Gezondheid alle pijlers

Laserbehandeling n.a.v. PAP3

14-12-2010 02:24 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
In april deed ik mee aan het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker. Ik kreeg een uitnodiging omdat ik vorig jaar 30 geworden ben. Na enkele dagen belde de huisarts al op om te vertellen dat ik een Pap3 had. Schrikken natuurlijk. Ik ben doorgestuurd naar de gynaecoloog en na diverse onderzoeken bleek ik behalve in mijn baarmoederhals ook zeer afwijkende cellen te hebben in de baarmoedermond en de vaginawand. Een erg vervelende en onrustige tijd. In het ziekenhuis in m'n woonplaats kon ik niet behandeld worden ivm de hoeveelheid afwijkend weefsel en de "uitzaaiingen". Mijn contract bij mijn werkgever liep af en werd niet verlengd ivm mijn "ziekte" en alle onzekerheden die daarbij kwamen kijken. Ik ben doorgestuurd naar het AMC en in juni heb ik een laserbehandeling ondergaan en is er een gedeelte van de baarmoedermond operatief verwijderd. Ik weet dat er veel ergere dingen zijn, maar ben echt heel erg geschrokken. Het voelt zo raar dat er iets in je lichaam groeit wat er niet hoort zonder ooit klachten te hebben. Wat als ik niet meegedaan had aan dat onderzoek?

Van de week de uitslagen gehad van de controles. Wat een domper! Het slechte weefsel zit er nog steeds (of weer?!). Ik ben zo vreselijk teleurgesteld. Had gehoopt deze nare periode af te kunnen sluiten. Heb net een nieuwe baan gevonden waar ik 1 januari kan beginnen.

Zijn er mensen die hetzelfde meegemaakt hebben? Die deze onzekerheid kennen en waarbij de uitslag wederom niet goed is na een (laser)behandeling? Graag jullie reacties.
EN, de onzekerheid die een twijfelachtige uitslag met zich meebrengt is heel zwaar. Je weet namelijk op dat moment niet of je in een voorstadium zit van baarmoederhalskanker. Feit is wel dat er cellen zitten die zich als kanker zouden kunnen ontwikkelen. De gedachte dat er in je lichaam iets woekert dat kanker kan worden, moet je echt niet onderschatten.

Ik ben echt een nuchter type en toen ik de uitslag kreeg, had ik ook niet het idee dat ik gelijk dood zou gaan. Maar als je dan langer moet wachten op vervolgonderzoek en behandeling begint het toch steeds meer te knagen. Het hakt er emotioneel behoorlijk in.
quote:middje28 schreef op 14 december 2010 @ 12:51:

[...]

wij zijn toch ook behandeld????

of bedoel je dat het bij ons niet zo erg is omdat we nog geen kaker hadden???

snap hem even nietJe hebt idd 'n behandeling gehad, maar daarmee is toch niet het risico weg? Als je baarmoeder slechte cellen produceert dan kan dat toch terugkomen als het niet geheel wordt weggehaald?
quote:Naski schreef op 14 december 2010 @ 12:53:

EN, de onzekerheid die een twijfelachtige uitslag met zich meebrengt is heel zwaar. Je weet namelijk op dat moment niet of je in een voorstadium zit van baarmoederhalskanker. Feit is wel dat er cellen zitten die zich als kanker zouden kunnen ontwikkelen. De gedachte dat er in je lichaam iets woekert dat kanker kan worden, moet je echt niet onderschatten.

Ik ben echt een nuchter type en toen ik de uitslag kreeg, had ik ook niet het idee dat ik gelijk dood zou gaan. Maar als je dan langer moet wachten op vervolgonderzoek en behandeling begint het toch steeds meer te knagen. Het hakt er emotioneel behoorlijk in.Kan me voorstellen dat het angst oproept. Maar is dit type cel iets wat specifiek in de baarmoeder blijft en daar dus aangepakt kan worden, of is het feit dat je uberhaupt dat soort slechte cellen aanmaakt 'n kans dat je dat ook in andere onmisbare organen kan krijgen?
ja zekerheid heb je nooit maar mijn snijranden waren schoon dus gaan ze er vanuit dat het weg is

ik sta 2 jaar onder controle

maar goed er zijn ook vrouwen die eerst slechte uitslag hebben en half jaar daarna weer een goede uitslag zonder behandeld te zijn of wat soms wil het virus zichzelf opruimen

maar helaas dus niet in alle gevallen
Het HPV-virus is seksueel overdraagbaar, het is niet zo dat je lichaam dit zelf aanmaakt. Dus zo lang je beschermde seks (lees condooms of geheelonthouding) hebt, komt het niet terug. De meeste vrouwen krijgen het virus (meer dan 90%, geloof ik), maar bij de meeste ruimt het lichaam het zelf op en ontwikkelt het zich niet tot afwijkende cellen.
quote:elninjoo schreef op 14 december 2010 @ 12:56:

[...]

Kan me voorstellen dat het angst oproept. Maar is dit type cel iets wat specifiek in de baarmoeder blijft en daar dus aangepakt kan worden, of is het feit dat je uberhaupt dat soort slechte cellen aanmaakt 'n kans dat je dat ook in andere onmisbare organen kan krijgen?Het richt zich inderdaad alleen op de baarmoeder. En de kans dat het zich ontwikkelt tot daadwerkelijk kanker, is niet heel groot. Gelukkig. Maar daarom is het nog wel beangstigend om afwijkende cellen in je lichaam te hebben waarvan je niet weet of ze het goed weg (kunnen) halen of dat er misschien wat achterblijft, waardoor het zich toch verder kan ontwikkelen.
quote:Naski schreef op 14 december 2010 @ 12:58:

Het HPV-virus is seksueel overdraagbaar, het is niet zo dat je lichaam dit zelf aanmaakt. Dus zo lang je beschermde seks (lees condooms of geheelonthouding) hebt, komt het niet terug. De meeste vrouwen krijgen het virus (meer dan 90%, geloof ik), maar bij de meeste ruimt het lichaam het zelf op en ontwikkelt het zich niet tot afwijkende cellen.

zelf met condoom kun je het nog oplopen door middel van huid op huid en het kan ook aan je vingers zitten daarbij is roken ook niet goed bij het hpv virus

en geloof dat 80 of 90 procent van de mannen het ook bij zich draagt
Van huid op huid contact HPV krigen? Misschien is het zo, maar het is mij in ieder geval niet bekend.

Mannen dragen het inderdaad ook vaak bij zich (krijgen het ook van vrouwen die draagster zijn van het HPV-virus), vandaar dat die beschermde seks zo belangrijk is.

Roken is slecht voor je weerstand en je lichaam kan bij meer weerstand de HPV zelf beter opruimen. Dus ja, roken heeft wel invloed, maar ook weer niet zó veel.
ik zou eens kijken of ik het nog ergens terug kan vinden
quote:Naski schreef op 14 december 2010 @ 13:01:

[...]

Het richt zich inderdaad alleen op de baarmoeder. En de kans dat het zich ontwikkelt tot daadwerkelijk kanker, is niet heel groot. Gelukkig. Maar daarom is het nog wel beangstigend om afwijkende cellen in je lichaam te hebben waarvan je niet weet of ze het goed weg (kunnen) halen of dat er misschien wat achterblijft, waardoor het zich toch verder kan ontwikkelen.Daarom snap ik niet goed dat ze niet de hele baarmoeder verwijderen, dan is dat risico toch 'n stuk kleiner dan wanneer ze het orgaan wat die cellen produceert laten zitten.
HPV is idd wel via de huid overdraagbaar, maar dan met name de huid rond de genitalien. Maw een condoom is zeker ook voor HPV beschermend maar NIET 100%. En HPV kan ook in de mond zitten, dus bij orale sex is het ook overdraagbaar.

Roken en wisselende contacten zijn risico-factoren.

Glamurosa, ik zit in de "gewone" molen van BMHK, dus niet met afwijkende cellen in de vagina enzo. Word ook gewoon in een streekziekenhuis behandeld.

Feb 09 (bevolkingsond) pap 2

Aug 09 pap 3a (en HPV-pos)

Okt 09 (lis en biopt, CIN 2, alles weggehaald)

Mei 10 weer pap 2

Dussss... was er graag klaar mee geweest met een pap 1. Nu het pap 2 was kan het weer alle kanten in bij de volgende controle en dus blijft de onzekerheid.

Maar goed, zo heel erg angstig ben ik nu ook weer niet, want had dus in nov teruggemoeten, maar heb dat naar januari gezet (wegens 2 andere medische ingreepjes in okt en "even geen zin in weer gynaecologisch gedoe" nu). Het is zo langzaam-groeiend, die 2 maanden extra wachten is ook geen probleem.
quote:elninjoo schreef op 14 december 2010 @ 13:31:

[...]

Daarom snap ik niet goed dat ze niet de hele baarmoeder verwijderen, dan is dat risico toch 'n stuk kleiner dan wanneer ze het orgaan wat die cellen produceert laten zitten.

Klopt, maar de meeste vrouwen willen nog wel heel graag kinderen. Om de hele baarmoeder dan maar te verwijderen is wel een hele rigoreuze ingreep voor iets dat ook met een andere behandeling meestal afdoende is.

Nadeel: ja, het kan dus weer terugkomen.

Maar goed, als je naar het bevolkingsonderzoek gaat zullen ze het in bijna alle gevallen wel op tijd signaleren.

Hoe zwaar het mentaal misschien ook is, voor veel vrouwen weegt dit toch niet op tegen het kinderloos blijven (ook al weet ik dat dat voor jou niet opgaat).
quote:Naski schreef op 14 december 2010 @ 15:42:

[...]

Klopt, maar de meeste vrouwen willen nog wel heel graag kinderen. Om de hele baarmoeder dan maar te verwijderen is wel een hele rigoreuze ingreep voor iets dat ook met een andere behandeling meestal afdoende is.

Nadeel: ja, het kan dus weer terugkomen.

Maar goed, als je naar het bevolkingsonderzoek gaat zullen ze het in bijna alle gevallen wel op tijd signaleren.

Hoe zwaar het mentaal misschien ook is, voor veel vrouwen weegt dit toch niet op tegen het kinderloos blijven (ook al weet ik dat dat voor jou niet opgaat).

Maar als de vrouw al kinderen heeft of geen kinderen (meer) wil, dan is het toch wel 'n optie die veiliger is?

Dat bevolkingsonderzoek is maar eens in de 5 jaar, dus als het op komt zetten in 't jaar nadat je net geweest bent, dan kan 't dus 4 jaar doorwoekeren voordat er maatregelen genomen kunnen worden. Of gaan vrouwen die eens 'n verkeerde uitslag hadden om het half jaar?
Ja, als de vrouw geen kinderwens (meer) heeft, ga je inderdaad voor het allerveiligste door de baarmoeder te verwijderen. Maar dat vinden artsen vaak wel een laatste optie, want de voorstadia zijn relatief eenvoudig te behandelen (vinden de artsen dan hè).

De incubatietijd voor het ontwikkelen van baarmoederhalskanker is meestal tussen de 10 en 15 jaar, dus als je iedere 5 jaar naar het bevolkingsonderzoek gaat zit je redelijk veilig.

In mijn geval werd ik na de laserbehandeling nog twee jaar lang extra gecontroleerd (om het half jaar) en nadat alles goed was werd ik gewoon weer in het bevolkingsonderzoek opgenomen.
als je een hoge pap hebt en cin sta je sowieso een paar jaar onder controle (ik iig wel ik moet om half jaar) neem aan dat dat bij andere ook zo is
en als je je baarmoeder eruit haalt en de rest laat zitten

moet je volgens mij nog steeds komen voor uitstrijkjes
Zit er helemaal doorheen.

Vandaag voor de nieuwe colposcopie naar het ziekenhuis geweest. Ze wisten niet wat ze zagen... Het afwijkend weefsel is terug. En hoe! Hetzelfde als voor mijn laseroperatie van een half jaar geleden. Wat nou langzaam groeiend? Ben in het streekziekenhuis geweest en de gynaecoloog heeft gelijk het AMC gebeld om zsm een afspraak te maken en te kijken of ze het kunnen behandelen en hoe... Er werd zelfs al gesproken over het verwijderen van m'n baarmoeder. Ik ben verdorie 31 jaar en heb een grote kinderwens... :( Ben zo zo zo verdrietig en in de war... En bang.
hoi hoi

wat een vervenlend nieuws voor je en een domper

het is natuurlijk helemaal klote omdat je graag kinderen wil

ik zelf heb geen grote kinderwens dus voor mij zal de keuze dan wat makkelijker zijn

wel raar dat ze zeggen dat het nooit zo snel gaat (groeien van de cellen) maar ik hoor steeds meer enge verhalen van dames bij wie het razend snel groeit bah!!!

ik leef met je mee

heel veel serkte
Jeetje Glamurosa, wat een akelig bericht.

Hebben ze het misschien niet helemaal goed weggelaserd?

en sterkte!
Glamurosa, heb nog niet eerder gereageerd hier en ik wilde reageren door te zeggen dat ik in ongeveer hetzelfde (maar een veel minder heftig) schuitje zit, maar ik zie dat je vandaag een ontzettend kl*te bericht hebt gehad. Pfff, wat heftig. Is het nu precies hetzelfde als een halfjaar geleden, ik bedoel dat ook in je vaginawand afwijkende cellen gevonden zijn? Er is gelijk een afspraak gemaakt lees ik, wanneer kun je bij het AMC terecht? Hoop voor je dat dat snel is, die onzekerheid is vreselijk. Ik wens je heel veel sterkte

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven