Gezondheid alle pijlers

vlekje op borst, zouden jullie gerustgesteld zijn=

27-12-2010 17:33 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om maar te beginnen, ik ben hypochonder. Ben er op dit forum ook al eens op gewezen dat het niet de oplossing is mijn klachten hier neer te zetten...

Maar heb nu iets waarvan ik dus echt niet weet wat ik ermee moet.

Op de zijkant van mijn linkerborst is een verkleuring van ca. cm te zien in de huid. De verkleuring is niet rood, meer wat donkerder dan mijn eigen huidskeur.

Ik smeer er vaseline op, omdat ik dacht dat het een droog vlekje is.. maar het gaat dus niet weg.. De verkleuring blijft.

Het de assistente gebeld van de huisarts en die stelde me gerust.. Maar ik maak me zorgen....... over .... borstkanker...

Hoe kijken jullie hier tegenaan... Ik durf het thuis met niemand te bespreken.. ze worden gek van mijn angsten...
O ja, en hoe meer ik erop let, hoe erger en duidelijker de vlek natuurlijk lijkt.. Mijn man heeft er vanochtend wel even naar gekeken en zei dat er gewoon een verkleuring van huid zichtbaar was niet iets om me zorgen over te maken...
Grietje....kom op!

Schop jezelf onder je kont!!

Sterkte, meid!
Tsja, mijn hele lichaam zit onder de moedervlekken/verkleuringen etc. Het hoort erbij. Op veel foto's in de bladen worden alle oneffeheden weggepoetst en zie je het dus niet, maar iedereen heeft wel wat.

Ben je al onder behandeling voor je angsten?
Lieve Grietje,

Bel morgen de huisarts dat je het toch even wil laten bekijken, hij kan je echt geruststellen wij hier niet. Verder ken ik die angsten en ik weet niet hoe erg ze zijn maar praat er eens over met een professional. Vaak hangen de angsten om dood te gaan en om ziektes te krijgen namelijk samen met een levensangst. Om het beste uit je eigen leven te halen. Blijf niet zitten met dit soort angsten uiteindelijk kunnen ze je levensgeluk vergallen en kom je daar pas over 10 tallen jaren achter en die tijd kan je nooit meer terughalen.

Liefs

PS hoe ouder je gaat worden hoe meer verkleuringen je krijgt op je lichaam.
Jufdoortje..Dat is heldere taal.. Bedankt alvast. Heb het toch nodig om de beoordeling van andere ´gewone´ mensen te lezen.. Sinds ik vrij ben zijn mijn angsten sterker geworden.. Maar ik ga in elk geval niet meer direct naar de arts toe en google ook niet meer dagelijks... Ben alleen nog wel bij tijd en wijle heel bang... Alsof een angst meester van me wordt. Heb zojuist 2 alprazolampilletjes genomen die er in het komende halfuur hopelijk voor gaan zorgen dat mijn angstgevoel vermindert en mijn verstand de overhand krijgt.
Tsja. wat moet ik zeggen. Het is geen symptoom van borstkanker zover als ik weet, dus ik zou me er niet druk om maken, misschien een beugelbh die daar net een beetje schuurt?
Donderdag ga ik weer naar de psycholoog. Ik heb een dijk van een angststoornis zoals de huisarts dat noemde. Maar ben reeds 5 maanden onder behandeling. Wat heb ik gewonnen? Perioden dat ik me nergens druk over maak... Niet meer elk weekend in doodsangst bij de huisartsenpost zitten... Maar ben er nog lang niet.

Durf de huisarts niet te bellen. Ben juist vorige week langsgeweest ivm jeuk op mijn lichaam... Wat trouwens met vaseline weg is.. Mijn huisarts weet van mijn stoornis af en ik schaam me enorm ervoor en durf niet te vaak naar haar toe.
Grietje, je geeft zelf eigenlijk al aan waar het probleem ligt bij jou. Je bent hypochonder. Daardoor kunnen wij jou niet helpen, denk ik.

Toch een poging wagen... Heeft je oma, tante moeder of zus borstkanker op jongere leeftijd gehad? Zo nee... Ik denk dat het meevalt. Verkleuringen komen vaker voor en zijn meestal onschuldig. De pigmentarie is dan gewoon iets anders. Maar goed dat je de huisarts hebt gebeld, dan weet je het zeker.
Oh en heb je dat goede schema dat je laastst poste toegepast?
Tsja. Ik heb de assistente gebeld... Als ik mijn naam zeg dan weten ze al dat ik het ben.... De assistente heeft geprobeerd mij gerust te stellen. Zouden deze mensen voldoende geschoold zijn om in te kunnen schatten wanneer iets ernstig is en wanneer niet? Of is dat ook een hypochondergedachte?

Verder is mijn man verpleegkundige, maar kan ook hij mij niet geruststellen.. Sterker nog... als ik bij een arts ben geweest ben ik even gerustgesteld, maar lijkt het alsof de angst daarna erger terugkomt.

Dit komt ook omdat bij mijn man enige jaren geleden een verkeerde diagnose gesteld is.. Als ik geen second opinion had aangevraagd was hij nu zeker dood;
@Borderwalk. Ik heb het gedaan.. Maar ik weet niet wat de signalen van borstkanker zijn, dus heb ik het gevoel dat ik maar wat doe...

Maar ik heb het als volgt gedaan.

1. Ik heb een verkleuring op de huid van mijn borst. Zou het borstkanker kunnen zijn?

Ik geloof dat voor 80%

2. Wat adviseer ik een vriendin met deze klachten?

Ik zou haar de huisarts laten bellen als ze zich zorgen maakt. Als de assistente zegt dat het niets is moet je daarop kunnen vertrouwen.

3. 100 mensen geven mij aan dat angst een signaal is.

Ik heb nu de tijd om na te denken en rust en daarom zijn mijn angsten wat erger. Het is niets anders dan een uiting van mijn stoornis.. Het is geen re-ele gedachte.

4. Omdraaiing

- Ik ben kerngezond.

5. Alternatieve verklaring

- Ik heb tot 2 maanden geleden borstvoeding gegeven en mijn dochtertje krabde mij soms per ongeluk. Wie weet is het een verkleuring daarvan.

- Ik denk dat de verkleuring erger is dan die werkelijk is, omdat ik hypochonder ben en erop gefocussed.

- Mijn huid is gewoon wat droog, verkleuring kan overal voorkomen.

- De assistente heeft je gerustgesteld, niet alle assistenten en artsen maken fouten. Als het iets ergs zou kunnen zijn zou ze me hebben gezegd een afspraak te maken.

Ik geloof dit voor 50%

Mijn eerste stelling geloof ik nu voor 65%
Grietje81 er nog nooit iemand doodgegaan aan een verkleuring op de huid van 1 cm.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Ik ben doktersassistente, en je mag ervan uit gaan dat de assistente voldoende geschoold is ja. Zij heeft een protocollenlijst die ze moet volgen, en daarnaast ervaring. Ze moet bijscholingen volgen om up to date te blijven.

Maar, wat een assistente ook leert is om bij grote angst van de patiënt een consult af te spreken bij de huisarts. Omdat telefonisch gerust stellen soms niet werkt. Daarom kan je beter vragen om een consult als je zo bang blijft.

Heeft je huisarts telefonisch spreekuur? Zou dat een oplossing voor je zijn?
Grietje heb je naast de psych ook nog andere vormen van ondersteuning? Ik heb een mindfulness training gedaan en die heeft mij erg goed geholpen bij mijn angststoornis.
Ik vind het lief dat jullie hier reageren op mijn topic. Hoewel ik verwacht dat jullie echt denken: die meid is knettergek...

Toch ontzettend bedankt.. Hierdoor voel ik me niet zo alleen en heb ik het gevoel dat mijn angsten door jullie nuchterheid wat minder worden.
@Georgette. Vorige week heb ik heeft de assistente me inderdaad op een spoedplek gezet, omdat ik erg angstig was vanwege jeuk op mijn lichaam.

Er zijn verschillende assistenten. Een ervan wimpelt me altijd af en ik heb het gevoel dat ik me aanstel als ik haar aan de lijn krijg.

De andere twee zijn begripvol. De assistente die ik vandaag sprak is ervaren.

Mijn huisarts heeft telefonisch spreekuur ja.. Maar met zichtbare plekken ga ik, als ik ga, er toch liever heen.

@Tikker. Ik heb vorige week vrijdag een eerste consult bij een haptotherapeut gehad. Was erg confronterend en mijn angsten zijn sindsdien aangewakkerd.
Ik heb vaak verkleuringen, omdat ik me bijvoorbeeld een beetje gestoten heb, die worden dan niet blauw, want zo hard was het niet, maar zijn wel een verkleuring.

Daarnaast krijg ik onder invloed van hormonen pigmentvlekken. Jij heb net een kindje gehad? Het kan zijn dat het een pigmentvlek is, die door de hormonale verandering vaker voorkomen.

Dit zijn veel vaker voorkomende situaties en in 99% van de gevallen de juiste verklaring voor jouw symptoom.

Ik vind je niet zo zeer knettergek als dat het mij gewoon heel vervelend lijkt als je zulke angsten hebt.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Niet aardig dat die ene assistente jou afwimpelt. Dat hoort niet, het is haar werk om jou een beter gevoel te geven na een telefoongesprek. Ook hypochondrie wordt behandeld op onze opleiding.

Maar ik zou er echt proberen vanuit te gaan dat ze weten waar ze het over hebben. Ze zijn er om jou te helpen. En als je erg ongerust bent, jou toch een afspraak met de huisarts te geven.
@ Grietje81'

Ik heb zelf een angststoornis en ik kan me dus erg goed verplaatsen in je verhaal. Je bent niet gek!

Ik ben nu trouwens wel erg benieuwd naar dat schema waar je het over hebt. In welk topic staat het?
Hallo Lolapaloeza,

Mijn kindje is al 3. Ik heb haar lang bv gegeven. Maar ben 3 maanden geleden gestopt met bv omdat ik een andere zwaardere anticonceptiepil ging gebruiken waarbij bv werd afgeraden. Ook de combi met alprazolam vond ik niet goed.

Sindsdien ook op hetzelfde moment in mijn cyclus pijnlijke borsten, maar daar maak ik me geen zorgen over.

Ik heb mijn borst niet gestoten trouwens...

De angsten zijn heel vervelend. Het lijkt alsof er iets anders sterkers overmacht over me heeft op dat moment, de angst dus.

Ik wil ook zo graag beter worden en niet meer zo bang zijn..
Ik heb het schema gepost om 17.50 uur hier in dit topic.

Het is cognitieve gedragstherapie die leert dat je ook op een andere manier ergens naar zou kunnen kijken.
quote:Grietje81 schreef op 27 december 2010 @ 17:58:

@Tikker. Ik heb vorige week vrijdag een eerste consult bij een haptotherapeut gehad. Was erg confronterend en mijn angsten zijn sindsdien aangewakkerd.

Wat vervelend voor je Bespreek dat wel met je psych en je hapterapeut misschien gaat het te snel en val jij alleen maar harder in je paniek. Lukt het je misschien om tegen jezelf te zeggen dat het helemaal niet gek is dat je nu angstig bent omdat je een heftige sessie hebt gehad. Dat het gevoel vervelend is en dat het er mag zijn?

Ik zal je een persoonlijk voorbeeld geven: ik had vorige week een spannend gesprek. Na zo'n gesprek heb ik te veel spanning opgebouwt en dat komt er bij mij middels paniek uit. Ik krijg dan bijvoorbeeld hoofdpijn en daar wordt ik angstig van, o jee misschien zit het wel fout in mijn hoofd, ik ga vast dood! Ik ben in staat om mijn spanningsveld te herkennen en dus even rustig ergens te gaan zitten en denken oke. Ik denk dus dat ik zo dood ga, hoe groot is die kans? Kan het ook zijn dat het komt door het gesprek van vanmiddag? Ja dat kan eigenlijk wel. Nou laat maar even komen dan, gaat zo wel weer weg. En het gaat het ook weg. Rustig ademhalen, lief zijn voor jezelf en laat het maar even zo zijn.

Wat is jouw grootste angst?
@aarbei923, wat voor angststoornis heb je en hoe lang al? Wat doe je eraan?

Volgens mijn psychiater heb ik al veel vorderingen gemaakt, omdat ik redelijk functioneer in een half jaar tijd.. Hij zegt dat ik dat moet zien en dat ik van mijzelf moet zien dat ik het goed doe..

Maar ik ben zo bang dat ik altijd wel met een vorm van angst moet leven.. of in elk geval perioden. Hypochondrie is volgens mij niet gemakkelijk te behandelen.. SOms is het doel alleen maar dragelijk maken.
quote:Grietje81 schreef op 27 december 2010 @ 18:09:

Ik heb het schema gepost om 17.50 uur hier in dit topic.

Het is cognitieve gedragstherapie die leert dat je ook op een andere manier ergens naar zou kunnen kijken.Oke . Dankje. Lijkt me erg handig als 'eye opener'!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven