Mode & Beauty alle pijlers

Somalische moslim bruiloft

22-12-2010 16:56 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een paar dagen gaat een vriendin van mij trouwen. Door omstandigheden was het voor mij eerst niet mogelijk om naar het huwelijk te gaan, nu zijn de omstandigheden veranderd en kan ik er wel naar toe. Heel fijn want ik wil graag mijn vriendin als bruid zien maar nu heb ik wel een kledingcrisis.

Wat is gepast op een moslim bruiloft en wat niet? De optie die ik nu heb is een zwart broekpak met gouden versieringen van kant. Het is een broekpak uit 1 geheel met zwierige pijpen waardoor het van veraf een jurk zou kunnen zijn en het bovenlijfje is strak en heeft 2 dunne bandjes. Ik dacht zwarte pumps eronder (goud heb i helaas niet), mooie sieraden en klaar (geen tijd om nog te winkelen anders had ik dat natuurlijk nog wel gedaan).

Kan dit? überhaupt zwart, op een nederlandse bruiloft zou ik al niet zo snel doen maar ik ben nog nooit op een somalisch huwelijk geweest is zwart daar misschien een rare kleur? Door de kanten afwerking in het goud ziet het geheel er wel chique uit. Blote schouders? Zou dat nog een probleem zijn? Er zijn alleen maar vrouwen maar ik weet niet zo goed wat wel en niet kan. Zou het vervelend vinden om onbedoeld "een flater" te slaan
Kun je je vriendin niet bellen en het haar vragen?
Ja dat wilde ik doen maar die is een paar dagen weg met haar ouders om zich helemaal voor te bereiden op haar huwelijk. Het is een heel traditioneel gezin en heel traditioneel huwelijk dus wil haar nu ook liever niet storen.
Zelf ben ik een keer op een Moslimbruiloft geweest, maar dat was van een Marokkaanse collega. Mannen en vrouwen inderdaad in aparte zalen, maar je kwam elkaar wel tegen op de gang. Ik zou dus niet te bloot gaan, of een omslagdoek meenemen als je even ergens heen moet. Vrouwen gaan onderling veel vrijer met elkaar om dan wanneer er mannen bij zijn. Ik vermoed dat blote schouders dan wel zouden kunnen, maar zeker weten doe ik het niet. Het verschilt natuurlijk ook per cultuur.

Wat mij opviel, was dat iedereen uitbundige jurken droeg. Heel veel kleur met glitters. Ik kan me niet herinneren veel zwart te hebben gezien (maar het is al even geleden).
Ik zou het gewoon even vragen. Er is nogal een verschil in de gebruiken tussen diverse (moslim)landen.

In Somalië kleedt men zich veel kleurrijker dan in sommige andere Islamitische landen.

Neem in ieder geval een omslagdoek o.i.d. in geval van toch wat mannengezelschap (voordat je bij de 'gescheiden' viering bent of bijv. naar het toilet moet en zo).

En misschien zijn er hier toch nog mensen met meer info!

Ben zelf alleen bij een Soedanese/Egyptische bruiloft geweest, maar zeker in Soedan was er heel veel kleur.
Ik denk niet dat blote schouders gepast zijn, eerlijk gezegd...
Ja voor veel kleur was ik al "bang". Ik hou van kleur maar heb dat niet even spontaan in huis liggen helaas. Komt ik daar als de zwarte weduwe :( Ik draag nooit gouden sieraden maar ik kan van mn moeder wel wat gouden sieraden lenen. Helaas heb ik geen gaatjes in mn oren, anders kon ik uitpakken met mooie oorbellen maar helaas. De enige clips die ik in huis heb zijn gele eendjes die ik kreeg toen ik 10 was. Wel vrolijk maar niet zo gepast

Ik heb net naar haar gsm gebeld, die staat uit. Had ik al wel verwacht eigenlijk.
quote:Teigera schreef op 22 december 2010 @ 17:08:

Ik denk niet dat blote schouders gepast zijn, eerlijk gezegd...Als het alleen met de vrouwen is, kan dat best. Maar absoluut niet als er mannen bij zijn. Dus gewoon even wat omslaan/jasje of bolerootje aantrekken wanneer je langs mannen moet.
Ik denk dat het wel kan hoor! Vindt het wel feestelijk klinken!

Misschien heb je nog een bijpassende bolero? Of een kort jasje? Of vestje? Dan kun je die meenemen voor de zekerheid. Waarschijnlijk zal de somalische familie zich flink uitdossen in (traditionele) kleurrijke jurken. Maar jij bent een Nederlander... Dus denk niet dat van je verwacht wordt dat jij dat ook doet
Als je googelt op wedding somalia kom je zat plaatjes tegen. Veel kleur, maar wel bedekt.
quote:tandpasta schreef op 22 december 2010 @ 17:30:

Misschien heb je nog een bijpassende bolero? Of een kort jasje? Of vestje? Dan kun je die meenemen voor de zekerheid. Waarschijnlijk zal de somalische familie zich flink uitdossen in (traditionele) kleurrijke jurken. Maar jij bent een Nederlander... Dus denk niet dat van je verwacht wordt dat jij dat ook doet Helemaal mee eens! Gewoon lekker jezelf zijn en genieten van de bruiloft!
Bestel je toch iets bij wehkamp, dan is het er morgen.

Verder kan je hetzelfde aantrekken als dat je bij een Nederlandse bruiloft aandoet, die mensen weten namelijk wel dat ze in Nederland zijn en jij een Nederlander;)

Zwart is idd niks voor een bruiloft...
quote:tandpasta schreef op 22 december 2010 @ 17:30:

Misschien heb je nog een bijpassende bolero? Of een kort jasje? Of vestje? Dan kun je die meenemen voor de zekerheid. Waarschijnlijk zal de somalische familie zich flink uitdossen in (traditionele) kleurrijke jurken. Maar jij bent een Nederlander... Dus denk niet dat van je verwacht wordt dat jij dat ook doet

Wat mij is gezegd is dat het echt een besloten feest is voor alleen vrouwen. Maar goed misschien is de feestzaal voor de mannen wel daarnaast en dan zit je idd met het toiletprobleem.

Ik had bedacht dat de blote schouders voor vrouwen alleen wel zouden kunnen maar wist het even niet meer zeker. Er zullen trouwens zo'n 400 mensen (pffff) komen dus mijn ergste nachtmerrie is dat iedereen zich omdraait die mij ziet en dan naar me gaan wijzen Ik heb trouwens echt geen bolero of jasje wat er bij past, zelfs geen zwart vestje. Wat ben ik voor een vrouw! Ben nu diep aan het nadenken hoe ik dat ga oplossen.
Blote schouders is een no go (zeker als de mannen-afdeling in hetzelfde pand is)... Maar dat is vast mosterd..

Heb je geen mooie sjaal? Anders snel in de stad zo'n kashmier-sjaal kopen? Die kun je in fantastische kleuren kopen, die vast te combineren zijn met je zwart/gouden outfit... en kost iets van 15 euro...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Koop morgen een leuke grote sjaal. Of bestel er 1 online (wel snel doen)
Islamitische bruiloften zijn vaak hele feestelijke aangelegenheden, maar ik zou ook oppassen met blote schouders.

Het zwart/goud ensemble klinkt ook wel leuk, met het kant enzo. Ik zou morgen even snel de stad induiken voor gouden clip oorbellen en een sjaal, zit je altijd goed.

Veel plezier!
Hier in Rotterdam zijn de winkels open tot 21 uur voor de kerst. Zal elders in het land ook wel zijn. Ik zou echt nog even gaan winkelen voor iets anders, want blote schouders lijken me echt niet gepast.
Ik heb het nagevraagd aan een wederzijdse Turkse moslim vriendin, blote schouders zijn geen probleem. Er zijn geen mannen en we kunnen de mannen ook niet tegenkomen.

Ik was graag de stad in gegaan om iets moois te kopen maar ik zit op dit moment in een heftige strijd verwikkeld met mijn scriptie. Hij (ja het is een mannetje ) is bijna af en ik wilde hem vrijdag voor kerst inleveren. Met nog een bruiloft tussendoor ga ik dat niet redden dus deze kerst zit ik helaas ook nog te tikken (mijn begeleidend prof is heel enthousiast en blijft maar bellen met nieuwe artikelen die hij vindt, die dan net weer iets anders beweren dan ik, zucht). Als ik die scriptie niet had gehad was ik zo nog de stad in gedoken om een mooie stola te zoeken en misschien ook wel een kleurige jurk.

Probeer morgen nog snel de stad in te duiken voor die klipoorbellen (waar kan je dat kopen? Ik heb het nog nooit ergens gezien denk ik, of gewoon niet op gelet) en misschien weet ik dan ook nog een leuke stola op de kop te tikken. Wat zou een mooie kleur zijn? Zwart omdat dat bij de rest past of iets anders? Normaal gesproken kan ik heel goed plannen en heb ik dingen op tijd geregeld, nu is het gewoon een kwestie van rare omstandigheden
Klipoorbellen heb je bijBijou Brigitte en soortgelijke winkels.

Veel plezier bij de bruiloft.

Ik denk dat het maar net een de familie ligt hoe het zit met bedektheid.
Misschien zijn gele eendjes wel het toppunt van schoonheid en intelligentie in Somalië
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:Very Cherry schreef op 22 december 2010 @ 21:10:

Misschien zijn gele eendjes wel het toppunt van schoonheid en intelligentie in Somalië

Ha je enthousiasme is aanstekelijk. Ik zou het er bijna op wagen Voor je het weet kom ik dan met een somalische dame thuis omdat ze mijn oorbellen zo woest aantrekkelijk vond

Bijou brigitte hebben wij hier niet helaas. Ook geen six oid. Zou de H&M dat hebben?
Hema en Kruidvat hebben ook nog wel eens van dat soort sieraden.
quote:Melpomene schreef op 23 december 2010 @ 11:13:

Hema en Kruidvat hebben ook nog wel eens van dat soort sieraden.Goede tip! Dan ga ik daar straks nog even langs. Dank allemaal voor de tips! Ik ben benieuwd naar de bruiloft
Wordt vast heel erg leuk! Ik ben zelf bij Egyptische en Soedanese bruiloften geweest, en het was altijd heel erg gezellig!
Ik als Nederlander, zou aan doen wat ik mooi vind.

Ik vind dat je je niet aan hoeft te passen.

Tenslotte lopen er genoeg mensen met een hoofddoek in Nederland terwijl dat niet bij onze cultuur past.

Maar de meningen zullen hierover verschillen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven