Achternaam kind

27-12-2010 12:07 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedmorgen,

Ik ben net nieuw hier op het forum en heb al veel zitten lezen en vind het erg leuk..maar daar gaat het hierniet over.

Ik heb een vraagje,ben gewoon benieuwd hoe andere mensen hier over denken.

Ik denk niet dat mijn vriend en ik gaan trouwen of pas trouwen als er kinderen zijn. Dat betekent dat we beide achternamen kunnen gebruiken voor eventuele kinderen. Ik zou het leuk vinden om mijn achternaam door te geven, omdat ik en mijn zussen de laatste generatie zijn.

Hoe denken jullie hierover, is de achternaam heel erg belangrijk?
Ik zou het overleggen met je vriend. Hoe staat hij hierin?

Ik lees net dat je nog geen kinderen hebt. Eerst zwanger raken, lijkt me. Dan heb je nog wel even voordat je moet beslissen wat de achternaam van je kind wordt.
Ben je al zwanger of niet?
Achternaam kun je ook kiezen als je wel bent getrouwd, dat maakt niet uit.

Mij maakt niet zoveel uit welke achternaam mijn kind heeft. Mijn vriend daarentegen vond het wel belangrijk. Het is de zijne dus geworden.
Ook als je wel getrouwd bent kun je kiezen welke achternaam je gebruikt, je moet het dan alleen apart regelen als je wil dat het kind de achternaam van moeder krijgt, maar dat geldt net zo goed als je niet getrouwd bent en je wil dat het kind de achternaam van vader krijgt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ook als je getrouwd bent kun je een van beide achternamen kiezen. Als je jouw achternaam gebruikt en het wordt een meisje stopt de naam alsnog. Of ze moet hetzelfde doen als jij. Ik kan begrijpen dat als je een bijzondere achternaam hebt dat je die dan niet wil laten uitsterven.
Nee ben nog niet zwanger, maar ik denk wel veel over de toekomst na, vandaar .

Mijn vriend herdenkend met zijn eigen achternaam, omdat dat de naam van zijn vader is en daar heeft hij al jaren geen contact meer mee.

Wat ik me ooknwel beetje afvraag is hoe de omgeving reageert op een andere, dan de niet verwachte achternaam.

Ik maak me dus nergens druk om, gewoon benieuwd hoe ander mensen hier over denke , of is het forum daar niet voor???
Nee ben nog niet zwanger, maar ik denk wel veel over de toekomst na, vandaar .

Mijn vriend herdenkend met zijn eigen achternaam, omdat dat de naam van zijn vader is en daar heeft hij al jaren geen contact meer mee.

Wat ik me ooknwel beetje afvraag is hoe de omgeving reageert op een andere, dan de niet verwachte achternaam.

Ik maak me dus nergens druk om, gewoon benieuwd hoe ander mensen hier over denke , of is het forum daar niet voor???
Ehmm, boeiend wat iemand anders vindt, het is toch jullie beslissing.

Zoveel mensen, zoveel smaken.

Maar nee, het is niet vreemd als jullie dat zouden doen. Gebeurt wel vaker.
Ja, dat vind ik echt.
Het maakt toch niets uit wat wij denken, lijkt me belangrijker hoe je vriend erover denkt.

Mijn man en ik vinden het leuk om zijn achternaam te gebruiken, maar echt belangrijk....Nou ja, voor mijn man is het wel belangrijker dan voor mij.
Het maakt toch niet uit of ze nu wel of nog niet zwanger is?

Het doorgeven van jouw naam is leuk.

Maar dat is iets waar je samen uit moet komen, en niet op een forum kunt oplossen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Oh, het enigste waar je wel aan moet denken is dat je niet kunt blijven switchen met naam bij volgende kinderen.

Achternaam van kind 2 is dan ook hetzelfde bij kind 1.
Ja, dat vind ik echt.
quote:hockeymeisje86 schreef op 27 december 2010 @ 12:15:

Ik maak me dus nergens druk om, gewoon benieuwd hoe ander mensen hier over denke , of is het forum daar niet voor???Jahoor, daar is een forum voor. Maar op een forum kun je ook antwoorden of opmerkingen krijgen die je niet blieft of leuk vindt. Dat kan ook.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Ik heb niet echt een waardeoordeel over de al dan niet verwachte achternaam van een kind, in de zin van dat ik het stom vind of niet. Maar ik weet wel dat ik onverwachte achternamen meestal gewoon onhandig vind, als ik er al mee te maken heb dan he.

Tegenwoordig krijgt een kind in jouw geval, als je niets doet, de naam van de moeder. Dus dat is dan niet zo onverwacht voor de omgeving.

Eigenlijk is het alleen maar echt onverwacht als je kind de naam van de buurman heeft. Die van jou of je partner zal de meeste mensen in je omgeving wel bekend voor komen lijkt me zo.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Ik zou daar goed over nadenken. Wij zijn ook niet getrouwd, dochter heeft vriend zijn achternaam. Zij is de laatste van de familie met die naam, voor ons was het logisch voor vriend zijn naam te kiezen. Maar ook omdat het gebruikelijker is.

Als je voor jouw naam kiest, is dat minder gebruikelijk. Wat je dan kan krijgen is dat er gedacht wordt door onbekenden dat je vriend niet de vader is, vanwege die andere naam. Mensen denken daar soms heel simpel over na, je zal het dus steeds moeten uitleggen. Daar moet je zin in hebben, en je vriend ook!

Goed over alles nadenken dus, en bespreken net je vriend.
quote:lolapaloeza schreef op 27 december 2010 @ 12:20:

[...]

Tegenwoordig krijgt een kind in jouw geval, als je niets doet, de naam van de moeder. Dus dat is dan niet zo onverwacht voor de omgeving.

Eigenlijk is het alleen maar echt onverwacht als je kind de naam van de buurman heeft. Die van jou of je partner zal de meeste mensen in je omgeving wel bekend voor komen lijkt me zo.
Ja, dat vind ik echt.
Mijn zus en haar vriend hebben precies gedaan wat jij nu beschrijft: haar achternaam gekozen omdat zij er wel waarde aan hechtte de naam door te geven en haar vriend behalve met zijn vader geen contact heeft met de rest van die kant van zijn familie.

De reacties waren erg leuk, omdat mijn neefje uit een hele grote familie nu de enige is die onze familienaam doorgeeft, maar met kerst krijgen ze toch nog wel eens kaartjes met fam. K terwijl het dus eigenlijk fam. X is.

Overigens wist ik dit ook al jaren voordat mijn neefje geboren werd. Het zijn toch dingen waar je over nadenkt bij samenwonen, trouwen, denken over de toekomst.

Hoe denkt jouw vriend erover? Het is volgens mij namelijk wel zo dat alle kinderen dezelfde achternaam krijgen. In ieder geval wel als je getrouwd bent. Bij de eerste kun je dus kiezen, maar dan kies je ook meteen de achternaam van de 2e, 3e, 4e etc. ervan uitgaande dat je bij dezelfde partner blijft.
Als er geen contact met de vader van je vriend is zou ik in dit geval zeker voor jouw achternaam kiezen. Ken zelf meer mensen die hiervoor hebben gekozen. En als een ding zeker is dan is het wel wie de moeder is. De dat kinderen de achternaam van de moeder krijgen is zo gek nog niet.
Ik hou wel van tradities, ik vind het dan ook best " jammer " ( groot woord ) dat sinds een aantal jaren zoiets als stambomen totaal onmogelijk worden om uit te zoeken, aangezien er zo " gerommeld " wordt met achternamen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Er zal altijd wel iemand je keuze onhandig vinden.

Onze kinderen hebben de naam van hun vader. Heel gewoon dus, leek ons handig. Maar omdat zowat de hele omgeving mij wel bij naam kent, maar de vader niet, denkt men vaak dat de kinderen mijn naam hebben. We staan dus ook maar onder mijn naam in het telefoonboek, anders vindt niemand ons.
Ik heb de achternaam van mijn moeder en dat bevalt me prima. Haar tweede partner (al 35 jaar) is niet mijn vader en mijn vader ken ik niet (gescheiden toen ik 2 was), dus bij mij was het logisch.

Bij jullie is het niet zo logisch, maar ik vind het zelf wel leuk, dit soort afwijkingen.

Een goede vriendin had een ongelukje met een man met een onuitspreekbare Hindoestaanse achternaam en die heeft ze ook aan haar zoontje gegeven. Dat vind ik niet zo slim, want zij zijn een eenheid en die man is al lang met de Noorderzon vertrokken. In dat geval vind ik de naam van de moeder dus echt veel slimmer.
Zelf wil ik wel dat onze kinderen de naam van mijn man krijgen, maar ik heb dan zelf ook helemaal geen leuke achternaam. Ik begrijp jou punt wel dat je je achternaam graag wilt doorgeven, omdat hij straks anders niet meer bestaat. Zelf zou ik dat denk ook doen als dat bij ons van toepassing was. Zit je vriend niet met hetzelfde probleem? (Heeft hij een broer die de naam zou kunnen doorgeven of een zus die dat zou kunnen doen als haar partner er mee eens is.) Als je vriend het met je eens is zou ik het zeker doen!
Ik ben wel getrouwd en gebruik de naam van mijn man. Met mijn vader heb ik ook geen contact meer en heb ook niks met mijn eigen achternaam. Ook trouwens niet met de achternaam van mijn man. Bij mevrouw blabla, denk ik toch eerder aan mijn schoonmoeder dan aan mezelf, haha.

Onze kinderen dragen dus ook de naam van mijn man. Gewoon, omdat ik het wel fijn vind dat we allemaal samen horen.

Misschien domme theorie, maar dat was mijn keuze.

Overigens zou mijn man het vreselijk hebben gevonden als we (ja, ook ik) niet voor "zijn" naam zouden hebben gekozen.
Ik vind het verwarrend (stamboomtechnisch) om kinderen de achternaam van de moeder te geven als er ook een vader in beeld is. Ik was nog niet getrouwd met mijn partner toen het kroost zich aandiende, maar heb ze toch zijn achternaam gegeven. Op dat gebied zal ik wel heul ouderwets zijn, maar ik ben er wle blij mee dat ik dat heb gedaan want er zijn al heel wat stamboomwerkstukken gemaakt zo ondertussen en het is veel duidelijker zo.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven