Melk ipv puur chocoladecakeje?

18-12-2010 04:22 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

In de kersteditie van allerhande staat een recept voor smeltende chocoladecakejes. Hier gaat extra pure chocola in, maar ik zou graag melkchocola gebruiken. Weet iemand of dit kan zonder oneetbare gevolgen?
Puur heeft de intense bitterzoete cacaosmaak, die ws. bij dit recept hoort.

Melk is choco-light, bedoeld voor kleuters. Niet doen dus.
Juist qua smaak wil ik liever melk gebruiken...
En pure chocolade smelt ook beter... Zou echt geen melk gebruiken!

Welk recept is het?

Is het deze?

Is een hele grote favoriet hier!
Melkchocolade bevat veel meer suiker dan de pure chocolade in het recept. Niet doen dus, zoeken naar een andere versie ( zeldzaam met melkchocolade, vanwege dus het hoge suiker en lage cacaogehalte)
Kan echt niet. Als je smaak pure choco te sterk vindt zou ik het zoeken in een ander toetje/taartje/cake soort.
Tuurlijk kan het, alles kan, maar of het dan ook nog lekker is...? Er is maar één oplossing: uitproberen!
Ik weet niet wat er verder in het recept staat, maar als er bijvoorbeeld water in moet zou je dat eventueel kunnen vervangen door melk en er wat extra suiker doorheen doen. Dan wordt de hele pure chocoladesmaak minder.
Er zijn verschillende voedingsmiddelen die ik 'kaal' niet te eten vind, maar die echt in een recept horen, of waarvan de smaak wegvalt als het verwerkt is.

Tomaten zo lust ik niet, maar spaghetti bolognese vind ik heerlijk. Gekookte eieren vind ik niet te eten, maar een boerenomelet heerlijk.

Ik zou dus niet zo snel dat recept veranderen. Gewoon zo proberen, en als je het zelf niet lekker vind, daarna nooit meer maken.
ik zou het in eerste instantie gewoon met pure chocolade uitproberen. In cakejes/taartjes oid smaakt de bittere chocoladesmaak toch vaak wat milder doordat er ook andere ingredienten bij zitten. Wellicht vind je het wel prima smaken!!

mocht je het dan echt niet lekker vinden dan zou ik het inderdaad met melkchocolade proberen. Gewoon doen. Koken is toch vaak uitproberen.....
Tja, je zou het kunnen doen, maar het wordt dan geen chocolade cake-je meer, maar een bruin, zoet cake-je met in de verte chocolade smaak.

Lijkt mij niks.

The taste of the pudding is in the eating, dus proberen zou ik zeggen! Wel nu doen, heb je nog een week de tijd om iets anders te verzinnen als het echt niet lekker is.
quote:dutchsuzanne schreef op 18 december 2010 @ 10:28:

Tja, je zou het kunnen doen, maar het wordt dan geen chocolade cake-je meer, maar een bruin, zoet cake-je met in de verte chocolade smaak.

Lijkt mij niks.

The taste proof of the pudding is in the eating, dus proberen zou ik zeggen! Wel nu doen, heb je nog een week de tijd om iets anders te verzinnen als het echt niet lekker is.
quote:Katherina schreef op 18 december 2010 @ 10:36:

[...]

Waarschijnlijk niet de meest intelligente opmerking van dit hele topic maar ik zeg het toch Kan het niet zo zijn dat echt pure chocola een hogere smelttemperatuur heeft dan melkchocola ... en dat het daarom pure chocola moet zijn omdat je het nog smeuig en vloeibaar wil houden?
Deze denk ik.

Ik denk dat je de pure chocola moet nemen in verband met de grotere hoeveelheid cacaoboter in melkchocola. Als je dat gaat smelten dan krijg je een veel vettere substantie dan met gesmolten pure chocola en zul je ook de hoeveelheden vet in het recept moeten aanpassen.
Ach joh, gewoon proberen. Heb laatst ook peperkoek in mijn uiensoep gegooid, ook al zei iedereen dat niet te doen, was super lekker. Studentenhaver door koekdeeg gegooid, ook heel lekker. Je moet het natuurlijk wel doen op moment dat het er niet toe doet. Dus niet als je de cake-jes maakt voor het kerstdiner.

ik probeer hier door de week gewoon alles uit en de toppertjes gebruik ik dan bij etentjes.
Bij bereiding van pure chocola gaat het bittere eraf. Bij vrijwel elke taart, cake, etc. heb je pure chocolade nodig. Echt niet met melkchocola gaan prutsen. Maar goed, alles op eigen risico natuurlijk
Met koken kun je naar hartelust experimenteren...die rare kappertjes vervangen door strooikaas en curry, heel smakelijk hoor.

Bakken is anders, dat is een formule die je tot op de gram en de letter moet naleven. Experimenten leveren mislukte baksels op, geloof mij maar, ik heb er al heel wat ervaringen mee opgedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven