Werk & Studie alle pijlers

Spellings vraag

21-12-2010 22:28 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben een sollicitatiebrief aan het schrijven en heb een beetje moeite met d's en t's..

Ik twijfel over het volgende: waardoor de zelfstandigheid wordt verbeterd (of is verbeterd hier met een t?)
met een d, je schrijft het goed.
nee, met een d
Frankly my dear, I don"t give a damn
Spellingsvraag, zonder spatie. ;)
Ik kijk soms wat mooier is

Schrijf ik beide varianten op.

En meestal is 1e ingeving goed.
Ok bedankt ook voor de grappige reacties, ik zit tegelijkertijd tv te kijken dus vandaar spellings vraag i.p.v. spellingsvraag.
hmm, als je dat maar niet tijdens je sollicitatiegesprek zegt:"Ik zat televisie te kijken, dus vandaar dat ik mijn naam per ongeluk verkeerd heb geschreven" :-)
quote:Kroes schreef op 21 december 2010 @ 22:31:

En meestal is 1e ingeving goed.Werkwoordsspelling heeft niks met mooi/niet mooi te maken.
quote:Kroes schreef op 21 december 2010 @ 22:31:

En meestal is 1e ingeving goed.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Yk houd erg van de y, yk vind dit een stuk mooyer staan dan zo'n sympele 'i'. Vanaf nu schryf yk alles met dye prachtyge y.

Gelukkyg ys het al gauw goed als het mooy ys.

Known to cause insanity in laboratory mice
quote:Avondzon schreef op 21 december 2010 @ 22:40:

[...]

Werkwoordsspelling heeft niks met mooi/niet mooi te maken.

Ik doe het ook.

Ik noem het ook "mooi" maar het is meer wat er kloppend uitziet.
Maar verbetert en verbeterd ziet er toch allebei goed uit? Dat is het namelijk ook... Hoe moelijk is het nou om te onthouden dat tegenwoordige tijd stam+t is (die stomme forummer verbetert mij altijd) en dat een voltooid deelwoord (bij meer dan 1 werkwoord in een zin) eindigt met de letter die je in de verleden tijd (verbeterDe) zou gebruiken (die stomme forummer heeft mij alweer verbeterd).

't Is vast heel onaardig, maar ik snap dat niet, hoe dat moeilijk kan zijn.
Ik snap het ook niet hoor, en zeker niet waarom mensen dan meestal verkeerd gokken.
quote:Moosey schreef op 21 december 2010 @ 23:23:

Maar verbetert en verbeterd ziet er toch allebei goed uit? Dat is het namelijk ook... Hoe moelijk is het nou om te onthouden dat tegenwoordige tijd stam+t is (die stomme forummer verbetert mij altijd) en dat een voltooid deelwoord (bij meer dan 1 werkwoord in een zin) eindigt met de letter die je in de verleden tijd (verbeterDe) zou gebruiken (die stomme forummer heeft mij alweer verbeterd).

't Is vast heel onaardig, maar ik snap dat niet, hoe dat moeilijk kan zijn.En dat laatste (over het voltooid deelwoord) is iets waardoor heel veel mensen fouten maken. Bij het voltooide deelwoord heb je nl. weer te maken met 't kofschip.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
voltooid deelwoord, zo heb ik het altijd onthouden:

hele werkwoord (wij-vorm), derde letter van achteren

't k*fsch*p

Zit de letter er in?

néé --> déé

ja --> t

Dus omdat de klank van "nee" meer met de uitspraak van de letter "d" overeen komt, lijkt me dat makkelijk onthouden!

Tenminste in mijn beleving, spreek je "t" meer uit als "té", dus kortere e-klank.

Zelf bedacht in groep 8

Maar verbetert en verbeterd ziet er toch allebei goed uit? In een zin niet en dan oogt er voor mij één kloppend/mooi en de ander niet. En dan denk ik dus niet aan het kofschip of aan verbeterde. Ik zie gewoon of het klopt. Op papier/geprint werkt dat overigens beter dan op een computerscherm heb ik gemerkt.
T kofschip begint met een T. Dus als de letter in t kofschip zit, met een T.

Zo heb ik dat geleerd in groep 8.

't Is vast heel onaardig, maar ik snap dat niet, hoe dat moeilijk kan zijn.

Het punt waar het meestal misgaat zijn de werkwoorden waar het voltooid deelwoord hetzelfde klinkt als de persoonsvorm.

Geroeid, gekapt, gezaagd, gepakt, dat gaat allemaal goed.

Maar gebeurd/t betaald/t verbeterd/t, dan wordt het lastig. Ik heb zelf een studie gedaan in de talige hoek en ik snap de regels echt allemaal, maar ondanks dat schrijf ik gerust wel eens: "dat gebeurd af en toe" als ik niet heel bewust mijn tekst redigeer.
quote:Fadoua schreef op 21 december 2010 @ 22:28:

Ben een sollicitatiebrief aan het schrijven en heb een beetje moeite met d's en t's..

Ik twijfel over het volgende: waardoor de zelfstandigheid wordt verbeterd (of is verbeterd hier met een t?)

Je ziet toch in één oogopslag dat 'verbeterd' hier het voltooid deelwoord is? De werkwoordsvervoeging in de derde persoon enkelvoud 'wordt' staat er notabene pal voor! Dat heb je - als het goed is- toch tot vervelens toe geoefend op school??

Ik kan er ook niet bij dat mensen dat niet zien.

Maar ja iedereen is verschillend, zo blijkt maar weer.
Hij betaald zijn rekeningen niet

Gelukkig heefd hij uiteindelijk wel betaalt

Zij verontschuldigd zich hiervoor

Dat veranderd de zaak

Ziet dit er mooi uit of niet?
quote:Mieomij schreef op 22 december 2010 @ 10:19:

Hij betaald zijn rekeningen niet

Gelukkig heefd hij uiteindelijk wel betaalt

Zij verontschuldigd zich hiervoor

Dat veranderd de zaak

Ziet dit er mooi uit of niet?Dad zied erg erg mooi uid. Volgens mij zid er 1 foudje in maar ik weed nied precies waar hed zid
en verder zijn de standaard tips toch altijd het woord "lopen" invullen als je twijfelt (of twijfeld? ) over de tijd..

En de letter e erachterplakken om te horen of het met een d of t moet
quote:pantalaimon schreef op 22 december 2010 @ 00:56:

[...]

Het punt waar het meestal misgaat zijn de werkwoorden waar het voltooid deelwoord hetzelfde klinkt als de persoonsvorm.

Geroeid, gekapt, gezaagd, gepakt, dat gaat allemaal goed.

Maar gebeurd/t betaald/t verbeterd/t, dan wordt het lastig. Ik heb zelf een studie gedaan in de talige hoek en ik snap de regels echt allemaal, maar ondanks dat schrijf ik gerust wel eens: "dat gebeurd af en toe" als ik niet heel bewust mijn tekst redigeer.

Exact. Dat hele kofschip (wat ik noooit gebruik, trouwens) is het punt niet, maar het verschil tussen tegenwoordige tijd en voltooid deelword.

Het trucje van Angela met 'lopen' gebruik ik dan wel weer vaak. Bijvoorbeeld bij de zin: 'Vind je dat wat?' kan ik slecht onthouden of er een t achter vind moet, dus dan maak ik er 'Loop je daarheen?' van in mijn hoofd, en weet ik dat het niet met een t is.
Precies, vervang het werkwoord door het werkwoord lopen, dan wete je wanneer er wel of niet een t achter hoort.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Fame schreef op 22 december 2010 @ 11:16:

Precies, vervang het werkwoord door het werkwoord lopen, dan wete je wanneer er wel of niet een t achter hoort.En je weet ook direct of het een PV of volt.dlw. is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven