophuis zou hebben kunnen we altijd nog gaan verhuren oid!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven