Reizen en uitgaven
vrijdag 24 december 2010 om 15:42
Waarom wil je eigenlijk 2 maanden als je nooit eerder lang weg bent geweest? Is 1 maand niet voldoende voor je? Dan hoef je ook minder zuinig te doen. Ik ben nog nooit langer dan 4-5 weken weggeweest en merk altijd aan 't eind van de reis al 'n soort van gevoel dat alles al te gewoon wordt. En bovendien houd ik niet van hostels en te primitief moeten reizen en doe ook liefst alle gave dingen die ik tegen kom (deltavliegen, vliegtuig boven Himalaya, jetboaten, helicoptervlucht etc. etc.) Als je dat soort dingen wil doen, dan kost dat natuurlijk behoorlijk. En ben je bereid allerlei rijstprutjes te eten, of eet je toch graag wat uitgebreidere maaltijden en regelmatig westers georienteerd?
Leuk voor beginners: Thailand en Australie, waarvan Thailand uiteraard maar 'n fractie kost van Australie.
Leuk voor beginners: Thailand en Australie, waarvan Thailand uiteraard maar 'n fractie kost van Australie.
vrijdag 24 december 2010 om 15:52
In ZO Azie kan je prima rondkomen van 1000 euro per maand. IK ga zes maanden naar ZO Azie en heb daar 6000 euro voor gespaard, daar wil ik ook het ticket van doen en een padi cursus (daar reken ik 1000 euro voor, dan houd ik dus zo'n 5000 euro over voor 6 mnd, 800 euro per maand). Ik eet van stalletjes op straat en slaap in goedkope ho(s)tels.
vrijdag 24 december 2010 om 15:52
vrijdag 24 december 2010 om 15:56
Het hangt heel erg van je bestemming af en van je wensen, ben je tevreden met een goedkoope en simpel hostel, evt slapen op een dorm ipv een eigen kamer?
Wat wil je doen? Een duikcursus kost natuurlijk wel weer extra geld, wil je evt. binnenlandse vluchten of vind je het niet erg om 24 uur in een bus te zitten?
Wat wil je doen? Een duikcursus kost natuurlijk wel weer extra geld, wil je evt. binnenlandse vluchten of vind je het niet erg om 24 uur in een bus te zitten?
vrijdag 24 december 2010 om 16:00
Het ligt er natuurlijk een beetje aan in wat voor accommodaties je wilt slapen en of je je kamer deelt (ik vind dat geen bezwaar, je kan mooi de kosten splitten, maar ik reis alleen dus het ligt eraan of ik iemand vind ter plekke met wie ik wil delen). Ikzelf wil graag ho(s)tels van +/- 10 euro per nacht = 300 euro voor een maand. Wat je dagelijkse uitgaven zijn ligt aan hoe duur/goedkoop je eet, of je excursies boekt of zelf met het openbaar vervoer gaat, of je ook wil duiken (vrij duur), of je wil shoppen, etc.
anoniem_111499 wijzigde dit bericht op 24-12-2010 16:01
Reden: verduidelijking
Reden: verduidelijking
% gewijzigd
vrijdag 24 december 2010 om 16:08
Was ook nog nooit alleen ver weg of lang weggeweest, maar ben voor zeven maanden naar Zuid-Amerika gegaan en dat ging prima Daar had ik ongeveer een kleine duizend euro per maand voor gespaard, iets van zes- zevenduizend euro dus (en los daarvan ticket van ong. 1000 euro), ik kon voor dat geld uiteindelijk makkelijk negen maanden wegblijven omdat ik langer op één plek bleef. Ook hier geldt dat het afhankelijk is waar je heen gaat: Bolivia, Peru en Ecuador zijn flink goedkoper dan bijvoorbeeld Brazilie en Chili. Ook zijn vliegtickets natuurlijk een stuk duurder dan busreizen, dus hou ook daar rekening mee in je planning. Veel plezier met de voorbereidingen!
Voor de beeldvorming: in Bolivia heb je overigens een hotelkamer (single room) voor ongeveer zes euro per nacht.
Voor de beeldvorming: in Bolivia heb je overigens een hotelkamer (single room) voor ongeveer zes euro per nacht.
vrijdag 24 december 2010 om 16:08
Ik heb werkelijk geen idee meer wat wij toen uitgegeven hebben. Wij hadden heel erg geluk met het ticket, 2e gratis bij AirBerlin.
Zij hebben sowieso vaak goede aanbiedingen als je vanuit Duitsland wilt vliegen.
Het eten is erg goedkoop. En net wat Supersoulfighter schrijft, ligt het aan je accommodatie. Hostels zijn niet duur en de meeste hotels ook niet. Het openbaar vervoer is goed geregeld en voor 2 Euro gingen wij bijvoorbeeld van Bangkok naar Kanchanaburi met de snelbus. Vliegen kan goedkoop met Bangkok Airways.
Eten was altijd onder de 15 Euro voor 2 personen. Wij hebben zowel Thai, Indiaas en westers gegeten.
Als je 2 maanden hebt, zou je ook nog naar Laos kunnen gaan. Erg mooi land!
Zij hebben sowieso vaak goede aanbiedingen als je vanuit Duitsland wilt vliegen.
Het eten is erg goedkoop. En net wat Supersoulfighter schrijft, ligt het aan je accommodatie. Hostels zijn niet duur en de meeste hotels ook niet. Het openbaar vervoer is goed geregeld en voor 2 Euro gingen wij bijvoorbeeld van Bangkok naar Kanchanaburi met de snelbus. Vliegen kan goedkoop met Bangkok Airways.
Eten was altijd onder de 15 Euro voor 2 personen. Wij hebben zowel Thai, Indiaas en westers gegeten.
Als je 2 maanden hebt, zou je ook nog naar Laos kunnen gaan. Erg mooi land!
vrijdag 24 december 2010 om 16:13
quote:VivaRune schreef op 24 december 2010 @ 16:03:
Wow, is zo'n hostel maar 10 euro per nacht? Dat is goedkoop!Haha, ja, goedkoop he? Ik heb in Indonesië ik hele schone nette kamers in het centrum van Yogya geslapen voor 8 euro (en we waren met z'n 2en, dus 4 euro pp!). Je kan het zo duur en goedkoop maken als je zelf wilt, hoewel er altijd plekken zullen zijn waar het goedkoopste echt goor is en dan toch maar voor iets duurder gaat. Als je een goedkoop tickets kan vinden voor 500/600 euro, dan is 1000 euro zeker genoeg voor de rest van de maand (ik merk het ticket wat minder in het budget, omdat ik het over 6 maanden spreid zeg maar. als je voor 1 maand gaat, is het ticket een relatief grote kostenpost).
Wow, is zo'n hostel maar 10 euro per nacht? Dat is goedkoop!Haha, ja, goedkoop he? Ik heb in Indonesië ik hele schone nette kamers in het centrum van Yogya geslapen voor 8 euro (en we waren met z'n 2en, dus 4 euro pp!). Je kan het zo duur en goedkoop maken als je zelf wilt, hoewel er altijd plekken zullen zijn waar het goedkoopste echt goor is en dan toch maar voor iets duurder gaat. Als je een goedkoop tickets kan vinden voor 500/600 euro, dan is 1000 euro zeker genoeg voor de rest van de maand (ik merk het ticket wat minder in het budget, omdat ik het over 6 maanden spreid zeg maar. als je voor 1 maand gaat, is het ticket een relatief grote kostenpost).
vrijdag 24 december 2010 om 16:30
quote:VivaRune schreef op 24 december 2010 @ 15:45:
Elninjoo, 2 maanden had ik eigenlijk zonder reden bedacht, maar misschien heb je wel gelijk als het wat te lang is..
Ik ben qua eten niet de makkelijkste, niet dat ik altijd luxe eet, helemaal niet, maar eet geen vlees etc. en ben erg op hygiene gericht (dus dan vallen een aantal landen al meteen af denk ik )
Als je de kans hebt zou ik gewoon voor 2 maanden gaan. Straks heb je een baan/studie en kun je niet meer zo lang weg gaan. En reizen is nooit te lang!
Wat bedoel je met 'erg op hygiëne gericht'? In Azië zul je wel eens een kakkerlak tegen komen, of een markt zien met vlees wat vol in de zon hangt de hele dag (maar dat eet je toch niet) of groenten die er niet te fris uit ziet. Als je dat een bezwaar vindt, kan ik je aanraden om naar een westers land als Australie, NZ, Amerika, Canada of een welvarend Europees land te gaan.
Maar dan mis je wel veel mooie en leuke dingen in Azië...
De gezondheidszorg in Thailand is prima, ze hebben zeer goede ziekenhuizen, mocht je wat overkomen.
Boek een retourtje Thailand voor 2 maanden en ga lekker op pad. Door Thailand naar Laos, terug naar Thailand, dan naar Cambodja bijvoorbeeld. Doe het lekker op je gemak en geniet, blijf een keer ergens hangen als je het leuk vindt en doe een dag helemaal niks.
Maar vooral: plan niet te veel. Je zult genoeg mensen ontmoeten en grote kans dat je stukjes samen gaat reizen. En dan heb jij al een heel schema gemaakt wanneer waar en hoe, en dan komt je reisgenoot met een idee waar je zelf nooit op had gekomen.. gewoon je plan omgooien!
Elninjoo, 2 maanden had ik eigenlijk zonder reden bedacht, maar misschien heb je wel gelijk als het wat te lang is..
Ik ben qua eten niet de makkelijkste, niet dat ik altijd luxe eet, helemaal niet, maar eet geen vlees etc. en ben erg op hygiene gericht (dus dan vallen een aantal landen al meteen af denk ik )
Als je de kans hebt zou ik gewoon voor 2 maanden gaan. Straks heb je een baan/studie en kun je niet meer zo lang weg gaan. En reizen is nooit te lang!
Wat bedoel je met 'erg op hygiëne gericht'? In Azië zul je wel eens een kakkerlak tegen komen, of een markt zien met vlees wat vol in de zon hangt de hele dag (maar dat eet je toch niet) of groenten die er niet te fris uit ziet. Als je dat een bezwaar vindt, kan ik je aanraden om naar een westers land als Australie, NZ, Amerika, Canada of een welvarend Europees land te gaan.
Maar dan mis je wel veel mooie en leuke dingen in Azië...
De gezondheidszorg in Thailand is prima, ze hebben zeer goede ziekenhuizen, mocht je wat overkomen.
Boek een retourtje Thailand voor 2 maanden en ga lekker op pad. Door Thailand naar Laos, terug naar Thailand, dan naar Cambodja bijvoorbeeld. Doe het lekker op je gemak en geniet, blijf een keer ergens hangen als je het leuk vindt en doe een dag helemaal niks.
Maar vooral: plan niet te veel. Je zult genoeg mensen ontmoeten en grote kans dat je stukjes samen gaat reizen. En dan heb jij al een heel schema gemaakt wanneer waar en hoe, en dan komt je reisgenoot met een idee waar je zelf nooit op had gekomen.. gewoon je plan omgooien!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
vrijdag 24 december 2010 om 16:51
quote:VivaRune schreef op 24 december 2010 @ 16:24:
Wow, bedankt voor alle informatie, echt fijn!
1000 euro per maand klinkt wel als en redelijk bedrag inderdaad.
Wat zoudat voor Westerse landen zijn? Het dubbele?
Ik moet natuurlijk ook rekening houden met mijn vaste lasten hier die nog doorgaan, en daar ook geld voor apart zetten..
Ik vind het wel spannend hoor haha.Het prijsniveau in westerse landen verschilt onderling natuurlijk fiks. Denk maar aan Londen vs Warshau. Voor het gemak kun je denk ik grofweg rekenen vanaf 15.00 euro per nacht in een dorm.
Wow, bedankt voor alle informatie, echt fijn!
1000 euro per maand klinkt wel als en redelijk bedrag inderdaad.
Wat zoudat voor Westerse landen zijn? Het dubbele?
Ik moet natuurlijk ook rekening houden met mijn vaste lasten hier die nog doorgaan, en daar ook geld voor apart zetten..
Ik vind het wel spannend hoor haha.Het prijsniveau in westerse landen verschilt onderling natuurlijk fiks. Denk maar aan Londen vs Warshau. Voor het gemak kun je denk ik grofweg rekenen vanaf 15.00 euro per nacht in een dorm.
zaterdag 25 december 2010 om 09:47
Als jij 2 maanden wilt reizen, moet je lekker 2 maanden gaan!
Zeker als je die kans hebt, moet je dat doen! Heerlijk.
Ik snap echt niet waarom je minder zou gaan.
Ik heb 4 maanden in Zuid Oost Azie rond gereisd, maar echt geen idee meer hoeveel geld ik toen heb gespendeerd.
In Centraal Amerika heb ik het wel bij gehouden, van Panama tot Mexico in 4 maanden, 1500 euro (exlusief vliegticket).
Dat was dus wel echt basic en met locale bussen reizen en in hangmatten slapen.
Als je eenmaal een budget hebt, dan deel je dat bedrag door het aantal dagen dat je op reisgaat, dan heb je je dag budget.
Je hebt bijvoorbeeld 300 euro voor een maand, dan heb je dus 10 euro per dag. (das erg weinig hoor, maar het is maar een voorbeeld).
Dan spendeer je de ene dag natuurlijk meer als de andere, maar dan heb je een gemiddelde waar je je aan kunt houden en een beetje overzicht kunt houden.
Mijn eerste reis heb ik dat dus niet gedaan, en het geld was er op een gegeven door, en ik had nog wel enkele weken reistijd over.......Probleem dus.
Wat je zegt over hygiene, tja, meestal zijn budget plekken iets minder hygienisch, maar hoeft niet perse hoor!
Ik ben er zelf niet zo opgericht, alhoewel ik natuurlijk ook mijn grenzen heb. Maar over het algemeen valt het allemaal wel mee. Ik eet juist graag bij die kleine tentjes op straat, die hebben echt lekker eten en juist wat vreemde dingen soms. Heerlijk.
Heb je al een type land waar je voorkeur naar uit gaat?
Je wilt dus dat het redelijk te bereizen is voor een groentje.
Maar ga je voor natuur, cultuur, steden,........
Hier op het forum wordt in ieder topic Thailand genoemd, daar kan zo een groepsreis van Viva heen
Zeker als je die kans hebt, moet je dat doen! Heerlijk.
Ik snap echt niet waarom je minder zou gaan.
Ik heb 4 maanden in Zuid Oost Azie rond gereisd, maar echt geen idee meer hoeveel geld ik toen heb gespendeerd.
In Centraal Amerika heb ik het wel bij gehouden, van Panama tot Mexico in 4 maanden, 1500 euro (exlusief vliegticket).
Dat was dus wel echt basic en met locale bussen reizen en in hangmatten slapen.
Als je eenmaal een budget hebt, dan deel je dat bedrag door het aantal dagen dat je op reisgaat, dan heb je je dag budget.
Je hebt bijvoorbeeld 300 euro voor een maand, dan heb je dus 10 euro per dag. (das erg weinig hoor, maar het is maar een voorbeeld).
Dan spendeer je de ene dag natuurlijk meer als de andere, maar dan heb je een gemiddelde waar je je aan kunt houden en een beetje overzicht kunt houden.
Mijn eerste reis heb ik dat dus niet gedaan, en het geld was er op een gegeven door, en ik had nog wel enkele weken reistijd over.......Probleem dus.
Wat je zegt over hygiene, tja, meestal zijn budget plekken iets minder hygienisch, maar hoeft niet perse hoor!
Ik ben er zelf niet zo opgericht, alhoewel ik natuurlijk ook mijn grenzen heb. Maar over het algemeen valt het allemaal wel mee. Ik eet juist graag bij die kleine tentjes op straat, die hebben echt lekker eten en juist wat vreemde dingen soms. Heerlijk.
Heb je al een type land waar je voorkeur naar uit gaat?
Je wilt dus dat het redelijk te bereizen is voor een groentje.
Maar ga je voor natuur, cultuur, steden,........
Hier op het forum wordt in ieder topic Thailand genoemd, daar kan zo een groepsreis van Viva heen