Werk & Studie alle pijlers

Recht op cao-verhoging?

22-12-2010 19:45 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op 1 december begonnen aan een nieuwe baan. Het contract daarvoor heb ik half oktober getekend. Nu zag ik vorige week een bericht dat in november op het intranet is gezet. Daarin wordt gezegd dat onze bedrijfstak aan een aantal voorwaarden heeft voldaan en dat daarom alle salarissen per 1 december met een bepaald percentage worden verhoogd.

Op mijn salarisstrook zag ik dat de verhoging bij mij niet is toegepast. Heb ik daar eigenlijk recht op aangezien dit nog niet bekend was toen ik tekende voor het afgesproken salaris?
Ehm, even denken...
lijkt mij wel toch?

Tenzij het een soort van prestatieverhoging is, want jij hebt geen bijdrage aan die prestatie geleverd.
Ik betwijfel het... je zou moeten kijken naar de voorwaarden.

Vaak geldt het alleen voor mensen die bijv op 1 juli al in dienst waren.

En aangezien je contract per 1dec is ingegaan heb je een akkoord over de hoogte, zou wel gek zijn als ze daar nu ineens een CAO verhoging overheen gooien.
wij hebben laatst ook een CAO verhoging gekregen per 1 dec. Volgens mij stond er in de bijpassende brief die voor alle medewerkers was, dat je wel vanaf een bepaalde datum in dienst moest zijn, of een bepaalde tijd in dienst moest zijn, weet ik niet meer zeker.

Overigens vind ik het logisch dat als je per 1 december begint, je niet direct meegaat in de cao verhoging. Eerst maar eens werken.
DTEEZ!
Ik twijfel ook en denk na jullie reacties dat ik het maar zo laat. Wil ook niet als 'die centenneuker' bekend komen te staan
Ehm, even denken...
krijg je die verhoging dan later alsnog eigenlijk? Of blijf je altijd achter de feiten aanlopen?
Dat ben je hier nu iig al wel
quote:Starshine schreef op 22 december 2010 @ 20:19:

krijg je die verhoging dan later alsnog eigenlijk? Of blijf je altijd achter de feiten aanlopen?huh? in een volgende ronde doet ze toch gewoon mee.... of heeft ze dan ook recht op alle 20 voorgaande verhogingen?
quote:spectral schreef op 22 december 2010 @ 20:20:

[...]

huh? in een volgende ronde doet ze toch gewoon mee.... of heeft ze dan ook recht op alle 20 voorgaande verhogingen?

wat ik bedoel is:

je salaris is 2000 euro. Deze CAO-ronde komt er 1 % bij. Iedereen krijgt 2020 euro vanaf nu dus behalve TO.

Dan komt er na een tijdje weer een verhoging van 1%. TO krijgt dan eindelijk 2020 en alle anderen 2042?

En als er dan een nieuwe collega komt, die krijgt dan toch gewoon loon wat er in de CAO staat (dus ook 2020)

Maar misschien begrijp ik het helemaal verkeerd.
Ik denk dat ik snap wat starshine bedoelt. Als ik in de toekomst naar een volgende trede zou gaan waar het percentage wel bij is opgeteld, krijg ik de verhoging van nu alsnog.

Mijn schaal heeft alleen een begin en een eindbedrag, dus in mijn geval gaat dat niet op.

@spectral: ha ha, dat wordt de OP wissen...
Ehm, even denken...
Als uw salaris in een CAO vastgelegd is, moet het bedrijf zich daaraan houden.

Wat volgens mij wel kan, is dat de CAO-lonen afhangen van leeftijd en ancienniteit (datum waarop u in dienst kwam).

Om zekerheid te krijgen, zou u de volgende dingen kunnen doen:

- De hele CAO lezen (daarmee komt u de kerstdagen vast wel door)

- advies inwinnen bij een vakbond (als u dat geen vies woord vindt)

- uitleg vragen bij de afdeling personeelszaken van uw bedrijf (daarmee zou alles in 1 keer geregeld kunnen zijn. U verliest er in ieder geval niets mee).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
In het geval er sprake is van een treden-systeem, denk ik dat TO het bedrag behorende bij de met haar overeengekomen trede moet krijgen.

Er zijn echter ook beloningssystemen zonder tredes, maar met bv alleen een begin- en eindbedrag en vaak een zgn midpoint, waarbij de positie tov van dat midpoint in procenten wordt uitgedrukt. Als dan iedereen er een bepaald percentage bijkrijgt per 1-12 hoeft dat niet voor TO op te gaan. Haar positie in de schaal blijft gelijk.
@haarklover, waarom zou de vakbond een vies woord zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven