Stél dat...

14-12-2010 13:07 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
...je hebt een puberende dochter van 13. Die nu op de middelbare school vriendinnetjes heeft, waar je als ouder niet zo blij mee bent. Vriendinnetjes die roken, die lagen makeup gebruiken, achter de jongens aan gaan, waardoor jouw dochter dit ook allemaal wil/gaat doen....

Dat vriendinnetjes heeft ouders die alles goedvinden....

Jouw dochter mag daar met oud en nieuw heen, evenals een vriendje van beide dametjes. En dan mogen ze gezellig op 1 kamer slapen....

Zou jij dat goedvinden??
Het is niet je dochter dus!

Ik mocht bij mijn vriendin logeren, maar niet bij jongens/mijn vriend. Toch gebeurde het vaak (mam, ik ga bij vrindin logeren; we moeten een tentamen oefenen. En in dan bij vriend logeren).
quote:Nammma schreef op 14 december 2010 @ 13:13:

Nou, dat dacht ik dus ook! Mijn vriendin twijfelt, of het "normaal" is nee te zeggen. Want andere kinderen mogen dat wel (zegt haar dochter)....

Ik zei ook: Het is idioot van die ouders van dat meisje, dat daar zomaar jongens blijven slapen...13 jaar, waar hebben we het oevr zeg!!Zeg je vriendin dan maar snel dat het zeker wel normaal is om daar een bezwaar tegen te hebben. Pech dat die dochter het raar vindt, is haar probleem.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
En, even ter aanvulling, de oudsten namen alles en iedereen mee naar huis, konden ook blijven slapen maar dachten er geen van twee over na om ook maar iets te ondernemen op sexueel gebied. Het waren namelijk slechts vrienden en vriendinnen.

Hoe of ik dat weet, gewoon gervaagd en er over gesproken.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 14 december 2010 @ 13:39:

[...]

Beetje naïef om daar gewoon van uit te gaan, vind ik. De oudste smoes van de wereld is dat namelijk ;" iedereen mag alles en ik mag nooit wat " .Precies, die gebruikte ik al en dan spreek ik toch wel van een eeuw geleden ofzo.
quote:MEFS schreef op 14 december 2010 @ 13:35:

Ik heb nog geen puberende dochters, maar ik kan me wel mijn pubbertijd herinneren en ik kan je een ding zeggen: verbieden heeft geen zin. Je dochter zal het doen, met of zonder je toestemming. Verbieden is ook een manier om haar te pushen om het te doen. Misschien met haar praten en een middenweg samen vinden kan beter voor jullie zijn. Beter dat je weet wat ze doet, al word je er niet blij van, dan haar stikkem laten doen.Heb je het nu over het slapen of over eventueel iets met die jongen doen? Want als het op het slapen aan komt en ik zeg nee (ik verbied het dus) zou ik niet weten hoe ze het dan toch stiekem zou moeten doen.
Precies Marsmellowww.. 2x met je eens
Later is nu
Ik vraag me altijd af of de moeders die zo stellig zijn in dat soort dingen zelf vroeger roomser waren dan de paus!

Je hoeft ze niet aan te moedigen, maar laat ze ook zelf fouten maken in t leven.. Daar worden ze volwassen van.

Mijn dochter zou wel mogen blijven slapen, maar alleen als ik de ouders zou kennen. Dus ja, er wordt eerst kennis gemaakt, maar verder moet je ze soms een beetje vertrouwen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:MEFS schreef op 14 december 2010 @ 13:40:

Het is niet je dochter dus!

Ik mocht bij mijn vriendin logeren, maar niet bij jongens/mijn vriend. Toch gebeurde het vaak (mam, ik ga bij vrindin logeren; we moeten een tentamen oefenen. En in dan bij vriend logeren).De vraag die ik stelde, beantwoord je eigenlijk hier al.
Als je nu nee zegt omdat je bang bent dat er iets gebeurd zal ze de volgende keer niet vertellen dat er ook een jongen blijft slapen... Dat houdt ze dan voor je achter omdat ze weet dat eerlijk zijn niet werkt..

Vraag haar wat ze van die jongen vindt..ze is nog maar een kind maar ze kan wel een normaal gesprek voeren hoor
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Shahla, ik werk hele dagen. Als mijn dochter (die nu dus 13 is, schrik wel even te lezen dat de jouwe idd al 16 is!! ) vriendjes en/of vriendinnetjes mee naar huis neemt, kan er dus ook vanalles gebeuren.. gewoon, overdag. Als je wel thuis bent, kan het thuis bij vriend(innet)jes gebeuren, waar de ouders werken.

Als het gaat om (platte) seks, kan het in het fietsenhok gebeuren (heb ik me laten vertellen) Zoals MEFS al aangeeft, ze zeggen bij een vriendinnetje te slapen, maar slapen bij een vriendje. Ik controleer dat eerlijk gezegd niet zo. Vertrouw m'n dochter. Moet m'n dochter wel vertrouwen. Maar... ik weet ook echt zeker dat m'n dochter nog niet aan seks toe is en ik denk dat ze hier ook haar vriendinnen op uitzoekt.
Later is nu
quote:biol schreef op 14 december 2010 @ 13:47:

Ik vraag me altijd af of de moeders die zo stellig zijn in dat soort dingen zelf vroeger roomser waren dan de paus!

Je hoeft ze niet aan te moedigen, maar laat ze ook zelf fouten maken in t leven.. Daar worden ze volwassen van.

Mijn dochter zou wel mogen blijven slapen, maar alleen als ik de ouders zou kennen. Dus ja, er wordt eerst kennis gemaakt, maar verder moet je ze soms een beetje vertrouwen.

Ik sliep zelf vroeger ook niet vaak elders en als ik ergens sliep was dat bij mensen die mijn ouders ook goed kenden (er een reden voor was bv. ouders op vakantie o.i.d.)

Dus in die zin doe ik het niet anders dan mijn ouders. Sterker eigenlijk, ik vertrouw mijn dochter meer dan mijn ouders blijkbaar bij mij. Maar die jongen, dat zit me wel dwars. Daar zou ik moeite mee hebben. Je kunt je dochter wel vertrouwen maar je weet helemaal niet hoe die jongen is hè. Wie weet probeert hij wat, dochter weigert en dan volgt een vervelende confrontatie bv. (Ik bedoel niet te zeggen dat hij haar zal dwingen of zo hoor. Daar zie ik nog geen enkele aanleiding voor.) Zit ze daar midden in de nacht.
Die ouders van dat vriendinnetje (of liever de moeder en haar nieuwe vriend) heeft het veel te druk met zichzelf en zegt dus overal ja op. Dat vriendinnetje is pas 12, maar mag op vrijdagavond al naar een disco tot 23.00 uur....
quote:Nammma schreef op 14 december 2010 @ 13:55:

Die ouders van dat vriendinnetje (of liever de moeder en haar nieuwe vriend) heeft het veel te druk met zichzelf en zegt dus overal ja op. Dat vriendinnetje is pas 12, maar mag op vrijdagavond al naar een disco tot 23.00 uur....O, dat zijn van die frisparty's; daar mochten mijn kinderen ook heen op die leeftijd.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hmmm zoals mijn moeder laatst zei gebruikten wij het argument " jij zegt altijd nee" al toen we een jaar of 6 waren. Ik ben blij dat ze daar nooit erg van onder de indruk is geweest, maar bleef kijken naar wat wij wel aankonden. En ja ik wil weten wie de ouders zijn als mijn kind ergens gaat logeren!
Het spijt me maar ik denk echt dat sommige mensen hier beren op de weg zien.. Een jongen van 13 die wat probeert? En als ze nee zegt dat er dan een confrontatie volgt? Kom op zeg... Hoe de waard is vertrouwt hij zijn gasten...

Dat zou niet eens in me opkomen.. Call me naïef.. Maar dit gaat er bij mij echt niet in
quote:dreamer schreef op 14 december 2010 @ 13:53:

Shahla, ik werk hele dagen. Als mijn dochter (die nu dus 13 is, schrik wel even te lezen dat de jouwe idd al 16 is!! ) vriendjes en/of vriendinnetjes mee naar huis neemt, kan er dus ook vanalles gebeuren.. gewoon, overdag. Als je wel thuis bent, kan het thuis bij vriend(innet)jes gebeuren, waar de ouders werken.

Als het gaat om (platte) seks, kan het in het fietsenhok gebeuren (heb ik me laten vertellen) Zoals MEFS al aangeeft, ze zeggen bij een vriendinnetje te slapen, maar slapen bij een vriendje. Ik controleer dat eerlijk gezegd niet zo. Vertrouw m'n dochter. Moet m'n dochter wel vertrouwen. Maar... ik weet ook echt zeker dat m'n dochter nog niet aan seks toe is en ik denk dat ze hier ook haar vriendinnen op uitzoekt.

Hé Dreamer, leuk jou weer eens op een topic tegen te komen waar ik ook ben.

Ja, het gaat hard hè.

Ik snap wat je bedoelt en ik wil er ook wel naartoe dat ze meer vrijheidsrechten krijgt hoor. Alleen vind ik dat het in stapjes moet gaan. Bij ons is het nu eenmaal zo dat ze een tijd elders heeft gewoond en 'pas' sinds anderhalf jaar weer bij mij. Ze is niet toe aan seks en ik denk ook niet dat ze iets zal doen waar ze niet aan toe is. Daar vertrouw ik haar in. Heb haar alleen ooit een keer gezegd dat ze pas zoiets aan moet gaan als ze echt zelf wil.

Hier slapen dus ook nooit vriendschappen van haar want ze is nog bezig die hier op te bouwen. Soms komt er wel eens in het weekend overdag iemand voor haar. Dan zit ik er ook niet bij hoor. Daar zitten ze echt niet op te wachten ;)

Ze gaat ook nog niet uit, taalt er ook niet naar en ze is voor haar doen zo eerlijk mogelijk. Daar bedoel ik mee dat ze heus wel eens liegt maar ook als ik iets niet goed vind gaat ze niet ineens allerlei leugens ophangen om toch haar zin te krijgen.

Ze weet namelijk ook dat als ze zich netjes aan de afspraken houdt ze steeds een beetje meer vrijheid krijgt.

Overigens denk ik wel dat ik in het begin zeker zou controleren dat ze is waar ze zegt te zijn. Dat doe ik pas niet meer als het klopt wat ze zegt.
Ik zou als mijn dochter zo ontzettend meeloopt met de rest, daar eerst eens iets aan gaan doen. Blijkbaar is het vormen van een eigen mening, het hebben van een eigen wil etc. nog niet echt goed ontwikkelt als ze zich door de druk van derden laat verleiden tot roken, makeup en sex. Al durf ik best te twijfelen aan het meeloopgehalte in dit verhaal. Rond de leeftijd die TO beschrijft is experimenteren toch een normale ontwikkeling. Een soort testperiode waar je de jaren ervoor bezig bent geweest met opvoeden en het meegeven van normen en waarden.
quote:biol schreef op 14 december 2010 @ 13:59:

Het spijt me maar ik denk echt dat sommige mensen hier beren op de weg zien.. Een jongen van 13 die wat probeert? En als ze nee zegt dat er dan een confrontatie volgt? Kom op zeg... Hoe de waard is vertrouwt hij zijn gasten...

Dat zou niet eens in me opkomen.. Call me naïef.. Maar dit gaat er bij mij echt niet in

Sommige mensen? Nee, Biol, ík was degene die dat schreef dus als je daar een issue mee hebt, kun je gewoon mij persoonlijk aanschrijven hoor.

En je insinuaties over hoe de waard is vertrouwt hij zijn gasten, daag, echt niet. Ik heb gewoon maar één dochter en daar ben ik gewoon erg zuinig op. That's it en een Biol gaat mij niet vertellen dat het eigenlijk om heel iets anders gaat zoals dat ik zelf niet te vertrouwen ben.
Ik denk dat het voor 16 jarigen ook nog wel wat anders is. Jongns van die leeftijd zijn over het algemeen zéker bezig met seks, al dan niet praktiserend, en ook sterker dan de meisjes.

Fijn dat je dochter weer bij je thuis is!
Later is nu
En niet iedere dertien jarige jongen wil neuken en zal een meisje verkrachten als ze nee zegt en niet iedere dertien jarige met makeup is een sloerie die zich laat gebruiken.
quote:Botervliegje schreef op 14 december 2010 @ 14:02:

Ik zou als mijn dochter zo ontzettend meeloopt met de rest, daar eerst eens iets aan gaan doen. Blijkbaar is het vormen van een eigen mening, het hebben van een eigen wil etc. nog niet echt goed ontwikkelt als ze zich door de druk van derden laat verleiden tot roken, makeup en sex. Al durf ik best te twijfelen aan het meeloopgehalte in dit verhaal. Rond de leeftijd die TO beschrijft is experimenteren toch een normale ontwikkeling. Een soort testperiode waar je de jaren ervoor bezig bent geweest met opvoeden en het meegeven van normen en waarden.In het geval van mijn dochter is dat roken vermoedelijk ook een experiment geweest maar de aanleiding was wel een ander meisje en dochter heeft haar keuze gemaakt. Zij is verder absoluut geen meeloper. Gebruikt geen make up en laat zich niks door andere mensen zeggen over haar uiterlijk. Dat bepaalt ze lekker zelf wel. Een eigen mening heeft ze dus ook en dat mag.
quote:dreamer schreef op 14 december 2010 @ 14:03:

Ik denk dat het voor 16 jarigen ook nog wel wat anders is. Jongns van die leeftijd zijn over het algemeen zéker bezig met seks, al dan niet praktiserend, en ook sterker dan de meisjes.

Fijn dat je dochter weer bij je thuis is! Volgens mij zijn meisjes veel eerder rot rijp dan jongens, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:shahla schreef op 14 december 2010 @ 14:04:

[...]

In het geval van mijn dochter is dat roken vermoedelijk ook een experiment geweest maar de aanleiding was wel een ander meisje en dochter heeft haar keuze gemaakt. Zij is verder absoluut geen meeloper. Gebruikt geen make up en laat zich niks door andere mensen zeggen over haar uiterlijk. Dat bepaalt ze lekker zelf wel. Een eigen mening heeft ze dus ook en dat mag. Dat is goed, dat ze een eigen mening heeft en keuzes maakt. Zo probeer ik mijn kinderstapel ook op te voeden. Ik reageerde vooral op het hele hoge dat-doet-mijn-dochter-niet-maar-anderen-laten-het-haar-doen-gehalte van de openingspost. Ik denk dat iedere tiener dingen probeert. En dat het dan heel makkelijk is om anderen de schuld te geven (slechte invloed etc).
quote:Nammma schreef op 14 december 2010 @ 13:55:

Die ouders van dat vriendinnetje (of liever de moeder en haar nieuwe vriend) heeft het veel te druk met zichzelf en zegt dus overal ja op. Dat vriendinnetje is pas 12, maar mag op vrijdagavond al naar een disco tot 23.00 uur....

Wat een oordelen.

Ik snap niet dat je je zo druk maakt om het kind van een ander.

Ik mocht op die leeftijd ook naar kinderdisco's.
Stressed is just desserts spelled backwards
Zou ik geen problemen mee hebben, zou mijn kind daarin vertrouwen en ook de ouders waar mijn kind de nacht verblijft

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven