Nieuw dekbed

02-01-2011 22:16 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is het koud he? Ik ben echt toe aan een nieuw dekbed en nu viel mijn oog op een Ikea-dekbed met gedeeltelijk polyestervezels en gedeeltelijk cellulose. Het lijkt me fijn om een dekbed te hebben dat niet helemaal synthetisch is omdat ik het soms wèl heel warm heb in bed en ik dan niet zo'n verstikkend gevoel wil krijgen. Dons wil ik niet ivm het welzijn van dieren.

Wat is jullie ervaring?
Mijn ervaring is dat natuurlijke materialen beter ventileren. Is wol geen beter alternatief voor je?
Ben ik met je eens hoor...maar wol is wel erg duur. En zou dat in de zomer niet erg warm zijn? Of juist niet?
Dons is echt veel beter en er zijn dier- en milieuvriendelijke donsdekbedden. Als je geen veganist bent zou je wel gek zijn als je een donsdekbed zou laten liggen terwijl dat echt het ultieme slaapgenot is.

http://www.donsdekbedden.nl/milieu.asp
Volgens mij hebben ze van wol ook van die dekbedden die je dubbel kunt gebruiken in de winter en enkel in de zomer. Een altenatief kan ook zijn om voor de zomer een katoenen deken te kopen en die te gebruiken ipv je dekbed.
Volgens mij hebben ze van wol ook van die dekbedden die je dubbel kunt gebruiken in de winter en enkel in de zomer. Een altenatief kan ook zijn om voor de zomer een katoenen deken te kopen en die te gebruiken ipv je dekbed.
Ik had het 4-seizoenendekbed van Ikea gekocht. Dat bestaat uit een warmteklasse 1 en een 3. Samen 4. Het maximale bij Ikea is een 6.

Inmiddels heb ik ook een 5 gekocht en die samen met de 1 in de overtrek gepropt. Warmteklasse 6 dus. Dat was al beter, maar na een week heb ik het veranderd in 5 + 3 (= 8) en nu is het (hebben wij het) lekker warm, 's nachts .
Zo'n Ikea dekbed is niet lekker. Ik heb er eentje gehad en had het ijskoud.

Ik ben dolgelukkig met mijn dekbed van dons.
quote:zakdoek schreef op 02 januari 2011 @ 22:28:

Ik had het 4-seizoenendekbed van Ikea gekocht. Dat bestaat uit een warmteklasse 1 en een 3. Samen 4. Het maximale bij Ikea is een 6.

Inmiddels heb ik ook een 5 gekocht en die samen met de 1 in de overtrek gepropt. Warmteklasse dus. Dat was al beter, maar na een week heb ik het veranders in 5 + 3 (= 8) en nu is het (hebben wij het) lekker warm, 's nachts .Maar Ikea heeft een volledig synthetische en een gedeeltelijk synthetische. Welke heb jij?
quote:elninjoo schreef op 02 januari 2011 @ 22:24:

Dons is echt veel beter en er zijn dier- en milieuvriendelijke donsdekbedden. Als je geen veganist bent zou je wel gek zijn als je een donsdekbed zou laten liggen terwijl dat echt het ultieme slaapgenot is.

Slapen onder een dekbed van zijde is het ultieme slaapgenot. Licht, luchtig, goed ventilerend, warm in de winter, koel in de zomer en anti-allergisch (huismijtvrij). Wat wil een mens nog meer?

http://kokbedden.nl/sichou-dekbedden
Ik heb ook dons, vind het heerlijk. Ik had altijd synthetisch, maar dons is warmer in de winter en koeler in de zomer. Dons is ook lekker zwaar.
Ik heb Mysa van Ikea. Heer-lijk!
Ik heb het donzen 4 seizoenen dekbed van de heb, vind hem echt geweldig! Heb het nog nooit koud gehad en heb zoals nu alleen het dikkere deel erin, niet eens beide delen. Dons is altijd zo lekker luchtig, helemaal als het net opgeschud is.
Zijde? Ook heel lekker warm!
.
Ik heb ook een donzen dekbed. Héérlijk. Het bestaat uit twee delen, ik slaap nu het niet meer vriest 's nachts alleen onder het herfstgedeelte. Als ik het koud heb doe ik de andere er gewoon overheen.

Ik heb ook een wollen. Is ook lekker warm (gewoon bij de Leen Bakker gekocht) maar het voelt lichter aan.
Een wollen dekbed hoeft niet duur te zijn... Toen wij (ik en mijn broertjes) wat ouder werden kregen we een tweepersoonsbed (voor onze verjaardag) en mijn moeder heeft toen voor ons alle drie ook een wollen dekbed gekocht bij de Aldi, deze hebben ze daar niet altijd maar eens in de zoveel tijd liggen ze er weer.

Het is een 4-seizoenen dekbed dat bestaat uit 2 dekbedden, deze zijn doormiddel van drukkers aan elkaar bevestigd, ideaal!

In de lente het dunne deel er op, in de zomer alleen een laken, in de herfst het dikke deel, in de winter beide. En hij gaat al jaren mee!

Het dekbed is trouwens 2.20 (lang) bij 2.40 (breed).

Mijn moeder twijfelde omdat ik maar een bed van 1.40 had maar het bleek ideaal, toen ik er nog alleen in lag had ik plaats genoeg om overtollig dekbed gewoon naast me te laten liggen (en ik kon er ook erg lekker helemaal in weg kruipen) en toen ik een vriend kreeg van bijna twee meter bleek de lengte toch ook wel fijn te zijn, en we kunnen nu draaien zonder dat de ander meteen geen deken meer heeft. Dus ik zeg, aanbiedingen in de gaten houden, wol slaapt heerlijk!

(ohja, vriend is kouwkleum en ik heb het altijd warm, toch slapen we er beiden heerlijk onder).
quote:Philein schreef op 02 januari 2011 @ 22:38:

Ik heb Mysa van Ikea. Heer-lijk!

Al die dekbedden heten zo! Kan je ook eens kijken van welk materiaal ie is? Of mss kan je de prijs en de maat even noemen, dan vind ik hem ook wel.

Als die wollen dekbedden soms niet te duur zijn, wil ik daar ook nog maar even naar zoeken. Lijkt me erg fijn. Dons vind ik echt te tricky. Ben zeker geen veganist maar onder dons slaap ik niet lekker.
Ik heb een Heavenly 4 seizoenen dekbed. Voelt aan als dons maar is synthetisch. Ik heb veel allergieën en durf dons niet te proberen. Dit dekbed is heel licht en huisstofmijten vinden er niks aan (is ons verteld). En hij kan op 60 graden gewassen worden (bye, bye, zwaai, zwaai eventueel verdwaalde huisstofmijt! ). We hebben er ook kussens van.
Ik heb zo´n polyester dekbed met cellulose warmteklasse 3(of was het nou 4?) van de IKEA. Ik had begrepen dat de cellulose zorgt voor ventilatie.

Ik wil idd ook geen donsdekbed ivm het dierengebeuren(als vegetarier onder een dons dekbed slapen is ook zo iets....) en dit vond ik dan een goede oplossing.

Ik vind hem trouwens heeerlijk. Heb het nog niet te warm of koud gehad.
Die van mij is trouwens 200 bij 200cm en heb er ong 50 euro voor betaald.
quote:SB1980 schreef op 02 januari 2011 @ 23:33:

[...]

Als die wollen dekbedden soms niet te duur zijn, wil ik daar ook nog maar even naar zoeken. Lijkt me erg fijn. Dons vind ik echt te tricky. Ben zeker geen veganist maar onder dons slaap ik niet lekker.Als je wel vlees eet, dan vind ik dat maar 'n heel vreemde gedachtengang. Een dier voor vlees heb je maar een paar minuten eetplezier van, een gans die voor z'n dons wordt geslacht daar doe je 10-15 jaar mee. Loop je ook niet in leren schoenen dan? Dat vind ik namelijk hetzelfde.
Dat je geen dekbed van dons wilt, begrijp ik goed, dat heb ik ook.

Net als gsleutel heb ik een wollen vierseizoenen dekbed van Aldi. 1 dunner en 1 dikker dekbed die aan elkaar geritst kunnen worden. Ik heb 'm nog niet zo lang, maar tot nu toe bevalt het erg goed! De maat is 2.40 bij 2.20 en deze was laatst in de aanbieding voor 50 euro! Het is niet té warm, waar ik bij het synthetische dekbed wel last van had soms.
[...]

Maar Ikea heeft een volledig synthetische en een gedeeltelijk synthetische. Welke heb jij?[/quote]

Geen idee welke ik heb. Ik heb een synthetisch dekbed, maar ik wist niet dat je daar ook nog verschillende soorten in hebt.
quote:elninjoo schreef op 03 januari 2011 @ 07:10:

[...]

Als je wel vlees eet, dan vind ik dat maar 'n heel vreemde gedachtengang. Een dier voor vlees heb je maar een paar minuten eetplezier van, een gans die voor z'n dons wordt geslacht daar doe je 10-15 jaar mee. Loop je ook niet in leren schoenen dan? Dat vind ik namelijk hetzelfde.Dat is zeker niet hetzelfde. Ik ben flexitarier, zo noemen ze dat geloof ik. Ik eet 1x in de week een stukje biovlees. De dieren waar mijn leren schoenen van gemaakt zijn, hadden vast ook geen goed leven maar ganzen die dons leveren voor dekbedden, hebben een afschuwelijk leven gehad. Voor dons zijn goede alternatieven en voor leren schoenen in mijn ogen niet. Verder wil ik deze discussie niet aan gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven