Werk & Studie alle pijlers

opzegtermijn

25-12-2010 20:41 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Denk je dat je gebruik moet gaan maken van de opzegtermijn of is het gewoon mierenneuken in het contract?

Persoonlijk zou ik er niks van zeggen omdat je je maar vastlegt voor 1 jaar. Om in die tijd weer actief opzoek te gaan naar een andere baan lijkt me wat vreemd. En als er iets op je pad komt waarvoor ze jou erg graag willen hebben dan moet die 2 maanden geen probleem zijn.
Ik ben het eens met Zwuppeliennn, ik heb het idee dat dit probleem eigenlijk nergens over gaat.
Ik wil zeker niet miereneuken. Maar ik ben er vanuit gegaan dat ik een opzegtermijn heb van 1 maand.. Nu blijken het er twee te zijn. Ik vind het een leuke baan hoor! Maar ik zie het wel als opstap. Daarom twijfel ik. Maarja.. zwuppelien heeft ook gelijk, als een andere organisatie mij zou willen hebben dan nemen zij mij ook wel met 2 mnd opzegtermijn..
Bel ze maandag gewoon en vraag of er een vergissing is gemaakt, vanwege 'de werkgever de dubbele opzegtermijn' en dat jouw opzegtermijn waarschijnlijk 1 maand moet zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
kan het ook een opstap binnen de organisatie zijn?

Ik denk dat je gewoon moet afwegen of het ter sprake brengen meer oplevert dan het niet ter sprake brengen van dit "probleem"
Als P&O'er weet ik dan weer dat een opzegtermijn bij een jaarcontract helemaal niet mogelijk is. Het is een tijdelijke overeenkomst en in beginsel niet opzegbaar. Pas wanneer het woorden "tussentijds opzegbaar" genoemd zijn is het ook daadwerkelijk tussentijds opzegbaar. Wanneer dit niet het geval is, is tussentijds opzeggen niet mogelijk en moet je je tijdelijke overeenkomst uitdienen. Uiteraard is met wederzijds goedvinden wel alles mogelijk.

Gefeliciteerd in ieder geval met je nieuwe job!
Gewoon tekenen. Het is in strijd met de wet en dat betekent dat je je er niet aan hoeft te houden. De wet staat boven wat mensen zelf verzinnen.

Als je straks gebruik moet maken van je opzegtermijn en je werkgever wijst op de TWEE, zeg je dan maar dat dat in strijd is met de wet. Eerder dan op dat moment speelt dit ook helemaal niet.

Als hij jou hieraan wil houden, mag hij het voor de rechter uitleggen. Jij vertrekt gewoon na 1 maand en gaat elders werken. Wat wil je werkgever je maken? Geen salaris uitbetalen over die 2e maand? Schadevergoeding vragen omdat jij je aan de wet houdt?

Vooral niet nu de discussie over aangaan. Het is een slechte start van wat een goede relatie kan worden. En misschien speelt de opzegtermijn nooit.

En jij als werknemer HOEFT niet te weten aan welke eisen een arbeidsovereenkomst hoort te voldoen. Een werkgever wel.

Nou weet je toevallig dat het contract niet deugt, maar waarom zou je je eigen ruiten ingooien, terwijl daar helemaal geen reden voor is?
Als je niks aardigs te zeggen hebt, kun je ook je mond houden.
quote:Mirrex schreef op 25 december 2010 @ 21:18:

Als P&O'er weet ik dan weer dat een opzegtermijn bij een jaarcontract helemaal niet mogelijk is. Het is een tijdelijke overeenkomst en in beginsel niet opzegbaar. Pas wanneer het woorden "tussentijds opzegbaar" genoemd zijn is het ook daadwerkelijk tussentijds opzegbaar. Wanneer dit niet het geval is, is tussentijds opzeggen niet mogelijk en moet je je tijdelijke overeenkomst uitdienen. Uiteraard is met wederzijds goedvinden wel alles mogelijk.

Gefeliciteerd in ieder geval met je nieuwe job!Klopt. Maar er staat ook een tussentijds opzegbeding in het contract.
quote:maria1966 schreef op 25 december 2010 @ 21:28:

Gewoon tekenen. Het is in strijd met de wet en dat betekent dat je je er niet aan hoeft te houden. De wet staat boven wat mensen zelf verzinnen.

Als je straks gebruik moet maken van je opzegtermijn en je werkgever wijst op de TWEE, zeg je dan maar dat dat in strijd is met de wet. Eerder dan op dat moment speelt dit ook helemaal niet.

Als hij jou hieraan wil houden, mag hij het voor de rechter uitleggen. Jij vertrekt gewoon na 1 maand en gaat elders werken. Wat wil je werkgever je maken? Geen salaris uitbetalen over die 2e maand? Schadevergoeding vragen omdat jij je aan de wet houdt?

Vooral niet nu de discussie over aangaan. Het is een slechte start van wat een goede relatie kan worden. En misschien speelt de opzegtermijn nooit.

En jij als werknemer HOEFT niet te weten aan welke eisen een arbeidsovereenkomst hoort te voldoen. Een werkgever wel.

Nou weet je toevallig dat het contract niet deugt, maar waarom zou je je eigen ruiten ingooien, terwijl daar helemaal geen reden voor is?bedankt voor je advies! Je hebt helemaal gelijk. Ik ga het contact maar gewoon tekenen en zie wel. Ik heb inderdaad ooit ook bij arbeidsrecht geleerd dat je onzin altijd kan tekenen.. haha
Gewoon tekenen. Het feit dat de (tussentijdse) opzegtermijn wettelijk niet klopt, maakt deze "afspraak" ongeldig, waardoor er teruggevallen wordt op de wet (dus één maand). Veel plezier in je nieuwe baan!
Als in de CAO geregeld is dat er kan worden afgeweken van de regel dat de opzegtermijn van de werkgever het dubbele moet zijn bij opzegtermijn werknemer die langer dan een maand is, dan is het zeker geen onzin hoor. Ieder twee maanden kan prima, als het maar bij CAO geregeld is.
Artikel 672

1.Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand, tenzij bij schriftelijke overeenkomst of door het gebruik een andere dag daarvoor is aangewezen.

2.De door de werkgever in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt bij een arbeidsovereenkomst die op de dag van opzegging:

a. korter dan vijf jaar heeft geduurd: één maand;

b. vijf jaar of langer, maar korter dan tien jaar heeft geduurd: twee maanden;

c. tien jaar of langer, maar korter dan vijftien jaar heeft geduurd: drie maanden;

d. vijftien jaar of langer heeft geduurd: vier maanden.

3.De door de werknemer in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt één maand.

4.Indien de toestemming bedoeld in artikel 6 van het Buitengewoon Besluit Arbeidsverhoudingen 1945 is verleend, wordt de door de werkgever in acht te nemen termijn van opzegging verkort met één maand, met dien verstande dat de resterende termijn van opzegging ten minste één maand bedraagt.

5.De termijn, bedoeld in lid 2, kan slechts worden verkort bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan. De termijn kan schriftelijk worden verlengd.

6.Van de termijn, bedoeld in lid 3, kan schriftelijk worden afgeweken. De termijn van opzegging voor de werknemer mag bij verlenging niet langer zijn dan zes maanden en voor de werkgever niet korter dan het dubbele van die voor de werknemer.

7.Van lid 4 kan, voor zover het betreft de resterende termijn van opzegging van één maand, slechts bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan worden afgeweken ten nadele van de werknemer.

8.Bij collectieve arbeidsovereenkomst of bij regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan, mag de termijn van opzegging, bedoeld in lid 6, tweede volzin, voor de werkgever worden verkort, mits de termijn niet korter is dan die voor de werknemer.

9.Voor de toepassing van lid 2 worden arbeidsovereenkomsten geacht eenzelfde, niet onderbroken arbeidsovereenkomst te vormen in geval van herstel van de arbeidsovereenkomst ingevolge artikel 682.

.
Wordt je als P&O'er aangenomen?

Dan zou ik tekenen, maar er wél wat van zeggen.

Laat je juist zien dat je kennis op peil is.
Maar haar kennis is niet op peil....
Eens met Cora, je kennis is niet op peil. Bij CAO mag afgeweken worden en in dat geval hoeft de termijn voor werkgever niet verdubbeld te worden. Dat hoeft alleen als buiten een CAO een langere opzegtermijn wordt vastgelegd.
Interessant topic. Heb ik ook wel een vraag over. Ik heb in september voor de tweede keer een jaarcontract gekregen. Nu kan ik waarschijnlijk binnen hetzelfde bedrijf(wel een andere tak van het bedrijf) op een andere lokatie een iets andere functie krijgen. Dit zou per 1 maart zijn. Maar ik weet pas half januari of het daadwerkelijk doorgaat. Heb ik nu 1 of 2 maanden opzeg termijn. In mijn contract staat 2.....
@meesje

Dat ligt er dus aan wat er in je contract staat en of er al dan geen CAO van toepassing is.

Maar bij een interne overplaatsing worden vaak afspraken gemaakt tussen de managers, dus best kans dat zij dit regelen en de overgangsdatum in overleg wordt vastgesteld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven