Canada (aug/sept)

06-09-2010 15:10 179 berichten
Ben mij al weer voorzichtig aan 't orienteren op m'n mogelijk volgende reisbestemming en hoop wat tips te krijgen.

Mijn voorlopig idee is om volgend jaar in augustus of september naar Canada te gaan. Augustus zou voor m'n werk beter uitkomen, maar is wel 'n stuk duurder wegens hoogseizoen. Maar als het klimaat in september 'n stuk kouder/regenachtiger is dan augustus, kies ik toch voor augustus.

Route van Vancouver naar Calgary met 'n huurauto (SUV) of omgekeerd met daarbij vele natuurparken. In totaal 4 weken.

Indien het augustus wordt, hoe zit 't dan met de beschikbaarheid van motels/hotels? Kun je daar makkelijk 'n kamer vinden, of beter toch van te voren boeken?

Heb dit voorjaar 'n reis gemaakt door het zuidwesten van de USA en van te voren alles geboekt. Op zich beviel me dat prima, maar lijkt me ook leuk om flexibel te zijn, ook ivm het weer.

In de USA hadden we kamers vanaf ca. 70 dollar tot ca. 150 dollar p/n. Hoe liggen de prijzen gemiddeld in Canada? En in het hoogseizoen?

Welke plaatsen, natuurparken en motels/hotels kunnen jullie uit eigen ervaring aanraden?

Een verblijf op 'n ranch om paard te gaan rijden wil ik er zeker in hebben. Verder uiteraard excursies om beren te gaan spotten en walvissen (Vancouver island?)

Ben benieuwd naar leuke tips!
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je er zo mee bezig bent Elnin. Het gaat dus definitief door lijkt me? (ook al duurt het nog even)
quote:Philein schreef op 15 december 2010 @ 12:20:

Leuk dat je er zo mee bezig bent Elnin. Het gaat dus definitief door lijkt me? (ook al duurt het nog even)

Yep, vliegticket is al in the pocket.

Heb ook al wel wat accommodaties geboekt. O.a. deze ranch in Montana: http://www.rockingz.com/site/466302/page/45029
Super gaaf hoor! Hoe lang ga je precies?

Ik ga proberen hier een paard aan te schaffen, houdt me hopelijk een beetje in ons kikkerlandje
Da's ook gaaf, Philein!

Ik ga in totaal 32 dagen, dus heb heerlijk veel tijd om leuke dingen te doen.
Dat is een mooie periode! En voor die tijd nog andere reisjes op de planning of niet?
Nope, niets in de planning (en eerlijk gezegd ook geen vrije dagen genoeg om te verwachten dat er nog spontane tussendoortjes bij kunnen komen)
Elninjoo,

Ik denk dat Clearwater leuker is, omdat dat grenst aan Wells Gray NP.

100 Mile House is heel afgelegen, als ik het me goed herinner (1997 !)
Ik zou ook voor Clearwater gaan. In 100 mile house ligt in de middle of nowhere...
In de buurt van Clearwater kun je trouwens erg gaaf wildwaterraften! (als je dat leuk vindt tenminste)
Maar in the middle of nowhere valt er misschien wel erg leuk paard te rijden. Ik wacht overigens nog op antwoord van die ranch, want de ranch die ik op 't oog heb bij Clearwater doet alleen maar walk only. Dan is de kans idd groot dat ik daar niet zou paardrijden maar naar het natuurpark ga. Als die andere ranch wel leuk rijden biedt (dus gewoon lekker galopperen) dan vind ik dat misschien toch wel leuk om tussendoor 'n dagje te doen.
quote:chicky012 schreef op 16 december 2010 @ 18:05:

In de buurt van Clearwater kun je trouwens erg gaaf wildwaterraften! (als je dat leuk vindt tenminste)ben niet echt fan van kopje onder gaan, dus nee, niet echt
Houdt je, naast paardrijden, van nog meer activiteiten in je vakantie? Of ga je veel voor natuur?
Geen idee of je hier langs komt en zo ja, of je dan al overnachtingen hebt geboekt, maar ik heb nog wel 2 aanraders

Revelstoke: http://www.griffinlakelodge.com/index.htm

HEEL erg mooi! Ontzettend vriendelijke eigenaren, heerlijk banabread!

Golden: http://www.goldenwoodlodge.com

Overnacht in een Teepee, erg koud maar heerlijk warme slaapzakken. Erg leuke ervaring
Paardrijden en wandelen (als in 'n paar uur niet als in hikes van een volle dag) dat zijn de activiteiten die ik wel wil doen. Bij Jasper wil ik ook met zo'n speciaal voertuig de gletcher op en rond Vancouver Island wil ik gaan bear & whalewatchen.

Revelstoke en Golden liggen niet op mijn route geloof ik. Ik heb overnachtingen in de planning in Vancouver, Port McNeill, Tofino, Victoria, Whistler, Clearwater of 100 Mile, Jasper en Banff. En dan in Montana in Wolf Creek (ranch) diverse in Yellowstone, Teton en Cody.
Ok, das een ander rondje dan wij hebben gemaakt

Wij zijn ook met zo'n voertuig de gletsjer opgeweest op Icefield road (van Banff naar Jasper). Was zeker de moeite waard, alhoewel ik 't niet zo heel indrukwekkend vond.
Daar houd ik ook rekening mee, dat het niet zo indrukwekkend is als in Nieuw Zeeland. Hier rijden ze de gletcher op, dus kom je waarschijnlijk niet op 'n onbedorven blauw ijs gedeelte. In NZ vlieg je met 'n heli naar boven en ga je hiken op het onbedorven deel. Maar vind het toch wel iets om te willen doen aangezien ik er toch in de buurt ben.

Heb je er ook hanggliding? Dat vind ik ook gaaf.
Je kunt met een bus een heel stuk de gletsjer op en dan mag je uitstappen. Er staan pionnetjes tot waar je mag lopen omdat het daarna te gevaarlijk wordt. Eigenlijk zie je dan alleen maar een ieniemienie stukje van de gletsjer.

Je kunt ook een hike maken met een gids bv http://www.icewalks.com/ (geen idee of ie goed is hoor, google)

Ik heb niemand zien hanggliden, maar ik denk niet dat het kan....
Ik heb inmiddels antwoord gehad van de ranch in 100 Mile House en daar wordt gewoon gegaloppeerd tijdens de ritten. Dat is toch wel erg leuk. En zowel verblijf als rijden is er ook nog goedkoper dan bij de ranch in Clearwater, dus da's altijd meegenomen.

Deze zit in Clearwater: http://www.wellsgrayranch.com/

En deze in 100 Mile House: http://www.springlakeranch.com/
Ik ga bij Spring Lake ranch in 100 Mile House boeken! Niet alleen bieden ze veel betere condities op paardrijgebied, je hebt er 'n meer vlak voor de deur waarin je kunt zwemmen en gratis kunt kanoen. En een kamer met badkamer ensuite én ontbijt kost maar 75 dollar tegen 130 exclusief ontbijt bij Wells Gray ranch in Clearwater. En in Clearwater begint het paardrijden vanaf 45 dollar terwijl je alleen mag stappen, terwijl deze maar 25 dollar per uur rekent. Dus niet alleen betere condities, maar ook nog goedkoper. Da's mooi mazzel hebben!
wij hebben afgelopen zomer (juli/augustus) een rondje Seattle-Seattle gedaan.

Vanuit Seatle door Washington, idaho, Montana en Wyoming naar Yellowstone. Mooie route!

Daar hebben we 4 dagen over gedaan.

Vervolgens zijn we 4 dagen in Yellowstone gebleven waar we veel beren (+ cubs) buffels, mooses etc hebben gezien. Echt werkelijk prachtig!

Vanuit Yellowstone zijn we recht omhoog richting Calgary gereden. Dat lukt niet in 1 dag. Het is een saaie route en je bent werkelijk alleen op de weg. Maar man, wat is het een eind!

Calgary is leuk, maar niet bijzonder. We hebben daar besloten om niet in Calgary te blijven, maar door te rijden naar Banff.

In Banff zijn we 4 nachten gebleven, want wat is het daar mooi!

Lake Louise, Moraine Lake (nog mooier), wandelen door de bergen en alleen maar genieten!

Ook hier hebben we beren gezien. Zowel zwarte beren als grizzly's.

Vanuit Banff zijn we via de Icefields Parkway naar Jasper gereden. Deze weg moet je echt rijden, hij is geweldig!!!

Je komt langs veel gletsjers, lake Peyto, andere geweldige meren en de grote Athabasca Gletsjer, waar je ook op kan. (met een vreselijke toeristische bus of gewoon wandelend)

Na een paar dagen Jasper zijn we naar Vancouver gereden.

We zijn 1 dag in Vancouver gebleven en hebben vervolgens de route langs de kust omhoog gereden via Gibbsons en Powell River de boot te pakken naar Vancouver Island. De route langs de kust is fantastisch!

Weinig toeristen en zulke leuke dorpjes! Vooral Gibbsons is leuk.

We zijn 5 dagen op Vancouver Island gebleven. In Victoria hebben wij een walvissen/orka tocht gedaan met een zodiac. Dit was echt geweldig en we hebben zoveel orka's en walvissen gezien!

Vanuit Victoria hebben wij de boot gepakt naar Port Angeles en vanuit daar zijn we weer naar Seattle gereden.

Wat een geweldige trip was het!

Wij hebben niets geboekt van te voren, alleen de eerste nacht bij aankomst in Seattle.

Wij hadden een tent mee en hebben op de meeste plaatsen gekampeerd. De campings zijn geweldig en top geregeld!

Zorg wel dat je een warme slaapzak bij je hebt, you'll need it!

Wij hebben ook wel in hostels geslapen in Canada en die waren echt geweldig! Niet zo duur en enorm schoon en op mooie locaties.

Canada is vergeleken met Amerika wel veel duurder. Eten en drinken is veel duurder. Kleding etc maakt niet zoveel uit, maar dat moet je gewoon in Amerika kopen.

Wij hadden geweldig weer in juli/augustus. Frisse nachten, maar de temperatuur overdag was steeds tussen de 20 en 25 graden.

Op de bekende plaatsen is het wel toeristisch, maar als je even wegloopt van de bekende fotospots dan zijn de Japanners verdwenen en heb je alle natuur weer voor jezelf.

Kanoen op de meren, duiken (als je houdt van duiken in koud water), paardrijden, wandelen, het kan er allemaal!

Ik wil zeker nog eens terug, want het is daar zo prachtig!!!

Geniet van al je voorbereidingen!
@elninjoo: wat voor een soort lenzenpakket ga je trouwens meenemen? Ben gewoon benieuwd.

Bij die grizzlytoer die we toen in TC hebben gedaan, zaten de beren niet dichtbij, maar met de 300 mm lens hebben we ze wel scherp er op gekregen.

Ga je trouwens die beren bekijken vanaf een platform of vanaf een bootje?

En hoe gaat het verder met de voorbereidingen?
@Verli: Ik neem de 17-55 2.8, de 70-200 2.8 en m'n fish mee. Kan m'n 70-300 ook wel meenemen, maar die vind ik niet zo haarscherp als die lichtsterke lenzen.

Volgens mij zijn die berenexcursies met 'n boot.

Voorbereidingen zijn zover dat ik mijn route op punt heb, ticket, auto en accommodatie geboekt.
Hoi Elninjoo,

Ik heb al je voorbereidingen in dit topic gevolgd.

Ben heel benieuwd hoe je het nu hebt daar. Vorig jaar heb je vanuit Australie steeds verslag gedaan. Dat kan ik nu nergens vinden.

Hopelijk geniet je volop. Het lijkt me een geweldige reis. Volgend jaar gaan we een groot deel van deze reis ook maken.
Hoi Elninjoo,

Ik ben benieuwd of je nu in Canada bent en of het je bevalt? En welke route je genomen hebt. Ik woon vlakbij Edmonton, als je beren wilt zien kun je gewoon bij mij in de tuin gaan zitten, komen ze vanzelf langs! Veel plezier iig.. het weer is super he!!
Vancouver is een prachtige stad, veel te zien en te doen. Vancouver island is ook heel mooi, maar eerlijk gezegd niks mooier dan plekjes hier bij mij in de buurt. Maar als je er toch bent zou ik het waarschijnlijk wel meepikken, de mooiste punten vond ik Victoria en Tofino. Je hebt geluk nodig met het weer, wij gaan meestal op het allerlaatste moment als de weerberichten goed lijken..

Ik zou ook zeker niet in juni gaan, de laatste jaren was het weer drie keer niks, de zomers beginnen steeds later, eigenlijk is na 16 augustus de beste tijd om te vliegen. De tickets zijn dan een goedkoper en je hebt de meeste kans op mooi weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven