Recht op cao-verhoging?
woensdag 22 december 2010 om 19:45
Ik ben op 1 december begonnen aan een nieuwe baan. Het contract daarvoor heb ik half oktober getekend. Nu zag ik vorige week een bericht dat in november op het intranet is gezet. Daarin wordt gezegd dat onze bedrijfstak aan een aantal voorwaarden heeft voldaan en dat daarom alle salarissen per 1 december met een bepaald percentage worden verhoogd.
Op mijn salarisstrook zag ik dat de verhoging bij mij niet is toegepast. Heb ik daar eigenlijk recht op aangezien dit nog niet bekend was toen ik tekende voor het afgesproken salaris?
Op mijn salarisstrook zag ik dat de verhoging bij mij niet is toegepast. Heb ik daar eigenlijk recht op aangezien dit nog niet bekend was toen ik tekende voor het afgesproken salaris?
Ehm, even denken...
woensdag 22 december 2010 om 20:07
woensdag 22 december 2010 om 20:11
wij hebben laatst ook een CAO verhoging gekregen per 1 dec. Volgens mij stond er in de bijpassende brief die voor alle medewerkers was, dat je wel vanaf een bepaalde datum in dienst moest zijn, of een bepaalde tijd in dienst moest zijn, weet ik niet meer zeker.
Overigens vind ik het logisch dat als je per 1 december begint, je niet direct meegaat in de cao verhoging. Eerst maar eens werken.
Overigens vind ik het logisch dat als je per 1 december begint, je niet direct meegaat in de cao verhoging. Eerst maar eens werken.
DTEEZ!
woensdag 22 december 2010 om 20:20
woensdag 22 december 2010 om 20:27
quote:spectral schreef op 22 december 2010 @ 20:20:
[...]
huh? in een volgende ronde doet ze toch gewoon mee.... of heeft ze dan ook recht op alle 20 voorgaande verhogingen?
wat ik bedoel is:
je salaris is 2000 euro. Deze CAO-ronde komt er 1 % bij. Iedereen krijgt 2020 euro vanaf nu dus behalve TO.
Dan komt er na een tijdje weer een verhoging van 1%. TO krijgt dan eindelijk 2020 en alle anderen 2042?
En als er dan een nieuwe collega komt, die krijgt dan toch gewoon loon wat er in de CAO staat (dus ook 2020)
Maar misschien begrijp ik het helemaal verkeerd.
[...]
huh? in een volgende ronde doet ze toch gewoon mee.... of heeft ze dan ook recht op alle 20 voorgaande verhogingen?
wat ik bedoel is:
je salaris is 2000 euro. Deze CAO-ronde komt er 1 % bij. Iedereen krijgt 2020 euro vanaf nu dus behalve TO.
Dan komt er na een tijdje weer een verhoging van 1%. TO krijgt dan eindelijk 2020 en alle anderen 2042?
En als er dan een nieuwe collega komt, die krijgt dan toch gewoon loon wat er in de CAO staat (dus ook 2020)
Maar misschien begrijp ik het helemaal verkeerd.
woensdag 22 december 2010 om 20:29
Ik denk dat ik snap wat starshine bedoelt. Als ik in de toekomst naar een volgende trede zou gaan waar het percentage wel bij is opgeteld, krijg ik de verhoging van nu alsnog.
Mijn schaal heeft alleen een begin en een eindbedrag, dus in mijn geval gaat dat niet op.
@spectral: ha ha, dat wordt de OP wissen...
Mijn schaal heeft alleen een begin en een eindbedrag, dus in mijn geval gaat dat niet op.
@spectral: ha ha, dat wordt de OP wissen...
Ehm, even denken...
woensdag 22 december 2010 om 20:36
Als uw salaris in een CAO vastgelegd is, moet het bedrijf zich daaraan houden.
Wat volgens mij wel kan, is dat de CAO-lonen afhangen van leeftijd en ancienniteit (datum waarop u in dienst kwam).
Om zekerheid te krijgen, zou u de volgende dingen kunnen doen:
- De hele CAO lezen (daarmee komt u de kerstdagen vast wel door)
- advies inwinnen bij een vakbond (als u dat geen vies woord vindt)
- uitleg vragen bij de afdeling personeelszaken van uw bedrijf (daarmee zou alles in 1 keer geregeld kunnen zijn. U verliest er in ieder geval niets mee).
Wat volgens mij wel kan, is dat de CAO-lonen afhangen van leeftijd en ancienniteit (datum waarop u in dienst kwam).
Om zekerheid te krijgen, zou u de volgende dingen kunnen doen:
- De hele CAO lezen (daarmee komt u de kerstdagen vast wel door)
- advies inwinnen bij een vakbond (als u dat geen vies woord vindt)
- uitleg vragen bij de afdeling personeelszaken van uw bedrijf (daarmee zou alles in 1 keer geregeld kunnen zijn. U verliest er in ieder geval niets mee).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
donderdag 23 december 2010 om 12:59
In het geval er sprake is van een treden-systeem, denk ik dat TO het bedrag behorende bij de met haar overeengekomen trede moet krijgen.
Er zijn echter ook beloningssystemen zonder tredes, maar met bv alleen een begin- en eindbedrag en vaak een zgn midpoint, waarbij de positie tov van dat midpoint in procenten wordt uitgedrukt. Als dan iedereen er een bepaald percentage bijkrijgt per 1-12 hoeft dat niet voor TO op te gaan. Haar positie in de schaal blijft gelijk.
Er zijn echter ook beloningssystemen zonder tredes, maar met bv alleen een begin- en eindbedrag en vaak een zgn midpoint, waarbij de positie tov van dat midpoint in procenten wordt uitgedrukt. Als dan iedereen er een bepaald percentage bijkrijgt per 1-12 hoeft dat niet voor TO op te gaan. Haar positie in de schaal blijft gelijk.