Nachtmerries over werk

30-12-2010 07:46 16 berichten
Hoi Forummers,

Misschien een wat ongebruikelijk onderwerp, maar ik weet niet zo goed waar ik hem moet plaatsen.

Ik werk al een jaar of 7 bij een reisbureau in Noord-Brabant.

Al vanaf het begin vind ik mijn werk erg leuk en gedraag ik mij erg betrokken bij alles wat er gebeurt. Ik werk er fulltime 5 dagen in de week. Het is verantwoordelijk werk met veel onverwachte dingen en veel contact met klanten en leveranciers. Dat vind ik juist leuk.

Het vreemde is dat ik al vanaf het begin nachtmerries heb over het werk. Zulke nachtmerries gaan altijd over vervelende dingen die op mijn werk gebeuren. Bijvoorbeeld: werken tot 's avonds 11 uur (wat niet normaal is) en dat iedereen dat heel normaal vindt. Dat ik alleen ben en dat dan opeens iets heel engs gebeurt. Of dat ik alleen ben en dat er dan 10 mensen staan te wachten en dat niemand mij wil helpen. Dat ik een uitbrander krijg van mijn baas en dat ik dan zeg 'dan kan ik maar beter gaan'. Dat soort dingen.

Deze dromen zijn zo echt dat ik er voor mijn gevoel helemaal in zit. Totdat ik wakker word en dan ben ik nog eigenlijk erg moe.

Tot nu toe heb ik er niet veel aandacht aan geschonken. Ik dacht dat het maar dromen waren, maar de enge dromen komen elke nacht weer terug. Zelfs als ik vakantie heb, word ik er niet van verlost. Waarom is dat? Waarom droom ik zo eng over het werk terwijl ik het werk juist leuk vind?

Het enige wat ik me kan bedenken is dat ik overdag heel betrokken ben en alles voor 100% goed wil doen en dat er overdag heel veel gebeurt, waardoor ik dit 's nachts verwerk in die enge dromen. Hebben jullie een andere mening?

Bedankt voor jullie visie.

Tientje84
Alle reacties Link kopieren
Voel je je wel zeker in je werk? Dat je denkt dat je alles onder controle hebt? Als dat niet zo is, lijken mij die dromen een uiting van onzekerheid in je werk.

Je zou ontspanningsoefeningen kunnen proberen, voordat je gaat slapen, en zorgen dat je de stress van je werk kwijt bent voordat je in bed kruipt. (door er met iemand over te praten, het op te schrijven of zo).

Het is heel normaal om je dag te 'verwerken' met dromen, maar zo is het natuurlijk niet leuk...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Oh oh klinkt als een begin van een burn out.

Als je er in je dromen zelfs mee bezig bent en het gaat daar niet zoals het lopen moet kan het betekenen dat je teveel hooi op je vork neemt, het kan ook betekenen dat je onzeker bent over je prestaties en dit onderbewust verwerkt.

Alleen jij kan hier een eerlijk antwoord voor jezelf op geven en als het een beginnende burn out is op tijd aan de bel trekken.
Een beginnende burn out die al 7 jaar duurt??? Ben benieuwd hoe lang de werkelijke burn out dan duurt!!

TO: het is misschien een uiting van de werkdruk, of idd een teken van je eigen onzekerheid maar meer dan dat kunnen wij er denk ik ook niet over zeggen. Misschien is er hier iemand die veel van dromen af weet en het kan verklaren. Ik kan me voorstellen dat je het niet prettig vindt.. Sterkte ermee!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Had even over het feit gelezen dat het al vanaf het begin zo was.
Als jij die gebeurtenissen bestempeld tot nachtmerries heb je wel een heel teer zieltje. Ik snap wel dat de door jou genoemde gebeurtenissen niet leuk zijn maar bij nachtmerries denk ik toch echt aan drama's van moord en doodslag.
Ik denk dat je onbewust gewoon last hebt van een enorme faalangst en onzekerheid.

Misschien moet je er eens met iemand bv je huisarts, over praten.

Misschien kunnen ze je helpen met deze gevoelens om te gaan waardoor je nachtmerries kunnen verdwijnen.

@Aubry, ik ben het niet met jou eens. Waarom moet een nachtmerrie perse over monsters, moord en doodslag gaan om eng te zijn?
Imho zijn nachtmerries gebeurtenissen die flink wat heftiger zijn dan 'tot 11 uur 's avonds moeten werken'.
quote:Aubrey schreef op 30 december 2010 @ 08:38:

Als jij die gebeurtenissen bestempeld tot nachtmerries heb je wel een heel teer zieltje. Ik snap wel dat de door jou genoemde gebeurtenissen niet leuk zijn maar bij nachtmerries denk ik toch echt aan drama's van moord en doodslag.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Het is het gevoel die een droom bij je oproept dat maakt of iets een nachtmerrie is. Als je met kloppend hart en angstzweet wakker word, mag je iets van mij een nachtmerrie noemen, of het nu over bloemetjes en bijtjes gaat of een weerwolf die je te grazen neemt...

Mijn nachtmerries zijn over het algemeen ook geen horror-stories, maar juist achtervolgd worden door een onzichtbaar iets, huizen die op instorten staan, en eigenlijk nooit iets met moord en doodslag...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Hasse, ik noemde moord en doodslag als extreem voorbeeld. Jij noemt ook gebeurtenissen die een stuk vervelender zijn dan tot 's avonds 11 uur werken. Het is ook slechts mijn mening en het gaat hier in principe niet over de definitie van 'nachtmerries'. Feit is dat TO zich er niet goed bij voelt. Ze zou een assertiviteitscursus kunnen volgen, hopelijk helpt dat.
Nou ja, het zijn vervelende dromen over het werk.

Inderdaad erg vevelend. Ik herken het een heel klein beetje, ik heb dit verschijnsel in een nieuwe baan, waar er nog veel op me afkomt en niks routine is, en bij heftige dingen op mijn werk. Nu werk ik als leerling verpleegkundige, en rouleer iedere periode van afdeling, veel 'nieuwe banen' dus, (iedere afdeling is totaal anders) en onder heftige dingen op mijn werk meemaken, bedoel ik sterfgevallen, of dingen die me op de een of andere manier raken.

Ik denk in jouw geval, na 7 jaar!! dat het niet helemaal normaal is, zeker niet omdat he het zelf bestempeld als nachtmerrie, je hebt er dus last van, en je wordt moe wakker.

Misschien eens praten met iemand. Ik geloof erin dat je onderbewuste je op deze manier iets wil vertellen (niet in de zin van dromenuitleg boekjes etc). Als ik over mijn werk ga dromen, is het op dat moment eigenlijk te zwaar/heftig, en dat komt er in dromen uit. Dan merk ik hoezeer ik er mee bezig ben (te). Dat geeft niet als het af en toe is, maar altijd lijkt me niet goed.

Misschien eens met iemand praten die er verstand van heeft, zoals een psycholoog. (Dus geen zweverig dromenuitlegger oid)
Hoi.

@Aubrey:Misschien zijn het ook wel geen nachtmerries als je dat zo beschrijft, maar het zijn wel nare dromen waarbij ik altijd met een drukkend, gestresst gevoel wakker word. Dat om 11 uur 's avonds nog moeten werken is alleen een voorbeeld van een droom die ik had. Het feit was niet abnormaal, maar wel het drukkende gevoel dat er iets niet klopt.

Ik heb een assertiviteitscursus gevolgd aan het begin van 2010. Deze heeft zeker geholpen, alleen kost het me nog steeds moeite om de tips die daar werden gegeven in de praktijk uit te voeren.

Het maakt niet uit. Feit blijft dat het vermoeiend wakker worden is en dat ik al probeer om vooral 's avonds een uur voor het naar bed gaan niet meer met werk of drukke dingen bezig te zijn. Verder zorg ik ervoor dat het een uur voor ik slaap al schemerig is, zodat het wat rustiger wordt. Het helpt alleen maar heel weinig.

@Monalisalove: ik heb wel een tijdje gedacht dat ik op de rand van een burnout zat en eerlijk gezegd heb ik ook een hele tijd gehad dat het niet zo goed ging en echt teveel hooi op de vork nam, maar juist de laatste paar weken is dit wat beter geworden, maar die dromen blijven. Mmmm....lastig te interpreteren hoe dat komt...

@Hasse88: ik voel me meestal wel zeker in mijn werk. Ik heb alleen wel een behoorlijke prestatiedrang dat zich vooral uit op het werk. Misschien is het wijs om me daar wat minder op te focussen?

Ik heb wel regelmatig gehoord en gelezen dat mijn onderbewuste met dromen en zeker dromen in deze vorm duidelijk wil maken dat er iets niet goed zit in mijn leven overdag. Maar dat soort dingen laat ik altijd links liggen, omdat ik dat soort dingen niet altijd serieus neem. Moet ik dat wel doen?

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!
Misschien een heel raar idee, maar wat als je al die dingen waar je over droomt nou gewoon eens laat gebeuren. Dan kom je erachter dat het helemaal niet zo eng (joh, ik werk minimaal 1x per week van 09:00 tot 23:00 uur) is en misschien stoppen de dromen dan ook wel?

Of misschien geven de dromen juist aan dat je meer uitdaging nodig hebt?
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Ik geloof er wel in dat dromen 'iets' zeggen, maar niet zozeer in de uitleg die er vaak aan gegeven wordt. In je dromen verwerk je de dag, maar die verwerking kan met heel iets anders te maken hebben dan met dat waar je droom over gaat.

Ik dacht ook direct aan onzekerheid toen ik je verhaal las. Maar het kan ook iets totaal anders zijn. Misschien focus je teveel op je werk en komt juist je sociale leven in het gedrang? Wellicht heb je een onverwerkt verlies in je leven en komt het verdriet en de angst die daarbij horen er op deze manier uit?

Neem je leven eens goed onder de loep en vraag jezelf af of er dingen kunnen spelen die je niet goed verwerkt hebt of dat er wellicht dingen in je leven zijn waar je minder blij mee bent. Ik denk dat daar ergens de sleutel ligt.
Ik begrijp wel wat je bedoeld als je 'nachtmeries' zegt hoor, ook al gaat het dan niet per se over grote drama's. Ik droom bv vaak dat ik een trein/vliegtuig moet halen en al veeeel te laat ben, terwijl iedereen om me heen blijft zeggen dat er niks aan de hand is en me verder negeert. Ik wordt steeds gefrustreerder, ga schreewuen en rondrennen en wordt idd doodmoe wakker. Terwijl ik in het echt juist heel rustig blijf als ik een trein en ja, zelfs een vliegtuig mis. Dus hoewel de situatie nou niet meteen een ramp is, is het als droom toch wel een nachtmerrie.

Ik merk zelf dat dit soort dingen mij vaker gebeuren als ik heel onzeker ben over iets, bv bij een nieuwe baan/studie. Ook als ik daar veel zin in heb, zit er blijkbaar een onrust in me die er 's nachts uit komt. Ik had dat trouwens als kind al, toen ik een jaar of drie was wilde ik niet meer slapen, omdat mijn dromen altijd zo heftig waren.

Wat bij mij wel helpt is door bv dingen op te schrijven, of met iemand te bespreken. Als je een beejte opgejaagd ben tals je thuiskomt, niet alleen vor de tv gaan hangen, maar zorgen dat je het ook 'uit', als is dat op een forum/in een dagboek.

En sporten/beweging helpt ook. Daar wordt je wel moe van, maar het malen in je hoofd stopt er wel van, zodat je rustiger slaapt.

En inderdaad, denk eens goed na of je niet toch onzeker bent over je werk. Je kunt iets natuurlijk best leuk vinden, maar toch onzeker zijn (ik begin maandag met een nieuwe baan, veel zin in, ik weet dat ik werk kan, maar ben toch ook gewoon een beetje zenuwachtig). Heb je misschien het gevoel dat je niet de waardering krijgt die je zou willen, ben je bang dat je positie op het spel staat (ik noem maar wat hoor)? Misschien dat een functionereingsgesprek daar wat aan kan doen?
Hey Nausicaa,

Goeie tip dat sporten! Misschien moet ik dat eens vaker gaan doen dan 1x in de week of 1x in de 2 weken.

Ik merk soms dat ik na het sporten die nacht wel iets rustiger slaap.

In het echt vind ik het ook juist leuk als het een beetje druk is in de winkel. Daar word ik enthousiast en zelfs een beetje hyper van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven