Teleurgesteld in vrienschap
maandag 20 december 2010 om 17:00
Kort gezegd heb ik een hele moeilijke tijd achter de rug. Een periode vol verdriet en moeilijke besluiten. In die tijd is steun van dierbaren echt heel erg fijn en ik heb dan ook echt mijn beste vrienden leren kennen. Helaas hoorde ik van een vriendin nauwelijks iets. In twee maanden tijd heb ik haar zelfs maar een keer gezien. Eerlijk is eerlijk; ik kwam de deur nauwelijks uit en voelde me te beroerd om uberhaupt ook maar allerlei initiatieven te nemen, maar zij deed dat dus ook niet.
Ze bleef haar leven leiden en ik worstelde thuis echt elk uur van de dag. Onze levens zijn sowieso erg verschillend: zij is erg van het uitgaan en niet vies van een slippertje. Ik heb haar daar dit jaar eens op aangesproken, op een avond dat ik het echt te ver vond gaan. Natuurlijk mag ieder bepalen wat ie doet, maar ik wilde niet langer meer meedoen aan haar leugens.
Nu blijkt dit ook mede de reden te zijn dat ik niets van haar hoor. Dat heeft ze me gisteren verteld toen ik er toch maar eens zelf naar gevraagd heb (het werd wel heel erg raar, zo'n radiostilte). Ze zei letterlijk dat ze geen interesse meer in me had doordat ik haar had aangesproken en dat ik ook niet moet denken dat de wereld om mij en mijn problemen draait. Als een klap in mijn gezicht. Ik wist niks uit te brengen, maar voelde wel direct dat het alles heel erg duidelijk maakte: is zij wel een vriendin? Hoe kon ze zoiets zeggen? Ik snap er niets van, we zijn ruim 10 jaar bevriend.
Dat ik gekwetst en teleurgesteld ben is zacht uitgedrukt...
Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en wilde dit verhaal gewoon even kwijt.
Ze bleef haar leven leiden en ik worstelde thuis echt elk uur van de dag. Onze levens zijn sowieso erg verschillend: zij is erg van het uitgaan en niet vies van een slippertje. Ik heb haar daar dit jaar eens op aangesproken, op een avond dat ik het echt te ver vond gaan. Natuurlijk mag ieder bepalen wat ie doet, maar ik wilde niet langer meer meedoen aan haar leugens.
Nu blijkt dit ook mede de reden te zijn dat ik niets van haar hoor. Dat heeft ze me gisteren verteld toen ik er toch maar eens zelf naar gevraagd heb (het werd wel heel erg raar, zo'n radiostilte). Ze zei letterlijk dat ze geen interesse meer in me had doordat ik haar had aangesproken en dat ik ook niet moet denken dat de wereld om mij en mijn problemen draait. Als een klap in mijn gezicht. Ik wist niks uit te brengen, maar voelde wel direct dat het alles heel erg duidelijk maakte: is zij wel een vriendin? Hoe kon ze zoiets zeggen? Ik snap er niets van, we zijn ruim 10 jaar bevriend.
Dat ik gekwetst en teleurgesteld ben is zacht uitgedrukt...
Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en wilde dit verhaal gewoon even kwijt.
maandag 20 december 2010 om 17:03
Mag ik vragen hoe je dit gebracht hebt? Want als je enkel met beschuldigingen op de proppen komt dan voelt de ander zich vrij snel aangevallen.
Daarentegen vind ik het niet getuigen van vriendschap als je er niet voor iemand anders kan zijn en niet op bepaalde fouten kan wijzen. De wereld draait niet om iemand als het daar moeilijk mee gaat. voor jou.
Daarentegen vind ik het niet getuigen van vriendschap als je er niet voor iemand anders kan zijn en niet op bepaalde fouten kan wijzen. De wereld draait niet om iemand als het daar moeilijk mee gaat. voor jou.
maandag 20 december 2010 om 17:05
Ik heb haar aangesproken toen ze vreemdging met verschillende mannen, terwijl ik haar man ook goed ken. Ik had steeds meer het gevoel mee te doen aan haar slippertjes en gedurende de afgelopen jaren is dit erg ongezond gaan voelen. Ik heb daar een goed gesprek met haar over gehad, daarna was het contact ook gewoon goed, maar ineens sloeg dit van haar kant om.
maandag 20 december 2010 om 17:06
Tja... ik denk dat dit iemand is waar je zeker op dit moment niet veel aan hebt. Als er zo hard gezegd wordt dat er geen interesse meer in je is omdat je je menig hebt gegeven over haar gedrag (begrijpelijk) zou ik proberen er maar even afstand van te nemen.
Je kunt op dit moment andere vriendinnen beter gebruiken... hier geen energie in steken....
Je kunt op dit moment andere vriendinnen beter gebruiken... hier geen energie in steken....
maandag 20 december 2010 om 17:09
Klinkt al als twee heel verschillende persoonlijkheden.
Komt op mij over dat zij echt een type 'feestbeest'is en dit ook zoekt in een vriendschap.
Waarschijnlijk zit zij niet te wachten op iemand die haar levensstijl in de weg zit, en al helemaal niet iemand met problemen...
Helaas is het een vaststaand feit dat je juist in tijden van nood veel vrienden kwijtraakt.
Jammer, maar hoort ook een beetje bij het leven vrees ik...
Steek nu vooral tijd in jezelf en koester de mensen die je nog wel hebt!
Komt op mij over dat zij echt een type 'feestbeest'is en dit ook zoekt in een vriendschap.
Waarschijnlijk zit zij niet te wachten op iemand die haar levensstijl in de weg zit, en al helemaal niet iemand met problemen...
Helaas is het een vaststaand feit dat je juist in tijden van nood veel vrienden kwijtraakt.
Jammer, maar hoort ook een beetje bij het leven vrees ik...
Steek nu vooral tijd in jezelf en koester de mensen die je nog wel hebt!
maandag 20 december 2010 om 17:10
Ik kan het me van beide kanten wel voorstellen. Jullie zullen waarschijnlijk allebei teleurgesteld zijn in de ander, zij in hoe jij tegen haar leven aankijkt, jij in hoe ze je heeft laten zitten toen je het zwaar had.
Vriendschappen komen en gaan en het klinkt alsof jullie uit elkaar gegroeid zijn en je niet meer interesseren voor elkaars levens. Los van deze ruzie, vind je haar nog wel leuk als vriendin?
Vriendschappen komen en gaan en het klinkt alsof jullie uit elkaar gegroeid zijn en je niet meer interesseren voor elkaars levens. Los van deze ruzie, vind je haar nog wel leuk als vriendin?
maandag 20 december 2010 om 17:11
Ik zie mezelf overigens niet als een 'probleemtype', maar soms kun je bepaalde zaken in het leven niet vermijden en moet je er doorheen. Dat zij daar nu niet op zit te wachten, tja, dat is toch raar? Al tien jaar ben ik er voor haar. En nooit eerder heb ik voor deze hete vuren gestaan, is het dan gek ook automatisch terug te verwachten?
maandag 20 december 2010 om 17:12
maandag 20 december 2010 om 17:13
Alice, op dit moment heb ik niks aan haar, omdat onze levensstijlen inderdaad absoluut niet meer op elkaar aansluiten. Maar het blijft wel iemand met wie ik veel heb meegemaakt en ik zou zo'n vriendschap niet zomaar weggooien ofzo. Misschien komen we elkaar over een paar jaar weer tegen, misschien ook niet.
maandag 20 december 2010 om 17:26
Ik vind dat je als vriendin best iets mag zeggen over de leefstijl van iemand. Het gaat natuurlijk wel om de toon, maar als zij stelselmatig haar man bedonderd, kan ik je gevoel daarbij wel voorstellen.
Blijkbaar wil ze geen vrienden die daar commentaar op leveren, of weet ze zelf ook wel dat ze verkeerd bezig is, en reageert ze dat nu af op jou, omdat jij erover begon.
Ik zou haar even in haar eigen sop laten gaarkoken en kijken of ze nog komt.
Blijkbaar wil ze geen vrienden die daar commentaar op leveren, of weet ze zelf ook wel dat ze verkeerd bezig is, en reageert ze dat nu af op jou, omdat jij erover begon.
Ik zou haar even in haar eigen sop laten gaarkoken en kijken of ze nog komt.
maandag 20 december 2010 om 17:30
Tja, tis een beetje lastig hier iets zinnigs over te zeggen, omdat de periode nadat je haar over jouw gevoelens hebt verteld, niet lang genoeg heeft geduurd om écht te kijken wat het effect op jullie vriendschap is geweest.
Daarna kwam jij (vrij snel meen ik op te maken uit je posts) in jouw rottige periode en had je bepaalde verwachtingen van vriendschap die zij niet heeft waargemaakt. Terwijl zij misschien al wel een beetje klaar was met jullie vriendschap op dat moment.
Moeilijke situatie, omdat het echt pijn kan doen in zo'n lange vriendschap. Helaas zit er soms niks anders op dan het maar te accepteren. Je kunt proberen nog een keer een echt goed gesprek met haar aan te gaan, maar ik kan me voorstellen dat zij daar niet zo op zit te wachten. Feitelijk heb jij alleen maar verwijten voor haar: dat ze vreemd gaat en dat ze er niet voor jou was. Mocht je nu voor jezelf nog duidelijk hebben waarom je graag bevriend met haar wilt blijven en wat je nog wél leuk aan haar vindt, dan heeft het nog wel zin om hierin te investeren denk ik, anders niet zo.
Daarna kwam jij (vrij snel meen ik op te maken uit je posts) in jouw rottige periode en had je bepaalde verwachtingen van vriendschap die zij niet heeft waargemaakt. Terwijl zij misschien al wel een beetje klaar was met jullie vriendschap op dat moment.
Moeilijke situatie, omdat het echt pijn kan doen in zo'n lange vriendschap. Helaas zit er soms niks anders op dan het maar te accepteren. Je kunt proberen nog een keer een echt goed gesprek met haar aan te gaan, maar ik kan me voorstellen dat zij daar niet zo op zit te wachten. Feitelijk heb jij alleen maar verwijten voor haar: dat ze vreemd gaat en dat ze er niet voor jou was. Mocht je nu voor jezelf nog duidelijk hebben waarom je graag bevriend met haar wilt blijven en wat je nog wél leuk aan haar vindt, dan heeft het nog wel zin om hierin te investeren denk ik, anders niet zo.
maandag 20 december 2010 om 17:31
Het klinkt misschien zwaar, maar ik weet niet eens zeker of ik haar dit wel kan vergeven. Een vriendschap is een contact in voor-en tegenspoed, toch niet alleen voor de leuke stapavondjes e.d? Ik heb haar gewoon gemist op het moment dat ik haar nodig had, en eigenlijk neem ik haar dat best wel kwalijk.
maandag 20 december 2010 om 17:49
Ik denk dat jij veel meer van deze vriendschap verwacht dan je 'vriendin'. Zo te lezen is het voor haar een stuk vrijblijvender dan jou.
Zo te lezen vraag jij meer van haar dan zij kan geven. En dat is lullig, voor jullie allebei.
Ik denk ook niet dat ze behoefte heeft om 'te worden vergeven' .
Zo te lezen vraag jij meer van haar dan zij kan geven. En dat is lullig, voor jullie allebei.
Ik denk ook niet dat ze behoefte heeft om 'te worden vergeven' .
Ja, dat vind ik echt.
maandag 20 december 2010 om 17:56
Ook vrienden kunnen dingen doen die je niet aanstaan. Maar daar kan je eigenlijk niet zoveel van zeggen, het is hun leven en zij moeten het invullen zoals ze willen. En ook fouten maken. Wie ben jij om dat te veroordelen?
Ik weet niet hoe je dat gebracht hebt, maar ik kan me voorstellen dat ze daar niet blij mee was.
Ik weet niet hoe je dat gebracht hebt, maar ik kan me voorstellen dat ze daar niet blij mee was.
maandag 20 december 2010 om 18:00
Dat mag ook, dat zij het niet eens was met mij. Maar ik maakte me zorgen om haar, zag haar zichzelf steeds meer verliezen. Ik denk eerder dat het te dichtbij kwam voor haar op het moment dat ik haar haar ogen probeerde te openen. Ik vind het jammer dat ze daarna nog gewoon heeft gedaan alsof alles ok was, terwijl dit niet zo bleek te zijn. Had het fijn gevonden als zij mij ook direct had gezegd hoe zij erover dacht, maar in eerste instantie heeft ze dat dus niet gedaan.
maandag 20 december 2010 om 18:04
quote:emaille schreef op 20 december 2010 @ 17:56:
En ook fouten maken. Wie ben jij om dat te veroordelen?
Ik kan me ook voorstellen dat het niet leuk is om te horen. Maar ik vind juist dat je vrienden op hun fouten moet kunnen wijzen en ze helpen ze niet meer te maken. Als ik fouten maak, wil ik ook dat vrienden dat tegen mij zeggen. Dan kan ik er iets aan doen. Als ik niets zou zeggen, zou dat veel zeggen over hoe belangrijk ik die vriendschap vind.
En ook fouten maken. Wie ben jij om dat te veroordelen?
Ik kan me ook voorstellen dat het niet leuk is om te horen. Maar ik vind juist dat je vrienden op hun fouten moet kunnen wijzen en ze helpen ze niet meer te maken. Als ik fouten maak, wil ik ook dat vrienden dat tegen mij zeggen. Dan kan ik er iets aan doen. Als ik niets zou zeggen, zou dat veel zeggen over hoe belangrijk ik die vriendschap vind.
maandag 20 december 2010 om 18:46
@jett: iemand hierboven heeft het al gezegd. In tijden van nood leer je je echte vrienden kennen. Ik heb dat dit jaar ook gezien. Mensen hebben het tegenwoordig alleen nog maar over geen verplichtingen hebben. Je moet niets verwachten, want je verwacht te veel. Mensen hebben ook een eigen leven zeggen ze dan. Jij had steun verwacht van je vriendin, maar dat is uitgebleven. Ik vind dat erg voor je. Mensen zijn alleen nog maar met zichzelf bezig.
Ik zou dus inderdaad geen energie meer in je vriendin steken. Het is ontzettend hard, maar zo zijn mensen tegenwoordig.
Ik wens je heel veel sterkte.
Ik zou dus inderdaad geen energie meer in je vriendin steken. Het is ontzettend hard, maar zo zijn mensen tegenwoordig.
Ik wens je heel veel sterkte.