Condoleancekaartje...
dinsdag 28 december 2010 om 16:28
Gisteren is mijn tante overleden. Vandaag heb ik de overlijdenskaart ontvangen. Bij de kaart zat een klein kaartje dat je kan invullen (naam, adres, persoonlijke boodschap) en kan afgeven bij de plechtigheid.
Gelukkig heb ik bijna geen ervaring met sterfgevallen. Maar nou ben ik niet bekend met dit soort kaartjes. Wat zet je bij de persoonlijke boodschap? Richt je die aan de nabestaande of begin je die met "lieve tante....".
Is het ook nog de bedoeling/gebruikelijk dat ik een "gewone" rouwkaart stuur?
Ik zou zo graag nog wat herinneringen aan mijn tante willen opschrijven/delen met de nabestaande. Is het gebruikelijk om op het condoleancekaartje te zetten of in de rouwkaart?
Pfff zo moeilijk allemaal.....
Gelukkig heb ik bijna geen ervaring met sterfgevallen. Maar nou ben ik niet bekend met dit soort kaartjes. Wat zet je bij de persoonlijke boodschap? Richt je die aan de nabestaande of begin je die met "lieve tante....".
Is het ook nog de bedoeling/gebruikelijk dat ik een "gewone" rouwkaart stuur?
Ik zou zo graag nog wat herinneringen aan mijn tante willen opschrijven/delen met de nabestaande. Is het gebruikelijk om op het condoleancekaartje te zetten of in de rouwkaart?
Pfff zo moeilijk allemaal.....
dinsdag 28 december 2010 om 16:42
Ik heb echt nog nooit gehoord dat mensen een klein kaartje bij de overlijdenskaart indoen. Maar volgens mij is er geen regel in dit soort situaties. Als jij denkt dat je niet voldoende hebt aan zo'n kaartje, dan zou ik alsnog een rouwkaart versturen met een persoonlijke boodschap...
Mijn ervaring is dat er vaak een condoleanceregister is bij de begrafenis/ crematie waar je je adres op in kunt vullen. Ik denk dat zo'n kaartje het register vervangen.
Mijn ervaring is dat er vaak een condoleanceregister is bij de begrafenis/ crematie waar je je adres op in kunt vullen. Ik denk dat zo'n kaartje het register vervangen.
dinsdag 28 december 2010 om 16:45
Ik heb een crematie meegemaakt, waar die kaartjes ook bij de condoleancekaart in zaten. Ik heb nog wat mooie herinneringen aan de overledene gedeeld met de nabestaanden en daarnaast hun ook sterkte gewenst (kaartje was bijna te klein ). Ik denk dat jouw woorden veel steun voor hun kunnen zijn, dus lekker opschrijven wat je schrijven wil.
Sterkte!
Sterkte!

dinsdag 28 december 2010 om 16:49
Hier is de gewoonte dat je een kaart stuurt in het geval dat je niet op de begrafenis of condoleance komt. Dus iemand die wel aanwezig zal zijn, stuurt geen kaart.
Met het kaartje dat jij gekregen hebt, heb ik geen ervaring, sorry.
(Overigens zit ik me nu te bedenken: als je rondom de plechtigheid weinig gelegenheid hebt om te praten, heb je ook niet zozeer gelegenheid om iets heel persoonlijks te zeggen, zoals je dat op een kaart wel zou kunnen schrijven. Wat dat betreft is het niet zo handig. Dan kun je beter wel beide doen...)
Met het kaartje dat jij gekregen hebt, heb ik geen ervaring, sorry.
(Overigens zit ik me nu te bedenken: als je rondom de plechtigheid weinig gelegenheid hebt om te praten, heb je ook niet zozeer gelegenheid om iets heel persoonlijks te zeggen, zoals je dat op een kaart wel zou kunnen schrijven. Wat dat betreft is het niet zo handig. Dan kun je beter wel beide doen...)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
dinsdag 28 december 2010 om 16:50
Gecondoleerd.
Ik vind dat het allemaal zeer persoonlijk is en dat je moet doen wat je goed lijkt. Als jij graag nog wat wilt delen met de nabestaanden zou ik dat zeker doen, schrijf het op een kaart of een brief zodat de nabestaanden het nog eens na kunnen lezen. Misschien lezen ze het pas over een paar weken, als ze er aan toe zijn. Ik denk dat ze het heel fijn vinden.
Vul wel het kaartje in zoals ze hebben gevraagd.
Ik vind dat het allemaal zeer persoonlijk is en dat je moet doen wat je goed lijkt. Als jij graag nog wat wilt delen met de nabestaanden zou ik dat zeker doen, schrijf het op een kaart of een brief zodat de nabestaanden het nog eens na kunnen lezen. Misschien lezen ze het pas over een paar weken, als ze er aan toe zijn. Ik denk dat ze het heel fijn vinden.
Vul wel het kaartje in zoals ze hebben gevraagd.
dinsdag 28 december 2010 om 17:35
Doe wat je zelf graag wil. Ik denk dat de nabestaanden het heel erg op prijs stellen als jij een mooie kaart stuurt met daarop je herinneringen aan tante.
Vorig jaar verloor een goede vriend van ons zijn vader. Wij kenden hem ook heel goed. Heb een mooie kaart gestuurd met daarop: wij hebben (naam overledene) leren kennen als....
en daar dus geschreven wat we van hem vonden. Vond zijn vrouw heel erg mooi.
Met dat kleine kaartje erbij heb ik geen ervaring, maar ik denk niet dat je veel fout kunt doen als je doet wat je hart je ingeeft!
Vorig jaar verloor een goede vriend van ons zijn vader. Wij kenden hem ook heel goed. Heb een mooie kaart gestuurd met daarop: wij hebben (naam overledene) leren kennen als....
en daar dus geschreven wat we van hem vonden. Vond zijn vrouw heel erg mooi.
Met dat kleine kaartje erbij heb ik geen ervaring, maar ik denk niet dat je veel fout kunt doen als je doet wat je hart je ingeeft!

dinsdag 28 december 2010 om 17:49
Goh bijzonder van dat kaartje. Ik persoonlijk zou me richten op de nabestaanden.
Met het overlijden van mijn man heb ik veel kaarten gekregen ook van mensen die er wel waren bij de plechtigheid en dit stel ik erg op prijs.
Zou dus ook zeker naast dit kaartje een gewone rouwkaart sturen.
Sterkte met dit verlies
Met het overlijden van mijn man heb ik veel kaarten gekregen ook van mensen die er wel waren bij de plechtigheid en dit stel ik erg op prijs.
Zou dus ook zeker naast dit kaartje een gewone rouwkaart sturen.
Sterkte met dit verlies
dinsdag 28 december 2010 om 17:53
Mijn moeder is net overleden en wij hadden er ook een klein kaartje bij gedaan. Ons idee was om van iedereen zijn/haar herinneringen te krijgen of anekdotes. Wij zijn ontzettend blij met de kaartje. Sommige mensen hebben er hele brieven bij gedaan en soms zelfs foto's! Het is voor ons als gezin heel fijn om al die kaartjes met fijne herinneringen te hebben.
dinsdag 28 december 2010 om 18:25
Die kaartjes gaan in een gastenboek met plastic bladzijden waar de kaartjes ingestoken kunnen worden. Iedereen kan dan thuis op het gemak hun tekst kunnen opschrijven en er ook nog even over na kunnen denken en dat niet snel-snel ter plekke hoeft te doen.
Een rouwkaart hoef je inderdaad niet te sturen als je naar de plechtigheid gaat, maar mag natuurlijk wel.
Een rouwkaart hoef je inderdaad niet te sturen als je naar de plechtigheid gaat, maar mag natuurlijk wel.

dinsdag 28 december 2010 om 21:34
Het kaartje wat jij bedoelt is in plaats van het condoleanceregister. Het kaartje kun je op de dag van de uitvaart in de daarvoor bestemde box doen. Naast je naw gegevens kun je ook een persoonlijke boodschap of bijvoorbeeld een gedicht op het kaartje schrijven. De familie kan die dan later in alle rust nog eens nalezen.
http://www.archief.uitvaa ... ng.nl/Condoleancebox.html
http://www.archief.uitvaa ... ng.nl/Condoleancebox.html
dinsdag 28 december 2010 om 22:50
Ik vond het zelf heel fijn om herinneringen aan mijn vader te lezen. Vooral aan dingen die ik zelf nog niet wist. Of dat dan gericht was aan mijn vader zelf of aan ons maakte mij eigenlijk niets uit. Maar de persoonlijke dingen waren het fijnst om te lezen. De 'rust zacht' wensen en de overgeschreven gedichten, daar had ik dan weer minder mee. Een van de mooiste brieven kwam trouwens van iemand die ik totaal niet kende: iemand met wie mijn vader ooit zaken had gedaan.
Ook geen idee wat gebruikelijk is hoor. Zo veel ervaring heb ik niet met 'nabestaande zijn'. Maar het maakt mij ook niet uit of mensen zich al dan niet aan de code houden. Als mensen maar lieten weten dat ze meeleefden, dat vond ik het belangrijkst.
Ook geen idee wat gebruikelijk is hoor. Zo veel ervaring heb ik niet met 'nabestaande zijn'. Maar het maakt mij ook niet uit of mensen zich al dan niet aan de code houden. Als mensen maar lieten weten dat ze meeleefden, dat vond ik het belangrijkst.